Rambo

11-08-2008

5.8

Rambo (DVD)

John Rambo (Sylvester Stallone) leeft na al zijn avonturen een teruggetrokken leven in de jungle van Thailand. Hij heeft genoeg van alle oorlogen en ellende en houdt zich voornamelijk bezig met het vangen van slangen. Op een dag wordt hij benaderd door een groep missionarissen die hem vragen hen met de boot naar Birma te brengen. Dat land wordt al jaren verscheurd door een bloedige oorlog en Rambo raadt de mensen dan ook af het land te bezoeken. Hij laat zich echter overhalen door de mooie Sarah (Julie Benz) en met zijn boot zet hij de groep af. Enige tijd later hoort hij dat de groep in handen is gevallen van het harde regime van Birma en wordt er andermaal een beroep op hem gedaan. Ditmaal om enkele huurlingen af te zetten, die een poging gaan wagen de missionarissen te bevrijden. Enkel aan de zijlijn staan terwijl anderen de strijd aangaan is niks voor John Rambo en daarom maakt hij zich andermaal op voor een bloederige confrontatie.

In 2006 kroop Sylvester Stallone na lange tijd weer in de regisseursstoel en in de huid van één van zijn bekendste personages, Rocky Balboa. De film was een redelijk succes en al snel werd duidelijk dat Stallone ook zijn andere bekende karakter weer onder het stof vandaan zou halen en ons zou trakteren op een nieuw avontuur van Vietnamveteraan John Rambo. Dit jaar was het dan zover en het resultaat is een bikkelharde actiefilm, geheel in de lijn zoals we dat mogen verwachten van films rond dit karakter. Het is inmiddels jaren na het laatste avontuur van John Rambo en hij leeft een teruggetrokken bestaan in de jungle van Thailand. Het geweld heeft hij afgezworen, maar voor ons als kijker is het natuurlijk duidelijk dat dit niet lang zal duren. Hij gaat nog eenmaal de strijd aan en dit op geheel eigen wijze. De eerste drie Rambo films hadden allemaal harde actiescenes en een verhaal dat ondergeschikt was aan deze actie. Qua bloederigheid steekt dit vierde deel zijn voorgangers echter naar de kroon. Het duurt even voor de actie op gang komt, maar wanneer dit het geval is, is er geen houden meer aan. Liters bloed en ledematen vliegen over het scherm en dit allemaal lekker duidelijk in beeld gebracht. Zo leeft Rambo zich flink uit met een hakmes, een .50 machinegeweer en zijn vertrouwde pijl en boog. Deze keer schiet hij mensen niet neer, maar schiet hij ze letterlijk aan flarden. Ook sneuvelen de nodige hoofden en ledematen als Rambo hen benadert met zijn uit de kluiten gewassen, en bovendien zelf gefabriceerde, hakmes. Ook de openingsscène is vrij hard en deze keer worden zelfs kinderen niet gespaard. De proloog bevat zelfs echte beelden van gruwelheden uit het land en dit alles maakt het geheel niet geschikt voor mensen met een tere ziel. Het mag dan ook duidelijk wezen, Rambo is een harde film geworden waarbij het geweld niet geschuwd wordt. Het verhaal is ook deze maal ondergeschikt, maar zo mogelijk nog magerder dan bij de eerste drie delen. John Rambo trekt de jungle in om enkele missionarissen te bevrijden, dat is in één regel het verhaal van deze film. Echt storen doet het echter niet, want als kijker weet je wat je kunt verwachten bij een prent zoals deze. Vooral tijdens de eerste kijkbeurt ben je te druk bezig met het slaken van de nodige kreten als er weer eens iemand op harde wijze aan zijn einde komt. De actiefans zullen zich dan ook wel vermaken met Rambo, maar voor een eventueel vervolg moet Stallone toch wel met iets beters komen. Hij speelt de rol overigens naar behoren en eigenlijk nog vrij ingetogen. Het is duidelijk dat John Rambo heeft geleden onder de vele jaren van strijd en het einde laat dan ook een nieuwe toekomst voor hem zien. De jaartjes gaan echter wel tellen voor Sly, hoewel hij nog wel vrij gespierd en afgetraind overkomt. Samenvattend kunnen we zeggen dat Rambo een actiefilm is die doet wat hij moet doen en dat is vermaken met bikkelharde actie. Voor een diepgaand verhaal hoef je deze film niet te bekijken, maar dat mag inmiddels wel duidelijk zijn.

