Spider-Man – The High Definition Trilogy

29-04-2008

8.5

Spider-Man – The High Definition Trilogy (Blu-ray)

De Spider-Man trilogie bevat de drie Spider-Man films, waarin de avonturen van de eenvoudige jonge Peter Parker alias de held Spider-Man centraal staan. De drie films vormen samen een logisch aaneensluitend verhaal. De drie films zijn door Sony Pictures onder de noemer ‘The High Definition Trilogie’ met High Definition beeld en geluid uitgebracht op Blu-ray Disc.

Blu-ray Disc 1

Spider-Man (2002 – 121 min)
De doodgewone tiener Peter Parker (Tobey Maguire) verandert na een spinnenbeet in de superheld Spider-Man. Wanneer de duivelse Green Goblin (Willem Dafoe) chaos creëert in Manhattan moet Spider-Man de meest ultieme uitdaging aangaan: zijn aartsvijand verslaan, New York City redden en het hart veroveren van zijn buurmeisje Mary Jane (Kirsten Dunst).

Lees hier meer over de film Spider-Man in onze eerdere DVD recensie.

Blu-ray Disc 2

Spider-Man 2 / Spider-Man 2.1 (2004 – 126 / 135 min)
Omdat Peter Parker (Tobey Maguire) zijn twee baantjes, studie en zijn verantwoordelijkheden als Spider-Man niet meer kan bolwerken, wil hij het vechten tegen de misdaad opgeven om weer een normaal leven te kunnen leiden. Maar een nieuw groot gevaar dreigt in de persoon van Doc Ock, de wetenschapper Otto Octavius (Alfred Molina), die door een mislukt experiment verandert in de boosaardige Dr. Octopus. Dit dwingt Peter om wederom zijn Spider-Man pak aan te trekken om de stad en zijn grote liefde Mary Jane (Kirsten Dunst) te redden.

Lees hier meer over de film Spider-Man 2 in onze eerdere DVD recensie.

Op deze Blu-ray Disc heb je keuze om zowel de oorspronkelijk Spider-Man 2 te bekijken, als ook de later verschenen verlengde versie van de film Spider-Man 2.1. Deze negen minuten langer durende versie van de film bevat langere vechtscènes en enkele nieuwe scènes.

Blu-ray Disc 3

Spider-Man 3 (2007 – 139 min)
Peter Parker (Tobey Maguire) is als Spider-Man razend populair en hij is eindelijk samen met Mary Jane “M.J.” Watson (Kirsten Dunst). Hij ziet echter niet dat M.J. gebukt gaat onder zorgen en ook niet dat zijn beste vriend een wrok jegens hem koestert. Er dreigt nieuw, nog groter gevaar. Een onbekende zwarte stof brengt de donkere kant van Spider-Man naar boven. De crimineel Flint Marko wordt als gevolg van een wetenschappelijk experiment de onoverwinnelijke Sandman en zijn beste vriend probeert als The New Goblin Peter naar het leven te staan. Gelukkig weet Peter zich van zijn donkere kracht te ontdoen. Alleen neemt diezelfde kracht verandert de Daily Bugle fotograaf Eddie Brock (Topher Grace) in het monster Venom. Samen met Sandman proberen zij voor eens en altijd met Spider-Man te rekenen. Als Spider-Man’s strijd hopeloos lijkt, krijgt hij hulp vanuit een onverwachtse hoek.

Lees hier meer over de film Spider-Man 3 in onze eerdere DVD recensie.

Regisseur Sam Raimi heeft met succes de Spider-Man comic van Stan Lee en Steve Ditko op het grote witte doek gebracht. In de Spider-Man verfilmingen heeft hij een prima balans gerealiseerd tussen onderhoudende actie en diepgang van de personages. Het is niet alleen maar actie en special effects dat de toon zet. Ook de personages worden met enige diepte neergezet. Dit uit zich temeer in de verhaalontwikkeling waarin Peter Parker niet alleen strijd tegen bandieten, maar ook een innerlijke strijd voert. Door velen wordt de eerste film als de beste van de trilogie gezien. Maar de beide vervolgen mogen er zeker zijn. Natuurlijk zie je daarbij wel dat het beschikbare budget groter wordt en dus ook de actie en special effect spectaculairder. Dat geldt zeker voor de laatste film van de trilogie Spider-Man 3. In alle films zet Tobey Maguire een zeer overtuigende sullige Peter Parker neer met een evenzo overtuigende alter ego en strijder tegen onrecht Spider-Man. Kirsten Dunst is de verpersoonlijking van M.J., de grote liefde van Peter Parker. Daarnaast prima rollen van onder andere James Franco als Peter’s beste vriend Harry Osborn. Williem Dafoe als de vader van Harry, maar ook de schurk Green Goblin. Verdere rollen zijn van Rosemary Harris, Alfred Molina in het tweede deel als Dr. Otto Octavius, J.K. Simmons als de sluwe hoofdredacteur J. Jonah Jameson en Thomas Haden Church als de Sandman in het derde deel. Ondanks dat de films in een tijdsbestek van vijf jaar na elkaar zijn gemaakt, heeft regisseur Sam Raimi dezelfde acteurs voor de hoofdpersonen weten te behouden. Een erg goede zet. De eerste Spider-Man film kreeg een Oscar nominatie voor de visuele effecten en won de Oscar hiervoor bij de tweede film. Het geluid van de film was meerdere keren goed voor een Oscar nominatie. De films zijn van uitstekende muziek voorzien door de bekende componist Danny Elfman en Christopher Young. De Spider-Man films zijn onderhoudende actiespektakels met fraaie special effects, snelle actie, dat op een goede wijze wordt afgewisseld met meer persoonlijk getinte scènes. En gelukkig ontbreekt af en toe wat heerlijk relativerende humor ook niet. De Spider-Man Trilogie is daarmee heerlijk actievermaak.

