Wanted

03-03-2009

7.8

Wanted (Blu-ray)

Wesley Gibson (James McAvoy) slijt zijn troosteloze bestaan in een benauwende kantoortuin, voortdurend opgejaagd door zijn irritante bazin. Ondertussen bedriegt zijn vriendin hem met zijn beste vriend. Kort gezegd: Wesley’s leven is een puinhoop. Maar dan staat hij op een dag oog in oog met de mysterieuze Fox (Angelina Jolie). Zij vertelt hem dat zijn vader, die er vandoor ging toen Wesley nog maar een kind was, pas geleden vermoord is en dat de moordenaar nu achter hem aanzit. Volgens haar is Wesley de enige die hem uit kan schakelen. Zo belandt hij in een geheim genootschap van sluipmoordenaars, De Broederschap, dat onder leiding staat van de gerespecteerde Sloan (Morgan Freeman). De mensen die deel uitmaken van het genootschap beschikken allemaal over bijzondere krachten. Zo hebben ze bliksemsnelle reflexen en bovenmenselijke behendigheid. Tevens kunnen ze de baan van door hen afgevuurde kogels beïnvloeden om zo om een hoekje te schieten. Ook Wesley blijkt over deze krachten te beschikken, al zal hij flink moeten oefenen om ze goed te kunnen benutten. De training is zwaar, maar hij zet door. Dit alles om de dood van zijn vader te wreken.

Als filmkijker moet je wel eens accepteren dat je dingen te zien krijgt die in de ‘echte wereld’ nooit kunnen gebeuren. Om optimaal van dergelijke films te kunnen genieten is het belangrijk dat je hierin mee kunt gaan. ‘Suspension of disbelief’ noemen de Engelsen dat. Niet nadenken over de geloofwaardigheid, maar alles gewoon met het verstand op nul over je heen laten komen. Dat is ook direct het advies voor het bekijken van Wanted, want deze actiefilm (gebaseerd op een kleinschalig uitgebrachte ‘graphic novel’ van Mark Millar) vereist welhaast een universitair diploma in verstand uitschakelen. Mensen die kogels af kunnen buigen, de kracht om vleugels van vliegen af te schieten, een weefdoek met een geheime binaire code, scherpschutters die op tientallen kilometers hun doel weten te raken: het zijn slechts enkele van de ongeloofwaardige zaken die de revue passeren. Een hoop onzin dus. Maar wel vermakelijke onzin. De Russische regisseur Timur Bekmambetov, onder meer bekend van Nightwatch en Daywatch, heeft met Wanted namelijk een actiefilm neergezet die de term \"over-the-top\" een nieuwe betekenis geeft. Vuurgevechten, autoachtervolgingen en andersoortig actiespektakel voeren de boventoon, volop stunts en capriolen die alleen in de filmwereld kunnen gebeuren. Daarbij gaat het er vaak hard (lees: bloederig en bruut) aan toe. Zelfs met het verstand op nul is het echter vaak moeilijk om niet met de ogen te rollen. \"Hoe vergezocht!\" zul je menigmaal roepen. Maar dan wel met een glimlach op je gezicht. Vanwege het onvoorspelbare en over-the-top karakter van de actie in Wanted weet de film namelijk van begin tot eind de aandacht vast te houden. Na iedere grote scène vraag je jezelf af wat voor bizar actiespektakel Bekmambetov, niet gehinderd door enige vorm van subtiliteit, nu weer uit de hoed zal toveren. Iets anders dat bijdraagt aan de amusementsfactor is dat het er allemaal uitermate gelikt uitziet. Matrix-achtige slowmotion shots, waarin je elke kogel rond ziet vliegen, mogen hun beste tijd inmiddels gehad hebben, maar toch passen ze perfect in de wereld van Wanted. Met het visuele aspect zit het dus wel snor. Qua plot weet de film echter minder indruk te maken. Het van-niksnut-naar-killer verhaal steekt namelijk erg simpel in elkaar en heeft, afgezien van een redelijk voor de hand liggende twist, weinig verrassingen te bieden. Het acteerwerk van hoofdrolspeler James McAvoy is prima, maar Angelina Jolie en Morgan Freeman draaien puur op routine. Ze hebben dan ook niet bepaald de meest diepzinnige personages te vertolken. Maar ach, verhaal en personages zijn eigenlijk bijzaak in een popcornfilm als dit. Want extreme actie, daar draait het zoals gezegd om, en wat dat betreft heeft Wanted flink wat te bieden. Onder de voorwaarde dat je niet op zoek bent naar geloofwaardigheid en realisme. No suspension of disbelief, no sell.

