Traffic (SE)

01-12-2008

7.1

Traffic (SE) (DVD)

Traffic vertelt door de ogen van verschillende mensen de niet-aflatende en ogenschijnlijk niet te winnen oorlog tegen drugs. Dit is het verhaal van:
Rechter Robert Wakefield (Micheal Douglas). Hij is rechter bij het hooggerechtshof in Ohio en wordt benoemd tot hoofd van de nationale drugbestrijding (antidrugsbaron). Hij moet daarvoor veel in Washington zijn. Zijn 16-jarige dochter Caroline (Erika Christensen), op school erg succesvol en met een actief sociaal leven, laat zich door vrienden overhalen tot experimenteren met drugs en raakt daarmee steeds meer verstrikt in het web van verslaving.
Javier Rodriguez (Benicio Del Toro), een Mexicaanse politieagent. Hij en zijn partner Manolo Sanchez komen in contact met generaal Arturo Salazar (Tomas Milian), die de strijd met het drugskartel van Tijuana heeft aangebonden. Als snel blijkt dat Salazar het met de wet en de mensenrechten niet zo nauw neemt en mogelijk belangen heeft bij een concurrerend drugskartel. Rodriguez zoekt in dit web van corruptie een uitweg.
De zwangere Helena Ayala (Catherina Zeta-Jones) ziet tot haar schrik dat haar man Carlos (Steven Bauer) wordt gearresteerd door de DEA. Waar zij dacht dat hij een gerespecteerd zakenman is, blijkt dat haar man een belangrijke drugsbaas is. Helena zoekt een weg om in de ontstane chaos overeind te blijven.
De politiemannen Montel Gordon (Don Cheadle) en Ray Castro (Luis Guzmán) arresteren Eduardo Ruiz (Miguel Ferrer) bij een drugstransactie. Op basis van informatie van Ruiz wordt de drugsbaas Carlos Ayala gearresteerd. Ruiz is in deze zaak de kroongetuige en wordt door Gordon en Castro beschermd.

Met Traffic heeft regisseur Steven Soderbergh (bekend van topfilms als Existenz, Erin Brockovich, The Limey en Out of Sight) wederom een bijzondere film afgeleverd. Dit is een film die niet gemakkelijk te volgen is, zeker het eerste halfuur. De vier verhalen lopen dwars door elkaar heen en omdat Soderbergh veelvuldig gebruikt maakt van snelwisselende camerastandpunten valt het niet mee om alles te volgen. Om ons daar een beetje bij te helpen heeft Soderbergh gebruik gemaakt van verschillende kleurfilters. Het verhaal van rechter Wakefield heeft een koel blauw beeld. Het verhaal van de Mexicaanse agent Rodriguez heeft een warm geelbruin beeld. En beide verhalen rond drugsbaas Ayala, enerzijds met zijn vrouw Helena en anderzijds met DEA agent Gordon, zijn in normaal kleurenpalet gefilmd. Gaandeweg de film blijkt dat de vier verhalen niet op zichzelf staan.
Soderbergh heeft vooral de intensiteit van de beelden willen gebruiken om het verhaal te vertellen. De film valt op door een zeer ingetogen soundtrack. Alle filmgeluiden zijn mono opgenomen en waar in de film enkele heftige scènes plaats vinden, zoals bijvoorbeeld een explosie, is het filmgeluid bijna geheel weggedrukt en hoor je alleen de ingetogen muziek van Cliff Martinez. Het realiteitsgehalte van de film wordt nog eens benadrukt doordat de Mexicanen in deze film ook echt Mexicaans spreken.
Het script voor de film van Stephen Gaghan is gebaseerd op de Engelse miniserie Traffik uit 1989. Soderbergh heeft voor de verfilming de beschikking gehad over een indrukwekkende cast van bekende en zeer goed spelende acteurs. De lijst met mensen die meegespeeld hebben in deze film, zoals op de aftiteling te lezen is, is enorm lang. De hoofdrolspelers laten allen een uitstekende en indrukwekkend spel zien. Zeker het spel van Erika Christensen en Benicio Del Toro laat een diepe indruk achter. Niet voor niets heeft de film in 2001 een groot aantal nominaties en prijzen toebedeeld gekregen. De vele prijzen voor het script, de regie en het spel van Benicio Del Toro zijn de meest voorkomende, met de vier Oscars® natuurlijk als de bekendste prijzen.

In 2002 heeft RCV heeft de film al uitgebracht op DVD. Onze recensie van die uitgave kun je hier lezen. Met de nieuwe 2-DVD Special Edition Steelbook brengt RCV de film opnieuw in release. Wat biedt deze uitgave nu meer? Lees hieronder verder.

