For Your Eyes Only

06-11-2008

8.3

For Your Eyes Only (Blu-ray)

Wanneer een Brits schip nabij de kust van Griekenland tot zinken wordt gebracht, beginnen de wereldmachten een koortsachtige zoektocht naar de supergeheime lading van het schip, bestaande uit het controlesysteem van een nucleaire onderzeeër. Op agent 007 James Bond (Roger Moore) rust de bijna onmogelijke taak om samen met de mysterieuze Melina Havelock (Carole Bouquet) het wrak als eerste te vinden en zo een wereldomvattende ramp te voorkomen.

John Glen was als assistent regisseur en filmeditor betrokken bij de Bond films On Her Majesty\'s Secret Service (1969), The Spy Who Loved Me (1977) en Moonraker (1979). Bij de twaalfde Bond verfilming For Your Eyes Only neemt John Glen nu zitting in de regisseurstoel. For Your Eyes Only is gebaseerd op een kort gelijknamig verhaal van Ian Fleming. Bepaalde scènes in de film zijn genomen uit andere Bond boeken van Fleming. For Your Eyes Only is een uitstekend spionagethriller waarin politiek en de koude oorlog tussen Oost en West goed wordt gebruikt. Het verhaal is serieuzer en complexer dan voorgaande Bond films met Roger Moore. Ook Roger Moore speelt in deze film een meer serieuze agent 007. De Bond girl in deze film is de knappe verschijning van de Franse actrice Carole Bouquet, die een juiste mysterieuze uitstraling heeft. Een echte schurk is er niet in deze film, het verhaal is meer een wedloop tegen de tijd en tegen de Russen. Tegenstander van Bond is onder andere de doodstille moordenaar Emile Leopold Locque gespeeld door Michael Gothard en zijn trawant Claus, gespeeld door Charles Dance. Bernard Lee speelde niet meer mee in de film. Hij was ten tijde van de opnamen te zien en overleed op 16 januari 1981 aan kanker. Zijn teksten werden verdeeld over Desmond Llewelyn als de ondertussen zeer bekende Q, Geoffrey Keen als de minister van Defensie Sir Frederic Gray en James Villiers als Chief of Staff Bill Tanner. Het karakter Tanner zou pas weer terug komen in GoldenEye (1995) en werd dan gespeeld door Michael Kitchen. For Your Eyes Only kent enkele memorabele actiescènes, zoals de onderwater vechtscène met de mini submarines. De bobslee scène kende nog een dodelijk ongeluk met een stuntman, wat een donkere deken over de film legde. De filmmuziek was bij deze film van de hand van Bill Conti, die ook de gelijknamige Bond song schreef. Deze song werd gezongen door Sheena Easton. De song was weer goed voor een Oscar en Golden Globe nominatie. De film ging op 24 juni 1981 in première bij aanwezigheid van Prins Charles en Lady Diana Spencer. Uiteraard eindigt de film met de woorden \"James Bond will return in Octopussy\". De wereldwijde opbrengst was zodanig goed dat Bond inderdaad twee jaar later weer terugkeerde in Octopussy.

Twee jaar geleden zijn alle 20 ‘officiële’ James Bond films (gerekend tot 2006) opnieuw op DVD uitgebracht als een Ultimate Edition DVD uitgave met state of the art gerestaureerd beeld en geluid. Daarmee werd meteen de basis gelegd voor de High Definition uitgaven van de film op Blu-ray Disc. 20th Century Fox / MGM heeft For Your Eyes Only in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een korte vergelijking met de Ultimate Edition DVD uitgave. Die laatste kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1981
Speelduur: 128 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (3)
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 8712626039167

• Audiocomentaren
  • Controlecentrum 007
  • Fotodatabase
  • De geheime kamer
  • Missie Dossier
  • Ministerie van Propoganda

