Robin Hood - Serie 1

Wilbert Rietman
07-08-2008

6.4

Robin Hood - Serie 1 (DVD)

In deze televisieserie van de BBC zien we het vaak verfilmde karakter Robin Hood in een nogal jolige gedaante. Robin of Locksley (Jonas Armstrong) keert anno 1192 terug van de kruistochten, samen met zijn hulpje Much (Sam Troughton), waarin zij gestreden hebben voor koning Richard en hun vaderland. Aangekomen in Nottingham ziet hij dat de streek is veranderd in een hel op aarde. De nieuwe sheriff (Keith Allen) zwaait er de scepter, samen met, de lang niet altijd zuivere, Guy of Gisborne (Richard Armitage). De belastingen zijn enorm omhoog gegaan en zo ook de straffen. Robin besluit het op te nemen voor de armen. Samen met een groep vogelvrijen, geleid door Little John (Gordon Kennedy), neemt hij zijn intrek in Sherwood Forest. Vanuit hier beraden zij gezamenlijk plannen met als doel te stelen van de rijken en de buit te delen onder de armen. Uiteraard ondervinden zij hierbij tegenstand van de sheriff en zijn kornuiten. Ondertussen dient Robin ook nog het hart te veroveren van Maid Marian (Lucy Griffiths). Zij is de dochter van de oude sheriff en Robins vroegere vriendinnetje. Als zij in nood is, schiet Robin haar vaak te hulp. Marian kan echter ook goed zelf haar mannetje staan. Elke aflevering staat op zich, met de hierboven genoemde perikelen als rode draad. Gedurende de afleveringen maakt Robin kennis met nieuwe vrienden of moet hij afscheid nemen van oude. Eén ding is echter zeker. Robin zal hoe dan ook weer de veiligheid en vrede terugbrengen in Nottingham.

De figuur Robin Hood komt op papier voor het eerst voor in 1377. Waarschijnlijk was hij een bestaande graaf die reeds in 1247 overleed. Hoe dan ook, in de zestiende eeuw kwam het verhaal van Robin Hood in de wereld zoals iedereen hem kent. De man die stal van de rijken om te verdelen onder de armen. Zelf was hij een edele die bij terugkomst van de heilige oorlog een thuisland zag dat in verval was. Prins Jan heeft bij afwezigheid van zijn broer koning Richard Leeuwenhart de macht gegrepen. Voor Robins woonstreek Locksley betekent dit dat de sheriff van Nottingham de macht heeft gegrepen. Omdat Robin het hier niet mee eens is, wordt hij vogelvrij verklaard. Hij verstopt zich in Sherwood Forest en trekt ten strijde tegen de sheriff. Hierbij krijgt hij hulp van een heleboel andere vogelvrijen, bijgenaamd Merry Men.
Waarschijnlijk is de legende van Robin Hood gebaseerd op een aantal bestaande figuren. Zijn naam komt verder niet terug in officiële documenten. Wel spreekt zijn verhaal al eeuwen de mensen aan. Dit blijkt uit de vele verhalen die over hem zijn verschenen, maar ook uit de hoeveelheid films en series waarin de vrijbuiter de hoofdrol speelt. De bekendste filmversies zijn The Adventures of Robin Hood met Errol Flynn in de hoofdrol, Disney’s Robin Hood en het Kevin Costner spektakel Robin Hood: Prince of Thieves.
Uit 2006 stamt de hier besproken televisieserie die geproduceerd is door de BBC. Het doel was om een luchtige avonturenserie te maken, geschikt voor het hele gezin. Dit is te merken aan de humor in de serie, maar ook aan de geringe hoeveelheid bloed die vloeit tijdens de gevechten. Voor de rol van de titelpersoon werd Jonas Armstrong gecast. Een man die zo lijkt weggelopen uit een Britpopband en niet geheel slaagt als robuuste vogelvrije. Ook Lucy Griffiths die de rol speelt van Maid Marian komt niet geheel uit de verf. De echte ster van de show is Keith Allen als de sheriff, die werkelijk elke scène steelt waarin hij voorkomt. Toch weet de serie ervoor te zorgen dat je vermaakt wordt. Lekker met een bak popcorn op tafel en met het hele gezin kijken, lijkt het devies van de makers te zijn geweest. Dat men hierin geslaagd is, blijkt uit het feit dat men inmiddels is aangekomen bij het derde seizoen. Een aanrader voor een ieder die fan is van Robin Hood of zin heeft om met de familie een avonturenserie te volgen.

