Bank Job, The

12-02-2009

7.5

Bank Job, The (DVD)

Als Terry Leather (Jason Statham), een kruimeldief die op het rechte pad probeert te blijven, van zijn oude vriendin Martine Love (Saffron Burrows) het aanbod krijgt mee te doen aan een bankroof die niet mis kan gaan, denkt hij de kans van zijn leven te hebben. Zijn garagebedrijf kampt met teleurstellende resultaten en Leather denkt met deze klus zijn geldproblemen achter zich te kunnen laten. Met een haastig bij elkaar gezocht team, dat is samengesteld uit vrienden en oude bekenden, begint Terry aan de klus. Doel is bij een bank de kluisjes leeg te roven die vol juwelen en geld zitten. Wat Terry niet weet, is dat de kluisjes ook geheimen bevatten waarmee de Londense onderwereld de regering en het Britse koningshuis kan chanteren. Michael X (Peter De Jersey), een criminele \'Black Power\'-activist heeft bijzonder compromitterende foto\'s van één van de leden van het Engelse koningshuis in de kluisjes opgeslagen. Het duurt niet lang of Terry en zijn vrienden zijn onderdeel van een gevaarlijk kat-en-muisspel, waarbij ze niet alleen de politie maar ook zware criminelen en de Britse geheime dienst MI5 achter hen aan zitten.

The Bank Job is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal van een bizarre bankoverval in de Lloyds Bank aan Baker Street in Londen, die op 11 september 1971 plaatsvond. Het nieuws rond de overval beheerste vier dagen lang de Engelse nieuwsberichten en was voorpaginanieuws. Na deze vier dagen werd een zogenaamd D-Notice uitgevaardigd, waarin werd gesteld dat de nationale veiligheid in het gedrang was en de media geen aandacht meer aan de overval mocht besteden. De producenten van de film claimen voor The Bank Job gebruik te hebben gemaakt van een betrouwbare bron, die heeft aangegeven dat het kluisje van Michael X in de Lloyds Bank compromitterende seksfoto’s zou bevatten van Prinses Margaret. Het dossier van Michael X is verzegeld tot 2054, waardoor het voorlopig onduidelijk is wat er daadwerkelijk op de bewuste foto’s staat en wat er allemaal precies is gebeurd rondom de “1971 Baker Street Robbery”.
Regisseur Roger Donaldson weet de sfeer van de intrigerende overval, de corruptie in het Engelse politiekorps en de dubieuze rol van de Britse veiligheidsdienst in het verhaal op realistische en indringende wijze aan de kijker voor te schotelen. Donaldson heeft met films als No Way Out, Species, Thirteen Days, The Recruit en The World’s Fastest Indian al laten zien een vaardig filmer te zijn die boeiende films kan maken. Met The Bank Job is dat ook het geval. De film begint rustig, waarbij Donaldson langzaam de spanning opbouwt. De filmmuziek van J. Peter Robinson mag in dat kader dan ook niet onvermeld blijven. Zijn muziek geeft de scènes waar nodig extra diepgang en spanning mee. Hoofdrolspeler Jason Statham is op zijn best als hij Engelse boeventypes als Terry Leather kan neerzetten. Dat heeft hij al bewezen met zijn rollen in films als Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch. Niet alle filmkeuzes van Jason Statham worden door iedereen gewaardeerd, maar duidelijk is dat hij als acteur gegroeid is. Zijn charisma past precies in de rol van Terry Leather in The Bank Job. Ex-topmodel Saffron Burrows speelt ook een prima rol als Terry’s jeugdvriendin en partner in crime Martine Love. De film is grotendeels in Londen opgenomen en in de Pinewood Studios in Engeland. Voor de verfilming van een scène in de Londense Underground (metrostation) heeft men wat moeten improviseren. In Londen zijn de afgelopen jaren veel metrostations gemoderniseerd, waaronder het Tottenham Court Road Station. Voor de typische jaren ’70 uitstraling moest men daarom uitwijken naar een ander ondergronds station, die voor de film ook nog wat is aangepast. Zoals gezegd, de werkelijke toedracht is nooit bekend geworden. Daarom staat bij de aftiteling: \"The names of many people identified in this film have been changed to protect the guilty.\" (vertaling \"de namen van diverse mensen in de film zijn veranderd om de schuldigen te beschermen.\").

Dutch Filmworks heeft The Bank Job in standaard kwaliteit op een single DVD uitgave uitgebracht. Tegelijkertijd is de film in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. In deze recensie bekijken we de DVD uitgave. Onze bespreking van de Blu-ray Disc uitgave kun je hier lezen.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Speelduur: 107 min
EAN: 8715664059326

• Reclametrailers

De kwaliteit van het 2.35:1 anamorfe beeld is uitstekend. Dit is mede te danken aan de relatief lage compressie die is toegepast. De film staat op een DVD-9 schijf, waarbij nagenoeg alle ruimte van de schijf voor de film is benut. De kleuren zien er natuurlijk, goed verzadigd en helder uit. De film heeft qua kleur een jaren ’70 uitstraling meegekregen en die komt in deze transfer prima tot zijn recht. Het contrast en zwartniveau zijn beide prima. Het beeld oogt goed scherp en gedetailleerd en is daarbij vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 13 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een redelijk klein lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s) op de DVD gezet. De soundtrack is, evenals het beeld, erg fraai. Alle kanalen worden gebruikt, waardoor de soundtrack een ruimtelijk, driedimensionaal geluidsbeeld heeft. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. Ook bij de actiescènes wordt beperkt gebruik gemaakt van de surroundspeakers. Het is vooral de muziek en de subtiele sfeergeluiden die de soundtrack een ruimtelijk karakter geeft. De dynamiek van de soundtrack is goed, met een prima balans tussen harde en zachte passages. Het LFE kanaal wordt af en toe gebruikt met goed klinkend diep laag. Dialogen komen netjes via de centerspeaker en zijn goed te volgen. Veel verschil tussen de DD en de DTS track is er niet. Voorkeur gaat toch wel uit naar de DTS track. Deze track heeft iets meer surround geluid (dankzij betere detaillering van het hoog) en een iets strakker gedefinieerd laag. De verschillen zijn echter klein.

De DVD start met enkele reclamtrailers. Het statisch menuscherm is voorzien van achtergrondmuziek. Deze uitgave heeft geen extra’s. De DVD keepcase zit in een fraaie glanzende slipcover met dezelfde afbeelding als de keepcase cover.

The Bank Job is een onderhoudende misdaad- en actiethriller, die het waargebeurde verhaal vertelt van een opmerkelijke bankoverval in september 1971 in Londen. De berichtgeving over de overval hield de hele Britse natie in zijn greep. Jason Statham is overduidelijk in zijn element als Terry Leather, de baas van het stel kruimeldieven die hun ultieme slag willen slaan met een laatste klus. Doelwit: de kluisjes van de Lloyds Bank. Wat Terry niet weet, is dat de kluisjes ook geheimen bevatten waarmee de Londense onderwereld de regering en het Britse koningshuis kan chanteren. Dutch Filmworks heeft de film met goede beeld- en geluidskwaliteit op DVD uitgebracht. Extra’s heeft deze uitgave niet.