Wanted is verkrijgbaar op DVD (als 1- of 2-disc uitgave) en Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave.

Speelduur: 110 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 5050582583014

• Mijn Scènes
  • Alternatieve Opening
  • U-Controller
  • Speciale Effecten: Kunst van het Onmogelijke
  • Grensverleggende Visuele Effecten
  • Het Ontstaan van Wanted
  • Door de Ogen van de Idealistische Regisseur Timur Bekmambetov
  • Wanted: Komische Filmscènes
  • Making of Wanted: Het Spel
  • Verlengde Scène
  • Acteurs en Personages
  • Stunts op de L-trein

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat behouden. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Wanted is een recente film, wat weerspiegeld wordt in de HD-transfer. Deze heeft namelijk logischerwijs geen last van problemen waar transfers van oudere films mee te maken krijgen. Denk daarbij aan beschadigingen en vuil op de print, een fletse kleurweergave of een matige scherpte. Nee, het beeld van de BD-uitgave van Wanted ziet er uit zoals je dat van een moderne film mag verwachten: haarscherp, strak, gedetailleerd en met goed verzadigde kleuren. Al heeft de hoge scherpte wel als bijverschijnsel dat het CG-werk soms door de mand valt, in het sporadische geval dat de effecten van wat mindere kwaliteit zijn. Maar dat ligt uiteraard niet aan de transfer. Zwartniveau en schaduwdetail zijn prima en de lichte grain geeft de weergave een mooi filmische aanblik. Bovendien ontbreekt artefacting, afgezien van wat moiré-effecten in de weeffabriek. Tevens is wat lichte edge enhancement te zien, maar deze neemt gelukkig nergens storende proporties aan. Al met al een zeer geslaagde, fraai ogende transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Aangezien het in Wanted vooral draait om actiespektakel, ligt het in de lijn der verwachting dat het geluid van de BD-uitgave de audioinstallatie flink aan het werk zal zetten. Deze verwachting wordt volledig waargemaakt, want de aanwezige lossless DTS HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) zet een uitermate ruimtelijk geluidsbeeld neer. Uiteraard inclusief agressief gebruik van alle beschikbare speakers. Hierdoor word je als kijker middenin de bombastische actie geplaatst, zodat de vuurgevechten en autoachtervolgingen echt tot leven komen. Het spoor klinkt helder en strak, en bevat veel detail. Ook qua lage tonen valt er niets te klagen. Luister maar eens naar de scène in de trein, met name de afloop (vergeet niet om vooraf de buren te waarschuwen). Toch zijn er ook wel subtielere momenten in de film. Ook dan weet de track te overtuigen, mede door de goede dynamiek die het DTS HD MA spoor bezit. Uitstekend geluid en tevens uitstekend demonstratiemateriaal!

In het Nederlandstalige menu van de BD-uitgave van Wanted kun je de keuze maken uit een ruime hoeveelheid extra’s, allemaal Nederlandse ondertiteld. Tenzij anders vermeld is het beeld in 1080i resolutie en het geluid in Dolby Digital 2.0-formaat.

Mijn Scènes
Deze functionaliteit maakt het mogelijk om tijdens het bekijken van de film tijdsindices te markeren om daar later naar terug te kunnen springen. Zeg maar een manier om je eigen chapter-stops te maken. Ook kunnen begin en eind gemarkeerd worden, zodat je een clip terug kunt kijken. Een extra met een beperkte toegevoegde waarde.

Alternatieve Opening (3 min)
Een alternatief begin van de film, waarin je ziet hoe de Broederschap vroeger te werk ging. De resolutie van het beeld is 1080p (2.35:1), het geluid is DD 2.0.

Verlengde Scène (2 min)
Een langere versie van de scène op de schietbaan. Het beeld heeft resolutie van 480i (2.35:1 letterbox) en geluid in DD 2.0.

Acteurs en Personages (20 min)
In deze extra lichten de acteurs en crew de personages, het verhaal en de casting toe. Dit alles in combinatie met fragmenten uit de film en achter-de-schermen-materiaal. Niet heel interessant als je Wanted al hebt gezien.

Stunts op de L-trein (3 min)
Een blik achter de schermen bij de opnames van een van de scènes, namelijk die waarin Angelina Jolie en James McAvoy bovenop de trein rennen. De grote truc: het bekende green screen.