Sony Pictures heeft de drie Spider-Man films in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). De drie films zijn (voorlopig) alleen maar als set te verkrijgen, alleen Spider-Man 3 is ook los uit BD uitgebracht. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de verschillende DVD uitgaven.

Genre: Actie, Drama, Science fiction
Jaar: 2002
Speelduur: 397 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, En vele andere
EAN: 8712609676365

• Videoclip
  • Bloopers
  • Documentaires
  • Fotogalerij
  • Audiocommentaren bij Spider-Man 3

De Blu-ray Disc uitgave heeft uiteraard het originele beeldformaat. Bij Spider-Man is dit het 1.85:1 beeldformaat, bij de twee vervolgdelen is het beeld breder en heeft dan een 2.40:1 beeldverhouding. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progessief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

Voor alle drie films geldt dat het High Definition beeld er zeer fraai uitziet. Wat opvalt is de kleurrijkdom, de uitstekende kleurverzadiging en de grote helderheid van het beeld. De scherpte en de detaillering van het beeld is bij alle drie films erg goed en een zichtbare verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. Dit verschil valt vooral op bij overzichtsscènes, waarbij alles op voor- en achtergrond goed gedetailleerd en scherp is. Ook bij close ups blijkt de goede detaillering van het beeld. Tussen de drie films is hier wel een verschil te zien. De eerste Spider-Man film heeft een iets meer soft ogend beeld dan de beide vervolgdelen. Nog steeds veel beter dan de DVD uitgave, maar niet zo gestoken scherp en gedetailleerd als een HD uitgave kan zijn. De beide vervolgdelen hebben een duidelijk scherper en meer gedetailleerd beeld. Voor alle drie films geldt dat het beeld een fraaie diepte heeft, dat gecombineerd met de sfeervolle kleuren een fraai filmisch beeld oplevert. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden, behoudens soms een lichte ruis in het beeld. Kortom, de Spider-Man High Definition Trillogie laat een bijzonder fraaie en sfeervolle HD beeldpresentatie zien, die de toch al zeer goede kwaliteit van de eerder DVD uitgaven zichtbaar verbeterd. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Bij deze Blu-ray Disc uitgave is de originele Engelstalige soundtrack van alle drie films beschikbaar als een Dolby True HD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). Deze lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD audiotrack zorgt voor een zeer hoge geluidskwaliteit. Deze hoge kwaliteit is wel afhankelijk van de mogelijkheden van je BD speler of AV receiver. Een van beide moet in staat zijn deze hoog resolutietrack te decoderen. Mocht dit niet zo zijn, dan wordt de Dolby TrueHD track gedecodeerd als een 'gewone' Dolby Digital track met de hoge bitrate van 640 kb/s. Bij Spider-Man 3 kun je de soundtrack ook beluisteren als een ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). Tevens is een aantal
nasynchronisaties in Dolby Digital kwaliteit beschikbaar. Voor de bespreking beperken we ons uiteraard tot de Engelse soundtrack.

Alle drie films hebben een zeer fraai klinkende soundtrack met een mooi surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. De surroundspeakers worden in split-surround (stereo) gebruikt. Bij de actiescènes hoor je de speciale effects uit alle speakers komen. Hierdoor ontstaat een ruimtelijk driedimensionaal geluidsbeeld met veel richtingsgevoel. De fraaie muziek van Danny Elfman komt met een brede stereospreiding en veel detail uit beide frontspeakers. De surrounds voegen aan de muziek een ruimtelijke dimensie toe. Detaillering van het geluid is uitstekend evenals de grote dynamiek. Ook het LFE kanaal wordt intensief gebruikt om extra laag aan de soundtrack te geven. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals ook gebruikelijk, netjes uit de centerspeaker. Een zeer goed klinkende soundtrack met veel diepte en ruimtelijkheid. Door de betere detaillering is het totale surround gevoel nadrukkelijk dan bij de DVD uitgave. En de grotere dynamiek en het stevige laag geven de soundtrack meer ‘punch’ en impact.

Elke Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een fraai vormgegeven pop-up menuschermen. De laadtijd van de schijven is vrij lang.

Bij Spider-Man en Spider-Man 2 moet je het helaas doen zonder extra’s. Erg jammer dat Sony Pictures de grote hoeveelheid extra’s van de 2-disc DVD uitgaven van deze films niet heeft overgenomen op de Blu-ray Disc. Pluspuntje is wel dat van Spider-Man 2 zowel de bioscoopversie als de verlengde versie opgenomen zijn.

Alleen Spider-Man 3 is een dubbele Blu-ray Disc uitgave, hier zijn de extra’s van de DVD uitgave in zijn geheel overgenomen. Het merendeel van deze extra’s heeft 1080i HD resolutie. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Spider-Man 3: BD-1