Keane - Curate a Night for War Child

Wilbert Rietman
09-12-2008

8.7

Keane - Curate a Night for War Child (DVD)

In de herfst van 2007 organiseerde de rockband Keane een serie concerten in de het Verenigd Koninkrijk. Het doel van deze avonden was om geld in te zamelen voor War Child. Naast Keane traden een heleboel andere bevriende artiesten op. Een overzicht van één van de avonden in de Brixton Academy te Londen:

1. Introduction

Teddy Thompson
2. (From Now On All My Friends Are Gonna Be) Strangers
3. You Finally Said Something Good (When You Said Goodbye)

Findlay Brown
4. Nobody Cared
5. Don’t You Know I Love You

Brendan Benson & Keane
6. Cold Hands (Warm Heart)
7. Tiny Spark

The Magic Numbers
8. Love Me Like You

Pet Shop Boys
9. Integral
10. Being Boring

Lily Allen & Keane
11. Smile
12. Everybody’s Changing

Keane
13. Crystal Ball
14. Somewhere Only We Know
15. Under Pressure
16. Bedshaped

De band Keane bestaat uit Tom Chaplin, Tim Rice-Oxley en Richard Hughes. Dit trio kent zijn wortels in Groot Brittannië en bestaat reeds sinds 1997. In 2003 braken de heren door met hun single Everybody’s Changing. Hun debuut Hopes and Fears verscheen in 2004 en een Britse hype was geboren. De oogst hiervan begon in 2005 toen ze twee Brit Awards in de wacht wisten te slepen, één voor beste Britse nieuwkomer en één voor beste Britse album. Dat jaar stonden de mannen op het podium van Rockin’ Park, een festival in Nijmegen. Enkele dagen voor de release van hun tweede album in 2006 stond Keane op Pinkpop. En bracht hits voort als Is It Any Wonder? en Crystal Ball. Later in dat jaar werd zanger Tom Chaplin opgenomen in een afkickkliniek om zo van zijn problemen met drank en drugs af te komen. Hier spendeerde hij anderhalve maand om weer herboren verder te gaan met de tour van de band. In oktober 2007 organiseerde Keane een concert ten behoeve van War Child. De hier besproken DVD is een registratie van die avond. Ook bracht de band speciaal een single uit getiteld The Night Sky met als B-kant de cover Under Pressure, oorspronkelijk een samenwerking tussen Queen en David Bowie. De opbrengsten van deze single gingen rechtstreeks naar de organisatie War Child en de song is tot op heden op geen enkel album van de band verschenen. 2008 Was tenslotte het jaar van het derde album, Perfect Symmetry. In ons land is de band vooral een favoriet van de radiostations en wist het zelfs enkele hits te scoren. Toch zijn het vooral de festivals en de eerder genoemde radiozenders waardoor de band zoveel populariteit geniet.
Curate a Night for War Child is de titel van de DVD waarop de beknopte registratie is terug te vinden van de avond voor War Child. De band heeft gezorgd voor een bijzonder mooi affiche met, naast optredens van zichzelf, ook bekende acts als Pet Shop Boys, Lily Allen en The Magic Numbers. Een bijzonder document van een bijzondere avond. Voor ieder is er wat wils en zodoende zal de schijf ook gretig aftrek vinden en het dient ook nog eens een goed doel.

Genre: Concert, Muziek
Regio: 0
Speelduur: 71 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Muziek
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS 5.1 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Eagle Vision
EAN: 5034504969278

• Backstage
  • Guillemots: Trains to Brazil
  • Keane: The Night Sky Music Video
  • Keane: The Making of The Night Sky
  • War Child Stories

Het concert staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op de disk. De detaillering van het beeld valt nogal tegen, wat grotendeels komt door de grove korrel die het kent. Hierdoor is het één en ander ook nog eens redelijk scherp. Doordat de camera’s snel bewegen valt dit in eerste instantie nog niet eens zo snel op, maar bij nadere bestudering kan dit irriterend werken. De zaal zelf is vrij donker, waardoor het vertoonde het moet hebben van het licht op het podium. Hierdoor wordt wel een heel intieme sfeer gecreëerd. Er is sprake van interlacing. Dit artefact steekt met name de kop op bij het bekijken via een computermonitor of een beamer. Hierdoor worden bewegingen wazig. Kleuren ogen altijd natuurlijk en mooi verzadigd. Een redelijke kwaliteit van het beeld voor een recente productie als deze. Een ondertiteling is afwezig, maar had handig kunnen zijn bij de introductie voor diegenen onder ons die de Engelse taal niet machtig zijn. Elke song heeft een eigen chapterstop gekregen, waarmee het totaal op 16 komt.

Het hele gebeuren is te beluisteren met de keuze uit maar liefst drie audiotracks. Dit zijn een DTS 5.1 track (754 kbit/s), een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s). Beide 5.1 tracks zijn prettige sporen geworden, waarbij de muziek goed tot zijn recht komt. De centerspeaker wordt hierbij gebruikt voor de zang en sporadische aankondigingen. De voorste kanalen geven de overige instrumenten weer. Via de achterkanalen hoor je subtiel het publiek, wat een mooie ruimtelijke sfeer geeft, alsof je zelf bij het concert aanwezig bent. Het LFE kanaal doet hierbij licht werk met een mooi gedoseerd laag. De DTS track krijgt de voorkeur boven de Dolby Digital, omdat deze net detailrijker is en de zang minder hard overkomt. Het 2.0 spoor is een goede, solide stereotrack geworden, maar een beetje overbodig met twee goede 5.1 tracks.

De disk kent een geanimeerd menu in de anamorfe verhouding 1.78:1 met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De features kennen geen ondertiteling en zijn allen in de beeldverhouding van 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De volgende extra’s zijn toegankelijk via dit menu:

Guillemots: Trains to Brazil (4 ½ min.)
Ook de band Guillemots trad op tijdens deze avond. Van hun zien we hier het nummer Trains to Brazil.

Backstage (12 min.)
Interviews met de betrokkenen en beelden uit de backstageruimtes. Met name de band Keane en het waarom wat betreft War Child komen aan bod.

Keane: The Night Sky Music Video (4 min.)
De kunstige videoclip die hoort bij het nummer The Night Sky. Deze feature wordt vooraf gegaan door een korte introductie (zie screenshot).

Keane: The Making of The Night Sky (8 min.)
De Making of van de videoclip. De animatie die bij de bekende song hoort is geregisseerd door Corin Hardy en de kleifiguren zijn gemaakt door een groep schoolkinderen. Alles wat erbij kwam kijken, komt hier aan bod.

War Child Stories (2 ½ min.)
Verhalen van kinderen die slachtoffer zijn geworden van oorlog. Deze verhalen worden geïllustreerd aan de hand van hetzelfde soort kleianimaties zoals we ze ook zagen bij The Night sky.

In het najaar van 2007 organiseerde de Britse band Keane een concertreeks in haar thuisland onder de noemer Keane Curate a Night for War Child. Tijdens deze avonden verschenen diverse bevriende collega’s op het podium zoals Pet Shop Boys, Lily Allen en Brendan Benson. Deze DVD is een registratie van zo’n avond in de Brixton Academy te Londen. Het beeld van deze release heeft zo zijn minpuntjes, maar verdient toch een goed cijfer. Het geluid is bijna perfect en brengt de sfeervolle ambiance direct naar de (huis)kamer. Zelfs een aantal leuke extra’s ontbreken niet. De opbrengsten van deze DVD komen, net als meerdere projecten van Keane, ten goede van de organisatie van War Child.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.