Rambo III

02-12-2008

4.5

Rambo III (Blu-ray)

John Rambo (Sylvester Stallone) leeft een teruggetrokken leven tussen de monniken in Thailand. Op een dag staat wederom zijn oude vriend en mentor Kolonel Trautman (Richard Crenna) voor zijn neus. Deze vraagt John deel te nemen aan een missie in Afghanistan. John heeft echter al het geweld afgezworen en zegt dan ook nee tegen zijn vriend. Die reist vervolgens alleen af naar het land, maar wordt daar al snel gevangen genomen door de Russen die het land bezetten. Rambo krijgt dit te horen en nu is hij wel bereidt om naar Afghanistan af te reizen, dit om zijn vriend te kunnen bevrijden. In het land aangekomen maakt hij contact met de plaatselijke bevolking die al jaren leven onder barre omstandigheden. Elke strijd tegen de Russische overheerser is een goede strijd volgens hen en daarom helpen ze John maar al te graag. Hij moet een oud fort proberen binnen te dringen, maar dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Zal het John Rambo lukken om zijn oude maat te bevrijden of valt ook hij in de handen van de Russische soldaten?

Het derde deel in de reeks brengt Rambo naar Afghanistan, waar hij de strijd aangaat met de Russische bezetter. Hij wordt hierbij geholpen door de plaatselijke bevolking, de Mujahedeen. Deze mensen staan vandaag de dag bekend als de Taliban en Rambo III krijgt hiermee een bizar actueel tintje. Het volk en het land waar ze leven zijn in feite van ondergeschikt belang en eigenlijk had de film overal kunnen afspelen. De makers gaan namelijk niet al te diep in op het conflict dat zich afspeelt in het land en het gegeven dient dan ook slechts als ondersteuning van het verhaal. Belangrijkste in deze film is natuurlijk Rambo en de vele actievolle momenten waarin dit personage weer terecht komt. Qua sfeer en toon is dit deel vrijwel gelijk aan het tweede deel en ook nu is John Rambo weer een niet te stoppen vechtmachine, die slechts een enkele keer gewond raakt, maar van sterven geen weet heeft. Ook nu dus weer redelijk over the top actiescènes en niet al te realistische plotwendingen. Mensen die zijn opgegroeid met deze films, en jaren ’80 actiefilms in het algemeen, zullen zich wel vermaken met dit deel. De actie is namelijk weer goed gemaakt en het uiterlijk van de film is goed verzorgd. De film bevat veel ontploffingen en schietscènes die zoals gezegd allemaal goed gemaakt zijn. Aan budget geen gebrek en dat mag tijdens het kijken naar de film duidelijk zijn. Toch is dit de minste film uit de reeks en eigenlijk is alles te weten aan het gebrek aan originaliteit. Veel momenten en actiescènes zijn dan ook vrijwel rechtstreeks uit de eerdere delen gekopieerd. Het verhaal stelt verder ook niet veel voor en feitelijk worden we getrakteerd op een aaneenschakeling van actie en gevatte oneliners van Sylvester Stallone. Over de hoofdrolspeler gesproken, hij weet wederom een overtuigende John Rambo neer te zetten. Het karakter is wat stiller, maar komt toch wat rustiger over en lijkt veel van de verschrikkingen uit het verleden achter zich gelaten te hebben. Hij maakt zelfs wat grapjes en zo krijgen we toch enige vooruitgang in het personage te zien, hoe weinig ook. Als zijn vriend wordt ontvoerd veranderd hij weer in een ouderwetse vechtmachine die niet te stoppen lijkt. De overige rollen dienen slechts als ondersteuning, maar worden allemaal voldoende neergezet.
Rambo III is een redelijk vermakelijke film, die qua verhaal en ontwikkeling weinig toevoegt aan de reeks. De film lijkt slechts gemaakt om inkomsten te genereren, iets dat overig niet echt lukte aan de kassa’s van de bioscopen. Fans van de serie zullen zich wel vermaken met de film, ook uit nostalgisch oogpunt.

Rambo III is door Universal op Blu-ray Disc uitgebracht als losse uitgave, maar ook als onderdeel van de Rambo Trilogy Box. Onze recensies van deel één en deel twee zijn hier te lezen. Sinds het uitkomen van het vierde deel is de serie geen trilogie meer en onze recensie van het vierde deel is hier te vinden.

