Good Luck Chuck (Unrated Version)

03-07-2008

3.9

Good Luck Chuck (Unrated Version) (Blu-ray)

Tandarts Charlie ‘Chuck’ Logan (Dane Cook) lijkt het allemaal voor de wind te gaan. Hij is succesvol in zijn baan, hij ziet er goed uit en valt in de smaak bij vrouwen. Maar schijn bedriegt, want in de liefde is Chuck niet zo gelukkig. Zijn relaties zijn van korte duur, al heeft hij het daar niet zo moeilijk mee. Totdat hij hoort dat zijn ex-vriendin juist dankzij hem de ware heeft gevonden en met deze ware gaat trouwen. Hetzelfde gebeurt ook bij zijn volgende ex-vriendin. Het blijkt dat Chuck een soort geluksbrenger is voor alleenstaande dames. Ze willen dan ook maar wat graag een vluggertje met hem, om daarna de ware te kunnen ontmoeten. Al wil Chuck dit toeval niet geloven, zijn beste vriend, plastisch chirurg dr. Stu Kaminsky (Dan Fogler) bevestigd echter de verhalen van de vrouwen. Als groot liefhebber van het vrouwelijk schoon, raadt hij dan ook Chuck aan om volop te genieten van deze ‘gift van God’. Als Chuck hopeloos verliefd wordt op de mooie pinguïnverzorgster Cam Wexler (Jessica Alba), beseft hij dat hij een probleem heeft. Hoe kan Chuck zijn ware liefde voor zichzelf behouden en voorkomen dat het met Cam net zo verloopt als alle andere vrouwen?

Romantiek en komedie, het blijft een combinatie die zeer geliefd is in films. En een onderwerp waar je heel veel variaties op kunt maken. Nadeel is dat je dan vaak het gevoel hebt, dat je het al vaker gezien hebt. Dus hoe hou je het origineel. Een optie is om het verhaal dan wat pikanter te maken met speelse seksueel getinte verwijzingen of nog een beetje gewaagder. Een risico hierbij is dat het dan allemaal wat platvloers gaat worden. Good Luck Chuck is zo’n verhaal waarin romantiek en komedie hand in hand gaan. En waarin het vrouwelijk schoon door een oversekste plastisch chirurg wordt gedegradeerd tot lustobject. Maar ook een verhaal waarin het hebben seks om de seks in eerste instantie wel het summum van geluk lijkt te zijn, maar uiteindelijk gaat ook daar de glans van af. En wat dan rest is het l-woord ‘liefde’. In Good Luck Chuck gaan humor en romantiek hand in hand. Dankzij de stunteligheid van een van de hoofdpersonen is de humor goed voor een schaterlach. De romantiek is lief, de seksistische opmerkingen zijn bij tijd en wijle platvloers en grof. En in deze ‘unrated version’ leeft de hoofdpersoon zich uit met vele dames, in bed of op andere plaatsen. Alhoewel het aan de fantasie weinig overlaat, is het nergens expliciet in beeld, wel in woord. De hoofdrollen worden verdienstelijk gespeeld door Dane Cook, Dan Fogler en Jessica Alba. Dit alles maakt Good Luck Chuck een makkelijk verteerbare combinatie van komedie en romantiek, zodat je 90 minuten ongecompliceerd vermaak hebt.

Sony Pictures heeft Good Luck Chuck zowel op DVD als in High Definition (HD) uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de DVD uitgave. Je kunt hier onze recensie van de DVD uitgave lezen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 101 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Noors, En vele andere
EAN: 8712609670134

