Sisterhood of the Travelling Pants 2, the

04-02-2009

3.5

Sisterhood of the Travelling Pants 2, the (DVD)

We kennen de vriendinnen nog uit het vorige deel, waar ze een pact sloten. Ze hadden een spijkerbroek gevonden die hen allemaal past en besloten om deze samen te kopen en omstebeurt steeds voor een week te dragen. Tijdens de zomer maakten ze bijzondere dingen mee. In dit vervolg keren ze allemaal terug, en beleven ze een nieuwe zomer vol avontuur. Bridget (Blake Lively) heeft een aparte invulling gevonden van haar zomervakantie; ze helpt mee bij een archeologische opgraving in Turkije. Daarnaast wordt ze door een toevalligheid weer met het overlijden van haar moeder geconfronteerd, waarna ze besluit om haar Oma te bezoeken voor wie ze veel vragen paraat heeft. Carmen (America Ferrera) is werkzaam bij diverse toneelstukken en voelt zich daar prima in haar element. Haar vriendin Julia (Rachel Nichols) begeeft zich liever op de voorgrond. Maar dan is er nog de Britse Ian (Tom Wisdom), die meer in Carmen ziet en haar weet te overtuigen om auditie te doen. Dit leidt tot de nodige jaloerse gevoelens bij Julia. De derde vriendin van het clubje, Lena (Alexis Bledel) heeft het nog steeds moeilijk met haar op de klippen gelopen relatie met de Griekse jongen Kostas (Michael Rady), maar vindt tijdens haar opleiding aan de kunstacademie nieuwe liefde in de gestalte van naaktmodel en kunstenaar Leo (Jesse Williams). Tenslotte vermaakt Tibby (Amber Tamblyn) zich prima in New York met haar vriendje Brian (Leonardo Nam). Zo goed zelfs dat ze besluit om een stap verder te zetten in hun relatie. Dit heeft echter een ‘ongelukje’ tot gevolg, wat Tibby een excuus biedt om uit een relatie te stappen die zo serieus wordt dat ze zich er ongemakkelijk bij voelt. Gelukkig hebben de meiden elkaar nog en ze steunen elkaar door dik en dun! Toch?

Deze film is, evenals het eerste deel uit 2005, gebaseerd op de boeken van Ann Brashares. De regisseur van het eerste deel, Ken Kwapis, heeft plaats moeten maken voor een nieuwe regisseuse, Sanaa Hamri. De hoofdrolspeelsters, een vriendengroep van vier meiden, worden nog steeds vertolkt door dezelfde actrices. Onze recensie van het eerst deel kun je hier lezen. De opzet van de film is hetzelfde gebleven. Er wordt veelvuldig gewisseld tussen vier verschillende verhalen, waarbij zo nu en dan alle vier of een deel van de vriendinnenclub bij elkaar komt. Dit houdt de afwisseling er goed in, waardoor de film niet snel saai wordt. Het acteerwerk van de dames in de hoofdrollen ontstijgt nauwelijks het niveau van de gemiddelde aflevering van een (Nederlandse) soap, maar dit is helemaal niet zo storend. Dit is namelijk een mierzoete feel-good film, waarbij de luchtige vertolkingen best goed passen. De bijrollen zijn ook interessant, voornamelijk die van Professor Nasrin Mehani (Shohreh Aghdasloo), bij sommigen misschien bekend als Dina Araz uit seizoen 4 van de spannende hitserie 24. Naast het nodige drama, kent de film ook hier en daar wat grappen, wat goed past bij het lichte karakter van de product. Het verhaal kleurt wel erg secuur binnen de lijntjes. Dit is jammer, want deze had best iets meer diepgang kunnen hebben zonder dat dit direct ten koste was gegaan van de eigenheid. De voor de prent geschreven instrumentale muziek werkt soms een beetje op de zenuwen. Het was misschien leuker en toepasselijker geweest om een aantal popliedjes te kiezen ter ondersteuning van de beelden. De samenvatting van het verhaal die hierboven te lezen is doet het waarschijnlijk al vermoeden, deze film is voor een specifieke doelgroep gemaakt. Deze bestaat uit (jonge) vrouwen en voor mannen valt er dan ook niet bijster veel te genieten, behalve dan het vrouwelijk schoon. Aan de andere kant, waarom zou je jezelf als kijker moeten conformeren aan clichés rondom genres die alleen voor mannen en anderen die alleen voor vrouwen bedoeld zouden zijn? Iedereen die op zoek is naar een luchtige film, die ook nergens pretendeert meer te zijn, kan deze film een kans geven. Kijk echter niet te kritisch naar acteer- en filmtechnische zaken, maar laat de vrolijke sfeer van de film over je heen komen.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 115 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888000335