Jaar: 1988
Speelduur: 101 min
  • DTS-HD 2.0 - Braziliaans
  • DTS-HD 2.0 - Portugees
  • DTS-HD 2.0 - Spaans
  • DTS-HD 5.1 - Duits
  • DTS-HD 5.1 - Frans
  • DTS-HD MA - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Fins, En vele andere
EAN: 5050582568271

• Audio/video configuratie
  • Sly Versus Rambo Interview

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB double layer disc.

De eerste twee delen uit de reeks lieten ons een beeldkwaliteit zien ruim voldoende is, zeker voor films van meer dan 20 jaar oud. Dit derde deel doet er echter nog een schepje bovenop en is daarmee met afstand de beste transfer van de eerste drie delen die nu verschenen zijn op Blu-ray Disc. Vooral qua detail is het beeld erop vooruit gegaan en we zien veel kleine details, in zowel voor als achtergrond. Het mate van detail is behoorlijk indrukwekkend voor een film van deze leeftijd en dit zorgt voor een geheel nieuwe kijkervaring. De scherpte is ook iets beter, hoewel er toch enkele softe momenten aanwezig zijn. De kleuren zien er prima uit, met een goede verzadiging en veel kleurschakeringen. Die geldt ook voor het zwartniveau, met veel tinten diep zwart. De donkere scènes zijn goed te volgen en het schaduwdetail en contrast zijn ruim voldoende. Net als bij de eerdere delen zien we soms wat filmgrain voorbij komen, maar verder zijn er geen artefacten aanwezig.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid tijdens de film wordt verzorgd door een DTS HD Master Audio track (48 kHz, 16 bit) in de originele taal. Net als het beeld is ook het geluid iets beter als bij de eerste twee delen. Vooral op het gebied van ruimtelijkheid klinkt het geluid beter en ook is er meer dynamiek aanwezig. De surroundspeakers worden deze keer meer gebruikt en ook het LFE kanaal is nadrukkelijker aanwezig. De actiescènes klinken hierdoor beter en weten meer indruk te maken. Echt perfect is het allemaal nog niet, maar veel heeft ook te maken met de originele bron en de leeftijd van de film. De dialogen zijn goed te volgen en sneeuwen nergens onder tussen al de actie. De frontspeakers worden nog steeds het meest gebruikt. Hier is een breed stereogeluid te horen en bij dit deel is er een betere scheiding van de kanalen. Diverse geluiden bewegen zich natuurlijk van links naar rechts over het geluidsbeeld. Het mate van detail is nog steeds niet wat we gewend zijn van een lossless track zoals deze, maar toch voldoende. Al met al een prima track en een zekere stap voorwaarts ten opzichte van de eerste twee delen.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn. Tijdens het afspelen van de film is er een pop-up menu op te roepen. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld.

Sly Versus Rambo Interview – Paris 2008 (8 min.)
Ook hier vinden we weer dezelfde extra als bij de eerste twee delen, namelijk een recent opgenomen interview waarin Sylvester Stallone ingaat op de totstandkoming van deze eerste film uit de serie. Hij praat over de verschillende richtingen waarin de makers het verhaal wilden laten gaan en over het personage van John Rambo. Het interview wordt afgewisseld met beelden uit de film.
De resolutie van deze extra is 1080i.

Audio en Videoconfiguratie
Bij de videoconfiguratie krijg je één testscherm getoond voor het instellen van helderheid en contrast, voor het geluid wordt een ‘pink noise’ (=ruis waarin alle frequenties zijn verwerkt) signaal gestuurd over de 5.1 speakers voor het instellen van de luidheid.

In dit derde deel uit de reeks zien we John Rambo naar Afghanistan vertrekken om zijn oude vriend en mentor Kolonel Trautman te bevrijden. Deze is gevangen genomen door de Russische bezetter, nadat John weigerde hem te vergezellen op een missie. John krijgt het deze keer aan de stok met de Russen, maar krijgt hulp van de plaatselijke bevolking. Rambo III is een typische jaren ’80 actiefilm en vergelijkbaar qua sfeer met het tweede deel. Ook nu weer veel over the top actiescènes die niet echt uitblinken in realisme. Deze scènes zijn echter wel goed gemaakt en de fans van de serie zullen zich dan ook wel vermaken. De Blu-ray Disc laat een goede beeldkwaliteit en duidelijk de beste van de eerste drie films. Ook het geluid is wat beter van kwaliteit, maar veel extra’s krijgen we er wederom niet bij. Alleen het interview wat ook op de eerste twee delen te vinden en twee opties om je beeld en geluid te configureren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.