Omega Man, The

23-01-2009

7.3

Omega Man, The (Blu-ray)

In een tijd waarin biologische oorlogen het leven op aarde zo goed als uitgeroeid hebben, en het normaliter overbevolkte Los Angeles een spookstad is, zwerft Robert Neville (Charlton Heston) als een van de laatste overlevenden door de verlaten wijken. Hij is op zoek naar voorraden om hem in leven te houden, maar zorgt wel dat hij koste wat kost voor het donker een veilige schuilplaats heeft gevonden. Want dan ontwaken de andere “bewoners” van de stad. Deze albino-achtige mutanten, die zich ‘De Familie’ noemen, staan onder leiding van Matthias (Anthony Zerbe), en verzetten zich tegen alle wetenschap en techniek. Voor hen is Neville de belichaming van Het Kwaad, en al jaren proberen ze hem te pakken te krijgen. Tot dusver tevergeefs, maar er zal ooit een dag komen dat Neville zich niet meer zal weten te verdedigen...

Met zijn rol in het zeer succesvolle Planet of the Apes maakte acteur Charlton \"Ben Hur\" Heston in 1968 zijn eerste uitstapje naar het science fiction-genre. In de daaropvolgende jaren zou hij in een klein aantal andere, soortgelijke SF-films te zien zijn. Zo had hij een bijrolletje in het matige vervolg op Planet of the Apes, getiteld Beneath the Planet of the Apes (1970), en was hij te zien in genretopper Soylent Green (1973). Het hier besproken The Omega Man (1971) hoort eveneens in dit rijtje thuis. Deze film is losjes gebaseerd op Richard Matheson’s novelle \"I Am Legend\" uit 1954 (evenals de recente film met Will Smith). In deze SF-prent zie je hoe de wereld ten prooi is gevallen aan een verschrikkelijk virus. De mensheid lijkt uitgestorven, maar Heston heeft het overleefd. Regisseur Boris Sagal is er prima in geslaagd om het postapocalyptische sfeertje neer te zetten, en ook Heston is duidelijk in zijn element. Bijvoorbeeld als hij in het begin van de film, als laatste mens in een uitgestorven Los Angeles, alles doet wat zijn hartje begeert, daarbij hardop in zichzelf pratend. Uiteraard op die typische, aangedikte manier waarop alleen Heston dat kan. Erg vermakelijk. Toch haalt The Omega Man niet het niveau van eerder genoemde klassiekers als Planet of the Apes en Soylent Green. Een van de redenen is het gebrek aan dreiging en spanning, wat mede te wijten is aan de twijfelachtige slechteriken: de bleke, zonnebril dragende leden van ‘De Familie’ vallen eerder onder de noemer “cheesy” dan “creepy” en hun motieven en handelen zijn uiterst lachwekkend. Andere minpuntjes van de film zijn de gekunstelde religieuze thematiek en het feit dat de ‘blaxploitation-factor’ er nogal dik bovenop ligt. Desondanks is The Omega Man onderhoudend genoeg om een keer te zien.

The Omega Man is in 2003 op DVD uitgebracht (zie onze eerdere recensie), maar heeft nu ook de stap naar High Definition gemaakt. De recensie van de Blu-ray Disc uitgave lees je hieronder.

Genre: Science fiction
Jaar: 1971
Speelduur: 98 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321906185367

