Step Up 2

23-09-2008

3.8

Step Up 2 (Blu-ray)

Andie (Briana Evigan) is een rebellerende tiener die met haar straatdansgroep “The 410” regelmatig in de problemen. Haar pleegmoeder, de zuster van haar overleden moeder, is het allemaal zat en wil Andie naar een school in een andere stad sturen. Als laatste redmiddel doet Andie auditie bij de prestigieuze Maryland School of the Arts. Alhoewel het hoofd van de school Andie niet direct als danser ziet zitten, wordt ze toch aangenomen. Dit heeft ze vooral te danken aan de knappe en populaire danser Chase (Robert Hoffman). Op school ontmoet ze ook het buitenbeentje Moose (Adam G. Sevani) die Andie introduceert bij Chase. Gedrieën beginnen ze een dansgroep die anders is dan het gebruikelijke dansen op school. Het schoolhoofd, die Andie juist klassiek ballet wil scholen, vindt de dansgroep maar niks. Ook Andie’s oude dansgroep “The 410”, waarin haar goede vriendin Sophie (Cassie VEntura) ook zit, vindt de gedachte dat Andie een eigen dansgroep begint maar niets. “The 410” willen de komende danswedstrijd “The Street” winnen en hadden daarbij op Andie gerekend. Ze willen al helemaal niet dat Andie met haar dansgroep aan de wedstrijd mee gaat doen. Maar Andie zet door ….

In 2006 verscheen de dansfilm Step Up, dat een onverwachts succes bleek. De film was het regiedebuut van choreografe Anne Fletcher, die de choreografie van de film ook zelf had gedaan. Step Up gaat over twee jongeren die ieder vanuit hun eigen milieu dansen. De romantiek en het overbruggen van de verschillen vormt de basis voor een redelijk voorspelbaar verhaal. De muziek en de dansscènes maken het geheel het bekijken waard. En voor de tweede film Step Up 2: The Streets, zoals de volledige titel is, geldt feitelijk precies hetzelfde. Ook hier een voorspelbaar verhaal, ook hier de spanningen door de verschillende milieus en dansstijlen. Maar ook hier veel dansen, veel muziek en natuurlijk een beetje romantiek. Bij Step Up 2: The Streets hebben de makers ook met een schuin oog naar Stomp The Yard gekeken. Bepaalde stijlkenmerken van deze dansfilm zijn terug te vinden in Step Up 2: The Streets.
Behalve dat het over dansen en de school Maryland School of Arts gaat, heeft Step Up 2: The Streets verder niets met het eerste Step Up te maken. Step Up 2: The Streets is geregisseerd door de onbekende regisseur John Chu. De hoofdrolspelers, met onder andere Briana Evigan, Robert Hoffman en Adam G. Sevani, zijn jonge onbekende acteurs. Maar evenzo als bij Step Up werkt de combinatie van een voorspelbaar, makkelijk te verteren verhaal, lekkere swingende muziek en fraai in beeld gebrachte dansscènes als een goede mix. Step Up 2: The Streets bleek zelfs nog iets succesvoller te zijn dan zijn voorganger. De film is vooral bedoeld voor de tienerjeugd, die de film beloonde met een MTV Movie Award. Ook Step Up 2: The Streets zal geen blijvende indruk achterlaten, maar is als muziek-/dansfilm weer een aardig tussendoortje.

Genre: Muziek, Romantiek
Speelduur: 97 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • DTS-HD MA - Engels
  • PCM 2.0 - Engels
EAN: 7321932039207

• verwijderde scenes
  • Through The Eyes
  • Outlaws of the Hiphop
  • Robert Hoffman Prank Video
  • Muziekclips

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van MPEG4/AVC videocodering. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Het beeld van de film ziet er goed uit. Het beeld heeft een erg lage kleurverzadiging met een aangepast kleurenpalet. Door dit laatste oogt het beeld wat bruinachtig. De overwegende donkere beelden hebben een tegenvallend detailniveau. Dit komt vooral door het matige schaduwdetail. Het beeld is zo donker dat de donkere delen van het beeld helemaal dichtslibben en er geen details meer te zien zijn. De scherpte en detaillering varieert van redelijk tot goed. De buitenscènes ogen mooi scherp en gedetailleerd. De donkere binnen- en avondscènes hebben meer een zichtbaar grovere korrel en ogen daardoor ook minder gedetailleerd. Maar als geheel ziet het beeld er wel mooi filmisch uit. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 13 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) staat onder in het beeld geplaatst.

