Butterfly on a Wheel

20-03-2008

5.8

Butterfly on a Wheel (DVD)

De carrière van reclameman Neil Warner (Gerard Butler) gaat als een trein. Zijn baas nodigt hem zelfs uit in zijn buitenhuis voor wellicht weer een promotie. Maar eenmaal onderweg verdwijnt Neils optimisme als sneeuw voor de zon als een mysterieuze man hem en zijn vrouw Abby (Maria Bello) vanaf de achterbank onder schot neemt. Tom Ryan (Pierce Brosnan) blijkt een koele, berekenende sociopaat die vast van plan is alles van het stel af te pakken en 24 uur lang de controle over hun leven over te nemen. De mededeling dat de oppas hun dochtertje Sophie alleen in leven laat als ze precies doen wat hij zegt, verandert het levenslustige stel in een oogwenk in angstige slaven. Neil en Abby besluiten mee te werken en laten zich doodsbang de hele stad rondsturen. Maar de hoop dat Tom tot inkeer komt en hun dochter loslaat lijkt ijdel. Tom heeft zijn eigen plan en denkt er niet aan op te geven voordat hij Neil precies heeft waar hij hem hebben wil…

Butterfly on a Wheel is een zenuwslopende thriller waarin het ongewisse en het strakke tijdselement een onbehaaglijk gevoel van spanning geven. Pierce Brosnan speelt in deze thriller een man die het leven van een droomgezinnetje ontmantelt. Het gezin waarin de man een succesvolle carrière in de reclamebusiness heeft en aan het succes geen einde schijnt te komen. Hij heeft een prachtige vrouw en samen hebben ze een schat van een dochtertje. De vraag die je constant bezig houdt is wat het doel van de onbekende man is. Waarom maakt hij het leven van dit gezin kapot? Onder de constant dreiging dat hun dochtertjes leven gevaar loopt als zij niet doen wat hij hen opdraagt, houdt de onbekende man de druk er bij het stel goed op. Hun lijkt niets anders te doen dan zijn opdrachten uitvoeren en geen ‘geintjes’ uit te halen. Als ze tenslotte toch besluiten om een andere keuze te maken, blijkt de onbekende man hen twee stappen voor te zijn. Wat is het motief van deze man, wat wil hij van hen? Die vraag blijft voortdurend spelen? Deze onbekende factor gecombineerd met enkele goed uitgekiende actiemomenten en een gevoel van spanning maakt de film tot een redelijk boeiend verhaal. Om vervolgens met een twist een geheel andere richting op te gaan en toe te werken naar een verrassend einde. Omwille van spoilers gaan we hier natuurlijk niet verder op in. Pierce Brosnan speelt in deze film een vergelijkbare rol als in The Matador, die hij twee jaar eerder maakte. Evenals bij The Matador was Brosnan een van de belangrijkste producenten van Butterfly on a Wheel, tezamen met William Morrissey, de schrijver van het verhaal. Qua verhaal en opzet heeft Butterfly on a Wheel elementen van vergelijkbare films als Nick of Time en The Game. Regie van de film is gedaan door Mike Barker, die eerder films als A Good Woman en Best Laid Plans regisseerde. Butterfly on a Wheel is een prima thriller met een goed opgebouwde spanning en een leuke verrassende wending. Zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Nog een kleine opmerking over de speeltijd. De op de cover vermeldde speeltijd van 98 minuten is niet correct. De speeltijd van de PAL uitgave is 91 minuten.

Genre: Thriller
Speelduur: 91 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212537

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is zeer goed. Het beeld oogt goed scherp en heeft goede detaillering. Kleuren en contrast zijn beide goed, waarbij de kleuren er natuurlijk en goed verzadigd uitzien. Een minpuntje is dat bij enkele donkere scènes de helderheid van het beeld te hoog is, waardoor het zwartniveau niet mooi diep zwart is maar slechts donkergrijs. Incidenteel zijn kleine compressiefoutjes in de achtergrond te zien, maar die vallen alleen op als je er op let. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 13 chapterstops. De optionele (witte) Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack is een zeer goed klinkende Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 384 kb/s). Een soundtrack met een fraai klinkend ruimtelijk klankbeeld. Meestentijds ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen, waarbij de surrounds subtiel de omgevingsgeluiden weergeven. De filmmuziek heeft een mooi breed stereobeeld en klinkt dankzij de surround ook mooi ruimtelijk. Bij enkele actiescènes worden de surroundspeakers nadrukkelijker gebruikt. Het LFE kanaal geeft goede ondersteuning in het laag, dat vooral bij de filmmuziek tot uiting komt. De dialogen zijn prima te volgen en komen zoals gebruikelijk via de centerspeaker. Een prima klinkende soundtrack.

De DVD start met drie promotietrailers van andere RCV uitgaven, die je eventueel kunt skippen met de afstandsbediening. Daarna start de film direct. Een menuscherm is niet aanwezig.

Butterfly on a Wheel is een zenuwslopende thriller waarin het ongewisse en het strakke tijdselement een onbehaaglijk gevoel van spanning geven. Pierce Brosnan speelt in deze thriller een man die het leven van een droomgezinnetje ontmantelt. In de film spelen Pierce Brosnan, Gerard Butler en Maria Bello. Deze uitgave van RCV heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. De uitgave heeft geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.