Invasion, The

08-04-2008

6.3

Invasion, The (Blu-ray)

Tijdens de terugreis naar aarde verongelukt een Space Shuttle op mysterieuze wijze. Alle bemanningsleden komen om het leven en een groot onderzoek naar de toedracht wordt gestart. Wrakstukken worden gevonden over grote delen van Amerika en bovendien lijkt er iets te zijn meegelift aan boord van het toestel. Grote groepen mensen vertonen plotseling vreemd gedrag en lijken zich te gedragen alsof ze worden gestuurd door één centraal brein. Dit valt ook Carol Bennell (Nicole Kidman) op. Zij is werkzaam als psychiater in Washington D.C. en merkt dat veel mensen op straat zich raar gedragen. Ook haar ex-man heeft hier last van, maar toch brengt ze hun zoon naar hem toe zodat deze hier kan logeren. Toch vertrouwt ze het niet helemaal en samen met haar goede vriend Ben Driscoll (Daniel Craig) gaat ze op onderzoek uit. Ze ontdekken dat langzaam maar zeker de bevolking wordt overgenomen door een buitenaards leven dat elke vorm van emotie wegneemt bij zijn gastheer. Carol en Ben moeten alles op alles zetten om uit de handen te blijven van de aliens en het zoontje van Carol te redden.

De van oorsprong Duitse regisseur Oliver Hirschbiegel maakte in eigen land furore met twee films van zijn hand, Das Experiment en Der Untergang. Ook internationaal waren de twee films een groot succes en de stap naar Hollywood was snel gemaakt. Het hier besproken The Invasion is zijn eerste Amerikaanse film en helaas kan de prent zich niet meten met zijn eerdere werk. De film is gebaseerd op een boek van Jack Finney, genaamd “The Bodysnatchers”. Het is al de vierde keer dat een film wordt gemaakt van dit boek en vooral de versie uit 1978 staat bekend om zijn spanning en kwaliteit. Het verhaal gaat over een invasie van buitenaardse wezens, maar niet zoals we bijvoorbeeld konden zien in Independence Day. Deze keer nemen de aliens langzaam maar zeker, en vooral ook stiekem, de lichamen over van de bevolking op aarde. Via allerlei slinkse wijzen nestelen de aliens, die lijken op een virus, zich in het lichaam van de gastheer en wanneer deze gaat slapen, neemt de gast het lichaam over. Hier verschilt The Invasion van de eerdere verfilmingen en het boek, aangezien er hier identieke kopieën gemaakt werden van de bevolking. Het verhaal komt verder vrij rommelig over en van enige continuïteit is nauwelijks sprake. Het duurde dan ook lang voordat de film uitgebracht werd, nadat deze in 2006 afgerond werd. De studio was niet tevreden met de richting die Hirschbiegel gekozen had en huurde enkele mensen in om aanpassingen te maken. Zo werden diverse scènes herschreven en werden nieuwe opnamen gemaakt. Het is dan ook duidelijk dat de studiobazen een film in gedachte hadden met meer actie, maar het uiteindelijke resultaat is een rommelig geheel. Ook wordt het allemaal nergens echt spannend en dat is voor een film zoals deze toch wel dodelijk. De betrokken acteurs lopen er verder nogal verveeld bij en lijken zich geen raad te weten met het rammelende script. De hoofdrol wordt gespeeld door Nicole Kidman en zij lijkt vooral op de automatische piloot te spelen. Haar tegenspeler is Daniel Craig, die tijdens de opnames te horen kreeg dat hij de nieuwe James Bond zou worden. Zijn rol is slecht uitgewerkt en hier had meer ingezeten. Bovendien moet hij een dokter neerzetten, iets dat niet echt overtuigend overkomt.
Samenvattend kunnen we zeggen dat The Invasion een matige thriller is geworden. Door de vele herschrijvingen is het verhaal rommelig en ontbreekt samenhang. De spanning is ook ver te zoeken en het einde is te cliché om indruk te maken. Een gemiste kans dus deze film en hopelijk neemt Oliver Hirschbiegel met zijn volgende project revanche.

Warner heeft The Invasion ook op DVD uitgebracht. De recensie van deze uitgave is hier te bekijken. In deze bespreking maken we een vergelijking tussen de Blu-ray disc en de DVD uitgave.

Genre: Science fiction, Thriller
Speelduur: 99 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321906183196

• We’ve Been Snatched Before
  • The Invasion: A New Story
  • The Invasion: On The Set
  • The Invasion: Snatched

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat, dit in tegenstelling tot de DVD. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Op deze HD uitgave staat de film met de originele beeldsnelheid van 24 beelden per seconde, dus je hebt geen last van de vier procent versnelling zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 99 minuten tegenover 95 minuten op de PAL DVD uitgave.

