Auf Wiedersehen, Pet

07-09-2008

8

Auf Wiedersehen, Pet (DVD)

In het begin van de jaren ’80 gaat het erg slecht met de economie in Engeland. Er is daardoor veel werkloosheid. De drie vrienden Dennis (Tim Healy), Neville (Kevin Whately) en Oz (Jimmy Nail) besluiten dan ook om hun geluk in Duitsland te gaan beproeven. Met een gammele auto rijden ze, via Nederland, naar het Duitse Düsseldorf, waar ze aan het werk kunnen als metselaar. In plaats van het beloofde pension is hun verblijf niet meer dan een houten keet op het bouwterrein. Daar wonen nog een paar Engelse arbeiders. In de periode dat ze in Duitsland verblijven delen ze lief en leed. En als echte vrienden maken ze ook regelmatig ruzie. Maar ze staan ook altijd voor elkaar klaar als er iets mis gaat. Overdag werken ze in de bouw, ’s avonds drinken ze graag een biertje. Veel geld om naar de familie thuis te sturen blijft er dan ook niet over.

Auf Wiedersehen, Pet, wat zoiets betekent als Tot ziens, liefje, is een uitermate populaire televisieserie van de Britse zender ITV uit de beginjaren 80. Het eerste seizoen kwam uit in 1983. Hoewel de serie in Nederland wordt uitgebracht in de British Comedy Collection-serie zou je het beter een dramaserie kunnen noemen. Er komt zeker de nodige humor in de afleveringen voor, maar de hoofdmoot is drama. De karakters in de serie zijn heel verschillend. Dennis (Tim Healy) profileert zich een beetje als de leider van het gezelschap. Neville (Kevin Whately) is een nogal suffe man die bijna al z’n verdiende geld opstuurt naar z’n vrouw in Engeland. Wayne (Gary Holton) is een rocker en vrouwenversierder, Oz (Jimmy Nail) is een altijd zeurende gast die vooral een hekel heeft aan Duitsers, Bomber is een reus van een vent, die zachtaardig is en altijd probeert om een ander te helpen en dan heb je nog Barry (Timothy Spall), een jonge knul die over alles filosofisch nadenkt en de wereld probeert te verbeteren. Toch weet deze bonte mengeling van individuen een hecht gezelschap te vormen die opkomt voor elkaar en elkaar steunt door dik en dun. De afleveringen hebben ieder hun eigen afgerond verhaal, maar er loopt ook algemene verhaallijn als een rode draad door het hele seizoen.
De serie speelt in de Duitse stad Düsseldorf, maar is voor het overgrote deel in Groot-Brittannië opgenomen. Slechts 10 dagen werd er in Duitsland gedraaid voor de stadscènes. Alle “hut”-scènes (zoals de mannen hun slaapvertrek noemen) en het bouwterrein zijn in en rond een studio in Groot-Brittannië gedraaid. De bouwstenen werden daarvoor speciaal geïmporteerd uit Duitsland. De acteurs hebben speciaal les gehad in metselen voordat de opnames begonnen.
In totaal zijn er vijf seizoenen van deze serie gemaakt, maar er zat wel een flink aantal jaren tussen de opvolgende seizoenen. Deel twee werd al in 1986 uitgezonden, maar seizoen drie werd pas in 2002, ruim 15 jaar na deel twee, op de televisie gebracht. Wel weer met bijna dezelfde cast als in het begin, waaronder Kevin Whately, die inmiddels grote successen heeft gekend als Lewis in de detectiveseries Inspector Morse en Lewis, Tim Healy, Jimmy Nail en Timothy Spall, die zijn bekendheid heeft vergaard in de Harry Potter films.
De serie heeft ook nog een Nederlands tintje. Zo rijdt het drietal in de eerste aflevering via Nederland naar Duitsland, waarbij we nog een paar leuke jaren ’80 beelden zien van het Nederlandse landschap. En wie goed luistert hoort in een scène op de radio een Nederlands verslag van een voetbalwedstrijd in de Europacup tussen Ajax en Bayern Munchen.
Auf Wiedersehen, Pet is een leuke serie die, ondanks dat ie al 25 jaar oud is, zeker niet oubollig of achterhaald aandoet. De thema’s zijn herkenbaar en de verhalen vervelen zelden. Niet elke aflevering is even goed, maar de serie kan voor flink wat uurtjes kijkplezier zorgen.

Genre: Drama, Komedie/Humor, TV
Jaar: 1983
Speelduur: 659 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344733205

De serie staat in z’n originele beeldformaat van 1.33:1 op de DVD. De serie is gedraaid op video. Die heeft de tand des tijds niet helemaal doorstaan. De scherpte en het contrast zijn uiterst matig en er is bijna continue kleurzweem te zien. Tel daar nog het bedenkelijke zwartniveau en de continue beeldruis bij op en het moge duidelijk zijn dat de kwaliteit niet zo best is. Positief is dat er geen drop-outs in het toch wel verouderde beeld zitten. Ook compressiefoutjes zijn minimaal.
Elke aflevering heeft 6 hoofdstukken. De optionele ondertiteling is redelijk goed verzorgd, al blijven sommige typisch Engelse teksten en uitdrukkingen moeilijk te vertalen.

De DVD heeft een eenvoudige Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) mono geluidstrack. Er is bijna uitsluitend gebruik gemaakt van het setgeluid. Er is nauwelijks iets extra toegevoegd. De serie bestaat dan ook voornamelijk uit dialogen tussen de bouwvakkers onderling. Soms zijn deze erg moeilijk te volgen, niet alleen door het aanwezige dialect, maar ook doordat ze vanuit de verte klinken. De ondertiteling is dan ook bijna noodzakelijk. Er is ook nog een lichte ruis te horen.

De DVD’s hebben een geanimeerd menu in 1.33:1 beeldformaat met de titelmuziek als achtergrondgeluid. Extra’s heeft deze uitgave niet, die bestaat uit vier keepcases met daaromheen een kartonnen sleeve.

Omdat het economisch erg slecht gaat in Groot-Brittannië gaan drie vrienden naar Duitsland om er te werken in de bouw. Ze moeten wonen in een houten keet, waar meer Britse bouwvakkers verblijven. Ondanks dat de groep bestaat uit verschillende karakters komen ze wel voor elkaar op en geven ze hulp waar nodig.
Auf Wiedersehen, Pet is een leuke serie met over het algemeen goede verhalen en waar op z’n tijd een glimlach ontstaat. Het is meer een dramaserie dan een komedieserie, hoewel de DVD-box is uitgebracht in de British Comedy Collection van Just Entertainment. De beeld- en geluidskwaliteit zijn helaas niet meer van deze tijd, maar dat neemt niet weg dat je toch nog een flink aantal uren plezier kunt beleven aan deze box.