Genre: Actie, Avontuur, TV
Speelduur: 574 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344728041

• promo

De afleveringen van de serie worden anamorf gepresenteerd in de beeldverhouding 1.78:1. Voor een televisieserie oogt het beeld over het algemeen redelijk. De serie speelt zich voornamelijk of buiten af, waar het erg licht is, of in het kasteel. In het kasteel zijn alleen de scènes in de kerkers echt donker te noemen, maar deze blijven altijd goed te volgen. Door het vele licht en de buitenscènes brengt het beeld de kijker in een lentestemming, zeker door het vele groen. Kleuren ogen altijd helder en natuurlijk. Wel is het zo dat de detaillering vaak nogal te wensen over laat. De scherpte is redelijk te noemen, maar echt superscherp is het vertoonde nu ook weer niet. Van edge enhancement is nauwelijks sprake. Wel is er zeker filmgrain aanwezig, maar niet zo dat het storend werkt. Wel is er aliasing waar te nemen. Het contrast is wel erg zwak. Het zwart is hierdoor een beetje vaal. Een beeldkwaliteit die desondanks prima volstaat voor een serie als deze.
Elke aflevering kent 7 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op de juiste hoogte in het beeld geplaatst.

Het geluid van alle afleveringen is in Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s). De soundtrack is van die kwaliteit zoals je het mag verwachten van een TV-productie van dit kaliber. Er valt niets spectaculairs te verwachten. Het geheel klinkt lekker naturel en is goed gedetailleerd. Wel is het één en ander net iets te dof. Storend geluid treffen we aan in aflevering 6 die gepaard gaat met een piep hier en daar. Het draait voornamelijk om de dialogen. Deze zijn goed verstaanbaar en uitstekend te volgen. Behalve uit de centerspeaker, komen deze ook uit de beide frontspeakers. De surrounds worden gebruikt voor sfeermuziek en omgevingsgeluiden. Het aanwezige laag wordt weergegeven door het LFE kanaal. Een audiotrack die, ondanks de piep in aflevering 6, volstaat voor een serie als deze, maar zeker niet doet verrassen.

Elke disc kent een geanimeerd menuscherm dat gepresenteerd wordt in de verhouding 1.78:1 anamorf met de openingstune van de serie als achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Helaas kent de serie geen extra’s. Wel begint disc 1 met een trailer waarin andere producten uitgegeven door Just Entertainment voorbij komen. Deze trailer is helaas niet over te slaan.

De man Robin Hood is al in vele gedaanten in films en series aan ons verschenen. Dan als vrolijke avonturier, als koene actieheld en zelfs als een getekende vos. In de hier door de BBC geproduceerde televisieserie is getracht een realistische Robin Hood neer te zetten, maar ook eentje die geschikt is voor het hele gezin. Hierdoor lijkt de serie vaak een beetje te schommelen, maar meestal te kiezen voor de laatste categorie. Dat deze aanpak een succes bleek, is te merken aan de meer stabiele kwaliteit van seizoen 2 en 3. De kwaliteit van zowel het beeld als het geluid kennen zo hun minpunten. Toch volstaan ze prima voor een productie als deze die bedoeld is voor televisie-uitzending. Al met al biedt de box puur vermaak voor het hele gezin, waarin meegeleefd kan worden met Robin Hood en Maid Marian, maar waar je vooral tegen die gemene sheriff bent.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.