Hoe Overleef Ik ... Mezelf?

14-11-2008

5.2

Hoe Overleef Ik ... Mezelf? (Blu-ray)

Rosa van Dijk is een gevoelig, fantasierijk meisje van dertien. Maar ze is ook goed in piekeren, ontevreden over haar uiterlijk, onzeker en verlegen. Na de scheiding van haar ouders woont ze bij haar moeder in Den Bosch. Ze mist haar vader, die ze niet meer zo vaak ziet. Rosa's moeder heeft een baby van haar nieuwe vriend Alexander. Ze is dol op haar halfbroertje Abeltje, maar minder op haar gloednieuwe stiefvader, die ze stiekem Apenbil noemt vanwege zijn harige achterwerk. Rosa’s moeder wil samenwonen, daarom verhuizen ze naar Groningen, waar Alexander woont. Dat vindt Rosa verschrikkelijk. Alles wat haar veilig en bekend is, moet ze achterlaten. Inclusief haar beste vriendin Esther. Hoe gaat ze dit, zichzelf en alle veranderingen overleven?

Francine Oomen is schrijfster van vele kinderboeken, geschreven voor verschillende leeftijden. Haar boeken zijn bij de (tiener)jeugd erg populair. Haar eerste boeken over Saartje en Tommie zijn in 1990 verschenen. Sinds die tijd heeft ze tientallen kinderboeken geschreven. In 1998 verscheen het boek “Hoe overleef ik mijn vakantie?”. Daarna is een tiental “Hoe overleef ik…?” boeken verschenen met onderwerpen als het jaar 2000, de brugklas, mijn eerste zoen, mijn vriendje en een gebroken hart. Kortom, allerlei onderwerpen waar een tiener over piekert of zich zelfs onzeker bij voelt.
In 2002 verscheen het boek “Hoe overleef ik mezelf?” Dit boek en ook de andere “Hoe overleef ik …?” is de basis voor de Nederlandse speelfilm “Hoe overleef ik … mezelf?” Het script voor de film is geschreven door Tamara Bos (ook Puk van de Petteflet en Het Paard van Sinterklaas. De film is geregisseerd door Nicole van Kilsdonk. Dit is haar speelfilm regiedebuut, want tot nu toe heeft Van Kilsdonk voornamelijk TV producties geregisseerd. De film is produceert door Bos Bros. Producties, die de laatste jaren tal van goede Nederlandse films heeft geproduceerd. Denk daarbij aan Minoes, De Griezelbus, Puk van de Petteflet en Ja Zuster, Nee Zuster. Om er een paar te noemen.
De verfilming van Hoe overleef ik … Mezelf? is zeer geslaagd. De makers hebben een verfrissende filmstijl gekozen die vooral de tienerjeugd zal aanspreken. De film is gelardeerd met leuke, humoristische animatiestukjes waarin een specifiek tienerprobleem op een leuke visuele manier met allerlei “survivaltips” wordt gebracht. De stukjes passen erg goed in het verhaal en geven het een leuke onderbreking. Hierin heeft men ook gekozen voor een soort persiflage op de TellSell reclames en de “make-over” programma’s. De wijze waarop het verhaal, waarin een tiener worstelt met veranderingen in haar omgeving, wordt gebracht is ontzettend leuk gedaan. De film heeft wel een redelijk luchtige toon, wordt nergens echt zwaar. Dit in tegenstelling tot de boeken, waarin het dramagehalte iets groter is. De film is er niet minder om geworden. Hierdoor is het een vlotte film geworden, waarin de problemen van de tiener Rosa vanuit haar perspectief worden benaderd. Rosa wordt gespeeld door debutante Jolijn van de Wiel. Ze speelt een hele goede rol. Ondersteunende rollen zijn er van Janni Goslinga, Stefan de Walle en Romijn Conen. De laatste is nu op televisie vooral bekend van zijn rol Frank in de serie Flikken Maastricht. De film is voorzien van lekkere vlotte muziek. In alles is duidelijk dat de film de tienergroep als doelgroep heeft. Daar is de film meer dan in geslaagd, waarbij ook de ouders gerust mee kunnen kijken.

Warner heeft Hoe overleef ik… mezelf? in standaard beeldkwaliteit op DVD uitgebracht en in High Definition beeldkwaliteit op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bespreken we de Blu-ray Disc uitgave. De bespreking van de DVD uitgave kun je hier lezen.

