Surf’s Up

27-08-2008

8.1

Surf’s Up (Blu-ray)

Pinguïn Cody (Shia LaBouf / Ruud Feltkamp) is een opkomend surftalent in Shiverpool, Antartica, die zich klaarmaakt voor zijn eerste competitiewedstrijd. Zijn grote inspiratie is de grote surfheld, de legendarische Big Z (Jeff Bridges / Artho Braat), die op het hoogtepunt van zijn surfcarrière mysterieus verdwenen is. De talentscout Mike komt in Shiverpool om te zien wat Cody in zijn mars heeft. Ondanks het slechte verloop van zijn surfdemonstratie aan Mike, verlaat Cody zijn familie en trekt naar de Big Z Memorial Surfwedstrijd op het Gen Gu Island. Cody gelooft dat de overwinning hem de bewondering en het respect zal brengen waarnaar hij zo verlangt. Gedurende zijn reis wordt hij gevolgd door een cameraploeg die zijn ervaringen vastlegt. Zijn eerste treffen met regerend surfkampioen Tank verloopt slecht. Cody moet door de mooie lifeguard Lani (Zooey Deschanel / Vivienne van den Assem) uit het water gered worden. Cody komt oog in oog te staan met de surflegende Geek die hem de fijne kneepjes van het golfsurfen bijbrengt. Dankzij Geek komt Cody tot het besef dat de winnaar niet altijd degene is die als eerste eindigt...

Animatiefilms bieden een leuke wijze om dieren zich te laten gedragen als mensen. En dat biedt de mogelijkheid om de mensen die naar de film zitten te kijken niet alleen te vermaken, maar ook op hilarische wijze te confronteren met zijn eigen gedrag. Met Surf’s Up is het regisseurs Ash Brannon en Chris Buck gelukt om een komische animatiefilm te maken, waarbij het verhaal gefilmd is in documentairestijl. De karakters in de film spreken je als kijker direct toe. Als kijker wordt je hierbij directer betrokken bij de gebeurtenissen in de film. Gebeurtenissen die in de mensenwereld eigenlijk heel normaal zijn, maar bij de surfende bij pinguïns frons je de wenkbrauwen toch wel eens. Al eerder lieten Brannon en Buck hun creativiteit, als animator, schrijver of regisseur los op succesvolle Walt Disney producties als Toy Story, De Kleine Zeemeermin, Pocahontas en Tarzan. Hun meest recente animatiefilm Surf’s Up is een leuk en vooral komische film voor de hele familie. De film was genomineerd voor de Oscar in de categorie ‘Best Animated Feature Film of the Year’. De film heeft een Annie Award gewonnen voor de geanimeerde effecten. Want het golfsurfen is in deze film op erg mooie wijze geanimeerd. Het verhaal van Surf’s Up is geschreven door Christopher Jenkins en Christian Darren. Ook Jenkins is voorheen betrokken geweest bij diverse Disney animatiefilms. Het verhaal van Surf’s Up is weinig verrassend. Maar de vele woordgrappen die in de film zitten, maken het juist leuk. De opening van de film geeft bijvoorbeeld al een dikke knipoog naar die andere pinguïnfilm Happy Feet. Bij de Nederlandse nasynchronisatie gaan deze woordspelingen toch wel grotendeels verloren. Daarom was het best jammer dat de film in Nederland alleen maar in de Nederlandse nasynchronisatie in de bioscopen is verschenen. Met deze Sony Pictures DVD uitgave kun je ook de originele Engelse versie beluisteren, maar onder andere de stemmen van Shia LaBeouf, Jon Heder, Jeff Bridges en Zooey Deschanel. De Nederlandse stemmen zijn onder andere van Ruud Feltkamp , Vivienne van den Assem en Bartho Braat. Surf’s Up is een grappige, onderhoudende animatiefilm met adorabele, vrolijke en gekke figuurtjes, die je van het begin tot het eind een lach op je gezicht weet te toveren.

Sony Pictures heeft Surf’s Up in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een korte vergelijking met de eerder uitgegeven DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog even nalezen.

