Batman Returns

28-01-2009

7

Batman Returns (Blu-ray)

In Gotham City is een criminele circusbende actief, die onder leiding zou staan van de bizarre en sinistere Oswald Cobblepot, beter bekend als The Penguin (Danny DeVito). De meedogenloze zakenman Max Shreck (Christopher Walken) heeft duistere plannen voor met Gotham City. Als zijn secretaresse Selina Kyle (Michelle Pfeiffer) achter deze plannen komt, wordt zij door hem zo uit het raam gegooid. Als de mysterieuze Catwoman komt zij ‘herboren’ terug en heeft één doel voor ogen, wraak nemen op Max Schreck. Ondertussen ziet Max Shreck in de persoon van The Penguin zijn kans schoon om zijn plannen voor Gotham City voor elkaar te krijgen. Schreck gaat The Penguin promoten als de nieuwe burgemeester van Gotham City. Batman heeft het ondertussen druk met de circusbende van The Penguin en met Catwoman, die op een vreemde wijze haar zinnen op hem heeft gezet. Kan Batman twee vijanden van dit kaliber wel tegelijk aan?

Drie jaar na het succes van Batman klom regisseur Tim Burton wederom in zijn regisseursstoel om Batman Returns te maken. En wederom speelde acteur Michael Keaton de hoofdrol als de getormenteerde Bruce Wayne en zijn alter ego Batman. Wat opvalt aan deze verfilming is dat Burton verder gaat in het excentrieke en cartooneske karakter van de film. Maar ook nu een weer een serieus getoonde en donker vormgegeven verfilming laat zien. Het bizarre karakter The Penguin - prachtig spel van Danny DeVito trouwens - met zijn uit de kluiten gewassen rubber eendje, zijn een fraaie ‘persiflage’ op Batman en zijn Batmobiel. Mede door de ‘over the top’ karakters spreekt deze verfilming van Tim Burton niet iedereen even positief aan. Burton heeft in deze film ook weer veel aandacht besteed aan het visuele aspect. Zowel de make-up als de special effects zijn in 1993 genomineerd voor een Oscar. Batman’s pak en zijn snelle Batmobiel hebben voor deze film ook een aantal veranderingen ondergaan om het geheel nog ‘realistischer’ te maken. Maar de aandacht in de film verschuift ook meer naar de actiemomenten, die hier wat nadrukkelijker aanwezig zijn. De cast met acteurs als Christopher Walken, Danny DeVito en Michelle Pfeiffer is geweldig. Naast Michael Keaton, die wederom Bruce Wayne / Batman speelt, zijn ook Pat Hingle (als commissaris Gordon) en Michael Gough (als butler Alfred Pennyworth) weer van de partij. Wie ook weer van de partij is, is Burton’s vaste soundtrackcomponist Danny Elfman. Het zeer fraaie thema van Batman dat hij als bij de eerste Batman film introduceerde, wordt ook nu weer gebruikt.

Evenals de eerste Batman film van Burton bleek ook deze Batman Returns verfilming een commercieel succes. Een nieuw vervolg kon dus niet uitblijven. Regisseur Joel Schumacher maakte drie jaar later Batman Forever en twee jaar daarna Batman & Robin.

Warner heeft elk van deze vier Batman films enkele jaren geleden in opgeknapte versie op een 2-DVD Special Edition uitgebracht. Nu zijn deze vier films in High Definition op Blu-ray Disc uitgekomen. In bovenstaande opsomming van de vier Batman films, zijn verwijzingen opgenomen naar onze 2-DVD SE besprekingen, Klik op de cursieve titel en je kunt de DVD bespreking lezen. Hieronder vervolgen we met onze bespreking van Batman Returns op Blu-ray Disc.

Jaar: 1992
Speelduur: 126 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Portugees
  • Dolby Digital 2.0 - Japans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051888000755

• Theatrical trailer
  • Music Videos
  • Shadows of the Bat: The Cinematic Saga of the Dark Knight
  • Beyond Batman
  • Batman: The Villans
  • The Bat, The Cat and The Penguin
  • Batman: The Heroes

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 1.78:1 beeldformaat. Dat is nagenoeg gelijk aan de oorspronkelijke bioscoop beeldverhouding van 1.85:1 (zoals op de cover staat aangegeven). Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van SMPTE VC-1 videocodering methode.

Evenals bij Batman was het beeld voor de Special Edition DVD heruitgave opnieuw geremasterd in High Definition kwaliteit. Ook nu oogt het beeld overwegend donker met ingehouden kleuren. Dit sluit aan bij de stijl van de eerste Batman film. Ook bij deze film oogt het beeld niet gestoken scherp, maar heeft het wel een natuurlijk en filmisch aanzien. In de vele donkere scènes wil het schaduwdetail nog wel eens tekort schieten, waarbij het zwart teveel dichtslibt. De kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. Ten opzichte van de DVD ogen de kleuren wat natuurlijker en iets helderder. Er is geen edge enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Filmgrain is geen issue, het beeld ziet er zuiver en schoon uit. Het filmbeeld is volledig vrij van ongerechtigheden. De hogere resolutie van de Blu-ray Disc en lagere compressie geeft het beeld ten opzichte van de DVD een natuurlijker aanzien. De scherpte en detaillering zijn beide zeker beter dan bij de DVD uitgave. De film is ruimschoots verdeeld in 38 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar en netjes onder in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Warner heeft voor de originele Engelse soundtrack twee keuzemogelijkheden gegeven. De Engelse soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 640 kb/s) en als een lossless gecomprimeerde Dolby True HD 5.1 surroundtrack (48 kHz / 16 bit). Er is ook een aantal nasynchronisaties aanwezig, die we buiten beschouwing laten

Ook bij deze tweede Batman film ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste speakers, waarbij de dialogen uit de centerspeaker komen. De zeer fraaie filmmuziek van Danny Elfman komt met een prima stereobeeld uit beide frontspeakers. Vergeleken bij de eerste Batman film worden nu de surroundkanalen nadrukkelijker gebruikt. Zoals gebruikelijk worden de surroundspeakers vooral gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en de weergave van omgevingsgeluiden. Ook worden de surroundspeakers nu actief gebruikt voor de geluidseffecten. Het LFE kanaal wordt af en toe aangesproken voor het diepere laag. De soundtrack is goed gedetailleerd in het hoog. De lossless gecomprimeerde DolbyTrueHD klinkt voller, gedetailleerder en natuurlijker vergeleken met de DVD soundtracks. De scherpte in het hoog die op de DVD soundtrack nog aanwezig was, is bij de Dolby TrueHD track veel minder, waardoor de soundtrack aangenamer en rustiger klinkt.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een licht transparante ‘overlay’ op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de eerdere 2-disc Special Edition DVD uitgave. De extra’s hebben op deze Blu-ray Disc een 480i NTSC resolutie. De extra’s, met uitzondering van het audiocommentaar, zijn Nederlands ondertiteld.