Reclaim Your Brain

17-11-2008

7

Reclaim Your Brain (DVD)

Rainer (Moritz Bleibtreu) is een zeer succesvolle producer van pulptelevisieprogramma\'s voor een commercieel Duits televisiestation. Hij snuift cocaïne, drinkt zich suf en rijdt in een peperdure sportauto. Dat hij letterlijk over lijken gaat voor de hoogste kijkcijfers wordt duidelijk als Pegah (Elsa Sophie Gambard) voor hem staat met een mes om wraak te nemen voor een aktie van Rainer uit het verleden. Ze durft echter niet toe te slaan, maar zorgt korte tijd later wel voor een groot auto-ongeluk waarbij Rainer zwaargewond raakt. Op het randje van de dood komt Rainer in het ziekenhuis tot bezinning. Hij beseft dat hij bezig is met de meest ranzige en onzinnige TV-programma\'s die je maar kunt bedenken. Als hij weer op beide benen kan staan wil hij programma\'s met meer inhoud gaan maken, maar dat wordt een fiasco. Al na één aflevering stopt het TV station met de uitzendingen. Rainer is kwaad en neemt ontslag. Hij besluit om, uitgerekend met de hulp van Pegah, iets te doen aan het grote machtsmiddel van de televisiemakers: kijkcijfers.

Regisseur Hans Weingarter zet in het begin van Reclaim Your Brain (originele titel: Free Rainer) meteen de toon: een cokesnuivende en zuipende Rainer rijdt in zijn dure sportwagen met grote vaart door het centrum van Berlijn. Niets kan hem deren of stoppen, zelfs een stelletje stoere Hell\'s Angels niet. Het wordt meteen duidelijk dat Rainer een man is die lak heeft aan alles en uitermate succesvol is als producer. Een snelle film vol drugs, drank en auto\'s; een film voor snelle jongens. Het begin van de film is dan ook erg enerverend. Maar als het echte verhaal moet beginnen, namelijk als Rainer aan zijn missie begint om de macht van de kijkcijfers aan te pakken, zakt de film toch wat in en begint het op een melodrama te lijken. Weingarter maakte in 2004 de succesvolle film The Edukators, waarin een stel radicale jongeren het leven van de rijken binnendringen. Weingarter wil met Reclaim Your Brain opnieuw een sociaal gegeven aan de kaak stellen, maar doet dat veel minder subtiel dan met z\'n voorganger. Op zich is het wel een zinvol thema wat Weingarter aansnijdt in deze film. De kijker is totaal afgestompt door het kijken naar de enorme pulp die op de televisie wordt uitgezonden, simpelweg omdat er geen goede alternatieven worden aangeboden. Als die pulpprogramma\'s zouden verdwijnen is er ruimte voor meer culturele en vooral zinvolle programma\'s. Het is jammer dat de uitwerking van dat gegeven in het tweede deel niet de kracht heeft van de opening van de film, waarin we juist die pulp te zien krijgen. De karakters van de hoofdrolspelers komen ook niet helemaal uit de verf. Ze lijken ondergeschikt aan het onderwerp en weten zelden voldoende diepgang te krijgen. De plotselinge samenwerking tussen Rainer en Pegah wordt daarmee niet erg geloofwaardig. Wat één kort zinnetje teweeg kan brengen! De film draait dan ook teveel om een aantal toevalligheden en onwaarschijnlijkheden. Daarbij zijn de mensen die Rainer en Pegah inhuren om de benodigde werkzaamheden te doen niet de meest snuggere. Dat helpt meteen het laatste stukje geloofwaardigheid om zeep. Dat kan bewust zo zijn bedoeld door Weingarter, maar het komt dan niet goed over. Is het bedoeld als een parodie? Of toch als een serieus onderwerp waar de kijkers stof tot nadenken krijgen? Waarschijnlijk ligt de waarheid ergens in het midden, echt helemaal duidelijk wordt het in ieder geval niet.
De film begint sterk, maar zwakt al snel af naar gemiddeld. Het is zeker geen onaardige film, met een op zich bewonderenswaardig thema, maar met meer subtiliteit had er waarschijnlijk een veel betere film ingezeten. Ik heb me echter best vermaakt bij deze film. En eigenlijk moet je het ook zo zien: als vermaak.

Speelduur: 118 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249474005

• Also Available

De film is gedraaid op HD en voor bioscooprelease overgezet naar 35mm film. De transfer op deze DVD komt van de originele digitale bron. Daardoor zijn er ook geen beschadigingen te zien. Het formaat van het beeld op de DVD is 1.78:1 anamorf. De kwaliteit daarvan is redelijk. De bijna twee uur durende film staat op een enkellaags DVD en daardoor heeft het beeld last van de wat hoge compressie. Dat zorgt af en toe zelfs voor macro-blocking, zelfs in statische shots (zie screenshot 2). De scherpte is over het algemeen voldoende. Helemaal gestoken scherp is het nooit. Het contrast is iets aan de lage kant, wat voor een licht groezelig beeld zorgt. Het zwartniveau en detaillering zijn ook niet helemaal in orde. De kleuren ogen mooi naturel met een goede verzadiging.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is van een duidelijk lettertype, maar had wel iets lager in beeld mogen staan.

De DVD heeft zowel een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) als een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Beiden in de originele Duitse taal. We concentreren ons hier op het meerkanaals geluid. Het begin van de film klinkt heel dynamisch en het geluid komt uit alle beschikbare kanalen. Er wordt op een inhoudelijke manier gebruik gemaakt van de surroundkanalen en ook het LFE kanaal spreekt een woordje mee. Het is bruikbaar als referentiemateriaal. Helaas zakt het na het begin wat in en wordt het veel \'gewoner\' wat we krijgen voorgeschoteld. Het geluid richt zich vanaf dat moment veel meer op de frontkanalen en zelfs vooral op het centerkanaal. De surroundkanalen komen dan nog nauwelijks in het geheel voor. Alleen bij muziek en hele lichte atmosfeergeluiden. Ook het LFE kanaal blijft dan akelig stil. Een tweeslachtige geluidstrack dus, eigenlijk net als de film.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondmuziek is een stuk uit \"Grassman\" van Dodgy te horen, dat ook als aftitelingmuziek in de film wordt gebruikt.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in 1.78:1 anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid. Hier zien we beeld dat veel minder gecomprimeerd is en daardoor veel scherper en gedetailleerder (zie screenshot 5)
De trailer heeft Nederlandse ondertiteling.

Rainer is een succesvolle televisieproducent in het maken van pulp-TV. Na een ernstig auto-ongeluk, veroorzaakt door een meisje dat wraak wil nemen vanwege een oud programma, komt Rainer tot bezinning en wil daarna alleen nog maar inhoudelijk sterke programma\'s maken. Zijn station haalt daar echter al na één aflevering de stekker uit.
Reclaim Your Brain van Hans Weingarter begint sterk, zowel inhoudelijk als visueel. Daarna zwakt het af naar een doorsnee film die weinig subtiliteit bevat en met teveel toevalligheden en ongeloofwaardigheden. Als je niet teveel achter het verhaal zoekt is het toch een vermakelijke film. Het beeld heeft behoorlijk veel last van compressie, waardoor het geheel wat groezelig overkomt. De trailer op de DVD laat zien dat het ook beter had gekund. Het geluid begint erg sterk, maar vervalt dan ook in doorsnee, net als de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.