Miss Pettigrew's Finest Hour

12-11-2008

8.5

Miss Pettigrew's Finest Hour (DVD)

Miss Pettigrew (Frances McDormand) heeft geen geluk in haar werk als gouvernante. Ze wordt met regelmaat ontslagen en door haar slechte referenties komt ze niet meer aan de bak. Ze leeft op straat met de kleren die ze draagt als enige bezit. Ze moet zelfs in de rij voor de gaarkeuken. Bij het uitzendbureau hoort ze dat Delysia Lafosse (Amy Adams) een gouvernante nodig heeft, maar Miss Pettigrew wordt gepasseerd. Via een slinkse manier weet ze toch het adres te bemachtigen en gaat op eigen houtje naar het adres. Daar wordt ze van harte welkom geheten en kan direct als de reddende engel optreden. Amy houdt er namelijk drie mannen op na, ieder voor een eigen reden. Via producer Phil (Tom Payne) hoopt ze een hoofdrol in een musical te kunnen krijgen. Nick (Mark Strong) is de eigenaar van de woning waarin ze verblijft en Michael (Lee Pace) is een pianist waarmee ze af en toe optreedt in een nachtclub. Miss Pettigrew moet de ontmoetingen met deze mannen in goede banen leiden en ze zorgt er ondertussen ook nog voor dat de relaties tussen mensen weer hersteld worden. Maar hoe zit het met de liefde voor Miss Pettigrew zelf?

Miss Pettigrew's Finest Hour, zoals de film in Nederland wordt genoemd, is een vrolijke en vlotte romantische komedie die niets nieuws onder de zon brengt, maar gewoon een gezellige film is met de nodige intriges en verwikkelingen. Soms doet de film denken aan een ouderwetse theaterklucht van John Lanting. De ene man moet snel het huis uit omdat de volgende al voor de deur staat. De kleren verdwijnen voor het gemak maar onder het vloerkleed.
Schrijfster Winifred Watson schreef het verhaal van Miss Pettigrew in 1938 en een jaar later kocht Universal Studios al de rechten om er een musical van te maken. Doordat de Verenigde Staten betrokken raakten bij de Tweede Wereldoorlog werden de voorbereidingen, die al in volle gang waren, gestaakt. Pas deze eeuw werd er opnieuw een poging gedaan om het verhaal te verfilmen, maar nu niet als een musical, maar als een romantische komedie.
Het is aan Frances McDormand wel toevertrouwd om de rol van Miss Pettigrew te spelen. Een beetje een verlegen vrouw die, zonder dat ze zelf thuis is in de liefde, wel het goede oog heeft voor de juiste liefde van een ander. We krijgen niet veel te weten van Miss Pettigrew's verleden, behalve dat ze ooit een liefde had die omkwam tijdens de Eerste Wereldoorlog. Verder is haar verleden een duister gegeven. Frances McDormand weet een mooie invulling te geven aan deze wat verlegen, maar ook daadkrachtige vrouw. Amy Adams is soms net iets te overtrokken als de blonde mannenverslindster Delysia Lafosse. Iets te vaak kromme tenen. Ook een mooie rol heeft Ciáran Hinds, die een man op leeftijd speelt die al het een en ander mee heeft gemaakt en zo'n beetje de enige is die het leven op een normale manier kan relativeren. Veel diepgang heeft de film verder niet. De op handen zijnde oorlog komt nauwelijks ter sprake.
Het verhaal speelt zich af in ruim een dag, maar het heeft zoveel verwikkelingen dat we snel het gevoel van tijd kwijtraken. Maakt op zich niet uit, het enige wat aan deze ene dag refereert is de oorspronkelijke titel van de film: Miss Pettigrew Lives for a Day. Tussen de bedrijvigheid door spelen nog een paar korte lijntjes die het geheel nog wat interessanter maken. Zo lukt het Miss Pettigrew maar niet om voldoende eten binnen te krijgen. Telkens gebeurt er iets waardoor het de mist in gaat. Die arme Miss Pettigrew. Ondanks dat het voor haar een leuke dag is, blijft ze er aan worden herinnert van welke afkomst ze is. Wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje. Niet erg, als je maar geluk hebt in de liefde.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 88 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045214937

De film staat in het originele formaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. De transfer is geheel schadevrij.
De kwaliteit van het beeld is prima. Het heeft een prima contrast met ruim voldoende schaduwdetail. De scherpte is niet helemaal optimaal, wat mede veroorzaakt wordt door een lichte beeldruis. Af en toe is er lichte edge-enhancement toegepast. De kleuren zijn goed verzadigd en hebben de tinten die goed bij het tijdsbeeld van de film passen.
De film is onderverdeeld in een keurige 21 hoofdstukken. De optionele ondertiteling bevat een paar – niet storende – foutjes en staat met één regel in het zichtbare beeld geplaatst.

De film heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidtrack. Deze klinkt prima. Het is een vooral dialoog georiënteerde film. De dialogen komen keurig uit het midden en zijn duidelijk te volgen. Het meeste geluid concentreert zich zelfs op de centerspeaker, waardoor het geluid vaak een mono indruk heeft. Bij muziek en spaarzame geluidseffecten worden de frontkanalen in stelling gebracht. De surroundkanalen krijgen ook niet zo heel veel te verwerken. Afgezien van de muziek zijn er enkele geluidseffecten in split-surround te horen. Als er al atmosferen worden gebruikt zijn ze bijna uitsluitend in de frontkanalen aanwezig. Het LFE kanaal komt nauwelijks aan bod.

De DVD start met enkele promotietrailers die, indien gewenst, via de afstandsbediening zijn over te slaan. Daarna begint direct de film. Extra's heeft de DVD niet.

Miss Pettigrew is een gouvernante die niet meer aan de bak komt vanwege haar slechte referenties. Op een slinkse manier weet ze het adres van Delysia Lafosse te bemachtigen, waar ze direct handelend moet optreden. Het wordt een lange en enerverende dag in dienst van Delysia Lafosse.
Miss Pettigrew's Finest Hour is een vrolijke romantische komedie die soms wat weg heeft van een ouderwetse theaterklucht. Voor de liefhebbers van dit genre is deze feel-good-movie dan ook gesneden koek. De DVD heeft een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit, maar extra's zijn niet aanwezig, in tegenstelling tot de Regio 1 uitgave. Toch een film die voor een gezellige avond kan zorgen.