Walk Hard: The Dewey Cox Story

02-09-2008

4

Walk Hard: The Dewey Cox Story (DVD)

1946: De 8 jarige Dewey Cox (Conner Rayburn) staat altijd in de schaduw van zijn oudere broer. Als Dewey zijn broer per ongeluk doodt, schreeuwt vader (Raymond J. Barry) moord en brand dat ‘de verkeerde zoon is overleden’. Uit schuldgevoel voor zijn broer is Dewey van plan zijn leven dubbel succesvol te gaan maken. Dit succes komt als de 14-jarige Dewey (John C. Reilly) meedoet aan de talentenjacht op school en wint met een rock & roll liedje. De gemeenschap en zijn vader spreken schande van de satanische muziek. Dewey verlaat daarop met zijn 12-jarige vriendin Edith (Kristen Wiig) het ouderlijke huis. Hij vindt een baantje als schoonmaker in een zwarte nachtclub, waar de gasten erotisch dansen op de muziek van een band. De avond dat de joodse platenbazen in de nachtclub komen, kan de gitarist/zanger van de band door een gewonde hand niet optreden. Dewey ziet zijn kans schoon, neemt de plaats van de zanger in en krijgt een platencontract aangeboden. Het eerste nummer, de rock & roll song “Walk Hard”, van Dewey en zijn band wordt een grote hit. Vanaf dat moment ontwikkelt de muziekcarrière van Dewey zich stormachtig. Hij heeft hit na hit en de band krijgt een nieuwe zangeres Darlene (Jenna Fischer). Met haar pleegt hij bigamie waarop zijn vrouw Edith van hem scheidt. Dewey raakt aan elke denkbare drug verslaafd maar kick ook telkens weer af. Zijn ruim 50-jarige muzikale carrière kent vele ups en downs, maar ondanks alles groeit Dewey uit tot een grote legende.

Walk Hard: The Dewey Cox Story is een muzikale persiflage op de vele muzikale “biopics” (Ray, Great Balls of Fire, Walk the Line die in de loop der jaren gemaakt zijn. Deze persiflage zou met name ingegeven zijn door de biografische film Walk The Line, waarin het leven van Johnny Cash is verfilmd. Het script van Walk Hard is geschreven voor regisseur Jake Kasdan en schrijver Judd Aptow. De laatste is bekend van onder andere Knocked Up, Superbad en The 40 Year Old Virgin . Dat de film een persiflage is blijkt wel uit het gevoel van ‘absurditeit’ of ‘overdone’ dat je regelmatig hebt. De jonge Dewey die met een sabelmes (“machete”) zijn oudere broer in tweeën hakt, waarbij de bovenste helft van zijn broer dan tegen hem zegt dat Dewey voor hen beide succesvol moeten zijn. Of de viertienjarige Dewey die gespeeld wordt door John C. Reilly. Past toch niet helemaal qua goed gevoel voor leeftijd. Maar vanaf dat moment speelt Reilly het karakter van Dewey Cox tot aan het einde. En doet dat geweldig. Geinig is de wijze waarop popsterren van die periode in de film zijn ingebracht. Ze worden zo overduidelijk met naam en toenaam benoemd. Zo zijn daar Buddy Holly, Elvis Presley, The Beatles en nog veel meer. Vooral de scène met The Beatles is erg leuk gedaan. Zoals het een “Judd Aptow” komedie betaamt, zit natuurlijk ook wat duidelijk in beeld gebracht bloot in de film. Een regelrechte topper in de film zijn de diverse songs. Met de titelsong “Walk Hard” als eerste grote hit voor Dewey Cox en nog vele andere goed in het gehoor liggende songs die prachtig worden gebracht. Zoals onder andere het “Let’s Duet” dat Dewey samen met zijn geliefde Darlene zingt. De popsymfonie waar Dewey Cox in zijn LSD periode aan werkt, is heel bijzonder. De song “Walk Hard” werd genomineerd voor een Golden Globe Award. Evenals hoofdrolspeler John C. Reilly, die zoals gezegd het karakter Dewey Cox geweldig speelt. Wat mij betreft een perfecte casting. Ook de rest van de cast geeft uitstekend ondersteunend spel. Vooral de interactie tussen Dewey en zijn bandleden, gespeeld door Tim Meadows, Chris Parnell en Matt Besser, is geweldig.
De originele bioscoopversie van de film duurt ruim anderhalf uur. Deze versie staat op de DVD uitgave, die onderwerp is van deze bespreking. Op de Blu-ray Disc uitgave kun je kiezen tussen de originele bioscoopversie en de ruim 24 minuten langere “onuitstaanbaar lange unrated versie” (in het Engels “American Cox – The Unbearably Long Self-Indulgent Director’s Cut”). De bespreking van de Blu-ray Disc uitgave kun je hier lezen, met daarin ook iets meer informatie over deze verlengde versie.
Tot slot, om het gevoel van authenticiteit te vergroten moet je de eindtitels blijven bekijken, waarin je een (zwart/wit) optreden ziet van de “echte” Dewey Cox. Voor liefhebbers van absurde humor en lekkere muziek een prachtige film.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Muziek
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 8712609672589