Het filmbeeld staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Een paar jaar geleden heeft DTS Images (voorheen Lowry Digital Images) in opdracht van MGM alle 20 officiële James Bond films (gerekend tot 2006) volledig gerestaureerd. Onder supervisie van John Lowry is elke film vanaf het origineel frame voor frame digitaal gescand en opgeslagen. Hiervoor zijn 600 Apple computers gebruikt met een opslagruimte van 700 terrabyte. Alle films zijn gescand met een zeer hoge resolutie van 4000 x 3000 pixels. Ter vergelijk: Blu-ray Discs hebben een resolutie van 1920 x 1080 pixels. Totaal is ruim 67 kilometer film gescand en vervolgens digitaal ontdaan van vuil en andere ongerechtigheden. Drie jaar heeft DTS Images gewerkt aan deze restauratie. Volgens John Lowry is op deze wijze ruim 37 miljoen stukjes vuil verwijderd. Ook de filmgrain is sterk geminimaliseerd en de kleurbalans is hersteld.

Dankzij de restauratie ziet het getoonde beeld er bijzonder goed uit. Een mooi helder beeld met goed verzadigde en natuurlijk ogende kleuren. Het contrast is prima. Het beeld oogt in het algemeen goed scherp en gedetailleerd, behoudens een aantal scènes die waarschijnlijk bewust een wat softe aanblik hebben gekregen. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden en filmgrain is nagenoeg helemaal verdwenen. Bij enkele scènes is filmgrain nog in lichte mate in de luchtpartijen of achtergrond te zien. Vergeleken met de Ultimate Edition DVD uitgave zijn scherpte en detaillering zichtbaar beter, is de dieptewerking van het beeld beter en ogen de kleuren voller verzadigd. Als geheel een prima High Definition presentatie die het beeld van de Ultimate Edition DVD uitgave zonder meer overtreft. De film is opgedeeld in 33 chapters. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in DTS HD Master Audio 5.1 surround (48 kHz, 16 bit – gemiddelde bitrate 4,5 Mb/s). De Franse en Duitse nasynchronisatie zijn in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s) , de Spaanse en Portugese audiotrack is Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s).
We beperken onze bespreking tot de originele Engelse soundtrack
De film heeft een fraai klinkende soundtack met veel detail. Er wordt goed gebruik gemaakt van de surround kanalen. De filmmuziek klinkt mooi ruimtelijk en heeft een goed stereobeeld. De nadruk van de soundtrack ligt nog wel op de voorste kanalen omdat het merendeel van de filmgeluiden zich concentreren op de centerspeaker en de frontspeakers. Maar de surround worden actief gebruikt voor omgevingsgeluiden en speciale geluidseffecten bij enkele actiescènes. De surroundkanalen worden hierbij in split-surround (stereo) gebruikt. Bij de actiescènes zorgt het LFE kanaal met de subwoofer voor een goed diep laag. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker. Dankzij de DTS HD MA klinkt de soundtrack meer open en meer ruimtelijk met een nadrukkelijker gebruik van de surroundkanalen.

De bewegende menu’s zijn qua vormgeving gelijk aan de menuschermen van de eerdere Ultimate Editie DVD uitgave. Tijdens de film maakt de Blu-ray Disc gebruikt van een pop-up menu, dat wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de Ultimate Editie DVD uitgave staan. De extra’s hebben MEGP-2 480i SD beeldkwaliteit (tenzij anders vermeld) en zijn Nederlands ondertiteld.

MI6 Commentaar

Audiocommentaar van Sir Roger Moore
Ook dit is een leuk en onderhoudend commentaar dat Roger Moore special voor de UE uitgaven heeft opgenomen. Moore weet met een aangename rustige stem te boeien met anekdotes en leuke achtergrondinformatie. Als zijn geheugen hem in de steek laat, praat hij in algemene zin over 007.

Audiocommentaar van regisseur John Glen en de cast
Regisseur John Glen geeft samen met enkele acteurs een aardige commentaar.

