Urban Legend

26-09-2008

6.6

Urban Legend (Blu-ray)

Op een regenachtige avond vindt een studente van Pendleton University onder mysterieuze omstandigheden de dood. Enkele leerlingen komen erachter dat haar dood wel erg veel lijkt op een bekend verhaal dat rond gaat in vrijwel elke stad of plaats. Dit noemen we een zogenaamde Urban Legend of Broodje Aap verhaal. Natalie Simon (Alicia Witt) is ook studente aan de universiteit en ook zij kent het verhaal. Ze heeft dit onder andere gehoord tijdens de les van de vreemde leraar William Wexler (Robert Englund). De moord is niet de enige en zeker niet de laatste en alle moorden lijken te maken te hebben met Natalie. Ze vermoedt dat ze de volgende is en samen met haar vrienden Brenda (Rebecca Gayheart), Sasha (Tara Reid) en de schooljournalist Paul (Jared Leto) probeert ze erachter te komen wie of wat het op haar voorzien heeft. De moorden volgen elkaar in rap tempo op en Natalie moet op tijd zien uit te vinden wie er achter de moorden zit. Is het de vreemde leraar Wexler of moet de dader heel ergens anders gezocht worden?

Onlangs bespraken wij de Blu-ray Disc van I Know What You Did Last Summer en hier vertelde wij dat na het uitkomen van Scream meerdere zogenaamde tienerhorrors het licht zagen. Ook Urban Legend past in dit rijtje, een film gemaakt met en voor tieners. De prent is zeker niet de slechtste die een graantje wilden meepikken van het succes, maar ook niet de beste. Hiervoor is het verhaal te standaard en te voorspelbaar. Het verhaal volgt netjes alle regels van het genre, iets dat in het verhaal van Scream nog ter discussie gesteld werd. Ook qua spanning weet het geheel nooit boven middelmatig uit te stijgen, maar weet nog net genoeg te vermaken om een kijkbeurt of aankoop te rechtvaardigen. Tienerhorrors worden nooit echt eng en ook Urban Legend zorgt nergens voor opstaande nekharen of momenten waarbij je opspringt uit je stoel. De moorden in de film zijn allemaal gebaseerd op verhalen waarmee de jeugd in Amerika opgroeit. Ook wij in Nederland kennen deze verhalen en het gegeven om deze verhalen als uitgangspunt te nemen is aardig origineel te noemen. De uitwerking is niet echt geloofwaardig en de moorden vereisen wel erg veel planning en domheid van de politie om mee weg te komen. Bloed is wel aanwezig in deze prent, maar niet in hoeveelheden waar we het tegenwoordig in horrorfilms tegenkomen. Het verhaal is nog altijd geschreven met een bepaalde doelgroep in het achterhoofd en dit is dus duidelijk te merken. Iets dat gelijk opvalt is dat de film met een zeker budget is gemaakt en er daarom prima uitziet. Nergens geen goedkope sets of attributen, maar veel scènes die op locatie geschoten zijn. Ook het camerawerk is prima in orde en regisseur Jamie Blanks houdt genoeg de vaart erin om de aandacht vast te houden. Verder is ook de cast goed op dreef en we zien enkele bekende gezichten voorbij komen. Zo speelt onder andere Jared Leto een rol en dit was zijn eerste grote rol in een speelfilm. Verder zien we horroricoon Robert Englund in één van de ondersteunende rollen. Enkele andere leden van de cast, zoals Joshua Jackson, Rebecca Gayheart, Tara Reid en Alicia Witt, waren ten tijde van de film jonge talenten maar zij hebben sindsdien niet veel meer laten zien.
Samenvattend kunnen we zeggen dat Urban Legend een film is geworden die genoeg weet te vermaken om de aandacht 99 minuten lang vast te houden. Echt spannend of eng wordt het nergens, maar de prent is goed gemaakt en ziet er prima uit.

Sony heeft Urban Legend enkele jaren geleden al op DVD uitgebracht en nu dus op Blu-ray Disc. Onze recensie van de DVD is hier te lezen.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 1998
Speelduur: 99 min
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, En vele andere
EAN: 8712609659696

• Making of featurette
  • BD Live

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 99 minuten tegenover 96 minuten op DVD.

