Please Sir!

06-08-2008

5.4

Please Sir! (DVD)

Bernard Hedges (John Alderton) heeft zijn eerste werkdag als leraar Engels en geschiedenis op een middelbare school in Fenn Street, Londen. Een vaste docent is ziek, zodat Hedges de beruchte klas 5C krijgt toegewezen. Deze klas staat bekend als een groep onhandelbare jongeren waar niets mee te beginnen valt. Hedges laat zich echter niet van de wijs brengen en probeert van het zooitje ongeregeld nog iets fatsoenlijks te maken. Doordat hij het vaak voor de jongeren opneemt wordt hij met enige regelmaat tegengewerkt door Doris Ewell (Joan Sanderson), het adjunct-hoofd van de school en Norman Potter (Deryck Guyler), de conciërge. Maar samen met zijn klas weet Hedges het jaar tot een goed einde te brengen.

Please Sir! is een 57-delige Britse comedyserie die liep van 1968 tot en met 1972. In Nederland werd deze serie vanaf 1969 uitgezonden door de NCRV. Please Sir! is losjes gebaseerd op de film To Sir with Love uit 1967 met Sidney Poitier en Judy Geeson. In de film kwam Poitier als zwarte leraar les geven op een school waar hij een probleemklas onder z’n hoede kreeg. In tegenstelling tot de film is het bij Please Sir! de humor die de boventoon voert. Die humor komt nu vrij oubollig over, maar wist wel voor die tijd controversiële onderwerpen als racisme en seks op een luchtige manier te brengen. Tegenwoordig zijn we een heel ander soort humor gewend, maar toch weet Please Sir! met enige regelmaat nog een flinke glimlach op het gezicht te toveren. Zeker bij de oudere generatie zal deze serie het hart sneller doen kloppen. Het was ten tijde van de uitzendingen dan ook een groot succes. Opvallend is dat de kinderen in de klas er voor hun leeftijd erg oud uit zien. Dat is ook zo, want de acteurs die deze rollen spelen waren bijna allemaal al tegen de twintig jaar oud. Maar je went er snel aan en het is zeker geen storende factor in het geheel. Na het vertrek van John Alderton ging de serie verder als The Fenn Street Gang - met beduidend minder succes - waarbij het schoollokaal werd ingeruild voor de naschoolse activiteiten van de jongeren uit de klas. Ook werd er nog een speelfilm gemaakt vanuit de serie, waarin bijna de gehele cast uit de serie acte de presence gaf. Later werd er in Amerika van Please Sir! een remake gemaakt, Welcome Back, Kotter, met John Travolta en Gabe Kaplan, hoewel de Amerikaanse producers beweren dat er geen enkel verband bestaat tussen de twee series. De herkenningsmelodie van Please Sir! zal velen bekend in de oren klinken. De jongere generatie zal het kennen van het programma Vergeet je tandenborstel niet met Rolf Wouters. De wat ouderen onder ons kennen het misschien, zowel van de serie zelf, als van het NCRV quizprogramma Tweekamp met Dick Passchier en Judith Bos. Deze DVDbox bevat zes afleveringen van het eerste seizoen. De aflevering The Barbarian Librarians ontbreekt. Al met al zullen de oudere televisiekijkers in hun nopjes zijn met deze serie op DVD. Aan de jongere generatie zal de serie niet echt besteed zijn, daarvoor is het allemaal net iets te oubollig. Neemt niet weg dat deze serie ook op DVD bestaansrecht heeft.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1968
Speelduur: 238 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 mono - Engels
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344733298

Het beeld van de serie op de DVD is in zwart-wit in 1.33:1 beeldformaat, zoals het ook is uitgezonden. De jaren zijn gaan tellen voor het beeldmateriaal, want met flinke regelmaat komen er drop-outs in het beeld voor. Daarnaast is het resultaat van ruisonderdrukking zichtbaar d.m.v. verticale streepjes in het beeld. Ook heeft het hele beeld een wollige aanblik en een matig zwartniveau. De binnenscènes zijn allemaal opgenomen op Ampex banden (video) en de buitenscènes op film. Die bevatten nogal wat spettertjes, maar dat was al zo bij de uitzending van de serie.
Elke aflevering is onderverdeeld in 6 hoofdstukken. De optionele ondertiteling is goed verzorgd, al wordt er nog wel eens een stukje tekst van de dialoog weggelaten. De ondertiteling staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

Het geluid van de DVD is een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) monotrack. Voor z’n leeftijd klinkt deze geluidstrack nog heel behoorlijk. Er is weinig ruis hoorbaar en het heeft nog voldoende body. De hele serie is op dialoog gericht en voor de rest is het een beetje kaal. Een enkele keer hoor je nog een schoolbel als geluidseffect, maar dat is het dan wel. Het gaat om de teksten en die komen dan ook goed over. Behalve de titelmuziek wordt er verder geen muziek gebruikt. Regelmatig laat het ‘lachpubliek’ van zich horen.

De DVD’s hebben een geanimeerd menu in 1.33:1 beeldformaat met het bekende themamuziekje als achtergrondgeluid. Extra’s heeft deze uitgave niet, die bestaat uit twee keepcases met een kartonnen sleeve.

Bernard Hedges begint zijn nieuwe baan als de nieuwe leraar Engels en geschiedenis. Hij komt terecht in de beruchte klas 5C, een zooitje ongeregeld dat lak heeft aan discipline en autoriteit. Hedges weet zich echter goed staande te houden.
Please Sir! is een van de eerste komedieseries van de Britse televisie. Naar huidige maatstaven doet de serie wat oubollig aan, maar weet toch nog wel een glimlach tevoorschijn te toveren. Het beeld heeft zo z’n tekortkomingen met veel drop-outs en een wollig uiterlijk. Het geluid heeft de tand des tijds beter doorstaan. De zes afleveringen zijn verdeeld over twee in keepcase verpakte DVD’s, die weer in een kartonnen sleeve zitten. Extra’s zijn op de DVD’s niet te vinden. De jongeren zullen het wat oubollig vinden, maar de ouderen onder ons zullen zeker weer kunnen genieten van deze serie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.