Ghost Whisperer – Seizoen 2

01-05-2008

6.6

Ghost Whisperer – Seizoen 2 (DVD)

Melinda Gordon (Jennifer Love Hewitt) runt in Grandview een antiekwinkel. Bijna niemand weet dat zij de unieke gave bezit om met de geesten van overleden mensen te kunnen communiceren. Een talent dat zij van haar grootmoeder (June Squibb) heeft geërfd. De overledenen, die door een plotseling dood veelal hun aardse zaken niet hebben kunnen afronden, vragen Melinda om hulp om belangrijke boodschappen en informatie aan nabestaanden door te geven. Het eerste contact met een aardgebonden geest is vaak verwarrend, waarbij niet direct helder is wat de geest nog dwars zit. Soms is dit contact zelf beangstigend. Altijd weet Melinda zich gesteund door haar man Jim Clancy (David Conrad), die ziekenbroeder op een ambulance is. Voor Melinda is hij haar grote steun en klankbord. Melinda is erg begaan met de geesten en voelt zich daarom, ondanks haar angsten, altijd genoodzaakt hen te helpen hun zaken met de levenden af te ronden zodat ze de oversteek naar het ‘witte licht’ kunnen maken om daar de eeuwige rust te vinden….

De TV serie Ghost Whisperer startte in Amerika in het tv-seizoen 2005-2006. In Nederland wordt de serie uitgezonden door Net5. De serie is erg populair en heeft ondertussen drie seizoenen gespeeld. Eerder heeft Buena Vista Home Entertainment het eerste seizoen uitgebracht in een zes DVD’s tellende seizoensuitgave. Nu is het tweede seizoen bechikbaar op DVD. Ook deze uitgave telt zes DVD’s waarop alle 22 afleveringen terug te vinden zijn.

Deze tweede serie sluit naadloos aan op de dubbele laatste aflevering van het eerste seizoen. De eerste aflevering van dit tweede seizoen is qua verhaal een voortzetting op het open einde van het eerste seizoen. In deze eerste aflevering is de geest van Melinda’s zakenpartner en vriendin Andrea Moreno (Aisha Tyler) is nog niet overgegaan. Een donkere kracht in de onbekende man met een zwarte hoed werkt dit tegen. Melinda zoekt hulp bij professor Rick Payne (Jay Mohr), een expert op het gebied van occultisme. Die vertelt haar meer over de geschiedenis van deze donkere kracht. In meer afleveringen zoekt Melinda hulp bij professor Rick Payne, zonder dat deze weet welke bijzondere gave Melinda heeft. In de tweede aflevering van het seizoen werkt een geest de verkoop van een huis tegen. Zo komt Melinda in contact met makelaar Delia Banks (Camryn Manheim) en haart zoontje Ned (Tyler Patrick Jones). In Delia vindt Melinda een nieuwe vriend, die zij uit angst voor een afwijzende reactie nog niet vertelt over haar gave. De vriendschap tussen Delia en Melinda wordt wel steeds hechter, waarbij Delia uiteindelijk bij Melinda in de antiekwinkel komt werken.
Ghost Whisperer bestaat uit allemaal losse verhalen(afleveringen), die grotendeels dezelfde opzet hebben. Melinda Gordon heeft een plotselinge ontmoeting met een geest die alleen zij ziet. Zij moet vervolgens proberen uit te vinden wie hij of zij is en wat hij of zij wil of dwarszit en doet dan haar best de ongelukkige aardgebonden geest zo goed mogelijk te helpen. De aflevering eindigt met het ‘witte licht’ en een emotioneel afscheid. Er zit natuurlijk wel wat variatie in de verhalen, maar in basis is dit het verloop van elke aflevering. Op deze wijze helpt Melinda een dode schrijver, een model, een autistische geest, een zanger van een rockband, een wraakzuchtige cheerleader en nog veel andere geesten.
Als een rode lijn door de aflevering speelt een dreigend gevaar. Af en toe wordt Melinda geconfronteerd met geesten die niet overgaan naar het ‘witte licht’ maar aangetrokken door een donkere kracht op aarde blijven. Steeds vaker krijgt zij een huivering, een onheilspellend gevoel, waarbij ze voelt dat de kracht van de geesten aan het toenemen is. Naar het waarom blijft het gissen. Tot de dubbele laatste aflevering van dit tweede seizoen. Daarin maakt Melinda kennis met Gabriel (Ignacio Serricchio), die eerst een zielsverwant met dezelfde gave als Melinda lijkt te zijn. Maar al gauw blijkt dat Gabriel andere bedoelingen heeft. Kort daarna komt Melinda in contact met Ethan Clark (Julian Sands), die vier kinderen bij zich heeft. Elk van deze kinderen is enig overlevende van een ramp. Wat heeft dit te maken met de herdenkingsceremonie in Grandview, waarbij het precies één jaar geleden is dat een vliegtuig nabij Grandview neerstortte?

