Sweeney Todd

Wilbert Rietman
27-06-2008

5

Sweeney Todd (DVD)

We schrijven 1765 te Londen. Sweeney Todd (Ray Winstone) is hier barbier en chirurg ineen. In zijn verleden heeft hij twintig jaar onschuldig vast gezeten in de jeugdgevangenis Newgate. De man leeft een nogal teruggetrokken bestaan zonder vrienden en familie. Slechts zijn vaste klanten zijn zijn enige vorm van menselijk contact. Op een dag krijgt hij één van de gevangenisbewaarders van Newgate in zijn stoel. De man begint op te scheppen over hoe leuk het wel niet is om zijn “gasten” het gevangenisleven nog zuurder te maken. Dan slaan bij Todd de stoppen door. Hij snijdt de man zijn keel door en dumpt het lijk. Dit blijkt de geboorte van een ware seriemoordenaar. Het wordt alleen maar erger als Todd de lieftallige Nellie Lovett (Essie Davis) ontmoet. Hij ziet in haar zijn ware liefde, maar ook een reden om door te gaan met moorden. De lijken eindigen namelijk als vlees voor de vleespasteitjes die Nellie serveert.

Het verhaal van Sweeney Todd is al meerdere malen verteld. Deze persoon heeft nooit echt bestaan en is waarschijnlijk een legende waarvoor meerdere personen als basis hebben gediend. De bekendste versie van het verhaal is waarschijnlijk de recente musical geregisseerd door Tim Burton met Johnny Depp in de titelrol. Deze film is weer gebaseerd op de Broadwaymusical. De hier besproken variant is een televisieproductie gemaakt door de BBC en uitgezonden rondom het einde van de donkere decembermaand in 2006. De prent wordt gekenmerkt door een hoop realisme en het ontbreken van alle luchtige zaken die andere filmversies wel weer kennen. Dit maakt het geheel echter niet minder interessant. De psychische toestand van de hoofdpersoon wordt hier meer onderzocht zonder over the top toestanden. Ook heeft Todd niet echt duidelijk plezier in zijn moordende werk en lijkt hij dit in eerste instantie meer te doen uit wraak. Later blijkt hij verslaafd aan zijn beulswerk en is het tegelijkertijd een betuiging van liefde aan Nellie Lovett.
De verschillende leden van de cast acteren wisselvallig. Ray Winstone speelt de titelrol. Hem kennen we uit diverse grote producties als The Departed, Beowulf en Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Hij lijkt geknipt voor deze rol en legt er al zijn ziel en zaligheid in. Heerlijk ingetogen met een duister laagje, precies wat de bedoeling is. Ook zijn verliefdheid voor Essie Davis als Nellie Lovett is voelbaar. Helaas is Davis niet in topvorm. Ook haar hebben we in meerdere grote stukken gezien. Zo was zij te spotten in Girl with a Pearl Earring, The Matrix Reloaded en The Matrix Revolutions. Deze dame acteert nogal ééndimensionaal en inspiratieloos. Zij zet Miss Lovett neer als een onaantrekkelijk en naïef huisvrouwtje die zonder problemen met Jan en alleman in bed duikt. Er lijken weinig redenen voor Todd te zijn om van haar te houden. De overige karakters worden redelijk neergezet met uitschieters voor David Bradley en David Warner.
Ondanks een aantal continuïteitsfoutjes is de prent gewoon een redelijke film die lekker wegkijkt. Wel dient de kijker er zo nu en dan zijn of haar hoofd bij te houden. De regie van Dave Moore is solide. De man hakt ook eigenlijk alleen maar met het televisiebijltje, dus deze klus was aan hem wel toevertrouwd. Een duistere thriller die in de ziel kijkt van een moordenaar, maar vooral ook een andere, realistische interpretatie van het bekende verhaal.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Speelduur: 91 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344726849

• promo

Deze redelijk recente televisiefilm staat in zijn originele verhouding van 1.78:1 anamorf op de schijf. Het vertoonde oogt redelijk scherp, maar het gevoel beklijft dat het beter had gekund bij deze productie. Toch verdient het beeld op dit punt geen onvoldoende. De kleuren ogen mooi natuurlijk en zijn somber van aard. Dit is iets wat uitstekend past bij een duistere productie als deze. Af en toe duiken er wel compressieblokken op, vooral bij donkere gedeeltes van de film. Verder is er edge enhancement toegepast en is er filmgrain waar te nemen. Het contrast en zwartniveau zijn wel onder de maat. Hierdoor is de detaillering zeker niet goed te noemen. Ook hier weer de duistere scènes van de prent (en dat zijn er nogal veel) die er de dupe van worden. Al met al verdient het beeld wel een voldoende, maar er schort toch zeker wat aan. Het verhaal kent 8 chapterstops en heeft een Nederlandse ondertiteling meegekregen. Deze laatste is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack wordt als een Dolby Digital 5.1 audiospoor met een bitrate van 448 kbit/s weergegeven. Het resultaat is een aardig klinkende en goed gedetailleerde track. De vertelling is nogal dialoog gericht, waardoor je weinig dynamiek kunt verwachten. Ook het gegeven dat het hier een productie bestemd voor televisie is, is terug te horen hierin. Het geluid biedt weinig spektakel. De dialogen komen zowel uit de centerspeaker als uit beide frontkanalen. De surrounds worden alleen aangesproken voor de muziek en de omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal wordt sporadisch aangesproken voor een mooi gedoseerd laag. Een goede geluidstrack voor een productie als deze.

Het geanimeerde menu staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op de schij met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De schijf begint met een hinderlijk niet over te slaande promotionele trailer waarin andere uitgaven van Just voorbijkomen. Voor de rest is er geen spoor van andere extra’s.

Sweeney Todd verhaalt over de titelfiguur. Deze is een kapper annex chirurg die een nogal teruggetrokken bestaan lijdt in het Londen van de achttiende eeuw. Als de man wordt geconfronteerd door een traumatische zaak uit zijn verleden, slaan zijn stoppen door. Hij wordt de koelbloedige moordenaar die in hem huist.
De BBC heeft met Sweeney Todd een prima televisiefilm geproduceerd. Het verhaal brengt een realistische kijk op de bekende legende over de kapper met moordneigingen. Het acteerwerk van Ray Winstone draagt de film als het ware. Hierin vindt hij niet altijd ondersteuning van de overige leden van de cast. Beeld en geluid zijn in orde, maar kennen zo hun minpuntjes. Gelukkig werken deze niet storend op het kijkplezier. Helaas ontbreken de extra’s op deze DVD. Een aanrader voor de liefhebber van historische thrillers en duistere legendes.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.