Superbad (Unrated Edition)

01-04-2008

5

Superbad (Unrated Edition) (DVD)

Seth (Jonah Hill) en Evan (Michael Cera) zijn al van kleins af aan beste vrienden. Ze hebben samen alle schoolklassen doorlopen, maar worden binnenkort uit elkaar gehaald. De twee staan namelijk op het punt hun middelbare school af te ronden en te vertrekken richting universiteit. Evan is toegelaten tot een goede school, iets wat Seth niet is gelukt. Dit zorgt voor de nodige spanningen tussen de twee, maar ze proberen het beste ervan te maken. Ze willen in ieder geval nog het bed delen met een leuke dame en het liefst voor ze beginnen aan hun nieuwe school. Evan is al tijden verliefd op Becca (Martha MacIsaac) en zou graag met haar zijn eerste sekservaring hebben. Seth is minder kieskeurig en een vrouw in bed is alles wat hij wil. De twee worden op hun wenken bediend als ze worden uitgenodigd op een feest van de mooie Jules (Emma Stone). Becca zal ook aanwezig zijn en de twee mannen zijn al zenuwachtig voor het feest nog moet beginnen. Op het feest komen blijkt echter moeilijker dan gedacht en de twee vrienden rollen van het ene probleem in het andere.

Superbad is een film uit de stal van de makers van The 40 Year Old Virgin en Knocked Up. De regisseur van deze twee films, Judd Apatow, treedt hier op als producent en Seth Rogen, acteur uit beide prenten, schreef het verhaal voor de hier besproken film. Veel mensen weten dus al wat dit gaat betekenen: seks, seks en nog eens seks. Dit is in feite waar het hele verhaal om draait. De twee hoofdpersonen staan op het punt de middelbare school te verlaten en proberen krampachtig seks te hebben voor ze hun aan hun nieuwe avontuur gaan beginnen. Dit verhaal lijkt enigszins op dat van American Pie en helaas is het hier wat minder goed uitgewerkt. Het verhaal draait dan ook vrijwel alleen om seks en bijna al de gesprekken van de jongeren draaien om dit onderwerp. Uiteindelijk moet het verhaal ons ook laten zien dat de hoofdpersonen gedurende de film gegroeid zijn en niet meer de puberale knullen zijn als in het begin van de film. Dit gegeven komt helaas niet echt goed naar voren en sneeuwt onder tussen alle platvloerse grappen. En als we zeggen platvloers dan bedoelen we ook platvloers. Superbad is op zijn tijd behoorlijk ranzig en dit komt vooral door het taalgebruik en enkele pijnlijke situaties. Voor een film over seks bevat het geheel weinig naakt en bepaalde blote lichaamsdelen zijn dan ook niet aanwezig. Jonah Hill en Michael Cera spelen de twee hoofdrollen en vooral Cera valt op met zijn vertolking. Zijn Evan is goed neergezet en balanceert netjes tussen iemand die als een nerd gezien kan worden, maar met wat meer zelfvertrouwen uit zou kunnen groeien tot een populaire jongen. Het is dan ook wel makkelijk aan te nemen dat een leuke meid van zijn school op hem valt. Het tegenovergestelde is waar voor het karakter dat Jonah Hill speelt. Deze Seth is ronduit irritant en vrijwel alle vuile woorden komen uit zijn mond. Verder heeft hij zijn uiterlijk niet echt mee en gunt hij vrijwel niemand het licht in de ogen. Dit alles maakt dit personage vrij vervelend om naar te kijken en gaat al snel op je zenuwen werken. Verder valt de nog jonge acteur Christopher Mintz-Plasse in positieve zin op met zijn vertolking van de nerd Fogell. Vooral vanaf het moment dat zijn karakter op pad gaat met twee agenten, gespeeld door Seth Rogen en Bill Hader.
Superbad is een film die gaat over seks en daar is vrijwel alles mee gezegd. De film zit vol met grappen over dit onderwerp en vele zijn erg platvloers te noemen. Voor tieners zal deze film ongetwijfeld smullen zijn, maar voor de wat oudere kijkers onder ons is het gewoon de zoveelste prent die het onderwerp tieners die seks willen hebben behandelt. Leuk om een keer te huren, maar veel meer dan dat is het toch echt niet.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 113 min
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609678215

