Other Boleyn Girl, The

10-09-2008

8.3

Other Boleyn Girl, The (DVD)

Thomas Boleyn (Mark Rylance), een Engelse edelman, en zijn vrouw Elizabeth hebben een zoon en twee dochters: Anne en Mary. Al op zeer jonge leeftijd is duidelijk wie de toekomstige echtgenoot wordt voor Mary. Maar voor Anne zoeken ze een man van hogere stand. Die kans biedt zich aan als blijkt dat koning Henry VIII (Eric Bana) geen interesse meer heeft in zijn eigen vrouw. Thomas Boleyn en zwager Thomas Howard (David Morrissey) zien hun kans en schuiven Anne (Natalie Portman) naar voren als de nieuwe minnares van de koning. Als de koning op bezoek komt bij de familie blijkt hij echter meer geïnteresseerd te zijn in Mary (Scarlett Johansson). Zij is echter al getrouwd, maar haar oom dwingt haar om op de wensen van de koning in te gaan. Zo zal de familie een betere positie aan het hof krijgen.

Anne Boleyn was de tweede vrouw van koning Henry VIII van Engeland. Van hem heeft ze een dochter, Elizabeth, die later koningin van Engeland wordt. Daar zijn twee prachtige films met Cate Blanchett in de rol van Elizabeth over gemaakt. Wat veel mensen niet weten is dat Anne een jongere zus had, Mary. Over hen beiden gaat The Other Boleyn Girl van regisseur Justin Chadwick, die met deze film zijn eerste grote speelfilm heeft gemaakt. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Philippa Gregory. In 2003 werd dit boek onder dezelfde titel al eens verfilmd door de BBC. Ook deze nieuwe film werd mede door de BBC geproduceerd. De film geeft een goed beeld van de verhoudingen tussen mannen en vrouwen in de 16e eeuw. Tegenwoordig kan men spreken van gelijkheid tussen mannen en vrouwen, maar toen was daar helemaal nog geen sprake van. De vrouw had zich te plooien naar de wensen van de man. Het hof van de koning was daarop geen uitzondering. De mannen maken de dienst uit en zo ook de vader en oom van Anne en Mary. Zij bepalen wat er met hen gaat gebeuren en met wie ze al dan niet zullen trouwen. Wat de twee zussen daar zelf van vinden doet niet ter zake. Alles in het belang van de familie of sterker nog, in het belang van de mannen zelf. Resultaat van dit steekspel is dat Anne en Mary, twee zussen, maar ook twee hartsvriendinnen, elkaars rivalen worden, waardoor ze uiteindelijk lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Als Mary namelijk niet meer gewenst is door Henry VIII richt hij z\'n pijlen op Anne. Maar die is niet zo toeschietelijk als Mary. Uiteindelijk heeft dat grote consequenties, tot op het hoogste politieke niveau aan toe. Het heeft namelijk tot gevolg dat Henry VIII breekt met de Paus en dat Engeland van de katholieke kerk overgaat in een Anglicaanse kerk. The Other Boleyn Girl volgt hiermee redelijk getrouw de echte geschiedenis. Tegen deze achtergrond wordt een boeiend melodrama getoond. Het sterke verhaal zit vol met intriges, list en bedrog. Regisseur Chadwick weet dat op een duidelijke manier over te brengen. Hij richt zich vooral op de onderlinge relatie tussen Anne en Mary, met Henry VIII als tussenliggende schakel. De karakters worden dusdanig uitgewerkt dat het begrijpelijk wordt waarom de persoon in kwestie een bepaalde stap zet. Met name Anne, gespeeld door Natalie Portman, krijgt veel ruimte om haar psychologische oorlogsvoering ten uitvoer te brengen. Ze kan lief zijn, maar ook scherp en hard. Mary, gespeeld door Scarlett Johansson, is veel naïever, wat niet altijd in haar voordeel werkt. Daarmee ligt de sympathie bij de kijker wel voornamelijk bij Mary. Dit alles zorgt er wel voor dat het geen alledaags kostuumdrama is in de trend van Jane Austin. De personages zijn in deze film soms hard, gemeen, maar vaak ook hulpeloos. Het is dan ook geen film voor \"gezellig samen op de bank bij kaarslicht\". Visueel is de film prachtig. Het camerawerk is daarbij heel subjectief, vaak vanaf een afstand of vanachter een obstakel. Dat geeft een gevoel dat er altijd iemand is die meekijkt of gluurt. En soms blijkt dat ook echt zo te zijn. Dat zorgt voor een extra spanning. De aankleding is ook heel authentiek en goed verzorgd. De prachtige kleding valt extra op en geeft een realistisch beeld van die periode. De film geeft daarbij ook een redelijk adequaat tijdsbeeld. Het is geen documentaire, maar het geeft wel een goed historisch overzicht van, met name, Anne Boleyn, haar familie en het koninklijk hof. Het past daarmee mooi in het rijtje met Elizabeth en Elizabeth: The Golden Age.