Jaar: 2000
Speelduur: 141 min
Verpakking: Steelbook
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045216139

• Photogallery
  • Soundbites

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. Voor deze release is een nieuwe DVD master gemaakt. Waar de voorgaande release een gemiddelde bitrate voor beeld van ongeveer 4 Mb/s had, heeft deze nieuwe transfer een bitrate van ongeveer 6 Mb/s. Nu was de kwaliteit van de voorgaande release al erg goed. Deze nieuwe uitgave heeft wederom een uitstekende beeldkwaliteit. Een paar opvallende verschillen zijn te ontdekken. Deze nieuwe uitgave is een fractie helderder waardoor er net iets meer schaduwdetail is. Bij deze nieuwe uitgave is de filmgrain duidelijker zichtbaar. Verder is nu geen edge enhancement meer zichtbaar. Deze nieuwe transfer is net een tikkeltje gedetailleerder. De sfeerelementen die in het filmbeeld zijn aangebracht worden prima weergegeven. Als geheel is deze nieuwe transfer toch iets beter met een iets betere filmische indruk. Echt groot is het verschil niet.
De film is verdeeld in 16 tracks. De ondertiteling (wit) heeft een kleiner lettertype dan op de voorgaande release. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat onder in het beeld geplaatst.

De voorgaande uitgave had alleen de originele Engelstalige soundtrack in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 Kb/s) kwaliteit, met daarbij een Franse nasynchronisatie. De nieuwe uitgave heeft dezelfde Dolby Digital track met daarbij nu ook de Engelse soundtrack in DTS 5.1 surroundkwaliteit (bitrate 754 kb/s). De Franse nasynchronisatie is nu afwezig.
Soderbergh heeft bewust een zeer ingetogen soundtrack gemaakt. Alle filmgeluiden zijn mono opgenomen en komen dus uit de centerspeaker. Verwacht bij deze film geen mooie surroundeffecten. Bij scènes die normaal een indrukwekkend surroundgeluid geven, zoals een explosie of een aanvliegende helikopter, is in deze film juist bijna geen filmgeluid te horen en wordt alleen gebruik gemaakt van de muziek. Deze muziek komt erg mooi ruimtelijk uit de speakers met de nadruk op de frontkanalen. De achterkanalen zorgen voor het ruimtelijke karakter. Deze muziek gaat soms mooi laag door, waar op dat moment de subwoofer wordt aangesproken. Het ingetogen karakter van de soundtrack wordt op deze DVD mooi weergegeven. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. Tussen de DTS en de Dolby Digital track zit geen hoorbaar kwaliteitsverschil.

De film staat nu geheel op de eerste DVD. De extra’s zijn nu op een tweede DVD geplaatst. De uitgave biedt niet geheel dezelfde extra’s, er is een klein verschil.

DVD-2

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer.

Deleted scenes (26 min)
Een 23-tal verwijderde scènes, die in speeltijd variëren tussen 20 seconden tot 1½ minuut. Geen uitleg waarom de scène niet is gebruikt. Ook nog een blooper met Catherina Zeta-Jones. Alle scènes hebben uitstekende 1.78:1 anamorfe beeldkwaliteit.

Soundbites (11 min)
Dit onderdeel heette op de voorgaande release ‘Interviews’, alleen dit keer zonder een vervolgkeuzemenu. De interviews zijn een aaneenschakeling van korte interviewfragmenten waarbij de gestelde vraag er telkens is uitgeknipt. Je ziet achtereenvolgens Micheal Douglas, Don Cheadle, Benicio Del Toro, Dennis Qauid, Chatherina Zeta-Jones en Steven Soderbergh.

Photos Gallery
Met 20 filmfoto’s. Dit extra stond niet op de voorgaande release.

Verdwenen is de 14 minuten durende ‘Behind the scenes’ b-roll, die ook nog op de voorgaande release stond.

Traffic is een aangrijpende film over de niet-aflatende en ogenschijnlijk niet te winnen oorlog tegen drugs, gezien door de ogen van verschillende mensen. De film valt op door de bijzondere stilistische aanpak en het uitstekende spel van de vele bekende acteurs als Micheal Douglas, Benicio Del Toro, Catherina Zeta-Jones en Don Cheadle.
Deze heruitgave van RCV heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, dat net iets beter is dan op de voorgaande release. De extra’s zijn nu op een tweede DVD geplaatst, waarbij één extra vervallen is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.