De DVD uitgave van The Invasion liet ons al een goede beeldkwaliteit zien, maar deze High Definition uitgave gaat hierin nog een stapje verder. Zoals we mogen verwachten is vooral de scherpte met stappen vooruit gegaan. Ook bevat het beeld meer detail en laat de transfer meer diepte zien. Bij de DVD waren er enkele momenten zichtbaar waarbij het beeld wat soft overkwam in vergelijk met de rest van de film. Deze momenten zijn ook hier aanwezig en dit doet vermoeden dat dit het resultaat is van het filmproces. De aanwezige filmgrain is ook hier aanwezig en valt nu iets meer op door de verhoogde scherpte. De edge enhancement is echter geheel afwezig. De kleuren komen natuurlijk over, maar zijn hier en daar aangepast om een koele sfeer neer te zetten. Zwartniveau, schaduwdetail en contrast zijn ruim voldoende. Deze transfer is dus een duidelijke verbetering ten opzichte van de DVD. De film spat echter nog steeds niet van je scherm, maar dit wordt vooral veroorzaakt door de aangepast kleuren en de algehele stijl van de film.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Voor het geluid is er de keuze uit twee audiotracks in de originele Engelse taal, namelijk een Dolby TrueHD 5.1 track (48 kHz, 16 bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). De TrueHD track is duidelijk de beste van de twee en het geluid klinkt hier voller en rijker aan detail. Het geluid bestaat voornamelijk uit dialoog en richt zich dan ook op de voorste kanalen. De surrounds krijgen zo nu en dan wat werk te verrichten tijdens de scènes met wat meer actie. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel met een diepgaand laag dat de scènes met impact geeft. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers worden gebruikt voor de muziek en de overige geluiden. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De standaard Dolby Digital 5.1 track is vergelijkbaar met die op de DVD, maar heeft duidelijk profijt van de hogere bitrate en het ontbreken van de 4% PAL speed-up.

De film begint direct na het opstarten van de schijf, zonder tussenkomst van een menu. Voor het instellen van de diverse opties en het selecteren van de extra’s is er een pop-up menu aanwezig, dat wordt weergegeven zonder de film te onderbreken.
De extra’s op deze uitgave zijn gelijk aan de extra’s op de DVD uitgave en dit mag gezien worden als erg mager voor een Blu-ray uitgave.
Het beeld wordt weergegeven in 1080i HD resolutie. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

We’ve Been Snatched Before: Invasion In Media History (18 min.)
De makers van de film komen aan het woord om de film te bespreken en ook blikken ze terug op de eerdere verfilmingen van het boek van Jack Finney. Ook komen er enkele deskundigen aan het woord die praten over het verhaal van de film. Deze beelden worden afgewisseld met beelden uit de film.

The Invasion: A New Story (3 min.)
Hier gaan de makers wat dieper in op het verhaal van de film en het boek van Jack Finney. Het geheel duurt echter te kort om echt interessant te worden en het blijft dan ook hangen in het standaard promopraatje.

The Invasion: On The Set (3 min.)
De naam van deze extra zegt het al, hier krijgen we een blik achter de schermen tijdens het maken van de film. De makers bespreken hoe de film geschoten is en welke uitdagingen hierbij kwamen kijken.

The Invasion: Snatched (3 min.)
Nogmaals een blik op het verhaal van de film en dan vooral hoe de aarde langzaam wordt overgenomen door de buitensaardse wezens en de manier waarop ze dit doen. Wederom niet echt diepgaand en daarom ook niet echt interessant.

Na een ongeluk met de Space Shuttle gaan mensen zich vreemd gedragen. Dit wordt ook opgemerkt door psychiater Carol Bennell en samen met een vriend gaat zij op onderzoek uit. Ze komen erachter dat de mensen zijn overgenomen door een buitenaardse levensvorm en dat zij niet meer in staat zijn voor zichzelf te denken. Het tweetal moet alles op alles zetten om uit de handen van de aliens te blijven. The Invasion is de vierde verfilming van het boek van Jack Finney. Het project ondervond enkele aanpassingen en dit is terug te zien aan het uiteindelijk product. Het verhaal oogt rommelig en van enige samenhang is geen sprake. De acteurs lopen er verder wat ongeïnspireerd bij en ook de spanning is ver te zoeken. Vooral tegen het einde ontspoort het geheel en wat overblijft, is een matige thriller waar veel meer in had gezeten. De beeld en geluidskwaliteit van deze Blu-ray uitgave zijn ruim voldoende. De extra’s zijn gelijk aan die op de DVD en dat is erg mager te noemen voor een medium waarmee veel meer mogelijk is.