Speelduur: 111 min
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans
EAN: 5050582550252

• Promotie trailers

De film is opgenomen op HDTV en voor bioscoopprojectie overgezet naar 35mm film. De op de DVD aanwezige transfer is afkomstig van de originele digitale bron en is in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 anamorf te bekijken. Het beeld ziet er goed uit met een goede scherpte, al is het niet echt helemaal gestoken scherp. Het contrast en schaduwdetail zijn prima. Het zwartniveau had wel iets beter gekund. Filmgrain is niet aanwezig, wel een beetje beeldruis. De kleuren zijn vaak wat ingetogen, wat het tijdsbeeld wel ten goede komt. Bij een paar scènes lijken de kleuren echter wat oververzadigd. Door de hoge bitrate komen er nauwelijks tot geen compressiefoutjes voor.
De film is onderverdeeld in 20 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is prima in orde en staat op een mooie hoogte in beeld geplaatst.

De film op de DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidstrack. Het geluid concentreert zich voornamelijk op de frontkanalen. De film is nogal dialooggeoriënteerd, waarbij niet veel ruimte is voor extra geluidseffecten. De dialogen zijn uitstekend te volgen en komen voornamelijk uit het centerkanaal, met vaak een lichte echo op de overige kanalen. Dat zorgt (in de vaak grote, holle ruimtes) voor een ruimtelijk effect. De achterkanalen worden verder gebruikt voor muziek, atmosferen en een incidenteel geluidseffect (in split-surround), maar het staat vrij zacht in de mix. Het LFE kanaal komt slechts sporadisch in het spel voor. Een goede soundtrack, die niet groots uitpakt, maar wat er aangeboden wordt klinkt uitstekend.

De DVD heeft een geanimeerd menu in 1.78:1 beeldformaat met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Er wordt gestart met een paar promotrailers, welke eenvoudig zijn over te slaan. Extra’s heeft deze uitgave niet.

Als koning Henry VIII van Engeland is uitgekeken op z\'n vrouw gaat hij op zoek naar een minnares. Thomas Boleyn schuift zijn dochter Anne naar voren, maar als Henry VIII op bezoek komt valt zijn oog op diens zus Mary. Beiden vertrekken naar het hof, waarbij Mary het bed met de koning deelt. Als die uiteindelijk ook niet meer omkijkt naar Mary grijpt Anne alsnog haar kans.
The Other Boleyn Girl is een film vol intriges, list en bedrog. Ze geeft duidelijk aan hoe de verhoudingen waren in de 16e eeuw tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hoorden te doen wat de man zei, zonder protest. Bijna iedereen heeft wel eens van Anne Boleyn gehoord, maar niet veel mensen weten van haar zus Mary. Deze film schept daar enigszins duidelijkheid in. De beeld- en geluidskwaliteit zijn prima in orde. Helaas heeft deze film de extra\'s niet die wel op buitenlandse versies beschikbaar zijn. Maar dat neemt niet weg dat de film op zich zeker de moeite waard is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.