Two for the Money

12-10-2008

5.2

Two for the Money (Blu-ray)

Brandon Lang (Matthew McConaughey) moet als gevolg van een zware blessure met zijn succesvolle football carrière stoppen. Zes jaar later is zijn leven niet meer terecht gekomen dan het inspreken van bandjes voor een telefoondienst waar mensen tegen betaling tips over football uitslagen kunnen horen. Zijn voorspellende gave is echter zo accuraat, dat hij wordt benaderd door de machtige zakenman Walter Abrams (Al Pacino). De snel pratende flamboyante Walter runt een miljoenen bedrijf dat mensen gokadviezen geeft. Walter heeft zelfs een eigen televisieprogramma waarin adviezen worden gegeven. Walter haalt Brandon over om voor hem te komen werken. Al gauw maakt Brandon ook kennis met Walter’s vrouw Toni (Rene Russo), die op personeelsgebied tevens Walter’s adviseur is. Brandon wordt Walter’s persoonlijke protegé en in het proces van klaarstomen voor het grote werk. Op last van Walter verandert Brandon zijn naam in John Anthony en onder deze pseudoniem geeft Brandon alras adviezen aan gokkers die met hele grote bedragen werken. Aan het succes lijkt geen einde te komen, maar als Brandon’s geluk hem in de steek laat, blijkt al gauw het ware gezicht van Walter.

Two for the Money is geïnspireerd op een waar gebeurd verhaal. Hoofdpersoon is de sporter Brandon Link, die als gokadviseur de alias Mike Anthony gebruikte. In de film zijn de namen veranderd in respectievelijk Brandon Lang en John Anthony. Het script van de film is geschreven door Dan Gilroy en de film is geregisseerd door D.J. Caruso. Caruso is als regisseur vooral bezig met het regisseren van afleveringen van televisieserie, waaronder The Shield, Smallville en Dark Angel. Films van zijn hand zijn onder andere Taking Lives met Angelina Jolie en The Salton Sea met Val Kilmer. Als scenario belooft Two for the Money natuurlijk veel. Het is een boeiend gegeven dat gemakkelijk kan dienen als misdaadthriller. Ook de hoofdrolspeler die op de castinglijst staan zijn veelbelovend, met namen als Al Pacino, Rene Russo en Matthew MacConaughey. En deels wordt de belofte ook waargemaakt. Vooral het eerste half uur van Two for the Money, evenals het laatste halfuur laten een prima film zien. Het middenstuk is zeker niet slecht, maar mist spanning om je als kijker geboeid te houden. Misschien komt dit omdat de film gewoon te lang is en sneller ge-edit had moeten worden. Of kunnen de acteurs onvoldoende uitdieping in hun rol leggen. De hoofdrolspelers zetten op zich verdienstelijk hun rol neer, maar de karakteruitwerking blijft teveel aan de oppervlakte. Dat is mogelijk mede oorzaak van het halverwege wat inzakken van de spanningsboog van de film. In de bijrollen zie je onder andere Armand Assante, die de rol van een miljoenengokker speelt en Jeremy Piven, die een collega ‘gokadviseur’ speelt en zich daarin door het karakter van Matthew McConaughey gepasseerd voelt. Een opvoedkundig moraal heeft de film ook, waarbij de film thematisch parallellen heeft met films als Wallstreet en The Firm. Is Two for the Money nu een slechte film? Neen, zeker niet. Enig minpuntje is alleen dat de film qua spanning iets te wensen over laat. Maar als verhaal totaal en als film is Two for the Money best de moeite van het bekijken waard.

Dutch Filmworks heeft Two for the Money nu uitgebracht in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. In deze recensie bekijken we de Blu-rayd Disc uitgave en maken een korte vergelijking met de eerder gereleasde 2-DVD Special Edition steelbook uitgave. Onze bespreking van deze DVD uitgave kun je hier nog een terug lezen.

Jaar: 2005
Speelduur: 122 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664056691

• Behind the Scenes
  • Interviews with cast & crew

De Blu-ray Disc uitgave heeft het net als de DVD uitgave een 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering. Bij deze High Definition uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij de PAL DVD is toegepast.

Het High Defintion beeld op deze Blu-ray Disc ziet er mooi filmisch uit met volle, goed verzadigde kleuren en een prima contrast. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide goed. Alhoewel het beeld er niet gestoken scherp uitziet, is het beeld zichtbaar scherper en gedetailleerder dan het beeld op de DVD uitgave. Constant is wel een lichte ruis in het beeld te zien. Het beeld is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Als je heel scherp oplet, zie je heel incidenteel een minuscuul smetje op het beeld. Het mag bijna geen naam hebben. De film is netjes verdeeld in 20 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar klein lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 surroundtrack (gemiddelde bitrate 2 Mb/s). Beide audiotracks klinken goed en zijn een vooruitgang op de DVD uitgave.
De soundtrack geeft je een goed klinkend surroundgevoel. Alle speakers worden goed gebruikt, waarbij de surrounds actief in split-surround (stereo) worden gebruikt. Dit geeft een fraaie en enigszins ingetogen soundtrack met een prima ruimtelijk geluid en enkele geluidseffecten met goed richtingsgevoel. De achterkanalen worden hierbij op een goede wijze ingezet. De soundtrack klinkt ook mooi dynamisch met een goede verhouding tussen luide en zachte passages. Bij dit alles wordt het LFE kanaal incidenteel gebruikt voor een aanvullend strak en diep laag. De dialogen, uit de centerspeaker, zijn altijd goed te volgen.
Voor beide audiotracks geldt dat ten opzichte van de DVD het geluid profiteert van de afwezigheid van de 4% (PAL) speedup en de hogere bitrate. De soundtrack klinkt daardoor voller, dynamischer en gedetailleerder. De hoog resolutie DTS HD MA overtuigt met een grotere helderheid, meer detail, een beter surround geluid en een strakker laag.

De film start direct zonder tussenkomst van een menuscherm. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Deze Blu-ray Disc biedt nagenoeg dezelfde extra’s als de 2-DVD Special Edition. De extra’s zijn in standaard resolutie en worden weergegeven in een verkleind venster. De extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Behind the Scenes (10 min)
Een B-roll type kijkje op de set tijdens de opnames. Hierbij geen toelichting of iets dergelijks.

Interviews: cast & crew (21½ min)
Met keuze uit interviews met de hoofdrolspelers, schrijver Dan Gilroy en regisseur D.J. Caruso. Het zijn fragmenten afkomstig uit interviews die ter promotie van de film gegeven zijn. De gestelde vraag is weggelaten, je hoort alleen het antwoord hoort.

Met trailers van andere DFW uitgaven.

Two for the Money van regisseur D.J. Caruso is geïnspireerd op het waar gebeurde verhaal van een footballspeler, die zich na een blessure stort op het voorspellen van football uitslagen. Hij doet dit zo accuraat, dat hij door een machtige zakenman wordt ingehuurd. Nu het om veel grotere bedragen gaat, begint het voorspellend geluk hem in de steek te laten met alle gevolgen van dien. In de hoofdrol spelen Matthew McConaughey en Al Pacino. Two for the Money is een redelijk boeiend gefilmd drama, waarbij de film een iets zwakker middengedeelte heeft.
Dutch Filmworks heeft de film met een goede High Defenition beeld- en geluidskwaliteit op Blu-ray Disc gezet. De belangrijkste extra’s van de DVD zijn hierbij overgenomen.