Opmerking: bij het afspelen op een Samsung BD speler heeft het beeld last van regelmatig terugkerende haperingen. Het geluid loopt gewoon door, alleen het beeld schokt voortdurend kort. We weten niet wat de oorzaak is, probleem is gemeld bij Warner.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Bij het beluisteren van de Engelstalige soundtrack heb je heel verrassend maar liefst drie keuzemogelijkheden. Ten eerste een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz), een evenzo lossless gecomprimeerde DTS HD Master Audio 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz) en een ongecomprimeerde PCM 2.0 stereotrack (bitrate 1503 kb/s). Deze laatste staat foutief op de cover vermeld als een PCM 5.1 track, maar het is dus slechts een PCM 2.0 track. Het nut van deze ongecomprimeerde PCM 2.0 stereotrack ontgaat ons een beetje. Mogelijk dat de vele muziek in de film hiervoor een reden is, maar het lijkt ons meer een authoring foutje. Deze LPCM 2.0 track is volledig overbodig.
Dan heb je nog keuze uit twee hoogresolutie 5.1 surround audiotracks. Beide geven de soundtrack op een hoog kwaliteitsniveau weer. Welke van de twee je dan ook wilt beluisteren is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ze klinken beide zeer goed. Bij beide tracks komt de soundtrack met een goede dynamiek uit de speakers. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, maar de achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en ruimtelijkheid van de muziek. Hierdoor ontstaat een mooie, ruimtelijke soundtrack. Het laag is bij de muziek zeer nadrukkelijk aanwezig, waarbij vooral de subwoofer een duidelijk hoorbare ritmische dreun aan de muziek geeft. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De film begint direct na de gebruikelijke filmpjes over illegale kopieën en enkele reclametrailers voor andere Warner releases, zonder verdere tussenkomst van een menuscherm. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Alle extra’s hebben een standaard resolutie MPEG-1 beeldkwaliteit en PCM 2.0 stereogeluid.

Through Fresh Eyes (12½ min)
Een kijkje achter de schermen met regisseur John Chu.

Outlaws of Hip Hop: Meet the 410 (5 min)
Met aandacht voor de acteurs die de 410 dansgroep vormen.

Robert Hoffman Video Prank (2 min)
Een grapje van acteur Robert Hoffman.

Verwijderde scènes (22½ min)
Een verzameling van acht niet gebruikte scènes, die optioneel door regisseur John Chu worden ingeleid.

Muziek Clips ( 23 min)
Een aantal apart te selecteren muziekvideo’s met muziek uit de film, gezongen door verschillende artiesten en ondersteund met beelden uit de film.

Op het hoofdmenu is nog een vijftal genummerde easter eggs te vinden.

Step Up 2: The Streets is een wederom een leuke muziek-/dansfilm. Dit keer een rebellerende tiener die op een prestigieuze dansschool terecht komt. Samen met andere dansers van de school vormt ze een dansgroep, waarmee ze de strijd aangaat met haar oude straatdansgroep in een danswedstrijd genaamd “The Streets”. De muziek en dans zorgen voor de nodige plezierige afleiding in het spanningsveld van competitie en romantiek. De hoofdrollen worden gespeeld door onbekende acteurs als Briana Evigan enRobert Hoffman. De beeldkwaliteit van deze High Definition Blu-ray Disc is wel voldoende, maar valt voor een HD uitgave toch wat tegen. De beide HD audiotracks laat de muziek goed tot zijn recht komen. De uitgave heeft een aantal extra, met verwijderde scènes en muziekclips als hoofdmoot.