My Best Friend’s Wedding

13-11-2008

4.9

My Best Friend’s Wedding (Blu-ray)

Julianne Potter (Julia Roberts) is een voedselcriticus die de liefde van haar leven nog niet gevonden heeft. Wel heeft ze met haar beste vriend Michael O’Neal (Dermot Mulroney) de afspraak dat ze met elkaar trouwen, als beiden nog vrijgezel zijn op hun 28ste verjaardag. Maar vier dagen voor de kritieke \'deadline\' belt Michael Julianne op met de heugelijke mededeling dat hij de ware heeft gevonden. En als zijn beste vriendin vraagt hij Julianne om bruidsmeisje te zijn. Julianne is vast van plan om Michael\'s voorgenomen huwelijk met de vrouw van zijn dromen, de jonge en welgestelde Kimberly Wallace (Cameron Diaz), te saboteren. Ze vraagt daarbij hulp aan haar editor George Downes (Rupert Everett). Ze reist af naar Chicago en ontmoet daar de aanstaande bruid van Michael, die to overmaat van ramp een schat van een meid blijkt te zijn. Maar, schattig of niet, voor Julianne dringt te tijd, want over drie dagen is de bruiloft al.

My Best Friend’s Wedding is één erg bekende en ook geslaagde romantische komedies met Julia Roberts en Cameron Diaz. Het leuke van deze romantische komedie is dat je Julia Roberts in een andere rol ziet. Niet de perfecte, gevoelige vrouw maar eentje die geen middel onbenut laat om haar grote liefde voor zich te winnen. En geen middel betekent geen middel. En ze doet dit nog op een wijze dat je het haar haast niet kwalijk kunt nemen. Maar haar tegenstander is Cameron Diaz, die niet zo onschuldig en naïef is als ze lijkt. Beide dames spelen hun rol met verve. Een ander leuk karakter is de homofiele boekeditor, die Julianne met raad en daad steunt. Een rol die leuk ingevuld is door Rupert Everett. Zij beschouwende rol levert een paar leuke en spitsvondige one-liners op. Het script is geschreven voor Ronald Bass. Deze man is ook verantwoordelijk voor prachtig scripts als Rain Man, Dangerous Minds, Waiting to Exhale, How Stella Got Her Groove Back, The Lazarus Child en Mozart and the Whale. Allemaal scripts waarin de relatie tussen mensen centraal staat. De Australische regisseur P.J. Hogan maakte in 1994 de intelligente komedie Muriel’s Wedding, waarvoor hij ook zelf het script schreef. Hij werd door producent Jerry Zucker benadert om het script van My Best Friend’s Wedding te verfilmen. Daarbij stond al vast dat Julia Roberts de hoofdrol zou spelen. De keuze voor Cameron Diaz schijnt van Julia Roberts afkomstig te zijn. De film viel vele prijzen en nominaties ten deel. Zo kregen de hoofdrolspelers, en dan met name Julia Roberts en Rupert Everett, onder andere nominaties voor een Golden Globe en nominaties voor een MTV Award. De componist James Newton Howard gaf de film een sfeervolle soundtrack, die hem een Oscar nominatie opleverde. Natuurlijk zijn er ook best wat mindere punten in de film. Soms is iets te, halverwege is het even moeilijker om erbij te blijven. Maar als geheel is My Best Friend’s Wedding een heerlijke komedie met enkele spitse dialogen en komische situaties.

