Paranoid Park

23-10-2008

7

Paranoid Park (DVD)

Alex is een doorsnee Amerikaanse tiener die graag rondhangt met zijn vrienden en van skateboarden houdt. Op een avond vertrekt hij alleen naar een skateboard park waar hij in contact komt met een veel oudere jongen die hem uitdaagt om een stukje mee te rijden op een goederentrein. Wanneer een bewaker die toevallig ter plaatse is de twee opmerkt, gebeurt er een fataal ongeluk. Of is het een moord? Alex besluit te proberen het voorval te vergeten en gaat gewoon verder met zijn leven. Zijn ouders zijn net uit elkaar en zijn vriendin wil graag seks met hem hebben, dus hij heeft genoeg aan zijn hoofd. Wanneer er echter op school een rechercheur verschijnt die een aantal vragen voor hem en zijn skateboardmaten heeft, wordt hij weer aan die noodlottige avond herinnerd. Om ermee te proberen om te gaan besluit hij het hele verhaal van zich af te schrijven.

Gus Van Sant is een van die filmmakers waarvan je de films helemaal geweldig vindt, of je vindt ze drie keer niets. Hij hanteert in ieder geval een zeer herkenbare stijl met lange shots waarin we de personages uitgebreid volgen. Meestal betreft het hier een tiener die op een of andere manier problemen heeft of in de problemen is gekomen. Hij heeft echter ook grotere films gemaakt, waaronder het zeer succesvolle Good Will Hunting, met in de hoofdrollen Matt Damon en Ben Affleck, die samen ook het scenario schreven. En ook Finding Forrester met Sean Connery is enigszins een vreemde eend in de bijt. Hier keert hij echter weer terug naar zijn vertrouwde onderwerp: tieners. Van Sant verdient in ieder geval respect voor de hoeveelheid lef die hij tentoon stelt. Zo heeft hij de acteurs voor deze productie gecast via kanalen als My Space, waardoor we geloofwaardige personages in de hoofdrollen zien, die letterlijk uit het dagelijkse leven gegrepen zijn. De keerzijde is dat het acteerwerk soms van een bedenkelijk laag niveau is. Gek genoeg stoort dit niet echt, vooral aangezien je ook wel enigszins verwacht van tieners van deze leeftijd dat ze niet altijd even communicatief vaardig zijn. Zeker in de films van Van Sant is dit een kenmerkende eigenschap. Het camerawerk van veteraan Christopher Doyle (Hero, 2046) is dik in orde. De langdurige shots zien er erg mooi uit. Visueel gezien is de film bovendien gevarieerd, gezien de intermezzo’s met beelden van skaters. Dit alles wordt ondersteund door soms toepasselijke, dan weer verrassende muziek. Het verhaal en de onchronologische wijze waarop deze verteld wordt, zal voor de grootste tweedeling zorgen. Persoonlijk vind ik dat de film, ondanks de korte speelduur, teveel overbodige plotlijnen kent. Exact hetzelfde verhaal had ook in een korte film van een half uur verteld kunnen worden. Daarnaast ligt de nadruk wel erg op de suggestie, wat een zekere diepgang moet doen vermoeden. Deze diepgang heb ik maar beperkt kunnen ontdekken in deze film. Fans van de kenmerkende stijl en inhoud van de films Van Sant zullen zeker niet teleurgesteld worden, maar deze prent zal tegenstanders niet van gedachten doen veranderen.

Speelduur: 82 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777923924

• Featurette
  • Gratis extra film: Mala Noche
  • Interview met Gus Van Sant

Het beeld staat in de originele verhouding van 1.85:1 op de DVD. Het is lastig om de beeldkwaliteit te beoordelen, aangezien er soms bewust defecten aan het beeld zijn toegevoegd, als onderdeel van de stijl van de regisseur. Dit geldt vooral voor de fragmenten waarin we jongeren zien skateboarden, deze bevatten zeer veel filmgrain als gevolg van het gebruikte super 8mm film die vervolgens om is gezet naar 35mm (zie screenshot 1). Het gros van de beelden ziet er echter prima uit. De scherpte is ruim voldoende en de kleuren zijn natuurlijk en passen bij de realistische aanpak bij de film. Er is wel vrijwel altijd zichtbaar filmgrain aanwezig in het beeld. Tijdens de nachtelijke scènes vertoont deze transfer een uitstekend schaduwdetail. De film is verdeeld in 9 hoofdstukken, die via het menu toegankelijk zijn. De Nederlandse ondertiteling is van een klein maar goed leesbaar lettertype en staat laag in het beeld.

