Horton Hears a Who!

22-02-2009

7.8

Horton Hears a Who! (Blu-ray)

In de jungle van Nool woont de olifant Horton (stem: Jim Carrey). Hij heeft een goed leven, waarbij hij elke ochtend een lekker bad neemt en daarna de jonge dieren over het leven in de jungle leert. Alleen de bazige Kangaroo (stem: Carol Burnett) vindt Horton maar niks en veel te losbandig. Haar zoontje Rudy vertrouwt ze die goedige dikhuid zeker niet toe. Dan op de morgen van de 15de mei hoort Horton, als hij weer zijn bad in de rivier neemt, een zacht geluid uit een piepklein pluisje stof komen. Hij beseft dat het geluid wel eens een hartenkreet van iemand in nood zou kunnen zijn en doet er alles aan om het stofpluisje van een waterbad te redden. Het pluisje stof blijkt inderdaad bewoond te worden door de Whos die in Who-ville wonen. Burgemeester Ned McDodd van Who-ville (stem: Steve Carell) is een bijzonder personage met 96 dochters en één zoon genaamd JoJo (stem: Jesse McCartney). De burgemeester hoopt dat zijn zoon hem op een dag zal opvolgen, maar daar lijkt het nog niet op. De burgemeester beseft dat Who-ville in gevaar is en probeert de bewoners te waarschuwen. Maar niemand lijkt hem te geloven. Ondertussen heeft Horton het probleem dat de junglebewoners hem niet geloven als hij het stofpluisje met haar bewoners in veiligheid wil brengen. En Kangaroo ziet nu haar kans om voor eens en altijd met Horton af te rekenen.

In 1957 schreef Theodor Suess Giesel (1904-1991) - als kinderboekenschrijver bekend geworden onder het pseudoniem Dr. Suess – het klassiek geworden kerstverhaal Suess’ How The Grinch Stole Christmas. In 2000 maakte regisseur Ron Howard de live action verfilming How The Grinch Stole Christmas, bij ons bekend als The Grinch, die losjes gebaseerd is op dit kerstverhaal van Dr. Suess. Acteur Jim Carrey speelde hierin de hoofdrol. Nu zien we, beter gezegd horen we, Jim Carrey opnieuw in een verfilming van een Dr. Seuss verhaal. In de computeranimatiefilm Horton Hears a Who! doet Jim Carrey de stem van de hoofdpersonage, de olifant Horton. Dr. Seuss schreef het verhaal Horton Hears a Who! in 1954. Het was zijn tweede verhaal over de olifant Horton. Dit verhaal over Horton werd in 1970 door regisseur Chuck Jones al verfilmd als een korte voor televisie geproduceerde animatiefilm. Bijna 30 jaar later maken regisseurs Jimmy Hayward en Steve Martino ook een animatiefilm van dit korte verhaal. Met een speeltijd van bijna 1½ uur is Horton Hears a Who! een volwassen computeranimatiefilm geworden. Geholpen door de hedendaagse mogelijkheden van computeranimatie hebben Hayward en Martino een kleurrijke en ook zeer grappige vertelling gerealiseerd. Hayward is wat dat betreft ook geen onbekende in de animatiewereld. Hij werkte mee aan Pixar toppers Toy Story (1995), A Bug’s Life (1998), Monsters Inc. (2001) en Finding Nemo (2003). Een goede leerschool om prachtige animatie te combineren met een aandoenlijk verhaal gelardeerd met nodige humor. Tel daarbij op de uitstekende stemkwaliteiten van Jim Carrey en acteurs als Steve Carell, Carol Burnett, Will Arnett en Seth Rogen en je hebt een topper te pakken. Horton Hears a Who! wordt onder andere aangeprezen met ‘van de makers van Ice Age’. Inderdaad is productiemaatschappij Blue Sky Studios van Ice Age ook de maatschappij die Horton Hears a Who! heeft gerealiseerd. De eerste paar minuten doet deze film ook een beetje denken aan de opening van Ice Age. Maar daarna is Horton Hears a Who! een klasse apart. En zeker qua finesse in de animatietechniek een grote stap voorwaarts op Ice Age. De animatie is bijzonder fraai met beelden die af en toe adembenemend mooi zijn en driedimensionaal aandoen. Horton Hears a Who! is een heerlijke film om naar te kijken met prachtige animaties gecombineerd met een leuk verhaal, grappige karakters en humor. Een film voor jong en oud, wat wil je nog meer?

Horton Hears a Who! is door 20th Century Fox in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc en in standaard kwaliteit op DVD. We bekijken in deze recensie de Blu-ray Disc uitgave.

Genre: Animatie
Speelduur: 86 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Vlaams
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626040316

• verwijderde scenes
  • Bonusview
  • Animatiescreentest
  • De animatie van Horton
  • Olifantenpret
  • Het tot leven brengen van de personages
  • We zijn er! (spel)
  • Onze wereld: hoe kunnen wij helpen?