Speelduur: 102 min
Verpakking: Duo Keep Case
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • PCM 5.1 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
EAN: 7321932039689

• Videoclip
  • Fotogalerij
  • Making-Of
  • Making Of Videoclip

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van het oudere MPEG-2 coderingsmethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De High Definition beeldkwaliteit van deze release is redelijk goed. Belangrijkste kritiek op het beeld is dat het voor een recente film tegenvalt qua scherpte en detaillering. Of de mindere detaillering nu het gevolg is van de toegepaste MPEG-2 decodering of een ander oorzaak heeft is niet te zeggen. De kleuren ogen natuurlijk, waarbij de felgekleurde geanimeerde tussenstukjes goed tot hun recht komen met goed verzadigde kleuren. Een vorm van beeldruis is constant in lichte mate aanwezig. Het beeld is verder zonder ongerechtigheden. De film is verdeeld in 12 chapterstops. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Volgens de cover is de soundtrack in Dolby Digital 5.1. Standaard begint de Blu-ray Disc inderdaad met de Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s). Maar er is ook een hogere kwaliteit ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack (24 bit, 48 kHz – 6,9 Mb/s) aanwezig. Hoe overleef ik … mezelf? heeft een goed klinkende soundtrack, waarbij de nadruk op de voorste kanalen ligt. Het merendeel van de filmgeluiden beperkt zich tot de voorste kanalen. Op een enkele scène met wat duidelijk surroundgeluiden na, worden de surrounds eigenlijk voornamelijk voor de ruimtelijkheid van de muziek gebruikt. De muziek heeft een goed gedefinieerd stereogeluid en klinkt mooi ruimtelijk. Het laag van het LFE kanaal wordt alleen bij de muziek gebruikt. De stemmen komen via de centerspeaker en zijn goed te volgen. De Dolby Digital track is vergelijkbaar met de DVD uitgave, heeft nu alleen het voordeel van het ontbreken van de PAL speedup. Uiteraard klinkt de soundtrack het mooiste bij beluistering van de ongecomprimeerde PCM 5.1 track. Met name de muziekstukken klinken dan een stuk lekkerder.

De Blu-ray Disc start direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc ook gebruik van een pop-up menu, dat wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Ook is een gewoon standaard menu aanwezig. Alle extra’s zijn in standaard resolutie PAL kwaliteit.

Trailer (1½ min)
Korte (bioscoop)trailer van de film,

Regisseur Nicole van Kilsdonk geeft samen met Jolijn van de Wiel (Rosa) en Mees Peijnenburg (Neus) een onderhoudend commentaar.

Making Of
Met twee opties:

De making of Hoe Overleef Ik … Mezelf? (13½ min)
De bekende blik achter de schermen met interviews, beelden op de set en filmfragmenten

Film vs opnames (5 min)
Met vier “bumpers” met beeldvergelijkingen tussen wat gefilmd is en hoe het er in de film uitziet.

Deleted Scenes (7 min)
Vier scènes die niet gebruikt zijn.

Videoclip Jeremy’s (2½ min)
Videoclip van een afsluitende liedje in de film.

Making of Videoclip Jeremy’s (4 min)
Een kort stukje over het maken van bovenstaande videoclip.

Fotogalerij
Een aantal foto’s uit de film en op de set met bij elke foto een persoonlijke toelichting.

Twee trailers van andere Warner uitgaven, Yes Man en Another Cinderella Story

Hoe overleef ik… Mezelf? is een vlotte Nederlandse film, waarin de problemen van de tiener Rosa vanuit haar perspectief worden bekeken. Als tiener krijgt Rosa te maken met een paar grote veranderingen. Gescheiden ouders, nieuwe vriend van haar moeder met een verhuizing naar Groningen erbij en een nieuwe school. Hoe overleeft zij dit alles? De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Francine Oomen, waarbij ook uit haar andere “Hoe overleef ik …?” boeken is gebruikt. De cast speelt prima spel, de film is vlot gemonteerd met een paar leuke, creatieve stijlkeuzes. Het High Definition beeld van deze Warner Blu-ray Disc uitgave zijn redelijk, waarbij het beeld wat tegenvalt in detaillering. prima. De ongecomprimeerde PCM 5.1 soundtrack klinkt prima. De extra’s zijn een leuke aanvulling. Een geslaagde tienerfilm, waarbij ouders gerust kunnen meekijken.