Hidalgo

22-05-2008

8.3

Hidalgo (Blu-ray)

Eind 19e eeuw werkt de legendarische Frank T. Hopkins (Viggo Mortensen) met paardenstunts bij de rondreizende Bill Cody Show, die de beroemde veldslagen tussen de Amerikanen de indianen naspelen. Eens was Frank de ongeslagen en beroemde lange afstandsruiter, maar nu slijt hij zijn dagen met vergane glorie en drank en spijt van zijn aandeel in het geweld tegen de indianen. Hem trouw gebleven is zijn Indiaanse mustangpaard Hidalgo.
Dan wordt Frank gevraagd mee te doen aan de “Ocean of Fire’ race, een 4500 km lange levensgevaarlijke paardenrace dwars door de Arabische woestijn. Een race alleen voor de beste ruiters en paarden, uitgeschreven door de rijke Sheikh Riyadh (Omar Sharif) en $ 100.000 dollar als beloning. Op de bootreis ontmoet Frank de knappe lady Anne Davenport (Louise Lombard). Omdat zij een vrouw is, kan ze zelf niet meedoen aan de race, maar haar paard behoort tot de favorieten. Frank wordt door Riyadh verwelkomt, maar voelt ook de vijandigheid jegens hem als enige niet Moslim deelnemer. Als de race van start gaat, beseft Frank dat hij en zijn paard Hidalgo het moeten opnemen tegen bijna honderd van de beste Arabische paarden en doortrapte deelnemers die koste wat het kost willen winnen. Hierdoor verandert de race om buitengewone rijkdom langzaam in een race op leven en dood.

Hidalgo is een onderhoudende avonturen film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Althans, de film start met de melding ‘Based on the true story of Frank Hopkins’. Daarmee dus suggererend dat Frank Hopkins daadwerkelijk met zijn mustangpaard Hidalgo de paardenrace ‘Ocean of Fire’ heeft gereden en …. Op deze Amerikaanse site kun je een complete biografie van de man lezen. Toch zijn er ook twijfels. Frank Hopkins zou geboren zijn in 1865 of 1884 (niet precies bekend) en in 1926 als tunnelgraver werkzaam zijn geweest in Philadelphia. Hopkins is in 1951 overleden. Of zijn avonturen ook daadwerkelijk hebben plaats gevonden of gewoon de creatieve verzinsels van Hopkins zijn voor zijn verhalen in een bepaald magazine, is niet geheel duidelijk. De meningen daarover lopen uiteen. Vast staat wel dat Hopkins een grote liefde had voor paarden en dan met name de Spaanse mustang.
Waar gebeurd of niet, de film ademt de avontuurlijke sfeer uit zoals je die kent van . Maar ook heeft de film elementen die doen denken aan Dances with Wolves, de weidse natuuropnames en de rustige momenten waarin de relatie mens/dier en relatie blanke man met de Arabische Moslims centraal staan. Alles op een prachtige en sfeervolle wijze in beeld gebracht. De wederom bijzonder geslaagde filmmuziek van James Newton Howard versterkt de avontuurlijke sfeer van de film nog eens. Viggo Mortensen, vooral bekend geworden door zijn rol als Aragorn in The Lord of the Rings trilogie, speelt de rol van Hopkins met prima flair en heldhaftigheid. De charismatische Omar Sharif is weer prima ‘getypecast’ als de rijke Arabische sjeik. Nieuwkomer in de film is de mooie Zuleikha Robinson, die Jazira speelt, de dochter van de sjeik. Uiteraard veel paarden in de film. De paardenrace is opgenomen in Browning, Montana, waarbij 550 verschillende paarden zijn gebruikt. Voor de rol van het paard Hidalgo zijn vijf verschillende paarden gebruikt.

