Prom Night

30-01-2009

2.6

Prom Night (Blu-ray)

Donna Keppel (Brittany Snow) heeft op jonge leeftijd haar ouders en broertje verloren toen deze vermoord werden door een maniakale gek. Deze Richard Fenton (Johnathon Schaech) kreeg levenslang, maar ontsnapte aan de doodstraf. In plaats hiervan werd hij opgesloten in een gesticht, een klap in het gezicht van Donna. Toch probeert ze langzaam maar zeker haar leven weer op te pikken en nu, enkele jaren na de moorden, is het tijd voor het jaarlijkse schoolbal. Donna probeert er een leuke avond van te maken, samen met haar vriend en enkele vrienden. Het leuke avondje duurt echter niet lang als een ongenode gast het feest komt verstoren. Het is niemand minder dan Fenton en hij vermoordt één voor één haar vrienden. Donna moet nu opnieuw de confrontatie aangaan met de moordenaars van haar ouders en broer en bovendien vechten voor haar eigen leven.

We zullen maar gelijk met de deur in huis vallen, Prom Night is een slechte film. De film neemt ons mee terug naar de tijd waarin films als Scream populair waren, maar alles is deze keer veel slechter gemaakt. Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1980 met in de hoofdrol Jamie Lee Curtis en Leslie Nielsen. De overeenkomsten zijn echter minder in aantal dan de verschillen en ook valt er nog minder te genieten dan bij de al matige prent uit 1980. Ten eerste is Prom Night nergens spannend en eng wordt het al helemaal niet. Hiervoor is het verhaal veel te voorspelbaar en de moordenaar in kwestie totaal niet eng. Het helpt ook niet dat we al in het begin zijn gezicht zien en de acteur in kwestie maakt nergens indruk met zijn spel. Het origineel liet nog wat aan de verbeelding door een gemaskerde moordenaar te laten zien, maar hier moeten we het doen met een matige acteur die totaal geen indruk maakt. Films als deze bevatten doorgaans enkele moorden en daardoor misschien nog wat leuke scènes waarin de slachtoffers op ingenieuze wijze naar het hiernamaals worden gestuurd. Ook dat is hier niet het geval en alle moorden zijn erg cliché en totaal niet origineel. Ook is er weinig te zien en speelt de daadwerkelijke daad zich grotendeels buiten beeld af. Het feit dat we hier te maken moeten hebben met een ‘Unrated Version’ van de film voegt weinig toe en het gehalte aan bloed is laag. Te laag ook om de fans van gore te plezieren en daarom komen we dan ook al snel tot de eindconclusie dat een ieder deze film maar lekker moet laten liggen. Het enige wat leuk is om naar te kijken zijn de acteurs, die allemaal uitgekozen zijn om hun uiterlijk in plaats van hun spel. Het matige script biedt hen ook weinig om mee te werken en de karakters worden totaal niet uitgediept. Prom Night is dus een slechte film die erg saai is en nergens spannend wordt. De speelduur is slechts 89 minuten, maar dit voelt al te lang aan en dat is nooit een goed teken. De moorden zijn slecht in beeld gebracht en bevatten te weinig bloed om de echte horrorfan te plezieren. Lekker laten liggen dus deze film!

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 89 min
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Turks, En vele andere
EAN: 8712609673289

• Making Of
  • Featurettes
  • Alternate ending
  • Gag Reel
  • Photo Album
  • BD Live
  • Picture-In-Picture Storyboard Track
  • Interactive Poll
  • Video Yearbook

De Blu-ray Disc heeft een beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

In tegenstelling tot de film zelf is de beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc wel dik in orde. Het beeld ziet er goed uit en het geheel oogt vooral natuurlijk. De scherpte is uitstekend, enkele softe momenten daargelaten. De transfer laat veel detail zien bij de close-ups en het detail bij wijdere shots is voldoende. Het beeld laat niet heel veel diepte zien, maar dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het donkere karakter van de film. Deze donkere scènes zijn goed te volgen en maken vooral indruk met een uitstekend zwartniveau. Het schaduwdetail en contrast zijn ruim voldoende. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Vooral huidtinten zien er goed uit, de overige kleuren springen er niet echt uit maar ook dit komt door het donkere karakter van de film. Het beeld is grotendeels vrij van artefacten, slechts een kleine hoeveelheid filmgrain is zichtbaar. Niet genoeg om af te leiden en het beeld is dan ook prettig om naar te kijken.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby TrueHD 5.1 formaat (48 kHz, 16 bit) op de uitgave. De track klinkt ruim voldoende, maar voor een film zoals deze klinkt het geheel wat vlak en teveel op de voorste kanalen gericht. Zo worden de surrounds weinig bij het geluidsbeeld betrokken en is er vooral lichte muziek hoorbaar. Een enkele keer zijn er ook effecten te horen uit deze kanalen. Het LFE kanaal ondersteunt het geluid met een goed gedoseerd laag en de scènes met wat meer actie klinken dynamischer. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn doorgaans goed te volgen. Tijdens momenten met veel muziek kunnen ze enigszins ondersneeuwen tussen de harde klanken van de muziek. De frontspeakers laten een goede scheiding van de kanalen horen met prima stereogeluid. De track klinkt verder mooi helder en bevat voldoende detail. Ruis of andere ongerechtigheden zijn niet aanwezig en alles bij elkaar klinkt deze track voldoende, maar echt onderscheidend is het allemaal ook niet.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in het hoofdmenu. Hier zijn alle selecties te maken voor het geluid en zijn de extra’s te selecteren. Tijdens het kijken van de film is er een pop-up menu op te roepen. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Alle extra’s worden weergegeven in de resolutie 480p.

