Jimmy Rosenberg – De Vader, de Zoon en het Talent

11-11-2008

8

Jimmy Rosenberg – De Vader, de Zoon en het Talent (DVD)

Gitarist Jimmy Rosenberg is al op zeer jonge leeftijd een virtuoos op z\'n instrument. Hij is zeer talentvol en heeft in de Verenigde Staten optredens met diverse grote sterren. Hij wordt de nieuwe Django Reinhardt genoemd. Zijn vader Macky staat hem al sinds zijn eerste optredens bij met raad en daad. Dan brengen privéomstandigheden grote veranderingen in het leven van Jimmy en zijn familie. Vader Macky moet de gevangenis is wegens moord op z\'n schoonzoon. Jimmy moet nu zijn eigen weg vinden en dat lukt niet goed. Hij tekent op negentienjarige leeftijd een lucratieve platendeal met Sony, maar verkwist z\'n geld en raakt aan de drugs. Optredens worden soms zonder reden afgezegd. Uiteindelijk stuurt zijn moeder hem naar een kliniek in België, waar Jimmy tot rust moet komen en alles op een rijtje moet zien te krijgen. Dat lijkt aardig te lukken, maar eenmaal terug bij zijn familie valt hij al weer snel terug in oude gebruiken.

Jimmy Rosenberg - De Vader, de Zoon en het Talent is een aangrijpende en indringende documentaire geworden die stilstaat bij het turbulente leven van gitaarvirtuoos Jimmy Rosenberg. Regisseur Jeroen Berkvens heeft geen makkelijk onderwerp gekozen voor deze documentaire. Maar met zijn documentaire A Skin Too Few over musicus Nick Drake heeft hij reeds bewezen dat hij weet hoe hij zo\'n onderwerp aan moet pakken. Berkvens hoorde van Jimmy Rosenberg door zijn producent van IDTV, die contacten had met het Rosenberg Trio, waar een neef van Jimmy in speelt. In het contract met Sony was vastgelegd dat er een film over Jimmy gemaakt zou worden. Toen het originele plan afketste, raakten IDTV en Berkvens geïnteresseerd in dit project. In totaal is er drie jaar gefilmd, onder meer in de Sintigemeenschap in het Noord-Brabantse Gemert en in België, de kliniek waar Jimmy verbleef. Het resultaat is een indringend portret van een zeer talentvolle muzikant, die, op het moment dat hij z\'n eigen boontjes moet doppen, aan het succes ten onder gaat. Hij is niet bestand tegen de gevolgen van het succes. Hij kan niet met geld omgaan en de drugs zijn een té verleidelijk middel om te negeren. Zijn vader, die een lange gevangenisstraf uitzit, is woedend op Jimmy, maar kan vanuit zijn positie niet of nauwelijks ingrijpen. Hij zou wel willen, maar kan niet. Heden en verleden lopen flink door elkaar heen in deze documentaire, waardoor het soms lastig te volgen is of we in het hier en nu zijn of in een periode daarvoor. Duidelijk zijn de archiefbeelden van een zeer jonge Jimmy Rosenberg, waarin hij laat zien hoe getalenteerd hij wel niet is. Berkvens draait de opnames rond Jimmy met een camera vanaf de schouder, in de sfeer van de drukke muzikant en zijn familie. De camera observeert wat er gebeurt en dat op een stijlvolle manier. Zo krijg je een directe kijk op het – bizarre – leven van Jimmy Rosenberg. Berkvens oordeelt niet, hij registreert slechts. En dat maakt de film puur en absoluut niet moralistisch of belerend. Het maakt het juist meer aangrijpend, omdat Jimmy zelf ook wel weet dat hij in de shit zit. Dat hoeft Berkvens er niet nog eens zelf bovenop te leggen. Jimmy heeft genoeg zelfreflectie waardoor hij zelf ook beseft dat hij nog een lange weg te gaan heeft voordat hij weer helemaal de oude zal zijn. En hij twijfelt terecht of hem dat ooit nog zal lukken.

De documentaire won het Gouden Kalf op het Filmfestival in Utrecht voor Beste Lange Documentaire.

Regisseur

Jeroen Berkvens

Acteurs

Genre: Muziek
Speelduur: 77 min
Verpakking: Digipack
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777924563

• Also Available

De DVD heeft een anamorf beeld van 1.78:1, wat overeenkomt met het originele formaat. Wat het eerste opvalt aan de kwaliteit is dat er heel erg veel filmgrain aanwezig is. Dat heeft z\'n weerslag op de scherpte en detaillering. Sommige delen zijn ook erg donker, wat een gevolg is van het filmen zonder extra licht. De film is verder zeer smaakvol en mooi gedraaid, maar de grote hoeveelheid filmgrain doet hier toch wel een beetje afbreuk aan.
De DVD is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat mooi laag in beeld geplaatst.

De DVD heeft met een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) één geluidstrack. Het is een eenvoudige, doch sfeervolle geluidstrack, al mist het wel de nodige dynamiek. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van alle kanalen, maar de nadruk ligt toch vooral op het centerkanaal. De rest van de kanalen doet wel mee, maar staan vrij zacht in de mix. Er had wel wat meer leven in mogen zitten, vooral daar waar het om muziek gaat. Nu krijg je soms het idee dat je naar een mono-track zit te luisteren. De stemmen klinken vaak ook wat dof en soms iets te ruimtelijk. De verstaanbaarheid is daardoor soms ook wat minder. Voor wie dat wil is de film wel in z\'n geheel in het Nederlands ondertiteld. Die ondertiteling heb je ook nodig voor de stukken dialoog die in het Sinti worden gesproken.

De DVD heeft een geanimeerd menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat en heeft een fragment van Jimmy Rosenberg\'s muziekspel als achtergrondgeluid. De hoes is een dunne digipack, dezelfde als de hele reeks Inside The Music van A-Film. Behalve enkele promotietrailers heeft de DVD geen extra\'s.

Jimmy Rosenberg is een zeer talentvolle gitarist, die al op jonge leeftijd met grote sterren op het podium heeft gestaan. Helaas weet hij niet zo goed met die successen en het daarbij behorende geld om te gaan. Tevens raakt hij aan de drugs.
Jimmy Rosenberg - De Vader, de Zoon en het Talent is een aangrijpende documentaire die diep in het privéleven van Jimmy Rosenberg en zijn familie kijkt. Er lijkt weinig taboe te zijn en de eerlijkheid en zelfreflectie zorgen ervoor dat je veel sympathie voor de muzikant krijgt, ondanks dat hij zwaar aan de drugs zit. De film is mooi gedraaid, maar bevat zoveel filmgrain dat het soms storend is om naar te kijken. Het geluid is sfeervol, maar had wat dynamischer mogen zijn. Neemt niet weg dat dit een mooie documentaire is die zeker voor de liefhebbers van (gypsy-)muziek het bekijken meer dan waard is.