Constantine

21-11-2007

7.4

Constantine (Blu-ray)

Er zijn van die films waar je vantevoren een hoop logica moet laten varen en veel maar moet aannemen zoals het gebracht wordt. Dit is zeker zo bij een film als Constantine; een film die zeker niet tot de verbeelding spreekt bij sterk gelovige mensen.

Het verhaal gaat over het leven van John Constantine (een typische nuchtere en nonchalante rol van Keanu Reeves); een kettingrokende duivelsuitdrijver met een slechte band met zowel hemel als hel. Een diep gewortelde longkanker geeft hem echter een zeer kleine levensverwachting en Constantine doet er alles aan om in de goede gratie van de Heer te komen om toch een plekje in de hemel te bemachtigen. Deze “zogenaamde” barmhartige acties komen uiteraard niet uit het hart en ook alleen een pure actie van opoffering kan een plek vrijmaken voor John.

Tijdens zijn uitdrijvingen stuit hij bij toeval op de vreemde moordzaak van een politie agente, gespeeld door Rachel Weisz. Samen met haar gaat Constantine de strijdt aan met zowel Lucifer (een zeer zwart komische rol van Peter Stormare) en de bedrieglijke engel Gabriel (gespeeld door Tilda Swinton) om achter de bedrieglijke waarheid te komen en de ware aard van John Constatine te bewijzen aan onze goede Heer. Doorspekt met prachtige special effects gaat de strijd tussen hemel en hel nu echt beginnen!

Constantine is de zoveelste verfilming van een comicbook. Deze keer echter geen superheld met bijzondere krachten, maar een normale man die alleen meer ziet dan de gemiddelde mens. John Constantine is bovendien niet iemand die het al te nauw neemt met zijn eigen leven. Hij rookt als een ketter en verwaarloost zichzelf enigszins. Een interessant karakter dat wordt vertolkt door Keanu \"Neo\" Reeves. Reeves probeert met deze film de The Matrix Trilogy achter zich te laten en hoewel hij niet bekend staat als de meest getalenteerde acteur uit Hollywood, weet hij zich in deze film nog aardig te redden. Dit komt waarschijnlijk ook door de soort rol die hij moet spelen, maar zoals gezegd weet hij de rol redelijk overtuigend neer te zetten. Het verhaal van de film stelt niet al te veel voor en soms lijkt er niet echt een richting in het verhaal te zitten. Hierdoor wordt de film na een tijdje wat verwarrend en moet je goed opletten als je niet teveel wil missen. Het is in ieder geval wel handig als je enigszins wat kennis van de Bijbel hebt, aangezien er veel namen en termen uit dit boek voorbij komen zonder enige vorm van uitleg. De prent wordt aangeduid als horror, maar echt eng wordt het nergens. Het is dus meer actie wat de klok slaat, maar nu toevallig met demonen en ander gespuis uit de onderwereld.
Naast de eerder genoemde Keanu Reeves zien we onder andere Rachel Weisz in de film voorbij komen en zij zet, zoals wel vaker, een goede rol neer. Ook de overige rollen worden goed neergezet en opvallend is de rol van Bush zanger Gavin Rossdale, die met deze film zijn eerste grote rol heeft. Ook de rest van de cast speelt hun rollen naar behoren, maar dat was ook wel te verwachten als je kijkt naar de namen in deze cast. Tilda Swinton, Djimon Hounsou, Shia LeBeouf, Peter Stormare, het zijn allemaal mensen die hun sporen al hebben verdiend in de filmwereld. Iets wat ook goed verzorgd is, zijn de special effects. De film bevat vrij veel scènes waarin speciale effecten erg belangrijk zijn en de manier waarop ze gemaakt zijn draagt bij aan de sfeer van de film. Hoewel het verhaal hierboven redelijk positief klinkt, is Constantine toch geen film die lang zal blijven hangen. Hiervoor is het verhaal soms te verwarrend en ontbreekt een echte richting. De film voldoet echter uitstekend als materiaal voor een leuke twee uur waarin je niet al te veel hoeft na te denken, maar gewoon wat mooie special effects en actie voorbij ziet komen.

Warner heeft Constantine eerder op DVD uitgebracht. Onze recensie van deze uitgave is hier terug te lezen.