• Making Of
  • Deleted & Extended Scenes
  • Dancing Title Sequence
  • Exclusive First Look

Superbad is een recente film en daarom mogen we van de beeldkwaliteit niets dan goeds verwachten. Gelukkig stelt de DVD niet teleur en het 1.85:1 anamorfe beeld ziet er prima uit. Het beeld is mooi scherp en het detail is voldoende. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Het aanwezige zwart neigt soms naar grijs, maar is over het algemeen ruim voldoende. Ook contrast en schaduwdetail zien er goed uit. Beeldruis is aanwezig en ook edge enhancement komt regelmatig voorbij. Soms is dit iets te nadrukkelijk aanwezig en kan het storend werken. Verder zijn er geen artefacten te ontdekken.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is goed te lezen en staat op een prima hoogte in het beeld.

Net als het beeld is ook het geluid ruim voldoende te noemen. De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. De film bevat geen explosies of andere effecten, maar toch is er een zekere mate van ruimtelijkheid aanwezig. Omgevingsgeluiden worden weergegeven in split-surround door de achterkanalen en dit geeft het geheel een levendige indruk. De track komt pas echt tot leven bij de momenten met muziek en die zijn volop aanwezig. De fraaie muziek wordt netjes weergegeven door de voorkanalen en krijgen ondersteuning van het LFE kanaal. De dialogen zijn goed te volgen en komen uit het middenkanaal. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een prima klinkende soundtrack met veel lekkere muziek.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Producent Judd Apatow, regisseur Greg Mottola, schrijvers Evan Goldberg en Seth Rogen en acteurs Jonah Hill, Christopher Mintz-Plasse en Michael Cera. Tijdens de opnames van het commentaar is de groep in tweeën verdeeld, waarbij de ene helft zich in Los Angeles bevindt en de andere in New York. Ze kunnen elkaar niet zien, maar wel horen. De betrokkenen vertellen veel over het maken van de film en de leuke tijd die ze gehad hebben. Bij een groep gekken zoals deze valt te verwachten dat het commentaar ook niet al te serieus wordt, maar ze weten een goede balans te vinden. Judd Apatow en Jonah Hill krijgen op een gegeven moment zelfs ruzie, waarbij Apatow de kamer verlaat.

Deleted & Extended Scenes (12 min.)
Zeven verwijderde of scènes die in verkorte versie in de film te zien zijn. De scènes zijn los van elkaar te bekijken of achter elkaar. Er is geen commentaar aanwezig over waarom de scènes gesneuveld of ingekort zijn.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

The Making Of Superbad (13 min.)
Een kijkje achter de schermen tijdens de opnames van de film en verder komen leden van de cast en crew aan het woord. We leren iets over het maken van de film, maar verder is deze making of vrij standaard.

Dancing Title Sequence (3 min.)
De film begint met een soort muzikale opening waarin we de silhouetten van de hoofdrolspelers zien dansen op de aanwezige muziek. Hier krijgen we te zien hoe dit allemaal gemaakt is.

Pineapple Express: Exclusive First Look (4 min.)
Een exclusieve scene uit het opkomende nieuwe project van Seth Rogen en Evan Goldberg, Pineapple Express. Rogen speelt hierin de hoofdrol samen met James Franco.
Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Drie trailers van komende films van Columbia Tristar/Sony.

Seth en Evan zijn al bevriend sinds jonge leeftijd. Nu worden ze binnenkort uit elkaar gehaald omdat ze naar verschillende scholen gaan. Ze proberen hun middelbare schooltijd in stijl af te sluiten door met een dame naar keuze het bed te delen. Evan heeft zijn zinnen gezet op de mooie Becca en Seth is allang blij als hij iemand in bed kan krijgen. Ze krijgen hun kans op een feest, maar het blijkt nog een hele klus om het feest te bereiken. Superbad is een film over seks en dat betekent vrijwel alleen dialoog over dit onderwerp. Dit gaat wat vervelen na een tijdje en de meeste grappen zijn vrij platvloers. Dit resulteert in een aardige film die leuk is om een keer te kijken, maar meer ook niet. De DVD heeft een beeld en geluidskwaliteit die ruim voldoende is. Er zijn enkele extra’s aanwezig, maar deze zijn vrij standaard en bovendien wat kort.