• verwijderde scenes
  • Full Song Performances
  • The Real Dewey Cox Story
  • The Music of Walk Hard

De film heeft een beeldverhouding van 2.40:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is zeer goed. Kleuren zijn mooi helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Midden in de film zit een periode van het leven van Dewey Cox die in zwart/wit wordt weergegeven. Ook hier ziet het beeld er prima uit, waarbij contrast, zwartniveau en helderheid prima in orde zijn. De scherpte van het beeld evenals de detaillering zijn ruim voldoende. Er is lichte beeldruis in het beeld aanwezig. Een lichte vorm van edge enhancement is gebruikt om de scherpte indruk te verhogen. Het is nog een nieuwe film, dus geen verrassing dat het beeld verder vrij van ongerechtigheden is. De film is verdeeld in 28 tracks. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes in het beeld geplaatst. De liedteksten zijn niet ondertiteld.

De Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 384 kb/s) op de schijf gezet. Er is ook een aantal nasynchronisaties in Dolby Digital 5.1 kwaliteit aanwezig.
De Dolby Digital 5.1 klinkt uitstekend. Met een uitstekende dynamiek komen muziek en alle geluidseffecten mooi ruimtelijk klinkend uit de speakers. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. Bij de muziek doen de surround kanalen nadrukkelijk mee in split-surround (stereo), hetgeen resulteert in een fraai klinkende ruimtelijke soundtrack. Het hoog is helder en goed gedefinieerd. Voor het aanvullende diepe laag wordt prima gebruik gemaakt van het LFE-kanaal. Dialogen en zangstemmen komen uit de centerspeaker en zijn altijd duidelijk te volgen.

De breedbeeldmenu’s zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. Alle extra’s zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat en Nederlands ondertiteld.

Commentary with Jake Kasdan, Judd Aptow, John C. Reilly and Lew Morton
Een commentaar zoals je dat bij een film als deze zou verwachten, vooral grappig. Iets minder informatief qua serieuze informatie voor de filmliefhebber.

Full Songs Performances (16½ min)
Met keuze uit zes liedjes die hier in volledige lengte te zien zijn.

Deleted & Extended Scenes (7½ min)
Drie scènes die niet in de film, ook niet de verlengde versie, zijn gebruikt.

Line-o-rama (6 min)
Flauwheid troef bij dit overzicht van bloopers.

The Music of Walk Hard (16½ min)
Korte serieuze featurette over de muziek in de film. John C. Reilly zingt dus zelf de liedjes.

The Real Dewey Cox (14 min)
Leuk stukje dat doorgaat in de sfeer van de film. Bekende artiesten zeggen iets over Dewey Cox en John C. Reilly geeft aan dat hij vereerd was om Dewey Cox te mogen spelen.

Reclame trailers voor andere Sony Pictures DVD uitgaven.

Walk Hard: The Dewey Cox Story is een muzikale persiflage waarin de 50-jarige muziekcarrière van poplegende Dewey Cox wordt gevolgd. Acteur John C. Reilly speelt de niet zo snuggere Dewey Cox, die op zijn 14e dood wordt gewenst door zijn vader, het ouderlijke huis verlaat en dankzij een grote hit een popster wordt. Zijn muzikale carrière kent vele ups en downs met drugsgebruik en vele relaties. Ondanks alles groeit Dewey Cox uit tot een grote legende. De film is een geschifte parodie op de vele muzikale biopics. De goed in het gehoor liggende popsongs in de film maken Walk Hard: The Dewey Cox Story tot een heerlijke muzikale filmbeleving.
Op de DVD uitgave van Sony Pictures staat de bioscoopversie van de film in prima kwaliteit beeld en geluid. De toegevoegde extra’s vormen een goede aanvulling, al zijn ze een beetje mager. Een heerlijke dwaze muzikale film.