Shutter

21-11-2008

3.9

Shutter (DVD)

Benjamin (Joshua Jackson) en Jane (Rachael Taylor) zijn pas getrouwd en dolgelukkig. Benjamin is fotograaf van beroep en hij heeft pas een nieuwe baan aangenomen in Japan. Het stel moet al snel naar het land van de rijzende zon vertrekken en brengen daarom ook hun huwelijksreis door in het land. Uiteraard maakt Benjamin de nodige foto’s, maar later blijkt dat op vrijwel alle foto’s een witte waas zichtbaar is. Ook een fotosessie, gemaakt met dezelfde camera, is mislukt door deze witte waas. Benjamin denkt aan een defect in de camera, maar ook het toestel van Jane maakt foto’s met de waas. De assistent van Benjamin denkt dat het een geestverschijning is, die zichtbaar is geworden op de foto’s. Via de ex van deze assistent komt Jane in contact met een medium, maar deze man reageert erg fel en heftig. Naarstig gaat Jane op zoek naar antwoorden, terwijl de betrokken geest zich meer en meer gaat vertonen en dus niet meer alleen op foto’s. Een race tegen de klok begint, zal Jane op tijd de antwoorden vinden die ze zoekt?

Shutter is een remake van een Thaise film uit 2004. De prent probeert in te haken op het succes van Aziatische horrorfilms, en hun remakes, van de laatste jaren, maar dat is nou precies waar het fout gaat. Vrijwel alles wat we in deze film voorbij zien komen, hebben we namelijk al eens eerder gezien. Het lijkt op sommige momenten wel of de makers een checklist hebben doorgelopen om zeker te zijn dat alle nodige ingrediënten aanwezig zijn. Het verhaal is dan ook verre van origineel en ook nog eens erg voorspelbaar. Je hoeft dan ook geen genie te zijn om te weten hoe het verhaal gaat verlopen en ook niet hoe het zal eindigen. Kijken of je het bij het rechte eind hebt is misschien wel de enige reden om de prent af te kijken. De makers hebben de setting verplaatst van Thailand naar Japan, waarschijnlijk alleen zodat ze weer de geest van een vrouw in een lange jurk met zwart haar konden laten opdraven. Ook de typische manier van voortbewegen, al kruipend over de vloer met schokkende bewegen, is weer van de partij en ook de typische manier van de kijker laten schrikken is weer aanwezig. Shutter voelt dan ook vanaf de eerste minuut aan als erg overbodig. Daar komt nog eens bij dat de film totaal niet eng is. Vrijwel nergens wordt er spanning opgebouwd en de schrikeffecten komen alleen van harde geluiden. Het is echter heel erg duidelijk wanneer deze momenten gaan komen en daarom ook hier weinig tot geen spanning. Naast het ontbreken van spanning is ook het ontbreken van gore een aanwijzing dat we hier te maken hebben met een vrij tamme film. De geest in kwestie is verre van eng en ziet er zelfs lief uit. Soms kijkt ze wat mysterieus in de camera en vertoont haar gezicht wat vreemde vormen, maar daar blijft het ook wel bij. Voor de horrorfans valt er dus weinig te genieten en dat is toch vrij lastig bij een film in dit genre. De cast speelt hun rollen naar behoren en dus voldoende voor een film zoals deze. Bekendste gezicht uit de productie is zonder twijfel Joshua Jackson, die enkele jaren geleden te boek stond als een talent voor de toekomst. Na gespeeld te hebben in de serie Dawson Creek en films als Scream 2, zakte hij wel in de vergetelheid. De rol van zijn kersverse vrouw wordt neergezet door Rachael Taylor, recent nog te zien in Transformers.
Shutter is dus een matige film die nergens weet te overtuigen en bovendien totaal niet eng of spannend is. De reden dat je alleen het einde wilt zien om te kijken of je het bij het rechte eind hebt bij het voorspellen hiervan, zegt al genoeg over de kwaliteit van deze productie.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 85 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626040231

