Elizabeth: The Golden Age

23-05-2008

7.8

Elizabeth: The Golden Age (DVD)

In 1585 is de protestantse Elizabeth (Cate Blanchett) al bijna dertig jaar vorstin van Engeland, maar nog steeds ongetrouwd. Ze staat bij het volk dan ook bekend als de Virgin Queen. Omdat men zekerheid wil hebben omtrent de troonsopvolging is men naarstig op zoek naar potentiële huwelijkskandidaten. Elizabeth vindt echter niemand geschikt, al voelt ze zich wel aangetrokken tot de avonturier Walter Raleigh (Clive Owen). Raleigh wil echter niets liever dan met nieuwe schepen naar de Nieuwe Wereld reizen. Elizabeth stelt hem echter aan als kapitein van de wacht, zodat hij niet weg kan. Persoonlijke bescherming voor de koningin is ook nodig, omdat er een complot tegen haar wordt ontdekt en omdat er een oorlog dreigt met het katholieke Spanje. Volgens berichten is dat land een grootscheepse vloot, een Armada, aan het bouwen. Er hoeft maar de geringste aanleiding te zijn en Spanje zal deze Armada op Engeland afsturen, dat zelf nauwelijks een vloot meer heeft. Raleigh zal dan de verdediging op zich moeten nemen.

Elizabeth: The Golden Age is de opvolger van het precies negen jaar daarvoor gemaakte Elizabeth, ook van regisseur Shekhar Kapur en met Cate Blanchett in de hoofdrol. Die film kreeg maar liefst zeven Oscarnominaties, onder meer voor Blanchett, maar slechts één werd er verzilverd (make-up). Het was dan ook niet makkelijk om die film te evenaren, laat staan te overtreffen. En dat is dan ook niet gelukt. In vergelijking met de film uit 1998 is Elizabeth: The Golden Age wat toegankelijker voor een breder publiek door de toevoeging van een dosis romantiek. Dit maakt de film er echter niet beter door. Het maakt wel duidelijk dat Elizabeth zelf hunkert naar liefde en romantiek, maar dat had ook op een iets minder ‘kleffe’ manier tot uiting kunnen worden gebracht. Nu neigt het soms naar melodrama en dat past niet echt bij een film met zo’n thema. Toch is het absoluut geen slechte film. Het verhaal mag dan hier en daar z’n zwakke plekken hebben, de rest is uitstekend verzorgd. En wederom is Cate Blanchett de grote kracht achter deze film. Haar acteerprestatie is opnieuw fenomenaal, waarbij de anderen nauwelijks in de schaduw kunnen staan. Haar rol is haar werkelijk op het lijf geschreven. Dat bewees ze al in de eerste versie en ze weet deze prestatie in deze film te evenaren. Ze werd ook nu weer genomineerd voor een Oscar®, maar kreeg ‘m niet. Maar Cate Blanchett alleen is niet genoeg om de film gelijkwaardig te maken aan het eerste deel, daarin moet de rest ook mee kunnen. En dat lukt dus net niet genoeg. Het ziet er allemaal prachtig uit. Het budget van 50-60 miljoen dollar is aan bijna alles af te zien. Geweldige decors met prachtige kostuums sieren het beeld. Er is ongelooflijk veel aandacht voor detail en dat maakt het bekijken van de film al meer de moeite waard. De vaak minder conventionele camerastandpunten geven het geheel nog extra cachet. De (soms te) bombastische muziek geeft de film bij vlagen een opera-achtige sfeer mee. Qua vorm is men er zeker in geslaagd om het groter en mooier te maken dan het eerste deel, maar met alleen vorm en een uitstekende hoofdrol maak je nog geen goede film. Daarvoor heb je ook een goed verhaal nodig en daar schiet deze film nu net iets te kort. Slecht is het zeker niet, maar met meer aandacht voor het scenario had er wel degelijk meer ingezeten. Maar het is de vraag of er ooit iemand zal zijn die Elizabeth I beter kan spelen dan Cate Blanchett. Zij speelt geen Elizabeth, zij is Elizabeth.

Speelduur: 110 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels
EAN: 5050582537383

• Making Of
  • In de wereld van Elizabeth
  • Het creëren van de Armada
  • Torens, paleizen en kathedralen

Met een anamorf beeldformaat van 1.85:1 is de film in het originele formaat op de DVD gezet. Zoals verwacht van een recente film is de print in een perfecte staat. Ook de kwaliteit van het beeld is prima in orde. Niet helemaal perfect, vanwege een lichte beeldruis en een niet helemaal oké zwartniveau, maar voor de rest valt er niet zoveel op aan te merken. Op een aantal momenten is er wat onscherpte, maar de detaillering blijft goed. De kleuren spatten soms van het doek af, vooral bij de prachtige jurken van Elizabeth en de dames in haar hofhouding. Een aantal scènes zijn juist weer wat grauwer van kleur, met zelfs een beetje een lichtgroene waas, wat hier sfeerverhogend werkt. Een hele nette transfer.
Met 21 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren, heeft de film ruim voldoende chapterstops. De optionele ondertiteling is van een duidelijk lettertype en staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