De Blu-ray Disc laat een goede beeldkwaliteit zien, zeker in vergelijking met de DVD. Het onderste wordt niet de kan gehaald wat betreft dit formaat, maar nog altijd acceptabel genoeg. Het beeld bevat redelijk wat softe momenten, wat grotendeels is toe te schrijven aan de manier van filmen. Ook het detail, en dan vooral in de achtergrond, had wat beter gemogen, maar de donkere scènes zien er prima uit. Het schaduwdetail is dan ook het beste aan deze transfer, samen met het zwartniveau. Grote delen van de film zijn geschoten in het donker of matig verlicht, maar alles is prima te volgen. De kleuren ogen goed verzadigd, maar missen de echte felheid en kleurschakeringen die we zien bij recente High Definition uitgaven. Ook ogen de huidtinten soms iets te oranje. Artefacten zijn nauwelijks een probleem, maar de donkere gedeelten van het beeld laten soms wat filmgrain zien en lichte beeldruis. Een nette voldoende voor deze uitgave, maar duidelijk is wel dat we hier te maken hebben met een film van tien jaar oud.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack staat in één formaat op de schijf, namelijk een Dolby TrueHD 5.1 track (48kHz/16-bit). Ook aan het geluid is te merken dat we te maken hebben met een film van tien jaar oud. Het geluidsbeeld richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, waarbij de surrounds op gepaste momenten gebruikt worden voor het neerzetten van ambiance en de effecten, die we vooral tegenkomen bij de schrikmomenten. Het LFE kanaal laat hier een redelijk diep laag horen, maar niet genoeg om je echt van je stoel te laten trillen. De dialogen klinken helder en zijn goed te volgen. Ze komen netjes uit de centerspeaker en de frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Het detail is voldoende, maar de track mist de dynamiek en ruimtelijkheid van een echt goede HD audiotrack. Toch is het allemaal wel voldoende voor een film zoals deze. Echt slecht is het namelijk nergens, maar echt knallen doet de track ook niet.

Na het opstarten van de schijf verschijnt er een hoofdmenu waar alle bekende opties te selecteren zijn. Tijdens het afspelen van de film is er een pop-up menu op te roepen, dat wordt weergegeven zonder de film te onderbreken.
Alle extra’s hebben een 480i/p resolutie.

Volgens het menu en de cover hebben we hier te maken met een commentaar van regisseur Jamie Blanks, maar naast hem verlenen ook acteur Michael Rosenbaum en schrijver Silvio Horta hun medewerking. Blanks heeft wel veruit het meest te vertellen en hij doet dit op een leuke en informatieve manier. Hij vertelt het één en ander over het maken van de film en horen we dat hij een groot fan is van zogenaamde slasherfilms. Soms hemelt hij zijn eigen film iets teveel op en doet hij ons haast geloven dat hij verantwoordelijk is voor de beste film ooit gemaakt.

Making Of Featurette (10 min.)
Een standaard blik achter de schermen waarbij beelden uit de film worden afgewisseld met beelden van tijdens de opnames. We zien hoe enkele scènes worden voorbereidt en worden opgenomen. Regisseur Jamie Blanks geeft bij enkele momenten tekst en uitleg. Aardig om te zien, maar te kort om echt interessant te worden.

BD Live
Na het selecteren van deze optie in het special features menu wordt je naar een Sony pagina gebracht waar trailers te bekijken zijn van andere titels op Blu-ray Disc. Ten tijde van deze recensie waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken of te downloaden van deze pagina.

Drie trailers van Sony films op Blu-ray Disc en één trailer waarin reclame wordt gemaakt voor het formaat.

Urban Legend is een film die eind jaren ’90 wou meeliften op het succes van zogenaamde tienerhorrors. De prent is redelijk geslaagd en bevat genoeg zaken die het waard maken deze uitgave aan te schaffen. Het verhaal is wat standaard en zit vol met plotgaten en ongeloofwaardigheden. Het uitgangspunt is echter vrij origineel en dit geeft het geheel een zekere meerwaarde. De film draait namelijk om zogenaamde Broodje Aap verhalen of Urban Legends zoals ze in Amerika genoemd worden. Verhalen die iedereen wel kent of via via zelfs iemand waarbij het vertelde ook echt gebeurd is. Een moordenaar slacht op een universiteit enkele mensen af en deze moorden lijken erg veel op enkele van deze verhalen. Een studente vermoedt dat zij de volgende is en gaat op onderzoek uit. De film wordt nergens echt eng of bloederig, maar bevat genoeg productiewaarde om een aankoop te rechtvaardigen. Beeld en geluid zijn voldoende, maar duidelijk is wel dat de film alweer tien jaar oud is. Veel extra’s zijn er niet aanwezig en ook nog eens te kort om echt indruk te maken.