Ondanks dat de serie draait om geesten, die soms niet zo aardig zijn en er soms niet zo plezierig uitzien, is Ghost Whisperer vooral een hele ‘lieve’ serie. Dit komt natuurlijk vooral door de ‘lieve’ uitstraling van hoofdrolspeelster Jennifer Love Hewitt, die met haar zoete glimlach en ogen zelfs de meest verzuurde geest doet smelten. Sociale waarden, vrienden en familie zijn zaken die in de serie als belangrijk worden neergezet. In de meeste gevallen van de aardgebonden geesten speelt een familiekwestie. Melinda is bijzonder gelukkig getrouwd met haar Jim, bij wie ze altijd alle begrip en een gewillig oor vindt. De serie is gebaseerd op het werk van paranormaal onderzoeker Mary Ann Winkowski en ‘real life’ medium James Van Praagh, Van Praagh is als consultant bij de serie betrokken. Iedere aflevering begint met dezelfde korte uitleg over Melinda met de tekst:
“My name is Melinda Gordon. I just got married. I just moved to a small town. I just opened an antique shop. I might be just like you, except from the time I was a little girl I knew I could talk to the dead. Earthbound spirits my grandmother called them. The ones who have not crossed over because they have unfinished business with the living and they come to me for help. To tell you my story, I have to tell you theirs.”
De serie vindt plaats in het fictieve plaatsje Grandview. Voor Grandview is dezelfde studio gebruikt als het dorpspleintje in de film Back to the Future (1985). Dit pleintje is te bewonderen bij het Universal Studios complex in Los Angeles, Amerika. De serie is nagenoeg geheel op dit studiocomplex opgenomen. Ghost Whisperer is een leuke serie om naar te kijken. Het derde seizoen is ondertussen ook al afgerond en zal over enige tijd ook wel op DVD gaan verschijnen. Voor nu kun je het gehele tweede seizoen nog eens terugzien op deze seizoensuitgave van Buena Vista.

Genre: Fantasy, Thriller, TV
Speelduur: 925 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418151584

• Audiocommentaar bij enkele afleveringen
  • In gesprek met de levenden
  • Visie op geesten
  • Kerkhof van Grandview
  • Melinda's garderobe
  • Video speed painting
  • Webisodes Ghost Whisperer - The Other Side

De serie heeft een 1.78:1 breedbeeldformaat en staat in deze verhouding anamorf op de DVD. Het beeld van deze serie is zeer goed. Het beeld oogt mooi, natuurlijk en is kleurrijk met goed verzadigde kleuren en een prima contrast. De scherpte van het beeld is eveneens goed, waarbij het beeld ook voldoende gedetailleerd is. In het beeld is beeldruis zichtbaar aanwezig, maar niet in echt storende mate. Bij de vele donkere nachtelijke scènes in de verschillende aflevering blijven details in de donkere beelden altijd goed te volgen. Het schaduwdetail is prima. De 22 afleveringen van elke ruim 42 minuten zijn verspreid over zes DVD’s. Elke aflevering is onderverdeeld in acht chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling staat zoals gebruikelijk bij de Buena Vista uitgaven te hoog geplaatst onder in het beeld.