Regisseur Nelson McCormick, actrice Brittany Snow en acteur Johnathon Schaech leveren commentaar tijdens de film. Een wat standaard commentaar waarbij de betrokkenen wat vertellen over het maken van de film en hoe ze het vonden om bij dit proces betrokken te zijn. Als bij een slechte film zoals dit de makers gaan vertellen hoe goed ze alles wel niet vinden, is het echter snel gedaan met de pret en blijft er een wat saai en niet echt informatief geheel over.

Bonus View Picture-In-Picture Storyboard Track
Na het activeren van deze extra krijg je op sommige momenten storyboards van bepaalde scènes te zien in het actieve beeld. Zo krijg je de kans een vergelijking te maken tussen de scène op papier en hoe de scène uiteindelijk geschoten is.

Interactive Poll: Where Is The Best Place To Hide A Body?
Hier moet je als kijker kiezen wat jij de beste plaats vindt om een lijk te verstoppen. Je hebt de keuze uit enkele opties uit de film en na het kiezen wordt jouw stem opgeslagen en zijn de procenten te zien van alle uitgebrachte stemmen. Je speler moet Profile 2.0 ondersteunen om deze extra te selecteren.

Deleted Scenes (4 min.)
Vijf verwijderde scènes die los van elkaar of allemaal tegelijk bekeken kunnen worden. Ook heb je de optie om de scènes te bekijken met of zonder commentaar van de makers van de film.

Alternate Ending (35 sec.)
Een ander einde van de film dat te bekijken is met of zonder commentaar van de makers van de film.

Gag Reel (1 min.)
De bekende bloopers van zaken die fout gingen tijdens de opnames van de film.

Bridgeport High Vikings Video Yearbook (5 min.)
Een video jaarboek van de school uit de film waar enkele scholieren voorbij komen en er teksten in beeld geplaatst worden. Totaal niet interessant of het bekijken waard.

A Night To Remember: The Making Of Prom Night (12 min.)
Een standaard making of van de film waar de makers iets vertellen over de film en hoe het was om de film te maken. We horen iets over het verhaal, het gegeven van een schoolbal en de overeenkomsten met de film uit 1980.

Profile Of A Killer (5 min.)
Hier gaan de makers wat dieper in op het personage van de moordenaar. We horen wat hem drijft en hoe hij zo geworden is.

Gothic Spaces: Creating The Pacific Grand Hotel (4 min.)
Een korte featurette over de locatie waar het schoolbal zich afspeelt. We krijgen wat informatie over het hotel waar de film is opgenomen en wat de makers wilden bereiken met deze set.

Prom Night Photo Album: Real Prom Stories From The Cast (6 min.)
De cast deelt met ons hun verhalen over hun eigen schoolbal en welke herinneringen ze hieraan hebben.

Drie trailers van andere Blu-ray uitgaven van Sony en één promotietrailer voor het formaat.

BD Live
Na het selecteren van deze optie wordt je naar een Sony pagina gebracht waar trailers te bekijken zijn van andere titels op Blu-ray Disc. Ten tijde van deze recensie waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken of te downloaden van deze pagina. Wel is via deze weg de extra over het verstoppen van het lijk te spelen.

Prom Night is een slechte horrorfilm over een meisje dat op jonge leeftijd haar ouders en broer verloor. Ze werden vermoord door een gek en jaren later heeft hij het op haar voorzien. Het jaarlijkse schoolbal loopt uit op een bloedbad als de moordenaar ontsnapt uit het gesticht en richting het feest komt. De film wordt nergens eng of spannend en de moordenaar is verre van indrukwekkend. Ook het bloedgehalte is laag, zelfs te laag om de echte horrorfan te plezieren. De film voelt met slechts 89 minuten al te lang aan en feitelijk is het geheel vrij saai. Ons advies is dan ook om deze film lekker te laten liggen, ook al is de uitgave technisch dik in orde. Zowel beeld en geluid zijn ruim voldoende en ook zijn er enkele leuke extra’s aanwezig.