Genre: Actie, Fantasy, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 120 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 7321906156800

• Music Video
  • Featurettes
  • Audiocommentaren
  • In-Movie Experience

Constantine is door middel van een VC-1 compressie in een 1080p resolutie op een Dual Layer GB gezet. De originele verhouding van 2,35:1 is behouden.

Deze transfer is zeker van referentiekwaliteit met een bijna perfect beeld. Al de kleuren zijn scherp, levendig en ook het zwart is erg solide en diep van kleur. Filmgrain is afwezig net als compressiefouten. De gehele print is zo levensecht, dat je bijna het scherm wilt aanraken omdat je denkt dat de actie de huiskamer binnenkomt. Zoals de Cruyfiaanse logica betaamt komen deze voordelen met een nadeel: de scènes in de hel hebben een wat softer en minder scherp uiterlijk dan de scènes in de “echte wereld”. Het is dan ook goed te zien dat alle effecten computer gegenereerd zijn. Al met al is dit een hele kleine smet op een verder perfecte transfer.

Naast 2 audiocommentaren is deze BD uitgerust met een Dolby TrueHD en Dolby Digital Plus track. Gezien de grotere omvang van de TrueHD track heb ik gekozen om de film met deze track te bekijken. Hoewel mijn reciever geen TrueHD track in zijn volle glorie kan afspelen, heb ik in ruimte, dynamiek en kracht zeker het verschil gehoord tussen de Dolby Digital Plus en deze TrueHD track. De film zit doorspekt met actiescènes waarin de surround kanalen en de subwoofer goed kunnen worden aangewend. De TrueHD track spreekt deze kanalen dan ook in een net iets grotere mate aan dan de Dolby Digital Plus track.

Erg vreemd is dat er, in tegenstelling tot wat de inlay beschrijft, ook nog een Italiaanse en een Spaanse Dolby Digital track op deze disc aanwezig zijn.

Hoewel dit mijn tweede Nederlandse BD uitgave is van deze film(de eerste heb ik geruild tegen dit exemplaar), tref ik ook op deze disc geen Nederlandse ondertitels aan. De keuze blijft steken in Engels, Spaans, Italiaans en Italiaans voor doven en slechthorenden; dit ook geheel in strijd met wat er op de inlay geprint staat. Dit kan natuurlijk door het feit dat de disc uit een ander deel van Europa komt, maar hoe deze vervolgens tot twee keer toe in een Nederlandse case is terecht gekomen is op zijn minst opzienbarend te noemen.

Deze BD is werkelijk zeer goed gevuld met extra’s, allen uitgevoerd in een 480i Standard Definition formaat:

-          Als BD exclusive is er een “In-Movie Experience” toegevoegd waarin regisseur Francis Lawrence via een pop-up venster een videocommentaar levert. Deze levert een weldaad aan informatie en is eigenlijk een ruim 2 uur durende documentaire over het maken van de film met alle aspecten die aan bod komen over het maken van de film.

-          Als eerste audiocommentaar is er een gesprek opgenomen tussen regisseur Francis Lawrence en producent Avika Goldsman. De tweede is een gesprek tussen schrijvers Kevin Brodbin en Frank Cappello. De twee tracks zijn redelijk informatief, maar soms wat incoherent. Gezien de overlap van sommige informatie konden de 2 tracks het beste worden gemonteerd tot één totaalgesprek.

-          Het hart van de extra’s zijn eigenlijk de 13 featurettes, die werkelijk alle aspecten bespreken van het maken van de film, in een totale speelduur van ongeveer 90 minuten. Het enige nadeel is dat je ze elke afzonderlijk moet selecteren; een “play-all” optie was hier zeker op zijn plaats geweest.

-          De 18 minuten aan weggelaten scènes bieden een leuke blik achter hoe sommige scènes zijn verlengd of gewijzigd. Echter zonder enige uitleg van de regisseur is het soms gissen waarom sommige scènes zijn gewijzigd of verwijderd. Alleen echte fans van de comic boeken zullen een karakter herkennen die in één van de verwijderde scènes optreedt. Hoewel de inlay suggereert dat er meerdere alternatieve eindes zijn, bevat deze disc er één; en die is niet al te opzienbarend.

-          Afrondend zijn er trailers, teaser-trailers en een videoclip aanwezig.

Concluderend is dit een zeer goed voorbeeld van een zeer kwalitatief hoogstaande en kwantitatief goed gevulde BD. Zeker de aanschaf of upgrade waard.