Buena Vista heeft Hidalgo in High Definition kwaliteit op Blu-ray Disc uitgegeven. Op de cover van deze Blu-ray Disc staat onjuist een speeltijd van 96 minuten aangegeven, de film duurt 136 minuten. We bekijken in deze recensie deze Blu-ray Disc uitgave en vergelijken die met de eerdere DVD uitgave. Je kunt hier onze DVD recensie nog eens teruglezen en bijbehorende screenshots bekijken.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Jaar: 2003
Speelduur: 136 min
  • DTS-HD 5.1 - Frans
  • DTS-HD 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418158804

• Zand en Celluloid
  • Amerika's Eerste Paard

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Het High Definition beeld van Hidalgo ziet er goed uit. Voor een High Definition uitgave mist de film het gestoken scherpe beeld, zeker gezien de jonge leeftijd van de film. Het beeld ziet er mooi filmisch en kleurrijk uit, waarbij de sfeervolle beelden van de film prima worden weergegeven. Het totale beeld is vrij donker met een warme (bruinige) uitstraling. Enkele scènes zijn met filters bewerkt om een andere sfeer te bewerkstelligen. Met name bij deze scènes is de scherpte en detaillering van het beeld wat minder. Algemeen is de scherpte van het beeld is goed, evenals de detaillering. Niet het beste dat High Definition laat zien, maar vergeleken bij de DVD uitgave een grote verbetering. De verbetering valt vooral op bij de weidse scènes van het zanderige landschap. Filmgrain is bij enkele scènes in lichte mate te zien. Het beeld is verder geheel vrij van ongerechtigheden. Als geheel een goede High Definition beeldpresentatie, die de toch al zeer goede kwaliteit van de eerder DVD zonder meer overtreft. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, klein en scherp gelijnd lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Bij deze Blu-ray Disc uitgave heb je voor de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack (48 kHz / 16bit). Daarnaast zijn nog twee nasynchronisaties aanwezig – Frans en Spaans – beide in zowel Dolby Digital als in DTS surround geluid. We beperken onze bespreking tot de originele Engelse soundtrack.
De soundtrack is er een die je bij een avonturenactiefilm zou verwachten. Een soundtrack waarbij alle kanalen zeer actieve worden gebruikt. De surrounds geven de omgevingsgeluiden subtiel weer en zijn duidelijk aanwezig bij de actiescènes en voor de effectgeluiden. De mooie muziek van James Newton Howard komt met een mooi stereobeeld uit de frontspeakers, waarbij de surrounds voor de ruimtelijkheid van de muziek zorgen. Dialogen komen prima verstaandbaar uit de centerspeaker. Het LFE kanaal wordt actief gebruikt voor het diepere laag om de actiemomenten te ondersteunen. Als geheel is dit een zeer goed klinkende soundtrack met veel diepte en ruimtelijkheid. De Dolby Digital soundtrack klinkt dankzij de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup al voller en meer ruimtelijke dan bij de DVD uitgave. De ongecomprimeerde PCM 5.1 track is duidelijk de betere dankzij de betere detaillering, de grotere dynamiek en het gecontroleerde laag.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor de High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Buena Vista. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt een extraatje meer dan de eerdere Special Edition DVD uitgave. Beide extra’s hebben standaard (NTSC) 480i/p resolutie.

Zand en celluloid (9 min)
Een erg kort (te kort dus) uitgevallen making of documentaire over het maken van de film en enige informatie over de paardenrace. Uiteraard met de nodige interviewfragmenten met cast en regisseur.

Amerika's Eerste Paard (21½ min).
Een fraaie featurette over de historie van de Spaanse mustang.

Hidalgo is een leuke avonturen actiefilm, waarin een paardenrace dwars door de brandende Arabische woestijn centraal staat. Eind 19e eeuw doet de legendarische Amerikaanse paardenracer Frank Hopkins met zijn Indiaanse mustangpaard Hidalgo mee aan deze levensgevaarlijke race. Een race van 4500 km waarbij de andere deelnemers koste wat het kost willen winnen. Of de film daadwerkelijk gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal is niet geheel duidelijk. Blijft wel dat het een prima avonturenfilm is met goede rollen van Viggo Mortensen en Omar Sharif.
Het High Definition Beeld en geluid van deze Buena Vista Blu-ray Disc uitgave zijn van goede kwaliteit. Vooral de ongecomprimeerde PCM5.1 surroundtrack klinkt zeer fraai. De Blu-ray Disc biedt één extra meer dan de eerdere DVD uitgave.