Pingpong

12-09-2008

5

Pingpong (DVD)

De 19-jarige Paul (Sebastian Urzendowsky) komt onverwacht op bezoek bij zijn oom Stefan (Falk Rockstroh) en tante Anna (Marion Mitterhammer) en hun zoon Robert (Clemens Berg) . Erg gelegen komt hij niet, maar Stefan en Anna willen hem niet direct wegsturen. Paul\'s vader heeft namelijk onlangs zelfmoord gepleegd en ze vinden dat ze hem moeten steunen. Paul blijft dus even om vakantie te vieren. Hij biedt aan om het zwembad te betegelen. Terwijl hij daarmee begint oefent zijn neef onder de nogal autoritaire leiding van zijn moeder een moeilijk pianostuk voor een belangrijke auditie. Oom Stefan moet plotseling op zakenreis en is een paar dagen weg. Terwijl Robert bij Paul probeert te achterhalen wat de reden is van de zelfmoord van diens vader, zoekt Paul toenadering tot zijn tante Anna. Zij vindt dat wel spannend, maar laat zij hem dicht bij haar komen?

Pingpong is de debuutfilm van de Duitse cineast Matthias Luthardt. Hij studeerde aan de Konrad-Wolf Hogeschool voor Film en TV in Potsdam (Berlijn), die deze film ook mede produceerde. Het scenario heeft Luthardt samen geschreven met Meike Hauck, een schrijfster die voornamelijk toneelstukken heeft geschreven. Het verhaal van de film is op zich niet zo bijster origineel. Een jongeman krijgt een affaire met een oudere dame. Dat thema is wel vaker verfilmd. Maar Luthardt brengt het op een frisse manier. Hij weet gedurende de film een onderhuidse spanning te creëren, die de film boeiend houdt tot het einde. Hij doet dit door veel non-verbale communicatie in zijn film toe te passen. Zo zijn er veel kleine blikwisselingen tussen Anna en Paul, maar ook tussen Paul en Robert. Heeft hij iets in de gaten of niet? Er wordt weinig uitgesproken, zodat je niet precies weet wat er in de ander omgaat. Maar het zorgt wel voor spanning. Verder speelt Luthardt met het verwachtingspatroon van de kijker. Dit doet hij door het geluid in de film een belangrijke rol te geven. Het introduceert een gebeurtenis via het geluid, maar deze gebeurtenis blijkt lang niet altijd datgene te zijn wat je als kijker verwacht. De titel van de film slaat op de pingpongtafel in de tuin. Deze wordt gebruikt als neutrale zone en uitvluchtmiddel. Door middel van een spelletje pingpong raak je even uit de spanning van de dag. Totdat Anna hier hardhandig een einde aan maakt.
Het spel van de acteurs is bijzonder goed. Stefan Urzendowsky als Paul en Clemens Berg als Robert zijn nog zeer onervaren, maar weten zich absoluut staande te houden in deze film. Voor Clemens Berg is dit zijn eerste rol, maar dat is hem niet af te zien. Hij heeft bij het filmen veel steun gehad aan Marion Mitterhammer, die zijn autoritaire moeder Anna speelt. Anna zelf heeft een zeer belangrijke rol in deze film. Marion Mitterhammer weet haar uitstekend neer te zetten. Ze is dominant, beheerst en besluitvast, maar ze heeft ook een zwak voor de avances van Paul. Het mag niet en het kan niet, maar het streelt ook enorm haar ego. Mitterhammer weet elk deel overtuigend te vertolken.
Net als de film zelf ontwikkelen de karakters zich gedurende het verhaal steeds meer. Dat gebeurt nauwelijks door woorden, maar door het observeren van de personages. Langzaam kom je er achter wat zich in het hoofd van Paul afspeelt.
Daarnaast is de film mooi vormgegeven met stijlvol camerawerk. Strakke kaders en niet alledaagse standpunten zorgen voor een prettige kijkervaring. Het is duidelijk dat over de vormgeving is nagedacht. En dat betaald zich uit in een onderhoudende film. Matthias Luthardt is daarmee een talentvolle jonge regisseur, die met Pingpong een interessant visitekaartje heeft afgegeven.

Speelduur: 89 min
Uitgever: Filmfreak Distributie
EAN: 9789058494238

• Making Of

Het beeld staat in het originele anamorfe 1.85:1 formaat op de DVD. De film is opgenomen op HDCam en voor bioscoopprojectie overgezet naar 35mm film. De transfer is vrij van beschadigingen en vuil. De scherpte is prima in orde, waarbij er een enkele keer hele lichte edge-enhancement is toegepast. Het contrast is bij dagscènes in orde, maar in de paar avond/nachtscènes is het wat aan de hoge kant. De detaillering is dan ook meteen een stuk minder. De kleuren zijn wat flets, maar niet op een storende manier. Er is wel continue een lichte beeldruis aanwezig. Compressiefoutjes beperken zich tot een minimum.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De ondertiteling bevat een paar typefoutjes, maar is verder goed te volgen en is op een prettige hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack. Ondanks dat dit ‘slechts’ een stereotrack is, klinkt deze heel aangenaam en goed. Er wordt zeer goed gebruik gemaakt van de stereomogelijkheden. Vaak introduceert het geluid een object of persoon, voordat deze in beeld is. Er is veel aandacht voor (kleine) details. De atmosferen zijn subtiel aanwezig. Dialogen zijn prima verstaanbaar en klinken, net als de rest van het geluid, heel helder en natuurlijk. De muziek is mooi gemaakt. Vooral de themamuziek, met daarin het geluid van een pingpongballetje verwerkt, is heel apart. Een heel mooi gemaakte soundtrack, die goed overkomt.

De DVD heeft een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met het thema uit de titelmuziek, gebaseerd op het geluid van een pingpongballetje, als achtergrondgeluid. Beide hieronder beschreven extra’s zijn Nederlands ondertiteld. Op de hoes staat ook nog een Fotogalerij vermeld, maar deze staat niet op de DVD.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film. Deze bevat geen begeleidend commentaar of voice-over, maar slechts één zin uit de dialoog. De rest bestaat uit beelden die heel goed de sfeer van de film weergeven. De beeldkwaliteit is uiterst mager. Het beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0.

Making of (24½ min)
De making of van de film. Regisseur Luthardt begeleidt de kijker door het proces van het maken van de film. Het begint met beelden uit de casting en de repetities. Daarna zien we beelden van de set. Tussendoor zijn korte interviews met de acteurs te zien. Je krijgt een duidelijk beeld van hoe een film in het algemeen gemaakt wordt, met veel werk en plezier, maar ook met tegenslagen. Van de scènes waarvan de making of te zien is worden ook de scènes uit de film getoond.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0.

De 19-jarige Paul komt onaangekondigd op bezoek bij zijn oom en tante en hun zoon Robert. Erg gelegen komt hij niet, maar omdat zijn vader onlangs zelfmoord heeft gepleegd sturen ze hem niet weg. Als zijn oom onverwachts op zakenreis moet zoekt Paul toenadering tot zijn tante.
Pingpongis een goede film van debuterend regisseur Matthias Luthardt met goed acteerwerk en een continue onderhuidse spanning die de film interessant houdt. Het is geen origineel verhaal, maar het wordt wel op een sterke manier in beeld gebracht. Een voorbeeld van Duitse kwaliteitscinema. De DVD heeft een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit met daarnaast een paar extra\'s. Aanbevolen voor liefhebbers van kwaliteitsdrama.