Blade – The Complete Series

Wilbert Rietman
10-10-2008

5.7

Blade – The Complete Series (DVD)

Blade (Kirk “Sticky Fingaz” Jones) is een vampierenjager. Zijn moeder werd tijdens de zwangerschap gebeten door een vampier. Hierdoor beschikt Blade wel over de krachten van een vampier, maar niet over hun zwaktes. Zo kan hij tegen zonlicht, zilver en knoflook. Zijn doel in het leven is om de Aarde te ontdoen van het bloedzuigend gespuis. In deze televisieserie krijgt hij hierbij hulp van Krista Starr (Jill Wagner) en Shen (Nelson Lee). Krista is zelf een vampier en binnen gedrongen in het Huis van Chthon. Aan het hoofd van deze vampierendevisie staat Marcus van Sciver (Neil Jackson). Marcus is verantwoordelijk voor de dood van de broer van Krista en veranderde haar in een vampier. Shen is een computerwizard en heeft min of meer de rol van Whistler overgenomen. De serie staat vooral in het teken van de strijd van Blade tegen het Huis van Chthon en van Sciver. Een overzicht van de afleveringen in deze box:

Disc 1

Aflevering 2 – Death Goes On
Krista is geïnstalleerd in het Huis van Chthon. Hier wordt haar geleerd hoe haar leven als vampier eruit gaat zien. Blade zit ondertussen achter de dealer van een nieuw soort drugs aan. Junks krijgen namelijk een trip van het snuiven van vampieren-as.

Aflevering 3 – Descent
Blade komt via de dealer op het spoor van een vampier waarop geëxperimenteerd is in opdracht van Marcus. Hij en Chen vinden een spoor dat leidt naar een arts.

Disc 2

Aflevering 4 – Bloodlines
Blade heeft de dokter gevonden, maar voordat Blade hem aan de tand kan voelen, pleegt deze zelfmoord. Voordat hij verder kan met zijn onderzoek, moet hij eerst zien te ontsnappen aan de Bad Bloods. Dit groepje oude bekenden heeft Blade namelijk gegijzeld. Krista en Chase (Jessica Gower) zijn door Marcus op een missie gestuurd rechercheur Boone te traceren en uit te schakelen. Deze man is door Krista vampier geworden en vormt een bedreiging

Aflevering 5 – The Evil Within
Blade is door zijn speurtocht beland in Berlijn. Hier moet de zwangere Vanessa zijn die iets te maken heeft met de overleden dokter en het geheim van Marcus. Ook Chase is in Berlijn en zij en Blade krijgen het aan de stok.

Disc 3

Aflevering 6 – Delivery
Blade is per trein naar Parijs gekomen met Vanessa. Marcus stuurt Krista erop uit om haar terug te halen. Vanessa wordt onderzocht door een bevriende dokter van Blade. Wat zij aantreffen in de baarmoeder van Vanessa laat meer vragen dan antwoorden achter…

Aflevering 7 – Sacrifice
Blade krijgt te maken met zijn verleden. Eén voor één worden diegene die verantwoordelijk zijn voor de transformatie van Eric Brooks in Blade dood gevonden. Krista heeft het ondertussen zeer moeilijk met haar moeder, die ernstig ziek is geworden.

Disc 4

Aflevering 8 – Turn of the Screw
Volbloedvampier Alex wordt door een list van Marcus via Chase naar het huis van Chthon gelokt. Hier blijkt Alex onderdeel te worden van Marcus’ grote plan. Blade en Krista zijn op zoek naar de moeder van Krista, die spoorloos lijkt verdwenen.

Aflevering 9 – Angels & Demons
Een laborant en vriendin van Chen heeft uitgezocht wat Blade had gevonden in de zwangere Vanessa. Zo komen ze dichter bij hetgeen wat Marcus aan het creëren is. Marcus laat op zijn beurt Krista toe in zijn geest. Zo komt Krista achter het verleden van Marcus.

Disc 5

Aflevering 10 – Hunters
Blade komt in aanraking met de Witte Prins. Een bloedzuigende psychopaat met een voorkeur voor martelen en andere ranzigheden. In het huis van Chthon worden ondertussen smerige spelletjes gespeeld achter een ieder z’n rug om.

Aflevering 11 – Monsters
Blade werkt samen met FBI-agent Collins op een zaak omtrent een puurbloedvampier. Het lijkt er namelijk op dat Marcus één van zijn superieuren heeft gedood. Deze is echter nog in leven en ziet een heel dorp als voedsel.

Aflevering 12 – Conclave
Het is zo ver, het plan van Marcus zal uitgevoerd gaan worden. Blade heeft er baat bij als Marcus zal slagen. Daarom zijn hij en Chen ook aanwezig, zij het wat meer op de achtergrond. Het komt uiteindelijk tot een confrontatie tussen Marcus en Blade aan de ene kant en Krista en Chase aan de andere.

