Lost Boys, The

15-10-2008

8.3

Lost Boys, The (Blu-ray)

Na een scheiding komen Michael Emerson (Jason Patric), Sam Emerson (Corey Haim) en moeder Lucy (Dianne Wiest) wonen in de kustplaats Santa Carla, California. Ze trekken in bij Lucy’s vader (Barnard Hughes). In Santa Carla is het ’s avond nog een genoeglijk drukte met jongelui. Als Michael en Sam het uitgaansleven verkennen, ziet Michael het bijzonder mooi meisje Star (Jami Gertz). Als Michael haar volgt, komt hij al snel in contact met haar stoere vriend David (Kiefer Sutherland) en zijn luidruchtige motorvrienden. David daagt Michael uit hen te volgen op de motor. Zo komt Michael bij een soort geheime ontmoetingsplaats van de groep, waar David hem wat te eten en te drinken aanbiedt. De volgende dag weet Michael niet meer wat er gebeurd is. Sam heeft twee vrienden gemaakt in een stripboekwinkel in de personen van de Frog broers, Edgar (Corey Feldman) en Alan (Jamison Newlander). Zij adviseren hem een vampierstripboek te lezen en goed te onthouden wat in het boek staat. Sam vindt dat wat vreemd, want hij houdt helemaal niet van horrorstrips. Totdat hij thuis ontdekt dat Michael niet helemaal zichzelf is, altijd een zonnebril draagt en … nauwelijks meer een spiegelbeeld heeft. De schok is groot voor Sam als hij beseft dat zijn grote broer een vampier geworden is. Direct roept hij de hulp van de Frog broers in. Zij leggen hem uit dat het nog niet te laat is. Het enige dat ze moeten doen is hoofdvampier zoeken en doden, dan kan zijn broer gered worden. Maar wie is de hoofdvampier? Als moeder Lucy vervolgens haar nieuwe baas Max (Edward Herrmann) te eten meeneemt, doen Sam en de Frog broers nogal rare testen met hem. Michael, die zwaar verliefd is op Star, wordt ondertussen steeds verder uitgedaagd door David, die ook zo zijn enge kanten heeft.

The Lost Boys is een ander soort vampierfilm dan je normaal gesproken bij het genre zou verwachten. Natuurlijk zit er een horrorcomponent in, vampiers zijn tenslotte bloeddorstig en kunnen er op bepaalde momenten van de dag… eh nacht afschrikwekkend uitzien. Wat The Lost Boys anders maakt is de combinatie van horror met flink wat humor en een tienerachtige aanpak, die zich vooral uit in de gebruikte rockmuziek. Daarmee geeft Joel Schumacher je een andere kijk op de vampiertraditie. Met The Lost Boys richtte Joel Schumacher zich dan meer op de jeugd. Het bruisende uitgaansleven van Santa Carla en de gebruikte rockmuziek duiden daar ook wel op. En niet zonder succes, de film kreeg in 1988 de Young Artist Award toegekend en kreeg tevens de prijs voor beste horrorfilm van de Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films in Amerika.
Joel Schumacher is als regisseur geen onbekende meer en heeft al enkele zeer goede films gemaakt. The Lost Boys was zijn zesde werk als regisseur. Andere bekende films van zijn hand zijn St. Elmo’s Fire (1985), Dying Young (1991), Falling Down (1993), A Time to Kill (1996), twee Batman films en Veronica Guerin (2003). Recentelijk heft hij Phantom of the Opera gemaakt, gebaseerd op de musicalversie van sir Andrew Lloyd Webber.
Oorspronkelijk zou producer Richard Donner ook zelf de film regisseren. Maar Donner ging uiteindelijk in 1987 de film Lethal Weapon regisseren, waarna Joel Schumacher niet onverdienstelijk de regisseursstoel overnam. De film heeft prima rockmuziek als achtergrond met onder andere de titelmuziek van The Shadows en een uitvoering van Elton John’s “Don’t Let The Sun Go Down On Me” door Roger Daltrey.

Warner heeft The Lost Boys in 2004 uitgebracht in een Special Edition dubbel DVD uitgave met verbeterd beeld en geluid. Nu heeft Warner deze film in High Defenition op Blu-ray Disc uitgebracht. Deze recensie gaat over de Blu-ray Disc uitgave, met daarbij een korte vergelijking met de SE DVD uitgave. Je kunt hier onze DVD recensie nog eens teruglezen.