De film heeft uitsluitend een Dolby Digital 5.1 (348 kb/s) geluidstrack. Voor een DD5.1 geluid is het een vrij lage bitrate. Op zich niet zo dramatisch, omdat de film toch voornamelijk dialoog georiënteerd is. Deze dialogen komen voornamelijk uit het centerkanaal, maar in grote ruimtes zijn echo’s van de dialogen in de andere kanalen aanwezig, wat voor een goed werkend ruimtelijk effect zorgt. Er wordt pas flink uitgepakt in het geluid tijdens de scheepsgevechten. Dan ook komt het LFE kanaal in aktie met mooi en diep laag. Dan wordt er ook volop gebruik gemaakt van de surroundkanalen, die in split-stereo worden aangesproken. De muziek is gecomponeerd door Craig Armstrong en A.R. Rahman en doet soms een beetje denken aan James Horner (Willow). De muziek is sfeervol en bij vlagen bombastisch, maar soms ook weinig aansprekend.

De DVD heeft een anamorf menuscherm in 1.85:1 met beelden uit de film als achtergrond en de titelmuziek als achtergrondgeluid. De submenu’s zijn statisch van vorm. Alle extra’s zijn in 1.85:1 anamorf beeldformaat en Nederlands ondertiteld, behalve waar vermeld.

Deleted Scenes (9 min)
Een aantal scènes die de film niet gehaald hebben. Ze zijn hier in hun ruwe vorm te zien, met enkel het setgeluid en geen beeldcorrecties. Elke scène wordt via een titelscherm aangekondigd.
Het beeldformaat is 1.85:1 letterboxed.

The Reign Continues: The Making Of Elizabeth (11½ min)
Een making of die begint met de vergelijking met de eerste Elizabeth film, waarbij onder meer Cate Blanchett, Geoffrey Rush en Shekhar Kapur betrokken waren. Voor de rest gaat het voornamelijk over de inhoud en thematiek van de film, waarbij veel fragmenten uit de film te zien zijn.

Inside Elizabeth’s World (7½ min)
Een belangrijk deel van de film is de art-direction. Deze was in handen van de relatief jonge Guy Dyas. De producers en regisseur zijn uitermate enthousiast over de manier van werken van Dyas. Dyas zelf leidt de kijker rond langs de diverse sets van de film.

Commanding the Winds: Creating the Armada (12 min)
Wederom een item over de art-direction, nu over de bouw van de Spaanse Armada. Het is niet alleen CGI, maar ook een op schaal gemaakt model in de studio, dat als Engels en als Spaans schip gebruikt kon worden. Het fysieke deel van de decors komt weer van de hand van Guy Dyas, het CGI gedeelte is gedaan door Richard Stammers.

Towers, Courts and Cathedrals (11 min)
Veel scènes in de film spelen zich af in grote paleiszalen en kathedralen. Een aantal scènes zijn op locatie in echte kathedralen en kastelen opgenomen en dat zorgde voor een strak draaischema, want de kerkdiensten in de kathedralen gingen gewoon door. Voor deze kathedralen en kerken was gekozen vanwege het licht en de kleur van de stenen, dit naar wens van regisseur Kapur. Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit.

Het audiocommentaar is van regisseur Shekhar Kapur. Hij praat aan één stuk door en het is een heel persoonlijk audiocommentaar. Hij heeft veel details en persoonlijke ideeën in de film gestopt die voor veel kijkers nooit herkenbaar naar buiten zullen komen, zoals bepaalde kleuren in de kleding en het gebruik van ruimte. Soms wordt het bijna filosofisch.

Elizabeth zit al bijna dertig jaar op de Engelse troon, maar is nog steeds ongetrouwd. Veel van haar adviseurs vinden dat ze moet trouwen om het vertrouwen van het volk te behouden, maar een geschikte kandidaat is moeilijk te vinden. Ook leeft de protestantse vorstin op de rand van oorlog met het katholieke Spanje.
Elizabeth: The Golden Age is het vervolg op het negen jaar eerder verschenen Elizabeth, met ook nu weer een geweldig acterende Cate Blanchett in de hoofdrol. Zij is de personificatie van Elizabeth. Het verhaal bevat iets meer romantiek dan de voorganger, wat nu niet meteen het sterkste punt van de film is. Het maakt de film wel iets toegankelijker voor het grote publiek. Qua beeld en geluid is deze DVD goed verzorgd en de extra’s geven een goede kijk achter de schermen en dan vooral wat betreft de art-direction. Wie het eerste deel goed vond zal zich ook kunnen vermaken met deze film.