Eye, The (2008)

08-10-2008

6.9

Eye, The (2008) (DVD)

De jonge concertvioliste Sydney Wells (Jessica Alba) staat voor een belangrijke gebeurtenis in haar leven. Sydney is al sinds haar jeugd blind, maar nu zal ze na al die jaren door een hoornvliestransplantatie weer kunnen zien. Wat een schitterende ontdekkingstocht in een wereld vol nieuwe indrukken zou moeten zijn, wordt echter een bloedstollende nachtmerrie. Na de operatie ziet Sydney namelijk dingen die er niet zijn; duistere schimmen en griezelige taferelen. Ze raakt compleet overstuur, maar niemand gelooft haar… Dat weerhoudt Sydney er echter niet van om op onderzoek uit te gaan. De eerste vraag waarop ze antwoord wil: wie was de donor van het hoornvlies?

Net als bekende genregenoten The Grudge en The Ring en recente producties als Mirrors en One Missed Call is het hier besproken The Eye, met Jessica Alba in de hoofdrol, een Westerse remake van een Aziatische horrorfilm. In dit geval verscheen het origineel in 2002, geregisseerd door de Pang Brothers (Bangkok Dangerous). Bij de 2008-remake was de regie in handen van Xavier Palud en David Moreau. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Palud en Moreau hebben met The Eye duidelijk geen bijzondere productie afgeleverd. De film is namelijk het schoolvoorbeeld van \"dertien-in-een-dozijn\". De welbekende formule: hoofdrolspeler krijgt te maken met griezelige, bovennatuurlijke verschijnselen, gaat op zoek naar de oorzaak en komt er uiteindelijk achter dat in het verleden iets gruwelijks is gebeurd. \"I see dead people\", waar hebben we dat eerder gehoord? Op het eind nog een vleugje Final Destination erbij en het zouteloze geheel is compleet. Zoals het het genre betaamd bevat ook The Eye een aantal plottwists. In dit geval zouden deze het clichématige verhaal met een schokkend \"verrek, zit het zo!\"-moment toch nog de moeite waard kunnen maken. Maar helaas, de wendingen blijken niet in staat om de film naar een hoger plan te tillen. Geheel mislukt zijn ze niet, gewoon nogal lauwtjes. Hetzelfde geldt voor de schrikmomenten: je zult gedurende The Eye wel een aantal keer flink schrikken, maar de meeste \'jumps & scares\' zie je al ver vantevoren aankomen. Het acteerwerk is acceptabel, maar ook hier geen spectaculaire prestaties. Dit alles maakt The Eye tot een weinig verrassende, ietwat saaie horrorprent. Mocht je je gigantisch vervelen op een regenachtige zondagavond, dan zou je het kijken van deze overbodige remake kunnen overwegen. Verwacht dan echter geen film die je lang bij zal blijven.

Genre: Horror
Speelduur: 93 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045214760

De transfer die je op de DVD van The Eye aantreft heeft een verhouding van 2.35:1 en is uiteraard anamorf. Wat direct opvalt is de natuurlijk ogende scherpte van het beeld, met slechts minimale edge enhancement. Maar ook op de overige fronten gooit het beeld hoge ogen (no pun intended). Zo is de kleurverzadiging prima en ook schaduwdetail en zwartniveau zijn dik in orde. Mede door dit laatste komen de donkere scènes in de film - en die zijn er genoeg, het is immers een horrorfilm - goed uit de verf. Ander noemenswaardig punt is de totale afwezigheid van compressie-artefacting. Zelfs moeilijke zaken als rook en vuur verschijnen zonder problemen op het scherm. Het mag duidelijk zijn: dit is een uitstekende transfer!

Het geluid van de remake van The Eye staat als Dolby Digital 5.1-spoor (448kbit/s) op de DVD. De track zet een mooi ruimtelijk geluidsbeeld neer, dat goed past bij een horrorfilm. Dat wil onder andere zeggen dat het geluid een uitstekende dynamiek heeft, waardoor bijvoorbeeld het aanzwellen van de muziek bij spannende passages prima klinkt. Ook de plotse \'geluidsexplosies\' bij schrikeffecten leveren geen problemen voor het spoor. Bovendien heeft het geheel een prima surroundgebruik en dito klank, met flink wat laag. Wat wel opvalt is dat het volume van het spoor in zijn geheel wat aan de lage kant is. Je zult je audio-installatie dus wat harder moeten zetten vergeleken met andere DVD\'s. Maar dat is uiteraard geen ramp en doet niks af aan de hoge kwaliteit van het spoor.

Zoals we wel vaker zien bij uitgaven van RCV ontbreekt een menu. Dat betekent ook dat op de Nederlandse DVD-versie van The Eye geen extra\'s te vinden zijn. Dit in tegenstelling tot de uitgaven in bijvoorbeeld Amerika en Australie, waarop wel verschillende toevoegingen staan (o.a. verwijderde scenes en featurettes).

Het door Xavier Palud en David Moreau geregisseerde The Eye (2008) is een remake van een Aziatische horrorfilm uit 2002. Jessica Alba speelt de blinde Sydney, die door een hoornvliestransplantatie ineens allerlei onverklaarbare, griezelige zaken ziet. Ze gaat op onderzoek naar de oorzaak van dit fenomeen en uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes netjes op hun plaats. Een standaard verhaal, met voorspelbare schrikmomenten en lauwwarme wendingen. Echt verrassend is The Eye dus niet. De DVD-uitgave van de remake heeft uitstekend beeld en geluid, maar bevat geen extra\'s (in tegenstelling tot de buitenlandse uitgaven). En daarmee is het een onspectaculaire uitgave van een onspectaculaire film.