• Introduction
  • The Last Man Alive

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De DVD-uitgave van The Omega Man had al prima beeld, maar de BD-versie doet daar nog een (klein) schepje bovenop. Met name wat betreft de scherpte is de HD-transfer, bijna vanzelfsprekend, de betere. Dit zonder gebruik te maken van een storende hoeveelheid edge enhancement. Het beeld is echter niet helemaal vrij van grain, wat hier en daar een negatief effect heeft op de scherpte. Vooral wijdere shots hebben hier last van (zie het vijfde screenshot voor een voorbeeld). Een ander minpuntje is dat de print de nodige vuil en krasjes bevat. Dat was op de DVD-uitgave ook al een probleem. Wat betreft de kleurverzadiging echter geen klachten en ook het zwartniveau en schaduwdetail zijn acceptabel. Daarmee is het, rekening houdend met de leeftijd van de film, een nette HD-transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid van de BD-uitgave van The Omega Man is identiek aan dat op de DVD-versie. Ook voor de Blu-ray Disc geldt dus dat je geen geavanceerde audiosnufjes hoeft te verwachten, zoals 5.1-geluid of het gebruik van een lossless codec. Want net als bij de DVD-uitgave krijg je monogeluid in Dolby Digital 1.0-formaat (192kb/s). De plus- en minpunten zijn hetzelfde als bij de DVD-versie. Dat wil zeggen: af en toe ‘jengelt’ het geluid en sporadisch is behoorlijk wat ruis te horen, maar over het algemeen heeft het geluid een aardige klank. Rekening houdend met de leeftijd van de film klinkt het allemaal wel acceptabel. Dat neemt niet weg dat het erg jammer is dat Warner de geavanceerde audiomogelijkheden van het Blu-ray medium niet heeft benut. Het gebruik van een hogere bitrate of lossless codec was de kwaliteit ongetwijfeld ten goede gekomen. Dus ook al scoorde de track een nette voldoende op DVD, waarbij de technische mogelijkheden beperkter zijn, voor BD zijn de prestaties onder de maat.

Net als op geluidsgebied is de BD-uitgave ook qua extra’s identiek aan de DVD-versie. Dit betekent dat in het eenvoudige (popup-)menu onderstaande zaken te selecteren zijn. Alle extra’s zijn in standaard 480i-resolutie en hebben Nederlands ondertiteling.

Introduction (4 min)
Een introductie op The Omega Man door co-auteur Joyce Corrington en acteurs Paul Koslo (Dutch) en Eric Laneuville (Richie). Het geheel bestaat uit recente interviewfragmenten, afgewisseld met korte stukjes uit de film. De beperkte duur voorspelt niet veel goeds, maar onverwacht krijg je toch nog wat interessante achtergrondinfo, bijvoorbeeld over de ‘kleurenbarrière’ (blanke acteur / zwarte actrice) en waarom het gegeven van vampiers, zoals dat in het oorspronkelijke boek voorkomt, veranderd werd naar biochemische oorlogsvoering. Jammer dat men de sprekers niet heeft gevraagd voor het inspreken van een commentaartrack.

The Last Man Alive (9 min)
Een Making Of die opgenomen is in de jaren ‘70. Je krijgt hierin een korte blik achter de schermen voorgeschoteld, gecombineerd met enkele filmfragmentjes. Ook kun je ervan genieten hoe Heston samen met een beroemde antropoloog filosofeert over de beweegredenen van zijn personage.

Trailer
De originele bioscooptrailer (2.35:1, DD 2.0) is alweer de laatste extra.

The Omega Man is een postapocalyptische science fiction-film uit 1971, met Charlton Heston als een van de laatste mensen op aarde. Het is een vermakelijke, zij het redelijk gedateerde film. The Omega Man was al lange tijd op DVD verkrijgbaar, maar heeft nu ook de stap naar High Definition gemaakt. Positief aan de BD-uitgave is het beeld: niet perfect, maar voor een oude film dik in orde. Minder positief zijn we over het geluid. Niet omdat het in monoformaat is - niks mis mee bij een oude film - maar omdat men de technische specificaties van DVD heeft overgenomen (DD 1.0, 192kb/s). Deze uitgave profiteert dus niet van de audio-mogelijkheden van het Blu-ray medium, zoals het gebruik van een lossless codec. Ook het beperkte pakket extra’s is identiek aan de DVD. De meerwaarde van de BD-uitgave zit hem dus alleen in een verbeterde beeldkwaliteit. Houd daar dus rekening mee als je vervanging van de DVD-versie overweegt.