Genre: Animatie
Speelduur: 85 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 - Grieks
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels
EAN: 8712609678918

• galleries
  • Featurettes
  • Audiocommentaren
  • Lost Scenes
  • Video
  • The Chubbchubbs

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Evenals bij de andere digitale animatiefilms is ook bij Surf’s Up de digitale bron rechtstreeks overgezet naar DVD. Maar, verwacht bij Surf’s Up geen smetteloos kleurrijk High Definition animatiebeeld. Nee, de filmmakers hebben ervoor gekozen om het documentaire karakter van de film ook in de beeldkwaliteit tot uiting te laten komen. Dit betekent dat het beeld opzettelijk van mindere kwaliteit is, waarbij filmgrain en beeldruis dus onderdeel uitmaken van het beoogde beeld. Ook de kleuren zien er niet zo fel en helder uit als je bij een animatiefilm zou verwachten. Het beeld heeft een meer filmachtig karakter met enigszins ingetogen kleuren en soms zelfs een beeld dat er wat grauwachtig uitziet. Bij bepaalde scènes oogt het beeld zelfs opzettelijk oud, om te benadrukken dat het om oudere archiefbeelden gaat. Kortom, bij het bekijken van de film heb je nergens het idee dat je naar een computeranimatie zit te kijken, terwijl dit dus juist wel het geval is. Maar hoe beoordeel je nu een beeld dat met opzet niet perfect is? Vergelijken we dit beeld met de DVD uitgave, dan is goed het High Definition karakter van het beeld te zien. Detaillering is zichtbaar groter, wat zich vooral uit bij overzichtsshots, de zichtbaar kleine details en de scherpte bij bewegend beeld. Ondanks de wat ingehouden kleuren ziet het High Definition beeld er toch wat kleurrijker en voller van kleur uit. De sfeer die het beeld van de film moet uitdragen ervaar je bij deze Blu-ray Disc ook iets sterker, want ook de opzettelijk toegepaste filmgrain en dergelijke is nu duidelijker zichtbaar. Kortom, deze Blu-ray Disc laat perfect het niet perfecte beeld zien. De film is verdeeld in 28 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse soundtrack is te beluisteren in Dolby TrueHD 5.1 surround kwaliteit (16 bit, 48 kHz). De drie nasynchronisaties – Nederlands, Vlaams en Grieks - zijn in Dolby Digital 5.1 (bitrate 640 kb/s).
De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers, de surroundspeakers voegen hier de omgevingsgeluiden en effectgeluiden in split-surround aan toe. De soundtrack klinkt prima en heeft een mooi breed en ruimtelijk geluidsbeeld. De geluidsmix is met veel gevoel voor richting en subtiele details gemaakt, waarbij alle speakers bijdragen aan het ruimtelijke geluidsbeeld. De meeste dialogen komen uit de centerspeaker, maar afhankelijk van de plaats in het beeld komen de stemmen ook wel eens uit de frontspeakers en af en toe zelfs uit de surroundspeakers. Het LFE-kanaal wordt uitstekend gebruikt om de soundtrack een lekker laag te geven. De lossless gecodeerde Dolby TrueHD track laat de meerwaarde ten opzichte van de DVD horen door een beter gedetailleerd hoog, een nadrukkelijker surroundbeeld en goede dynamiek.
Uiteraard is de Nederlandse en Vlaamse nasynchronisatie ook van goede kwaliteit. Deze klinken dankzij de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup ook beter dan bij de DVD uitgave.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De menuopties liggen als een overlay over de film heen. De Blu-ray Disc heeft ook een apart geanimeerd filmpje dat vooraf aan de film onder het pop-upmenu wordt getoond. De Blu-ray Disc biedt nagenoeg dezelfde extra’s als de DVD uitgave. De extra’s zijn nu in 1080i HD resolutie. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

The Chubbchubbs
Met twee nieuwe korte filmpjes met de Chubbchubbs in de hoofdrol: The Chubbchubbs save Xmas (5½ min) en het Oscar winnende korte filmpje The Chubbchubbs! (5½ min). Beide filmpjes in haarscherp HD resolutie en met DD5.1 geluid.

Lost Scenes (8 min)
Vier scènes die niet gebruikt zijn, optioneel met een inleiding door de filmmakers.

Featurettes