Genre: Horror
Jaar: 2003
Speelduur: 97 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321906216931

• Weggelaten scènes
  • The Return of Sam and the Frog Brothers
  • Vamping Out: The Undead Creation of Greg Cannom
  • Inside The Vampire's Cave
  • The Lost Boys, een terugblik
  • Lost in the Shadows: muziekvideo
  • A World of Vampires

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode.

Bij de DVD release scoorde de beeldkwaliteit al zeer hoge punten. Kan de Blu-ray Disc dit verbeteren? Op deze vraag geven we een volmondig ja, maar wel met een kleine reserve. In het algemeen ziet het beeld er op deze Deze Blu-ray Disc erg mooi uit. Maar scherpte en detaillering zijn wat wisselend. Close ups en scènes die zich overdag buiten afspelen hebben een uitstekende scherpte en detaillering. Af en toe ziet het beeld er een klein beetje soft uit, maar dat lijkt dan zo in de opname bedoeld te zijn. De nachtscènes zien er minder scherp en gedetailleerd uit. Dat komt vooral omdat het beeld dan meer last heeft van een grovere korrel, inherent aan het gebruik filmmateriaal voor minder goede lichtomstandigheden. Hierdoor oogt het beeld een stukje minder scherp en gedetailleerd. Nog altijd beter dan de DVD uitgave. Door de hogere resolutie van de Blu-ray Disc valt dit verschil in scherpte en detaillering nu ook meer op dan bij de DVD uitgave. De kleuren zijn helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Ook bij deze High Defenition uitgave zie je dat de kleurrijkdom groter is dan bij de DVD. Contrast en zwartniveau zijn prima in orde, in de veelal donkere scènes blijven ook de details goed zichtbaar. Hier een enkele moment dat detailniveau in het zwart iets minder is. Het filmbeeld is vrij van ongerechtigheden, waarbij het beeld mooi schoon oogt. De film is netjes in 32 chapterstops opgedeeld. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat geheel onder in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De film kun je op deze Blu-ray Disc naar keuze beluisteren via een Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit / 48 kHz – 3 Mb/s) of een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) . De lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD audiotrack zorgt voor een zeer hoge geluidskwaliteit. Deze hoge kwaliteit is wel afhankelijk van de mogelijkheden van je BD speler of AV receiver. Een van beide moet in staan zijn deze hoog resolutietracks te decoderen. Mocht dit niet zo zijn, dan wordt de Dolby TrueHD track gedecodeerd als een Dolby Digital track met een bitrate van 640 kb/s.

De 70-mm 6-track Dolby Stereo soundtrack is de basis geweest voor de nieuwe 5.1 surround track die in 2004 al is gemaakt voor de DVD release. Een groot voordeel van de Blu-ray Disc is de hogere bitrate, wat het detailniveau en de dynamiek van de soundtrack ten goede komt. De DVD release had ‘slechts’ een bitrate van 384 kb/s, de Blu-ray Disc heeft bij de Dolby Digital 5.1 track de maximale bitrate van 640 kb/s. Nog fraaier klinkt de lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 track. Detaillering is hier beter, waardoor ook het surround gevoel veel nadrukkelijk is. En de grotere dynamiek en het stevige maar ook goed gecontroleerde laag geven de soundtrack meer ‘punch’ en impact. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers, waarbij de dialogen uit de centerspeaker komen. De goed klinkende pop-/rockmuziek komt met een mooi breed stereogeluid uit beide frontspeakers. De surrounds worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en subtiel de omgevingsgeluiden. Bij enkele scènes wordt met effecten actiever gebruik gemaakt van de surround speakers. Het LFE kanaal wordt af en toe aangesproken voor het diepere laag. De dialogen komen netjes via de centerspeaker en zijn prima te volgen. Een zeer goed klinkende soundtrack.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de 2-DVD Speciale Edition uitgave. Alleen zijn de extra’s allemaal in 480i/p (NTSC) resolutie, wat vergeleken met de DVD een kleine achteruitgang in kwaliteit is. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.