In onze recensie van Blade: House of Chthon opperde we al dat deze uitgave pas nut zou hebben met het verschijnen van de overige afleveringen van de serie. Die is nu dan ook verschenen onder de titel Blade – The Complete Series. Helaas is het wel zo dat Blade: House of Chthon hier ontbreekt. Dit is de pilot en de introductie op de serie en de twee uitgaven horen dan ook bij elkaar. Zo compleet is deze box dus niet. Wel is het zeer prettig dat we nu weten hoe het met Blade en de overige hoofdpersonen uit die pilot verder gaat. Alhoewel, dit komen we ook niet helemaal te weten. De studio besloot namelijk dat de afleveringen niet succesvol genoeg waren, waardoor de stekker eruit ging na aflevering 12. Het grootste gedeelte van het verhaal wat verteld wordt, kent hierdoor wel een afronding. Toch blijven er genoeg open eindjes over en kent de laatste aflevering zelfs een cliffhanger. Het is te hopen voor de makers dat ze ooit nog een keer een einde mogen breien aan deze, uiteindelijk goed te pruimen nieuwe reeks van afleveringen omtrent de vampierenjager Blade.
In de pilot kreeg hoofdrolspeler Kirk “Sticky Fingaz” Jones amper de kans om zijn interpretatie op het figuur los te laten. In deze reeks is dat anders. Hij weet het karakter meer eigen te maken en zijn Blade is hierdoor meer streetwise dan de versie van Wesley Snipes. Snipes speelde het karakter immer in de succesvolle bioscoopfilms, waardoor Jones een behoorlijke erfenis met zich mee kreeg. Ook al bewandelt hij wel de al geplaveide wegen, toch is dit weer een andere Blade dan die van Snipes. Ook de overige leden van de cast overtuigen en vullen de afleveringen van de serie goed aan. Voor een ieder is daar de kans hun personage meer uit te diepen. Ook de geschiedenis van die personages krijgt meer aandacht.
Dat de serie is gemaakt voor kabeltelevisie valt goed te merken aan de hoeveelheid bloed en ook onnodig naakt die de episodes kennen. Hiermee mikt men op een ouder publiek die op een laat tijdstip willen genieten van de avonturen van Blade. Grote man achter de serie is scenarioschrijver David S. Goyer. Deze man was ook al deels verantwoordelijk voor de bioscoopfilms, maar ook voor Batman Begins en The Dark Knight. Hij weet de serie een spannende rode draad mee te geven alsmede enkele zijsprongetjes in dienst van het verhaal en de karakterontwikkeling. Wel kent het verhaal te veel toevalligheden. Ook liggen de tempowisselingen niet altijd even goed. Soms gaan bepaalde zaken te snel en dan weer te langzaam. Ook wordt er tijd en moeite genomen om bepaalde karakters te introduceren en ze zo weer (definitief) te laten verdwijnen. Samen met het open einde zorgt dit ervoor dat het niveau van de filmversie niet gehaald wordt. Alleen de echte fans, die ook warmliepen voor Blade: Trinity, zullen echt genieten van de reeks.

Genre: Actie, Horror, TV
Speelduur: 449 min
Verpakking: Boxset
EAN: 8715664059005

• Also Available

Alle afleveringen kennen een anamorfe verhouding van het beeld in 1.78:1. Net als bij de pilot valt hier de kwaliteit van het beeld zeker niet tegen. De gehele serie is achteraf digitaal bewerkt met de computer. Dit valt zo nu en dan wel op, maar niet direct storend. De detaillering lijkt iets beter als bij Blade: House of Chthon. Bij de donkere scènes kan het moeite kosten het één en ander te onderscheiden. Kleuren ogen wel mooi en natuurlijk. Filmgrain is totaal afwezig. Wel is er licht edge enhancement toegepast. In de achtergrond vallen er compressiefoutjes waar te nemen. Ook is er sprake van interlacing, maar dit valt pas echt op bij het bekijken van de serie via de monitor van de PC. Een prima beeld voor een televisieproductie. Elke aflevering kent 4 hoofdstukken en de Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De cover vermeldt een Dolby Digital 5.1 en een DTS track. Van die laatste ontbreekt echter elk spoor. Aanwezig zijn een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) track, beide in de originele Engelse taal. Qua geluid zijn er weinig zaken verandert ten opzichte van de los verschenen pilot. Bij de 5.1 track richt het geluid zich voornamelijk op de voorste kanalen. De dialogen komen netjes en verstaanbaar uit de centerspeaker. De voorste speakers geven het leeuwendeel van het geluid weer. De achterspeakers zijn wel actief ter ondersteuning, maar niet overduidelijk. Het LFE kanaal lijkt vaak volkomen genegeerd te worden, maar is wel lichtjes actief. Een niet echt dynamische track. De 2.0 track is een prima stereo surroundtrack geworden. Deze geeft het geluid van de serie uitstekend weer, maar de 5.1 track verdient duidelijk de voorkeur. Voor zover het geluid dynamisch is, is dit nog het meest van toepassing op de 5.1 track.

De menu’s van de DVD’s bestaan uit geanimeerde schermen in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Alle vijf de schijven beginnen met dezelfde, door te skipper trailers. Dit zijn trailers voor 30 Days of Night, Blood & Chocolate, Perfect Creature en tenslotte een trailer voor deze televisieserie. Andere extra’s kent de serie niet.

Marvelfiguur Blade kende natuurlijk al zijn verfilmingen in de vorm van drie bioscoopreleases. Voor het filmen van het derde deel waren er al plannen voor een televisieserie en die kwam er ook in 2006. Dutch Filmworks bracht al eerder de pilot uit op DVD en nu is het dan de beurt aan de overige afleveringen. Helaas is de serie stop gezet vanwege tegenvallende kijkcijfers. Een gevolg hiervan is dat de serie een aantal open eindjes kent. Voor de fans van de vampierenjager mag dit de pret niet drukken en is de boxset een aanschaf waard. Helaas heeft de set, op een trailer na, geen extra’s gekregen. Dit gemis weegt niet op tegen het ontbreken van de pilot, waardoor de titel The Complete Series een beetje voorbarig is. Op het gebied van beeld en geluid zit het wel snor. Leuk voor de bezitters van Blade: House of the Chthon om te zien hoe het verder gaat met de personages, maar niet meer dan dat.