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met daarbij de originele filmsnelheid van 24 beeldjes per seconde. Daardoor heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

Deze High Definition transfer is rechtstreeks afkomstig van de digitale bron. Je wordt getrakteerd op een strak ogend, kleurrijk plaatje dat er haarscherp uitziet en zeer gedetailleerd is. Alles is mooi kleurrijk, waarbij de intensiteit en de nuanceringen van de heldere kleuren erg fraai is. Uiteraard is de rest als contrast, kleurverzadiging en zwartniveau gewoon perfect. Een ongerechtigheid kom je niet tegen. Deze High Definition uitgave laat door de hoge resolutie de fraai geanimeerde film in al zijn finesses tot zijn recht komen. De film is zeer netjes verdeeld in 33 chapters. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk, maar staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in DTS HD Master Audio 5.1 surround (48 kHz, 24 bit). De Nederlandse en Vlaamse nasynchronisaties zijn in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s), net als die ook aanwezige Franse en Japanse nasynchronisatie.

De film heeft een lekker klinkende soundtrack met een zeer dynamisch en ruimtelijk geluidsbeeld. Dat begint direct al bij het begin van de film, wanneer een waterdruppel naar beneden rolt. De totale geluidsmix is met veel gevoel voor richting en subtiele details gemaakt, waarbij alle speakers bijdragen aan het ruimtelijke geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt enigszins op de voorste speakers, de surroundspeakers voegen hier omgevingsgeluiden en effectgeluiden in split-surround aan toe. De meeste dialogen komen uit de centerspeaker, maar afhankelijk van de plaats in het beeld komen de stemmen ook wel eens uit de frontspeakers en af en toe zelfs uit de surroundspeakers. Het LFE-kanaal wordt uitstekend gebruikt om de soundtrack een lekker laag te geven. Deze Blu-ray Disc uitgave laat je horen hoe het echt moet klinken. Dankzij de lossless gecomprimeerde DTS HD Master Audio track klinkt de soundtrack zeer dynamisch en gedetailleerd. Ook de ruimtelijke weergave is erg mooi. Het laag is heerlijk stevig en goed gecontroleerd aanwezig. Kortom, ook de soundtrack op deze Blu-ray Disc is van demonstratieklasse.

De Blu-ray Disc start direct met de film. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt de extra’s in 1080i HD beeldkwaliteit, tenzij anders aangegeven. Alles is Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaar van regisseurs Jimmy Hayward en Steve Martino
Een bijzonder boeiend en interessant commentaar met veel achtergrondinformatie. Zeer de moeite van het beluisteren waard.

Kijken naar Horton met een Who
Leuk extra waarbij je de film bekijkt samen met JoJo, die op gezette momenten tevoorschijn komt, zittend in zijn stoel en popcorn etend. Soms heeft hij je hulp nodig en vraagt dan met een wit bord de aandacht. Je moet dan de rode toets op je afstandsbediening indrukken om hem te helpen. Dit is een zogenaamde Bonusview extra, waarvoor je een BD Profile 1.1 speler nodig hebt.

Verwijderde scènes (19 min)
Een collectie niet gebruikt materiaal, veelal nog als een ruwe, niet uitgewerkte animatie. Beeldresolutie is 480i NTSC.

Animatie-screentests
Na een introductie van animator Nick Bruno zie je diverse screentests waarin de makers de bepaalde karakterontwikkelingen uitgetest hebben.

Het tot leven brengen van de personages (5½ min)
Met aandacht voor de stemkarakters.

Wat een grote olifant: de animatie van Horton (8 min)
De regisseurs vertellen over het zoekproces bij het animeren van olifant Horton.

Dit is Katie (4 min)
Met aandacht voor het karakter Katie in de film.

Onze wereld: Hoe kunnen wij helpen? (4 min)
Kinderen bepraten hoe zij met kleine dingen de wereld kunnen verbeteren.

Olifantenpret: De feiten (5½ min)
Waarin je meer kunt leren over de olifanten.

Een persoon is een persoon: Een universele boodschap (4 min)
Acteur Steve Carell en enkel crewleden bediscussiëren hoe kleine dingen iets groots teweeg kunnen brengen.

We zijn er!
Een spel om Who-ville te redden.

Surviving Sid (8 min)
Weer even terugkerend naar Ice Age is hier een kort verhaal met het karakter Sid en special gast Scrat.

In Horton Hears a Who! probeert de olifant Horton de kleine bewoners van Who-ville, die op een piepklein pluisje stof wonen, te redden van de ondergang. Alleen, in Who-ville gelooft niemand de burgemeester dat er gevaar dreigt. En in de jungle van Nool gelooft niemand Horton, die vertelt dat er leven is op een pluisje stof. Horton Hears a Who! is een prachtige computeranimatie, zowel technisch als artistiek. De film heeft alle ingrediënten voor succes, zoals een leuk verhaal, aanstekelijke karakters en een ruime hoeveelheid humor. 20th Century Fox heeft deze computeranimatiefilm in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De kwaliteit van beeld en geluid zijn beide uitstekend. Deze Blu-ray Disc herbergt daarnaast enkele leuke, maar wel korte, extra’s over de film. Een superleuke animatiefilm voor zowel jong als oud.