Audiocommentaar van Michael G. Wilson en de crew
Ook mede-producer Michael G. Wilson geeft samen met onder andere camerman Will Bogner en Derek Meddings een onderhoudend en informatief commentaar.

De Geheime Kamer

Verwijderde scenes en bredere invalshoeken (5 min)
Met apart te selecteren niet gebruikte scènes en een scène die je vanuit een andere hoek kunt bekijken. Bij deze laatste geeft regisseur John Glen een korte introductie

Bond in Griekenland (6 min)
Een korte achter de schermen featurette opgenomen tijdens het filmen op Griekenland.

Bond in Cortina(4 min)
Zelfde als bovenstaand, maar nu opgenomen op Cortina D’Ampezzo waar de koude winterscènes zijn opgenomen.

Neptune’s reis (3½ min)
Nog een stukje achter de schermen, nu bij het filmen van de onderwater scènes bij de Bahama’s.

Credits (1½ min)
Is een overzicht van namen die meegewerkt hebben aan deze Blu-ray Disc uitgave.

Controlecentrum 007
Een interactief gedeelte waarbij je een bepaalde scène van de film kunt bekijken gerelateerd aan een bepaalde keuze. Er zijn zeven categorieën waaruit je kunt selecteren, waarbij elke categorie weer een aantal vervolgkeuzen heeft voor de selectie van een bepaalde filmscène. Niet echt zinvol.

Missiedossier

Achter de schermen bij For Your Eyes Only (29 min)
Wederom een prima achter de schermen documentaire, waarin Patrick Macnee je meeneemt bij een kijkje op de set. Met interviewfragmenten, beelden op de set en natuurlijk wat filmfragmenten.

Geanimeerde storyboard-scène - Skimotorachtervolging (1 min)
De oorspronkelijk bedoelde scène in de film in storyboard formaat.

Geanimeerde storyboard-scène – Onderwater (2 min)
Andere actiescène in storyboard formaat.

Sheena Easton (2½ min)
De Bond song van deze film als muziekvideo gezongen door Sheena Easton.

Ministerie van Propaganda

Filmarchief (3½ min)
Met de bioscooptrailer van de film. Geen Nederlandse ondertiteling.

TV Uitzendingen (3 min)
Met drie TV reclamespotjes. Geen Nederlandse ondertiteling

Radiocommunicatie (1 min)
Met keuze uit twee radiospotjes. Geen Nederlandse ondertiteling

Fotodatabase
Een groot overzicht van foto’s en ander statisch beeldmateriaal. Verdeeld over vijftien verschillende thema’s. De foto’s worden in de vorm van een diashow gepresenteerd.

For Your Eyes Only is een uitstekend spionagethriller waarin politiek en de koude oorlog tussen Oost en West goed wordt gebruikt. Het verhaal is serieuzer en complexer dan voorgaande Bond films met Roger Moore. Ook Roger Moore speelt in deze film een serieuzere agent 007. De Bond girl in deze film is de knappe verschijning van de Franse actrice Carole Bouquet, die een juiste mysterieuze uitstraling heeft. In het verhaal staat een zoektocht naar een gezonken nucleaire onderzeeër centraal, waarbij Bond in een race tegen klok en tegen de Russen moeten opereren. Behoudens het meer serieuze karakter is dit een echte Bond film met alle bekende ingrediënten.
Twee jaar geleden zijn de James Bond films opnieuw op DVD uitgebracht als een Ultimate Edition DVD uitgave met state of the art gerestaureerd beeld en geluid. Daarmee werd meteen de basis gelegd voor de High Definition uitgaven van de film op Blu-ray Disc. 20th Century Fox / MGM heeft For Your Eyes Only met fraaie kwaliteit High Definition beeld en geluid op Blu-ray Disc gezet. De extra’s van de Ultimate Edition DVD uitgave zijn hierbij overgenomen. Een zeer fraaie HD presentatie van deze serieuze Roger Moore Bond film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.