De serie heeft een zeer fraai klinkende surround geluidstrack, die op de DVD in Dolby Digital 5.1 surruond (bitrate 384 kb/s) voor handen is. De soundtrack klinkt mooi ruimtelijk met prima definitie. Nadruk ligt op de voorste kanalen, waar het merendeel van de filmgeluiden en de muziek vandaan komt. De surrounds worden regelmatig gebruikt voor de sfeer en effectgeluiden die horen bij een ‘spookverhaal’. Het LFE kanaal geeft in het laag van de muziek en bij enkele scènes goed ondersteuning. De dialogen komen netjes via de centerspeakers en zijn prima te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s zijn verspreid te vinden op de verschillende DVD’s. Alles is uiteraard Nederlands ondertiteld.

DVD-1

Gesproken toelichting bij aflevering Lover Never Dies
Episoderegisseur John Gray en producent Kim Moses geven bij deze aflevering met hun commentaar meer achtergrondinformatie.

DVD-4

Gesproken toelichting bij aflevering Ian Sandler
Episoderegisseur Ian Sander geeft bij deze aflevering zijn uitleg.

DVD-5

Gesproken toelichting bij aflevering Delia’s First Ghost
Producent Kim Moses geeft bij deze aflevering zijn commentaar meer achtergrondinformatie. Op de cover staat dit bij de verkeerde aflevering vermeld.

In gesprek met de levenden (23 min)
Acteurs en andere betrokken bij dit tweede seizoen blikken terug op dit seizoen.

Visie op geesten (11½ min)
Waarin de speciale effecten van dit tweede seizoen nader toegelicht worden.

Kerkhof van Grandview (22½ min)
Met een overzicht van de meest spraakmakende geesten uit dit tweede seizoen.

DVD-6

Gesproken toelichting bij aflevering The Collector
Episoderegisseur Ian Sander geeft bij deze aflevering zijn commentaar met achtergrondinformatie.

Melinda’s garderobe (16 min)
Met speciale aandacht voor de kledij die actrice Jennifer Love Hewith als karakter Melinda Gordon in de serie draagt.

Aan gene zijde – trailer (1 min)
Promotietrailer voor de ‘webisodes’ van “Ghost Whisperer – The Other Side”, te vinden op de website van CBS.com.

Aan gene zijde – webserie (25½ min)
Een achttal apart te bekijken webisodes, die gemaakt zijn voor promotie van dit tweede seizoen.

Aan gene zijde - Achter de schermen met Mark Hapra (3½ min)
Met iets meer achtergrondinformatie bij de webisodes.

Jennifer Love-Hewitt - video speed painting (4 min)
Een kunstenaar maakt een digitaal portret van Jennifer Love Hewitt in deze muziekvideo.

De zes DVD’s zitten in drie doorzichtige duo-slimline keepcases. Het geheel is verpakt in een stevige kartonnen slipcase.

Het tweede seizoen van de ‘geesten’ televisieserie Ghost Whisperer is een vervolg op het succesvolle eerste seizoen. In dit 22 afleveringen tellende seizoen beleef je nieuwe avonturen met de jonge Melinda Gordon, die een unieke gave heeft geesten te zien. Geesten die om wat voor reden dan ook nog niet overgegaan zijn. Melinda helpt deze geesten hun onafgemaakte aardse zaken af te maken om hen zodoende de eeuwige rust te gunnen. De hoofdrol in de serie wordt gespeeld door Jenniger Love Hewitt. Buena Vista heeft dit tweede seizoen uitgebracht in een 6-DVD boxset. Het beeld is breedbeeld 1.78:1 en is van goede kwaliteit. Het geluid is een zeer goed klinkende Dolby Digital 5.1 surround track. Enkele audiocommentaren en diverse featurettes met meer achtergrondinformatie maken deze boxset compleet. Een prima vervolg van een leuke serie uitgebracht op een nette DVD release.