• Gag Reel
  • Making Of Featurettes
  • Ad Libs
  • Sex Matrix
  • Bookmarks

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Voor deze HD transfer zijn dezelfde kenmerken van toepassing als bij de DVD. Dus een natuurlijk ogend contrastrijk beeld dat kleurrijk oogt met goed verzadigde kleuren. Alleen voegt de HD transfer daar nog een stuk kwaliteit aan toe. De kleuren ogen voller en kleurrijker. Het contrast en ook het schaduwdetail zijn ook nog iets beter, wat vooral bij de avondscènes opvalt. Het beeld ziet er scherp en zeer gedetailleerd uit. Vooral in de achtergronden blijven details beter zichtbaar. Hierdoor wordt de driedimensionale aanblik van het beeld versterkt. In het beeld is licht filmgrain te zien, verder geen ongerechtigheden. De film is verdeeld in 28 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) heeft een mooi klein, gestoken scherpe ondertiteling die zich goed laat lezen. De plaatsing is ook mooi onder in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit / 48 kHz) en twee nasynchronisaties, eveneens in Dolby TrueHD 5.1.
Een prima klinkende soundtrack die evenals het beeld erg natuurlijk overkomt. De film is vooral een dialoogfilm met muziek ter ondersteuning, dus zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surround kanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. In enkele scènes zijn de surround speakers zeer nadrukkelijk aanwezig, zoals bij een overvliegende jumbovliegtuig. Het LFE kanaal heeft weinig werk te verzetten. De dialogen zijn altijd goed te volgen en komen via de centerspeaker. De lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD track klinkt door de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup meer gedetailleerd. Met name de subtiele omgevingsgeluiden zijn beter te onderscheiden, waardoor een beter surround gevoel ontstaat. De Dolby TrueHD 5.1 soundtrack klinkt zuiverder en gemakkelijker dan de Dolby Digital track op de DVD uitgave. Het laag is iets nadrukkelijker aanwezig en integreert mooi in het geluid. Bij deze film is merkbaar dat ook een rustige soundtrack baat heeft bij een hoog resolutie audiotrack.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de DVD uitgave. Alle extra’s zijn in MPEG-2 1080p HD resolutie en zijn Nederlands ondertiteld.

Filmmaker & cast commentary
Regisseur Mark Helfrich, producent Mike Karz, schrijver Josh Stolberg en acteur Dane Cook geven gevieren een informatief commentaar met redelijk wat achtergrond informatie.

Featurettes (28 min)
Een making of over de film die opgedeeld is in zeven verschillende hoofdstukken die elk een aspect van het productie proces behandeld. Natuurlijk met interviewfragmenten met acteurs, regisseur en andere betrokken, beelden op de set en filmfragmenten. De onderdelen zijn apart te selecteren of aaneengesloten te bekijken met de ‘play all’ optie.

Gag Reel (9 min)
Ook bij een komedie kun je lachen om de bloopers.

Ad Libs (8 min)
Nog meer scènes die goed zijn voor een lach.

Deleted / Extended Scenes (9 min)
Twaalf niet gebruikte of deels niet gebruikte scènes.

Sex Matrix (3 min)
Zestien in de film gebruikte ‘pikante’ fragmenten die je hier full screen kunt bekijken.

Met drie High Definition trailers van andere Sony Pictures uitgaven.

Bookmarks
Stelt je in staat om je voorkeur voor eigen scènes in de film vast te leggen en later snel weer te kiezen. Werkt met de rood, groen, blauw en geel toetsen op de afstandsbediening.

In Good Luck Chuck heeft de tandarts Chuck alleen maar vluchtige seksuele relaties, vooral als blijkt dat hij gelukbrenger is voor alleenstaande jongedames. Dan ontmoet hij de pinguïnverzorgster Cam en wordt verliefd op haar. Hoe voorkomt hij dat ook zij weer een vluchtige relaties is? Een aardige romantische komedie met een seksuele ondertoon. In de hoofdrollen Jessica Alba en Dane Cook. Beeld- en geluidskwaliteit van deze Sony Pictures Blu-ray Disc uitgave zijn beide zeer goed en een duidelijke verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. De extra’s zijn identiek aan de extra’s op de DVD uitgave en zijn in 1080p HD beeldkwaliteit.