Speciale Effecten: Kunst van het Onmogelijke (8 min)
De titel zegt het al: in deze toevoeging gaat het om de effecten. Je krijgt in vogelvlucht te zien hoe men bepaalde zaken realiseerde. Daarbij werd veel gebruik gemaakt van green screen en CGI, maar ook van meer traditioneel effect- en stuntwerk (bijv. de scène in de trein). Interessant, maar voor een film die bol staat van de effecten had het allemaal wel wat uitgebreider gemogen.

Grensverleggende Visuele Effecten (8 min)
Hier draait het eveneens om de effecten, met deze keer de focus op de dingen die met behulp van de computer toegevoegd zijn. Men bespreekt ook het gebruik van “pre-visualisations”, oftewel ruwe CG-animaties die aangeven hoe een scène eruit moet komen te zien. Interessant, maar ook in dit geval had de extra wel wat langer mogen duren.

Het Ontstaan van Wanted (8 min)
Zoals al eerder opgemerkt is Wanted gebaseerd op een onafhankelijk uitgegeven ‘graphic novel’ van Mark Millar. In deze extra komt dit getekende verhaal aan bod. Zo vertelt Millar waar het idee voor het verhaal vandaan kwam en lichten de filmmakers de kracht van zijn werk toe.

Door de Ogen van de Idealistische Regisseur Timur Bekmambetov (9 min)
Cast- en crewleden vertellen hoe het was om met de Russische regisseur te werken. Bekmambetov zelf vertelt zelf ook iets over zijn bedoelingen en manier van werken.

Wanted: Komische Filmscènes (14 min)
Hier heeft de vertaler van het menu het niet helemaal begrepen. Afgaande op de titel van deze extra verwacht je een verzameling bloopers of iets dergelijks. In plaats daarvan krijg je echter acht licht geanimeerde scènes uit Millar’s getekende verhaal te zien, die inspiratie waren voor bepaalde fragmenten van de film. De Engelse titel van deze extra: “Wanted: Motion Comics”.

Making of Wanted: Het Spel (10 min)
Mensen van gamemaker GRIN komen aan het woord over de Wanted-game (te verschijnen in 2009). Onderwerpen zijn het verhaal van het spel, de personages, de animatie en het spelverloop. Uiteraard krijg je ook beelden van de game te zien. Overigens verschijnt na het bekijken van sommige extra’s op deze disc een code in het beeld die je bepaalde voordelen in het spel zal geven (extra wapens e.d.).

U-Controller
Als de zogenaamde U-controller is ingeschakeld verschijnen tijdens de film icoontjes in het beeld wanneer er aanvullend materiaal te bekijken is. Denk daarbij aan een blik achter de schermen, interviews met cast & crew en storyboards. Na selecteren wordt dit materiaal in een klein venster bovenop het filmbeeld afgespeeld. De U-Controller is alleen beschikbaar op een geschikte BD-speler (minstens Profile 1.1).

BD-Live
Onder deze optie, alleen te selecteren indien bij het starten van de schijf voor Engels wordt gekozen, kunnen degenen met een Profile 2.0 BD-speler met internet-toegang profiteren van enkele BD-Live extra’s. In dit geval is er onderscheid tussen algemene zaken, zoals trailers, en exclusieve content (waarvoor gratis registratie nodig is). De exclusieve zaken zijn een featurette over de wapens in de film, een videoclip, een trailer voor het computerspel en een sneak-peak voor The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor.

Wanted gaat over een geheim genootschap van sluipmoordenaars, die allemaal een techniek beheersen waardoor ze sneller kunnen reageren en beter kunnen waarnemen. Ze hebben ook de kracht om de baan van door hen afgevuurde kogels te beïnvloeden en zo om een hoekje te schieten. Het mag duidelijk zijn: Wanted moet het niet hebben van een geloofwaardig verhaal. Brute over-the-top actie, daar draait het om in dit onderhoudende popcornfilmpje. Door de nadruk op actiespektakel heeft Wanted veel profijt van het BD-medium. Mensen die het schijfje in huis halen kunnen de film namelijk met uitstekend beeld en zeer agressief 5.1-geluid (uiteraard lossless) bekijken. In dat opzicht is het zeker een film die de voordelen van BD in de thuisbioscoop laat zien/horen. Tevens is een behoorlijk aantal extra’s te bekijken, al zijn duur en inhoud vrij beperkt. Desondanks is het een nette uitgave. Dus: schijf in de speler, bak popcorn erbij, verstand op nul en dan gewoon het vergezochte, maar vermakelijke actiegeweld over je heen laten komen.