• Featurette
  • verwijderde scenes
  • Gag Reel

De film staat op de DVD in een aspect ratio van 1.78:1 anamorf. Dit is een minimale afwijking van de originele beeldverhouding van 1.85:1. De kwaliteit van deze transfer is over de gehele linie uitstekend te noemen. De scherpte is continu dik in orde en hetzelfde kan gesteld worden voor de detaillering. De kleuren zijn goed verzadigd, wat bij deze film past. Het contrast had soms een tikkeltje hoger gekund. Er is geen edge enhancement zichtbaar, noch is er sprake van andere artefacten. De enige uitzondering hierop vormt enige lichte filmgrain, maar dit is nauwelijks zichtbaar op de TV. De film is ruim opgedeeld in 27 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd, maar staat wel te hoog in beeld.

Er staan meerdere geluidstracks op de DVD. Allereerst is er de originele Engelstalige audio in Dolby Digital 5.1 formaat (384kb/s). Ook is er een Engelstalige audio-beschrijving te vinden op de DVD, in Dolby Digital 2.0 formaat (192kb/s). Deze bestaat uit een aangenaam klinkende mannenstem die omschrijft wat er in de film gebeurt, mits er op dat moment geen dialogen gaande zijn. Alleen de eerstgenoemde track wordt hier verder besproken. De audiotrack klinkt heel aardig en geeft de dialogen goed weer. De nadruk van het geluidsbeeld ligt sterk op de voorste speakers. Er is sprake van omgevingsgeluiden en muziek die ook door de achterste speakers worden weergegeven, maar deze zijn vrij subtiel. Het LFE kanaal wordt nauwelijks ingezet, maar hier is ook geen aanleiding toe. De geluidstrack klinkt ruim voldoende, maar mist wat ‘power’. Dit valt wellicht te verklaren door de gebruikte bitrate, die wat aan de lage kant is. Toch voldoet het geluid prima.

Er zijn een drietal extra’s opgenomen op de DVD, die via het hoofdmenu te benaderen zijn. Ze worden hier afzonderlijk besproken. Alle extra’s worden weergegeven in een verkleind breedbeeld kader, voorzien van Engeltalige Dolby Digital 2.0 audio (192kb/s) en Nederlandse ondertiteling.

Go Jump off a Cliff (4 ½ min.)
Deze korte featurette gaat over een van de laatste scènes in de film, waarin de meiden vanaf een klif in het water springen. Deze stond oorspronkelijk niet in het script en hier kun je erachter komen hoe deze in de film is terechtgekomen.

Additional Scenes (8 ½ min.)
Hier zijn een handjevol verwijderde scènes te bekijken. De regisseuse geeft een uitgebreide video-inleiding bij elk van deze, waarin ze ingaat op de redenen voor verwijdering en de inhoud van de scène.

Gag Reel (4 min.)
De cast heeft veel plezier gehad tijdens het filmen en dat was soms ook zichtbaar terwijl de camera’s draaiden. Je krijgt hier de kans om deze beelden te bekijken.

The Sisterhood of the Travelling Pants 2 gaat verder waar het vorige deel eindigde. De vriendinnen maken weer een zomer vol avonturen mee. Dit staat garant voor ruim anderhalf uur luchtig feel-good vermaak. De film is daarmee geslaagd in zijn opzet. Overigens dient het misschien vermeld te worden dat de film vooral voor een vrouwelijk publiek bestemd is, al kun je natuurlijk het beste zelf bepalen of je de film vermakelijk vindt. De beeldkwaliteit is uitstekend en het geluid is ruim voldoende. Er zijn een paar leuke extra’s op de DVD opgenomen, maar deze zijn alweer voorbij voordat je er erg in hebt. Al met al een goed verzorgde uitgave van een vrolijke film.