National Treasure 2: Book of Secrets (CE)

03-06-2008

7.8

National Treasure 2: Book of Secrets (CE) (Blu-ray)

Tijdens een presentatie over een stukje geschiedenis van Amerika, worden Ben Gates (Nicolas Cage) en zijn vader Patrick (Jon Voigt) onaangenaam verrast door de vreemde Mitch Wilkinson (Ed Harris). Wilkinson blijkt in het bezit te zijn van een stukje document, waaruit blijkt dat Ben’s overgrootvader Thomas Gates medeplichtig is op de moord van president Lincoln. Volgens Ben en zijn vader een grove leugen. Met hulp van assistent Riley Pool (Justin Bartha) gaan ze op onderzoek uit om het tegendeel te bewijzen. Ben roept hierbij de hulp in van Abigail Chase (Diane Kruger), met wie hij op dat moment even niet meer samenwoont. Hun onderzoek leidt van Parijs en Londen naar de mogelijke locatie van de Lost City of Gold. Tot grote schrik van vader Patrick moeten ze hierbij ook de hulp van Ben’s moeder professor Emily Appleton (Helen Mirren) inroepen. Alles leidt naar de uiteindelijke aanwijzing in het mysterieuze en zwaarbewaakte geheime boek van de president van Amerika. Er is maar één manier voor Ben Gates om dit boek te kunnen inzien; het kidnappen van de president van Amerika (Bruce Greenwood). Ben heeft er alles voor over om de naam van zijn familie te zuiveren van elke blaam.

Nadat de avonturenfilm National Treasure, met Nicolas Cage als een soort moderne Indiana Jones, in 2004 een groot succes bleek, kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Dat vervolg kwam in 2007 onder de titel National Treasure 2: Book of Secrets. Aan een succesformule moet je weinig veranderen, moeten de makers gedacht hebben. Zodat hetzelfde team, regisseur, producent en acteurs elkaar in deze tweede film elkaar weer treffen. Ook nu weer een stukje Amerikaanse geschiedenis als basis voor een nieuw luchtig verteerbaar actieverhaal. En uiteraard ook de nodige relativerende humor, spektakel en fraaie sets, zodat ook National Treasure 2 weer een vermakelijke actierijke popcornfilm is geworden. Hoofdrol wordt weer gespeeld door Nicolas Cage, die goed gecast is als geschiedkundige schatzoeker Ben Gates. Ook de rest van de cast is weer aanwezig, met Jon Voigt als vader Gates, Diane Kruger als vriendin Abigail, Justin Bartha als Ben’s rechterhand en Harvey Keitel als FBI agent Sadusky. Acteurs Ed Harris speelt in deze film de ‘bad guy’ en Helen Mirren wordt geïntroduceerd als de moeder van Ben. De film is wederom geregisseerd door Jon Turteltaub en geproduceerd door Jerry Bruckheimer. Wederom speelt een stukje Amerikaanse geschiedenis de rode draad door het verhaal, met een aardig uitstapje naar Parijs en Londen. Of het feitelijk allemaal klopt? Vast niet. Maar wat geeft het? Net als het eerste deel is National Treasure 2: Book of Secrets weer een semi-intellectuele actie/avonturenfilm met heerlijk verteerbaar en voorspelbaar popcornvermaak. Gewoon lekker onderuitzakken en genieten van bijna twee uur actie, humor en spektakel.

National Treasure 2 is door Walt Disney Studios Home Entertainment op DVD uitgebracht als een 2-DVD Collector’s Edition en in High Definition beeldkwaliteit op de Blu-ray Disc. We bekijken in deze recensie de Blu-ray Disc uitgave en maken een vergelijking met de 2-DVD CE uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier lezen.

De Blu-ray Disc van National Treasure 2 is tezamen met de eerste film National Treasure ook als set verkrijgbaar. In deze The Treasure Collector’s Edition zitten de twee Blu-ray Disc doosjes dan in een kartonnen slipcase.

Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 124 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418162238

• verwijderde scenes
  • Book of Secrets: Op locatie
  • Knights of the Golden Circle
  • Historisch boek: feit of fictie in NT2
  • Juweeltjes: bloopers en Outtakes
  • Het geheim van het vervolg
  • Stunts: Achtervolging in Londen
  • In de Library of Congres
  • Acties onder de grond
  • Het Presidentiële Boek
  • De evolutie van een Gouden Stad

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De beeldkwaliteit van deze recente film is uiteraard zeer goed. Kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. Contrast en schaduwdetail zijn beide prima in orde. Zelfs de donkere scènes in spelonken van Mount Rushmore worden details in de schaduwen goed weergegeven. Het beeld oogt mooi scherp en gedetailleerd en laat ook de fijne details goed zien. Hier zeker een verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. Het beeld is weliswaar niet gestoken superscherp, maar heeft een mooie filmische aanblik. Er is slechts een weinig filmgrain in het beeld aanwezig. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 18 chapterstops. De Nederlandse ondertiteling laat zich goed lezen en staat, zoals gebruikelijk bij Disney uitgaven, volledig in het zichtbare filmvlak.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Evenals bij de Blu-ray Disc van National Treasure zijn de specificaties van de geluidsopties voor de originele Engelse taal zoals die op de cover staan vermeld niet correct. Er wordt op de cover vermeld dat de Engelse taal in Dolby Digital en PCM kwaliteit aanwezig is. De originele Engelse taal is echter alleen te beluisteren als een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). De twee nasynchronisaties – Spaans, Italiaas – staan niet op de cover vemeld, maar zijn wel in Dolby Digital 5.1 surround (640 kb/s) én in DTS 5.1 surround opgenomen. We beperken de bespreking tot de originele Engelse soundtrack.