Dutch Filmworks heeft Rambo in drie uitgaven op de markt gebracht. De hier besproken 1 Disc DVD uitgave, een 2 Disc Special Edition DVD en als Blu-ray Disc. Onze recensie van de Blu-ray Disc is hier te lezen.

Speelduur: 88 min
  • DTS 5.1 - Engels
EAN: 8715664054437

De film staan anamorf op de schijf in het originele formaat van 2.35:1. De kwaliteit van de transfer is prima, precies wat we mogen verwachten van een recente film zoals deze. Het kleurenpalet bestaat voornamelijk uit groene en bruine tinten, dus echt felle kleuren komen niet voor. Ze ogen echter goed verzadigd en de huidtinten komen natuurlijk over. Ook de vele liters bloed worden prima weergegeven. Het zwartniveau is ook ruim voldoende en de donkere scènes zijn goed te volgen dankzij een mooi schaduwdetail. Het beeld is scherp, met in de jungle enkele softe momenten. Het detail is echter boven gemiddeld en in de dichtbegroeide jungle is alles goed waar te nemen. Artefacten zijn nauwelijks een probleem, slechts wat lichte edge enhancement en beeldruis. Dit in lichte mate dus echt storend wordt het nergens. De optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar met een prettig lezend lettertype. De film is verdeeld in 12 hoofdstukken.

Het geluid wordt verzorgd door twee audiotracks in de originele Engelse taal, namelijk een DTS 5.1 track (754 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Beide tracks klinken nagenoeg gelijk en laten een breed geluidsbeeld horen waar alle kanalen bij betrokken worden. Dit is vooral het geval tijdens de actiescènes en de vele geweerschoten en ontploffingen klinken indrukwekkend. Ook omgevingsgeluiden komen uit de achterkanalen tijdens de wat rustiger momenten, zoals regen en junglegeluiden. Het LFE kanaal ondersteunt de actiescènes met een goed gedoseerd laag, maar toch had dit op sommige iets meer gemogen. Dit had het geluid meer impact gegeven. De dialogen zijn prima te volgen en komen netjes uit het middenkanaal. De frontspeakers laten de muziek horen en overige geluiden. Twee prima tracks die weinig voor elkaar onderdoen. Zoals wel vaker krijgt de DTS track een lichte voorkeur, dit door het verhoogde detail en betere dosering van het laag. Het verschil is echter minimaal.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 2.35:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Volgens de cover is er op deze 1 Disc uitgave slechts één extra feature te vinden, namelijk een audiocommentaar. Bij nadere bestudering van de schijf blijkt dit commentaar echter nergens te vinden. Geen extra’s dus op deze uitgave, alleen wat trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

John Rambo leeft een teruggetrokken leven in de jungle van Thailand. Hij is alle oorlog en ellende zat en vult zijn dagen met het vangen van slangen. Op een dag wordt hij benaderd door een groep mensen die willen dat hij hen naar het buurland Birma brengt. Dit land verkeerd echter al jaren in oorlog en Rambo raadt de groep af te gaan. Hij laat zich toch overhalen, maar na terugkomst verneemt hij al snel dat de groep gevangen is genomen. Samen met een enkele huurlingen gaat hij terug, eerst om hen alleen af te zetten, maar Rambo zou Rambo niet zijn als hij zich niet zou bemoeien met de bevrijding zelf. Dit vierde deel uit de serie voegt weinig toe aan de eerdere delen en het verhaal is flinterdun. De actie is echter keihard en liters bloed en ledematen vliegen over het scherm. De acteerprestaties zijn prima en het geheel ziet er goed gemaakt uit. Een prima actiefilm dus die de fans zeker zal vermaken. Beeld en geluid zijn ruim voldoende, er zijn geen extra’s aanwezig.