Sony Pictures heeft My Best Friend’s Wedding in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere Collector’s DVD uitgave, die je hier nog eens kunt nalezen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1997
Speelduur: 105 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, Turks
EAN: 8712609665239

• BD Live
  • On the set: My Best Friend's Wedding
  • My Best Friend's Wedding Album
  • Wedding Do's and Don'ts
  • Unveiled: My Best Friend's Wedding
  • Say a Little Prayer Sing-Along

Het filmbeeld staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

De kwaliteit van het High Definition beeld ziet er erg mooi uit. Het beeld is mooi van kleur, die er natuurlijk en goed verzadigd uitzien. Contrast en helderheid zijn prima. Scherpte en detaillering van het beeld is eveneens erg goed. Sommige scènes ogen iets meer soft, maar dat lijkt zo te horen. Grain is slecht marginaal aanwezig. In het beeld zit een lichte beeldruis, maar die is nauwelijks storend. Het HD beeld geeft de film een mooie filmische uitstraling. De film is opgedeeld in 16 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is op deze Blu-ray Disc uitgave naar keuze te beluisteren als een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit / 48 kHz).
Omdat de film voornamelijk uit dialogen bestaat, die prima verstaanbaar uit het centerkanaal komen, ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De surround kanalen worden alleen gebruikt voor het goede ruimtelijke karakter van de muziek en de omgevingsgeluiden. Deze rustig klinkende soundtrack klinkt erg goed, mede dankzij de Dolby TrueHD track. De dialogen klinken kraakhelder en zijn zeer goed te volgen. Het surroundkarakter van de soundtrack komt vooral bij de filmmuziek tot uiting. Die muziek klinkt mooi natuurlijk en gedetailleerd. Ook het aandeel laag in de filmmuziek is opvallend goed, waardoor de soundtrack een mooi stevig geluid heeft. Vergeleken met de DVD uitgave klinkt de soundtrack gedetailleerder en meer ruimtelijk door de afwezigheid van de PAL speedup en de lossless Dolby TrueHD track

De Blu-ray Disc start een reclametrailers voor Sony Pictures Blu-ray Disc uitgaven. Daarna wodt het geanimeerde menuscherm getoond, dat voorzien is van achtergrondmuziek. Tijdens de film kan dit menu ook geselecteerd worden, zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als Collector’s Edition DVD uitgave. Alleen zijn de extra’s nu allemaal in 480 of 480p (NTSC) resolutie, wat vergeleken met de DVD een kleine achteruitgang in resolutie is. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Featurettes
Met keuze uit:

On the Set: My Best Friend\'s Wedding (19½ min)
Een promotioneel getinte making of featurette met de bekende interviewfragmenten, beelden op de set en filmfragmenten.

My Best Friend\'s Wedding Album (7 min)
Een sort fotocollage van een aantal filmlocaties en de cast en crewleden.

Wedding Do’s and Don\'ts (4½ min)
Tips voor een goed huwelijk.

Unveiled: My Best Friend\'s Wedding (12 min)
Een promotioneel getinte featurette met onder andere Jerry Zucker, die vertelt hoe het nu allemaal zo gekomen is.

Say a Little Prayer Sing-Along (2½ min)
De scène in het Crab House, waar je nu zelf karaoke mee kunt doen.

Met enkele HD trailers voor andere Sony Pictures uitgaven.

BD Live
Optie waarvoor je een BD Profile 2.0 speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enig wachten, een menu te zien met diverse keuzen. Het is voornamelijk algemeen materiaal van Sony Pictures of Blu-ray Disc en BD titels van Sony Pictures. Voor alle Blu-ray Disc titels van Sony Pictures is de BD Live content op dit moment hetzelfde.

My Friend’s Wedding is een leuke romantische komedie met Julia Roberts en Cameron Diaz. Julia Robets speelt nu eens een ander karakter, een minder aardig persoon, die alles er aan doet om te voorkomen dat haar beste vriend gaat trouwen. Maar de aanstaande bruid is Cameron Diaz, en die heeft ook zo haar charmes. Kortom, genoeg momenten voor snedige one-liners of komsiche situaties. De presentatie op deze Blu-ray Disc uitgave is van zeer goede kwaliteit. Het beeld ziet er zeer goed uit en de Dolby TrueHD track klinkt prima. De extra’s vormen een aardige, maar geen echt diepgaande aanvulling. De film is na ruim tien jaar nog steeds erg leuk.