Saawariya

18-05-2008

5.6

Saawariya (DVD)

Op een dag komt de vrolijke zanger Raj (Ranbir Kapoor) aan in het pittoreske Simla. Hij ontmoet daar onder andere de prostitué Gulabji (Rani Mukherjee). Met zijn liedjes brengt hij vreugde en blijdschap in de rosse buurt van Simla. Via Gulabji vindt Raj een onderkomen bij de oude Lillipop (Zohra Sehgal). Hoeveel vreugde hij ook uitstraalt, Raj is een dromer, een eenzame jongeman die zich dag en nacht terugtrekt in zijn appartement en zich afsluit van de buitenwereld. Tot de dag dat hij de mooie, mysterieuze Sakina (Sonam Kapoor) ontmoet. Raj is direct verliefd op haar. Sakina daarentegen wacht op Imaan, de man die zij een jaar geleden heeft ontmoet. Zij heeft beloofd op hem te wachten, als hij na een jaar weer terug zal komen. Vier nachten tussen droom en werkelijkheid brengen Raj en Sakina door in elkaars gezelschap: zij wacht op haar geliefde, hij wacht op haar liefde...

Saawariya is Indisch voor ‘eeuwig soulmate’. De film is gebaseerd op het korte verhaal ‘White Nights’ van de 19e eeuwse Russische schrijver Fydor Dostoevksy (ook wel geschreven als Fedor Dostoevsky of Feodor Dostoyevsky). Dostoevsky (1821-1881) schreef dit sentimentele liefdesverhaal in 1848. Een van Indiaas meest prestigieuze filmregisseurs Sanjay Leela Bhansali verfilmde dit liefdesverhaal tot een Bollywood musical. Een visueel en muzikaal spektakel met fraaie dansnummers en kleurrijke decors en kostuums. De film sleept je mee in een wervelwind van dromen, verlangens en verleiding.
Bollywood is de bijnaam van de Indiase filmindustrie in Mumbai, dat vroeger Bombay heette. De naam Bollywood is een samentrekking van Bombay en Hollywood. Alhoewel deze filmindustrie nog maar 87 jaar jong is, is al meer dan 40.000 films geproduceerd. Het is daarmee de grootste filmindustrie in de wereld geworden. De films zijn meestal in het Hindi gesproken, maar worden voor de Westerse regio vaak in het Engels nagesynchroniseerd. De meeste Bollywood films zijn liefdesverhalen in de vorm van levendige musicals. In toenemende mate genieten de Bollywood films ook buiten India grote populariteit. Sony Pictures heeft als eerste Hollywood major een Bollywood film geproduceerd, de hier besproken musicalfilm Saawariya. Volgens sommige critici is Saawariya geen echte Bollywood film omdat de Westerse invloeden erin te groot zijn. Hoe het ook zij, Saawariya is een prachtig verfilmd liefdesverhaal over twee werelden en twee liefdes. Regisseur Sanjay Leela Bhansali verklaarde dat de film een hommage aan zijn grootmoeder is, omdat zij haar hele leven heeft gewacht op de thuiskomst van haar zoon Navin Bhansali.
De twee hoofdrollen in Saawariya worden gespeeld door twee debutanten, Ranbir Kapoor en Sonam Kapoor. Kapoor is een veelvoorkomende achternaam in India, dus beide zijn geen familie van elkaar. Beide debutanten spelen, zingen en dansen hun ziel uit hun lijf en zetten dit liefdesverhaal op ontroerende wijze neer. Ondersteunende rollen zijn van ervaren en bekende Bollywood sterren Rani Mukerji en Salman Khan.
In vergelijkbare stijl als de Australische Baz Lurhman zijn visuele muziekspektakel Moulin Rouge neerzette, evenzo visueel bijzonder is Saawariya gemaakt. Bhansali heeft in de visuele stijl gekozen voor groene, blauwe en zwart kleuren die volgens hem een surrealistische dromerige sfeer versterken. Het dorpje Simla, dat met haar wateren en gondels doet denken aan Venetië is op een sprookjesachtige wijze gevisualiseerd. De tien liedjes in de film , dromerige balladeachtige liedjes en vlotte dansliedjes, zijn van de hand van Monty Sharma. Over de film valt nog veel te vertellen maar eigenlijk moet je deze film gewoon gaan bekijken. Onderga het boeiende muzikale en visuele spektakel en laat je meeslepen in het tragikomische muzikale liefdesverhaal van Saawariya.