De film heeft een echte actiesoundtrack waarbij alle speakers optimaal worden benut. De soundtrack heeft de nadruk op de voorste drie voorkanalen liggen. De frontspeakers geven de filmmuziek met een fraai breed stereobeeld weer. De achterkanalen worden effectief gebruikt om de filmmuziek een ruimtelijk karakter te geven. Daarnaast worden de achterkanalen actief in split-surround (stereo) worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en effecten bij de actiescènes. Bij het actiegeweld doet de subwoofer, dankzij het ook aanwezige LFE kanaal actief mee. Als geheel heeft de soundtrack een goed gedetailleerd hoog. Het laag gaat goed diep door. De dialogen, die via het centerkanaal komen, zijn prima te volgen.
In vergelijking met het geluid van de DVD klinkt deze soundtrack gedetailleerder met een iets nadrukkelijker aanwezig surroundgeluid. Het geluid klinkt ook voller en dynamischer.

Onder Setup vind je ook de keuze om D-Box Motion Code te selecteren. Om dit te kunnen gebruiken heb je een \"D-Box Motion Controller\" nodig. In Nederland nog erg onbekend.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor de High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Buena Vista. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menuscherm laat de film in een klein venster zien terwijl de menukeuzen een tekstuele toelichting hebben.
Deze Blu-ray Disc uitgave biedt één (1) extra meer dan de eerdere Collector’s Edition DVD uitgave. De extra’s zijn allemaal in 1080i HD beeldkwaliteit. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Nieuw op de Blu-ray Disc

Historisch boek: Feit of Fictie in NT2
Een interactief onderdeel waarin de film ziet met een kader aan boven en onderzijde. Op gezette momenten wordt extra informatie gegeven over wat je te zien krijgt in de film. Maar dat is niet alles. Tijdens de film krijg je ook regelmatig een zogenaamde feit of fictie vraag voorgeschoteld. De vraag staat in het kader in het Engels, waarbij de ondertiteling dan de vraag in het Nederlands weergeeft. Met de afstandsbediening kun je dan aangeven of de stelling een feit of fictie is. Voor dit extra heb je een BD Profile 1.1 (ook wel Bonusview genaamd) speler nodig. Zie ook screenshot 6.

Extra’s overgenomen van de 2-DVD CE uitgave

Regisseur Jon Turteltaub geeft samen met acteur Jon Voigt enige achtergrond informatie tijdens het kijken naar de film.

Deleted Scenes (20 min)
Ofwel, een zevental niet gebruikte scènes die elk worden ingeleid door de regisseur.

Juweeltjes: bloopers en outtakes (5 min)
Een verzameling van mislukte scènes die op de lachspieren kunnen werken.

Het geheim achter het vervolg (7 min)
Een promotioneel stukje waarin regisseur Jon Turteltaub, producent Jerry Bruckheimer en hoofdrolspelers Nicolas Cage en Diane Kruger, de noodzaak van deze vervolgfilm benadrukken.

Book of Secrets: Op locatie (10 min)
Waarin aandacht voor de scènes die in Londen en Parijs zijn opgenomen.

In de Library of Congres (8½ min)
Met enige informatie, ook weer redelijk promotioneel getint, over deze bijzondere bibliotheek.

Stunts: De achtervolging in Londen (10 min)
Titel spreekt voor zich, in deze featurette aandacht voor de spectaculaire achtervolgingsscène in Londen, waar het nodige aan blikwerk sneuvelt.

Actie onder de grond (7 min)
Waarin de scènes die in de onderaardse spelonken van Mount Rushmore nader worden bekeken.

Coverstory: het presidentiële boek (4½ min)
Het mysterieuze boek van de president van Amerika nader bekeken.

De evolutie van een Gouden Stad (10½ min)
Met aandacht voor de set, een maquette, van de verborgen Gouden Stad Cibola.

Knights of the Golden Circle (3 min)
Een heel klein beetje geschiedenisles over de Amerikaanse burgeroorlog.

De Blu-ray Disc heeft ook een paar easter eggs.

National Treasure 2: Book of Secrets is wederom een onderhoudende avonturenfilm waarin een stukje Amerikaanse geschiedenis centraal staat. Ook in dit verhaal zijn mysterie en een bijzondere schat de ingrediënten voor een film vol actie, spektakel, humor en indrukwekkende sets. Nicolas Cage speelt weer de geschiedkundige schatzoeker Ben Gates en speelt in de film wederom samen met Diane Kruger, John Voigt en Justin Bartha. In deze door Jon Turteltaub geregisseerde en door Jerry Bruckheimer geproduceerde film speelt Ed Harris de ‘bad guy.
De Blu-ray Disc uitgave van Walt Disney Studios Home Entertainment biedt de film is goede High Definition kwaliteit beeld en geluid aan. Op de cover staat verkeerde informatie over de Engelse soundtrack, die alleen in Dolby TrueHD beschikbaar is. Op het gebied van de extra’s zijn alle extra’s van de eerdere Collector’s Edition uitgave overgenomen en is een interactieve informatietrack bij de film toegevoegd.