August Rush

12-08-2008

8.7

August Rush (DVD)

Evan (Freddie Highmore) is het resultaat van een one-night-stand van celliste Lyla Novacek (Keri Russell) en zanger/gitarist Louis Connelly (Jonathan Rhys Meyers). Echter, geen van beiden weten van het bestaan van Evan af. Evan verblijft al ruim elf jaar in een weeshuis. Na een gesprek met een man van de kinderbescherming beseft Evan dat zijn ouders hem niet kunnen komen halen uit het weeshuis en besluit hij zelf op zoek te gaan. Hij lift naar New York, waar hij echter nergens terecht kan. Hij ontmoet een jonge straatmuzikant en is gefascineerd door zijn spel en zijn gitaar. Hij mag zelf ook even spelen en dan blijkt dat Evan een zeer groot muzikaal talent is. Dat merkt ook Wizard Wallace (Robin Williams), die een stel jonge straatmuzikanten voor hem geld laat verdienen. Hij neemt Evan onder zijn hoede en geeft hem een artiestennaam: August Rush. Op deze manier hoopt Wizard een boel geld te verdienen aan August Rush. Maar Evan blijft nog steeds op zoek naar zijn echte ouders.

August Rush is een film die gaat over liefde. Vooral over liefde voor muziek. Maar ook liefde voor je familie. Liefde voor iemand waarvan je niet weet waar hij of zij is en of die persoon wel aan jou denkt. Dat is het verhaal van de jonge Evan, gespeeld door Freddie Highmore (Charlie and the Chocolat Factory, Finding Neverland). Evan is wees, maar hij voelt dat zijn ouders naar hem op zoek zijn. Zonder dat hij het zelf weet heeft hij de muzikale talenten van zijn ouders in de genen zitten. Dat ontdekt hij pas als hij op zoek gaat naar zijn ouders.
August Rush is niet een bijster originele film en de geloofwaardigheid is soms ver te zoeken. Maar dat neemt niet weg dat dit een heerlijke film is. Het is net een sprookje en in sprookjes kan veel. Er straalt iets moois uit van deze film. Al was het maar de liefde die je voor iets kunt voelen en de hoop dat alles goed gaat komen. Je leeft mee met een kleine jongen die niets liever wil dan dat zijn ouders hem op komen halen uit het weeshuis. Daar heeft hij wel elf jaar wachten voor over. De film is een echte feelgood-movie en een tranentrekker. Je moet sterk in je schoenen staan (of een hart van steen hebben) om de ogen droog te houden bij deze film. Het verhaal doet soms denken aan Oliver Twist, met Robin Williams als een moderne Fagin, die jongetjes van de straat voor hem laat werken. We zien hier Williams weer eens in een rol van slechterik (al is het zeker geen barbaar). Soms is hij over de top, maar de rol past hem wel.
Zoals gezegd draait veel in de film om muziek. Knap gedaan is de combinatie tussen klassieke muziek en popmuziek. Dit komt over als een eenheid, een eenheid die ook indirect aangeeft waar de film over gaat. Soms zijn mensen voor elkaar gemaakt, zonder dat ze het misschien zelf weten. De chemie is er altijd al en zoals Evan in de film zegt: “Muziek is overal, het enige wat je hoeft te doen is luisteren”. De muziek is een soort van overheersende kracht en zorgt voor verbroedering en brengt mensen nader tot elkaar. In deze film zelfs letterlijk.

Speelduur: 109 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212476

Het beeldformaat op de DVD is 2.40:1 anamorf. Zoals een recente film betaamt is de transfer geheel schadevrij. De kwaliteit van het beeld is heel goed, ondanks wat kleine opmerkingen. Zo is het beeld niet helemaal gestoken scherp. De hele film door heeft het een licht softe aanblik. Daarnaast valt er een lichte ruis en wat filmgrain waar te nemen. Voor de rest ziet het er prima uit met een degelijk contrast en mooie, heldere kleuren. Detaillering en zwartniveau zijn ook in orde. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar.
De film is onderverdeeld in 11 hoofdstukken. De ondertiteling is goed verzorgd, waarbij één tekstregel in het beeldvlak is geplaatst.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Deze klinkt werkelijk bijzonder mooi. Niet alleen qua klank, maar ook qua inhoud. Geluid heeft een bijzondere functie in de film. Het is inhoudelijk zeer van belang. Een aantal geluidseffecten worden zo vorm gegeven dat ze in combinatie met elkaar muzikaal gaan klinken. De muziek is natuurlijk ook van grote betekenis in de film. Daar draait het voor een groot gedeelte om. De dialogen zijn uitstekend te volgen en komen voornamelijk uit het centerkanaal. Alles bij elkaar is deze geluidstrack een genot om naar te luisteren. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van alle beschikbare kanalen, waarbij alles heel gedetailleerd en herkenbaar overkomt. Het LFE kanaal doet af en toe flink mee met diep en helder laag. Luister eens naar de passerende metro. Een prachtige geluidsband, zowel inhoudelijk als qua klank.

De DVD heeft geen menu. Na een aantal promotietrailers (die je kunt overslaan met een druk op de knop van de afstandsbediening) begint direct de film. De DVD bevat verder geen extra’s.

Evan is een weeskind die na elf jaar wachten naar New York vertrekt, op zoek naar zijn ouders. Op straat wordt ontdekt dat hij een muzikaal talent is. Evan blijft echter nog zoeken naar zijn ouders.
August Rush is een heerlijke film, die echter niet al te origineel is. Dit melodrama weet een gevoelige snaar te raken waarbij je het nauwelijks droog kunt houden. Muziek is een belangrijk thema van de film en is dan ook in grote mate aanwezig. De mix van klassiek en pop is mooi verdeeld en soms ook gecombineerd. Het beeld ziet er goed uit, maar het geluid gaat hier met de eer strijken. Het klinkt niet alleen erg goed, het is ook prachtig ingevuld. August Rush is gewoon een heerlijke en prettige film.