Genre: Muziekfilm, Romantiek
Speelduur: 132 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hindi
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 8712609678901

• Making the Music
  • Première Night

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is zeer goed. De kleuren van dit bijzonder kleurrijke spektakel worden mooi en goed verzadigd weergegeven. Door de gebruikte blauwe en groene kleuren ontstaat een bijzondere visuele sfeer. Hierin ogen de huidtinten natuurlijk. Het beeld is goed scherp met een goede detaillering. Ook het contrast en het zwartniveau zijn goed. Het beeld is zonder ongerechtigheden en ziet er mooi zuiver uit. Een uitstekende transfer. De film is verdeeld in 28 chapters. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat mooi geplaatst onder in het beeld. Zowel de Hindi gesproken teksten als de Hindi gezongen teksten zijn ondertiteld.

De soundtrack staat in de oorspronkelijke Hindi gesproken/gezongen taal op de DVD als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s). Er is ook een Engelse nasynchronisatie in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) aanwezig. Om met die laatste te beginnen, die moet je gewoon vergeten. Deze track mist elke emotie die bij de film hoort en klinkt niet erg natuurlijk. Nee, beluister de film vooral met de originele Hindi audiotrack. Je bent dan wel volledig afhankelijk van de ondertiteling (tenzij je deze taal machtig bent), maar hoort de film dan wel zoals hij behoort te zijn. Af en toe wordt in de film ook een woordje Engels gesproken, zelfs Hindi en Engels in één zin.
De Hindi soundtrack klinkt prachtig. Er wordt veel gebruik gemaakt van alle beschikbare kanalen. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, maar de achterkanalen worden actief in split-surround (stereo) gebruikt voor de ruimtelijkheid, ambiance en speciale effecten. Daardoor klinkt de soundtrack gewoon erg mooi en ruimtelijk. Het ruim aanwezige laag is goed strak en diep, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van het LFE kanaal. Het hoog is goed gedetailleerd. Vooral de vele muziek klinkt heel erg mooi en heeft een zeer ruimtelijk geluidsbeeld. De dialogen en de gezongen teksten blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeldmenu’s zijn statische schermen zonder achtergrondmuziek. Op deze DVD release staan twee korte extraatjes.

Making the Music (20 min)
Een featurette met aandacht voor de Indiase filmindustrie, met specifiek natuurlijk de regisseur Bhansali en de film Saawariya. Hierin ruim aandacht voor de acteurs tijdens de premièreavond van de film. Afgewisseld met filmbeelden. Beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf.

Premiere Night (22 min)
Zoals de titel al zegt, in deze featurette aandacht voor de première van de film. Deze featurette heeft veel overlap met voorgaande featurette, alleen zijn de beelden nu 1.33:1.

Met de trailers van andere Sony Pictures uitgaven. De trailer van Saawariya staat hier ook bij.

Saawariya is een visueel muziekspektakel waarin een tragisch liefdesverhaal wordt verteld. Tegen de achtergrond van een sprookjesachtige omgeving wordt de zanger Raj verliefd op de mysterieuze Sakina. Maar Sakina heeft haar hart verpand aan een vreemdeling, op wie zij nu bijna een jaar wacht. De prostitué Gulabji probeert Raj te troosten. Vier nachten tussen droom en werkelijkheid brengen Raj en Sakina door in elkaars gezelschap: zij wacht op haar geliefde, hij wacht op haar liefde... Saawariya is de eerste Bollywood film die Sony Pictures geproduceerd heeft.
De Indiase filmregisseur Sanjay Leela Bhansali verfilmde dit liefdesverhaal tot een visueel en muzikaal spektakel met fraaie dansnummers en kleurrijke decors en kostuums.
De film staat op deze DVD uitgave van Sony Pictures met een zeer goede beeld- en geluidskwaliteit op de DVD. Twee korte featurettes vormen de extra’s. Onderga het boeiende muzikale en visuele spektakel en laat je meeslepen in het tragikomische muzikale liefdesverhaal van Saawariya.