John Legend - Live from Philadelphia

Alexander de Mol
23-05-2008

8.5

John Legend - Live from Philadelphia (DVD)

John Legend’s albums ‘Get Lifted’ en ‘Once Again’ verkochten 5 miljoen exemplaren en waren samen goed voor maar liefst 5 Grammy Awards. Op 26 april 2007 stond John Legend voor een enthousiast publiek in het Tower Theater in Philadelphia. Tijdens het optreden ontbreken natuurlijk de hits ‘Save Room’, ‘Ordinary People’ en ‘P.D.A.’ niet. De registratie van het live optreden bevat de volgende nummers:

1. Intro
2. Maxine's Interlude
3. Do You Wanna RIde
4. Heaven
5. Stereo
6. Let's Get Lifted
7. Alright
8. She Don't Have to Know
9. Number One
10. Save Room
11. Please Baby Don't
12. Where Did My Baby Go
13. Where is the Love (feat. Corinne Bailey Rae)
14. Spottie Ottie Interlude
15. I Can Change
16. I Want You
17. Slow Dance
18. Dance to the Music
19. Another Again
20. Again
21. P.D.A. (We Just Don’t Care)
22. Used to Love U
23. Ordinary People
24. Coming Home
25. Show Me
26. So High

John Legend, in 1978 geboren als John Stephens, brak zo’n drie jaar geleden definitief door met het album ‘Get Lifted’. De soulzanger kwam even daarvoor in aanraking met succesvol producer en rapper Kanye West waarna de beide heren intensief gingen samenwerken. Met als belangrijkste exponent daarvan het feit dat Legend zich aansloot bij G.O.O.D. records, het platenlabel van Kanye West.
John Legend is niet alleen performer. Als songwriter is hij onder andere verantwoordelijk voor één van de grootste hits van Alicia Keys: “You Don’t Know My Name”. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor de piano op ‘Everything is Everything’ van het uiterst succesvolle album ‘The Miseducation of Lauryn Hill’ van (uiteraard) Lauryn Hill. Hill vergezelde op haar beurt Legend later bij diens nummer ‘So High’.
Inmiddels is Legend een gerespecteerd artiest die zijn eigen plek heeft verdiend binnen de hedendaagse soulmuziek. Legend omschrijft zijn eigen muziek zelf als “soul met gospel-invloeden gemixt met hiphop en een ‘feel-good sound’”. Vind ik ook prima. Het blijft uitstekende muziek om lekker relaxed van te genieten. Of je nu net wakker bent geworden en alvast de zon door de gordijnen schijnt of je na het eten nog even een wijntje wegtikt, de muziek van Legend past daar goed bij. Daarmee kom je eigenlijk meteen bij de belangrijkste kanttekening die ik plaats bij deze registratie. Persoonlijk denk ik dat de muziek van John Legend beter tot zijn recht komt in een meer akoestische en intiemere setting à la MTV Unplugged. De intieme muziek lijkt ietwat te bescheiden voor het Tower Theater in Philadelphia, althans zo komt het op mij over. Ondanks het feit dat de grootste hits met veel enthousiasme door het publiek worden ontvangen, ontbreekt in mijn beleving de magie die we eigenlijk gewend zijn van het talent John Legend.

Regisseur

Christian Lamb

Acteurs

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 109 min
Verpakking: Allaine Keep Case
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Duits, Frans, Italiaans, Spaans
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 88697286079

• Music Videos
  • John Legend Tour Interview
  • Show Me Campaign trailer

John Legend – Live from Philadelphia heeft een beeldverhouding van 1.78:1 en is uiteraard anamorfisch uitgevoerd. De scherpte is redelijk in close-up, maar bij shots waarbij iets verder van het podium af is gefilmd is detaillering minder. De kleurweergave is goed, al geldt ook hier dat de belichting van het theater hier danig invloed op heeft. Zoals gebruikelijk bij optredens van dit kaliber hebben de mensen van de belichting vooral veel blauwe lampen meegenomen. Dit geeft absoluut de juiste sfeer maar maakt het niet makkelijk voor het registreren van het optreden. Zwartniveau en schaduwdetail zijn beiden voldoende. Alles overwegende krijgen we een mooi maar geen uitzonderlijk plaatje voorgeschoteld.

De DVD bevat een tweetal geluidssporen. Een Dolby Digital 5.1 track met een bitrate van 448 kbit/s en een ongecomprimeerde 48 KHz Lineair PCM track (1536 kbit/s). Bij het Dolby 5.1 spoor is het centerkanaal leeg gelaten. De muziek klinkt door de beide frontspeakers waarbij de achterkanalen de akoestiek van de zaal neerzetten door onder andere het publiek weer te geven. Het LFE-kanaal vult waar nodig in het laag aan.
Als we kijken of liever gezegd luisteren naar de LPCM track valt de vollere klank op ten opzichte van het DD 5.1 spoor. De detaillering in de muziek bij het LPCM spoor is duidelijk beter. De ruimtelijke weergave van deze stereotrack is absoluut goed. De muzikaliteit van het LPCM spoor wint het van de ruimtelijkheid van het Dolby Digital 5.1 spoor, waardoor de ongecomprimeerde Lineair PCM track wat mij betreft de voorkeurstrack is.

Music Videos
Als eerste treffen we twee videoclips van John Legend te weten “Show Me” (5:06 min), waarvan de videoclip is opgedragen aan de twee Guinese jongens die als verstekeling in het landingsgestel van een groot passagiersvliegtuig waren gekropen. En de zogenaamde ‘neon-version’ videoclip van “Another Again” (4:00 min).

John Legend Tour Interview (5:27 min)
In dit tour-interview krijgen we . Legend blikt hierin terug op zijn jongere jaren en de start van zijn zangcarrière. Die eigenlijk al begon toen de kleine John Stephens nog in een luier rondliep. De kerk en de gospel- en soulmuziek liepen als rode draad door zijn jeugdjaren. Ook gaat hij natuurlijk uitgebreid in op zijn grote liefde: de piano.

Show Me Campaign trailer (6:50 min)
In deze feature volgen we John Legend op bezoek in Mbola, Tanzania om de Show Me-campagne van dichtbij te volgen. De door John Legend opgezette Show Me-campagne heeft als doel armoede te bestrijden door het ondersteunen van lokale initiatieven.

Wat goed is komt snel. Dat geldt in dit geval ook voor soultalent John Legend. In drie jaar tijd is hij doorgedrongen tot de eredivisie van de soulmuziek. Er komen is 1, maar er blijven is 2. De tijd zal het leren. Op 26 april 2007 stond John Legend in ieder geval voor een enthousiast publiek in het Tower Theater in Philadelphia. Fans van John Legend zullen niet teleurgesteld zijn met deze DVD, al zal bij een enkeling toch ook een gevoel van net niet achterblijven. De bekende nummers wisten net niet, op 'Ordinary People' na wellicht, de gevoelige snaar te raken. Ik kan niet helemaal duiden hoe dat nu komt. Persoonlijk zie ik John Legend liever in een wat intiemere setting optreden. Technisch heeft Sony een nette schijf afgeleverd, waarbij qua geluid de LPCM track op basis van een betere definitie en hogere muzikaliteit onze voorkeur geniet. Beeldtechnisch is er geen reden tot klagen en krijgen we daarnaast – hoewel niet bijster veel – een paar aardige extra’s op de koop toe.