• Featurettes
  • Alternatieve En Verwijderde Scènes

In tegenstelling tot de film zelf, is met de beeldkwaliteit van deze uitgave niets mis. Het 1.85:1 anamorfe beeld ziet er goed uit, mooi scherp en met redelijk veel detail. De gebruikte kleuren ogen koel en ingetogen, maar natuurlijk en goed verzadigd. Het kleurenpalet bestaat dan ook voornamelijk uit donkere en sombere tinten. De donkere scènes, die voor een horrorfilm vrij weinig aanwezig zijn, zijn goed te volgen. Het schaduwdetail is dan ook dik in orde, evenals het contrast. De verschillende tinten zwart ogen diep van kleur. Beeldruis is aanwezig, maar in lichte mate. Ook filmgrain komt soms voorbij en op sommige momenten zien we wat lichte edge enhancement en aliasing de kop opsteken. Bij geen van deze artefacten leidt het af van het kijken naar de film en het blijft dan ook allemaal binnen de perken.
De film is verdeeld in 24 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar staat te hoog in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. Het geluid richt zich op de voorste kanalen, waar de dialogen goed verstaanbaar uit de centerspeaker komt. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen en hier is een mooi breed stereogeluid te horen. De surrounds worden gebruikt voor het weergeven van enkele effecten en omgevingsgeluiden. Veel van de effecten zijn hoorbaar tijdens de schrikmomenten. Het LFE kanaal laat voldoende laag horen op de momenten dat het nodig is, maar is vrij afwezig in de gehele mix. Het geluid klinkt verder mooi helder en bevat geen ruis of beschadigingen. Een track die ruim voldoende klinkt, maar niet echt veel indruk weet te maken.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).
Alle extra’s hebben 1.78:1 letterboxed beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. De extra’s zijn allemaal te bekijken en te beluisteren met Nederlandse ondertiteling.

Hoofd van productie Alex Sundell, schrijver Luke Dawson en actrice Rachael Taylor leveren commentaar tijdens de film. De betrokkenen praten over de verschillen met het Thaise origineel, het werken in Japan en leveren commentaar bij de beelden op het scherm. Een redelijk commentaar, maar niet al te informatief.

Een Geest In De Lens (8 min.)
De cast en crew komen aan het woord in deze featurette en ze vertellen allemaal iets over het maken van de film en hoe ze dit vonden. De Japanse ideeën over geesten komen aan bod en ook de verschillen tussen opnemen in Amerika en Japan. Verder zien we wat beelden uit de film en van achter de schermen.

Een Culturele Scheiding: Filmen In Japan (9 min.)
Zoals te titel al doet vermoeden, gaan de makers hier nog dieper in op het opnemen van de film in Japan. De culturele verschillen komen aan bod en het feit dat de regisseur geen Engels sprak en daarom een tolk moest helpen met de communicatie tussen hem en de cast.

De Regisseur: Masayuki Ochiai (9 min.)
Een interview met de regisseur van de film, Masayuki Ochiai. Hij vertelt wat over het verhaal, wat hem hierin aantrok en het werken op de set. Hij gaat ook kort in op de Japanse geestverhalen.

Een Gesprek Met Luke Dawson (5 min.)
Vergelijkbaar met de vorige extra, maar nu een gesprek met de schrijver van het script, Luke Dawson. Amerikaan Dawson gaat in op de verschillen tussen Amerikaanse en Japanse horrorfilms en het schrijven van het script.

De Geschiedenis Van Geestenfotografie (4 min.)
Een blik terug in de tijd en het ontstaan van het fenomeen van de geestenfoto. We leren de grootvader van de geestenfoto kennen en hoe het fenomeen heeft kunnen ontstaan.

Creëer Je Eigen Spookfoto (3 min.)
Een korte les in het maken van een eigen spookfoto met een fotobewerkingsprogramma.

De Spokenjacht: Middelen En Tips Voor Het Jagen Op Spoken (3 min.)
Stel je hebt zin om op een avond op zoek te gaan naar spoken. Hier vindt je enkele tips die je zouden kunnen helpen een geest te kunnen vinden en ook zien.

Alternatieve En Verwijderde Scènes (14 min.)
Tien scènes die in alternatieve vorm in de film te vinden zijn, of die geheel verwijderd zijn, en een ander einde van de film. De scènes zijn apart te bekijken of allemaal achter elkaar.

Benjamin en Jane zijn pas getrouwd en verhuist naar Japan. Hier gaat Benjamin werken als fotograaf, maar zijn eerste fotoshoot in het land is verpest als er een witte waas zichtbaar is op de foto’s. Ook afbeeldingen die gemaakt zijn tijdens hun huwelijksreis vertonen deze waas. Benjamin denkt aan een defect in de camera, maar ook het toestel van Jane maakt foto’s die er zo uitzien. Jane ontdekt dat het een geestverschijning is en gaat op onderzoek uit. Ze komt echter achter enkele verontrustende feiten en de geest laat zich nu ook zien buiten de foto’s om. Shutter is een matige horror die nergens echt eng wordt en ook niet spannend is. De gebruikelijke Japanse geestverfilming hebben we nu wel gezien en de prent is dan ook verre van origineel. Dit alles zorgt ervoor dat Shutter gewoon een hele matige film is die nergens echt weet te overtuigen. Beeld en geluid van deze uitgave zijn in orde en er zijn enkele leuke en interessante extra’s aanwezig. Matige film dus in een prima uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.