De film is voorzien van een Engelse Dolby Digital 2.1 track (448kbps), waarbij de achterste speakers geheel buiten werking blijven. Dit is ongetwijfeld een bewuste keuze van de regisseur geweest, waar de track dan ook niet op beoordeeld zal worden. Evenals bij het beeld is er soms sprake van bewust toegevoegde beschadigingen, zoals krakend geluid. De dialogen zijn echter te allen tijde prima hoorbaar. Er is sprake van een evenwichtig geluidsbeeld met de nodige dynamiek. Regelmatig is er sprake van achtergrond muziek, die op een redelijk niveau de kamer in komt. De subwoofer wordt echter niet echt aan het werk gezet tijdens deze nummers.

Deze uitgave van A-film is voorzien van een gratis extra film, namelijk Mala Noche, het regiedebuut van Gus Van Sant. Deze staat op een aparte tweede disk. Daarnaast is er een handjevol extra’s te bekijken van de hoofdfilm, inclusief een aantal trailers. De hoofdmenu’s van beide films zijn geanimeerd en voorzien van muziek in Dolby Digital 2.0 (192kbps) formaat.

DVD 1

Interview met Gus Van Sant (13 min.)
Het beeldformaat van het interview heeft een verhouding van 1.85:1 en is voorzien van Engelse Dolby Digital 2.0 audio (192kbps) en Nederlandse ondertiteling. Dit interview met de regisseur is zeker interessant voor de liefhebbers van de film. Hij vertelt onder andere over wat hem aansprak in het verhaal en hoe hij verschillende aspecten van het filmen heeft aangepakt. Echt diepgaand is het echter niet.

In het doolhof (23 min.)
Deze featurette heeft een beeldverhouding van 1.33:1 en een Engelse Dolby Digital 2.0 geluidstrack (192kbps). Deze extra is interessanter dan de voorgaande en gaat in het eerste deel over de andere films van Van Sant, om zicht vervolgens te richten op Paranoid Park. Het geheel duurt eigenlijk wat te kort om lang bij zaken stil te kunnen staan, maar is zeker onderhoudend. Vooral een aanrader voor kijkers die onder de indruk waren van deze film en graag een soort van introductie van de regisseur willen zien.

DVD 2

Complete film: Mala Noche (75 min.)
Deze complete (zwart/wit) film staan in een beeldverhouding van 1.33:1 op de DVD en is voorzien van Engelse Dolby Digital 2.0 audio (192kbps) en Nederlandse ondertiteling. Op de hoes staat verkeerd vermeld dat het hier een kleurenfilm betreft. Dit regiedebuut van Van Sant gaat over de Amerikaanse tiener Walt die verliefd wordt op de Mexicaanse immigrant Johnny. Dit gevoel is niet wederzijds, maar Johnny maakt graag gebruik van de situatie om gratis spullen te krijgen van Walt. Naast de hoofdfilm staat er een interview met Van Sant op de disk en zijn er een aantal trailers te bekijken.

Paranoid Park gaat over de tiener Alex die per ongeluk een bewaker doodt. De film verenigt alle kenmerkende aspecten van regisseur Van Sant en is daarom een verademing voor zijn fans en tegelijk een afrader voor de twijfelaars. De beeld en geluidkwaliteit zijn lastig te beoordelen gezien de stijlkeuzes van de regisseur. De transfer geeft deze echter goed weer. De uitgave is voorzien van een tweetal redelijke extra’s en daarnaast maar liefst een volledige extra film. Daarmee slaat de liefhebber met deze uitgave twee vliegen in één klap.