War and Peace (2007)

04-03-2009

6.9

War and Peace (2007) (DVD)

Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de strijd tussen de Franse troepen van Napoleon en het Russische leger van de Tsaar in het begin van de 19e eeuw. Pierre Bezukhov (Alexander Beyer) is de enige erfgenaam van de rijke graaf Bezukhov en als die komt te overlijden krijgt Pierre een fortuin. Dit zeer tegen de zin van prins Kuragin, die zelf hoopte op al het geld. Om toch een deel van de erfenis te krijgen koppelt hij zijn dochter Helena (Violante Placido) aan Pierre. Het is een slecht huwelijk, waarbij Helena de meeste tijd doorbrengt met het geven van feesten en bals. Tijdens een feest ter ere van haar naamdag ontmoet Natasha Rostova (Clémence Poésy) prins Andrej Bolkonsky (Alessio Boni). Ze wordt stapelverliefd op hem, maar hij is reeds getrouwd met Lise, die hun eerste kind verwacht. Bolkonsky vecht in het Russische leger aan het front tegen de Franse troepen van Napoleon. Als Lise in het kraambed sterft is Bolkonsky maandenlang aan het treuren. Dan is er een bal ter ere van een wapenstilstand tussen Rusland en Frankrijk. Bolkonsky ziet daar weer de mooie Natasha en na een prachtige dans met haar ziet hij weer de zin van het leven in en wordt verliefd op haar. Ze willen trouwen, maar de vader van Bolkonsky (Malcolm McDowell) heeft bedongen dat zijn zoon eerst een jaar lang zal dienen aan de grens met Polen, waar de Franse troepen nog steeds gelegerd zijn. Als Frankrijk de wapenstilstand verbreekt en Rusland binnenvalt heeft Bolkonsky geen tijd om terug te keren naar Natasha. Hun liefde wordt behoorlijk op de proef gesteld, zeker als er nog een man is die dingt naar de hand van Natasha. Voor wie zal ze kiezen?

Het boek War and Peace (bij ons bekend als Oorlog en Vrede) van de Russische schrijver Leo Tolstoj (1828-1910) wordt, samen met Anna Karenina, beschouwd als zijn meesterwerk. Het boek werd gepubliceerd in 1869 en gaat over de aristocratische families Rostov, Bolkonsky, Bezukhov en Kuragin in het Rusland van 1805 tot en met 1813, de periode waarin Napoleon een aanval doet op Rusland. Tolstoj maakt duidelijk dat het geluk en verdriet van de mens worden bepaald door de geschiedenis. In War and Peace betekent dat dat de toekomst en het geluk van de adellijke families worden bepaald door de oorlog tegen Napoleon. Natasha Rostova en Andrej Bolkonsky willen trouwen, maar de oorlog belet dit, met uiteindelijk verstrekkende gevolgen.
Het beroemde boek van Tolstoj is al meerdere keren verfilmd, zowel voor de bioscoop als voor televisie. De beroemdste (en misschien ook wel beste) versie is Vojna I Mir uit 1967 van Sergei Bondarchuk. Ook is er een televisieserie uit 1972 met Anthony Hopkins in de rol van Pierre Bezukhov. In 1956 was er al de lange speelfilm War and Peace van King Vidor met Henry Fonda en Audrey Hepburn. Deze nieuwe versie uit 2007 kan zich redelijk meten met z\'n voorgangers. Het is een lange zit (ruim 6½ uur) en af en toe is het tempo wat laag, maar er gebeurt ontzettend veel in het verhaal. Het scenario is geschreven door Enrico Medioli (Once Upon a Time in America). De nadruk ligt in deze versie op de persoonlijke beslommeringen van de aristocratische families. Romantiek wisselt af met drama. De oorlog tegen Napoleon is alom aanwezig, maar voornamelijk op de achtergrond. De hele serie lang zijn er eigenlijk maar drie scènes die zich op het slagveld afspelen. Regisseur Robert Dornhelm (Into the West) legt de nadruk op het persoonlijke vlak en benadrukt de onderlinge liefdesverhoudingen en conflicten, wat vaak boeiende confrontaties oplevert.
De serie ziet er prachtig uit. Met een budget van ruim 25 miljoen euro zijn kosten nog moeite gespaard om er een prachtig schouwspel van te maken. De decors en kleding doen erg authentiek aan. Voor de opnames is men redelijk trouw gebleven aan het originele landschap uit het boek. De serie is namelijk opgenomen in Rusland (St. Petersburg), Litouwen en Polen. De internationale co-produktie is opgezet vanuit Italië, Rusland, Frankrijk, Duitsland en Polen. De cast uit deze landen bevat nauwelijks grote namen, of het zou de inmiddels bejaarde Malcolm McDowell (A Clockwork Orange) moeten zijn. Over het algemeen wordt er goed geacteerd, met Alexander Beyer als Pierre Bezukhov en Clémence Poésy (In Bruges, Harry Potter and the Goblet of Fire) als positieve uitschieters.
War and Peace is een goed gemaakte verfilming van het beroemde boek. Het haalt het niet bij de versie van Bondarchuk, maar het is zeer zeker geen overbodige verfilming. Door z\'n manier van vertellen is deze versie het meest geschikt voor mensen die van romantisch drama met intriges houden.

De serie is door Dutch Filmworks zowel op DVD als op Blu-ray uitgebracht. Onze bespreking van de Blu-ray versie kun je hier lezen.

Genre: Avontuur, Romantiek, TV
Speelduur: 408 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
EAN: 8715664059647

Op de hoes staat vermeld dat het beeldformaat 4x3 is. Dat doet het ergste vermoeden. Het valt enigszins mee, maar helemaal lekker zit het niet. Het beeldformaat is 1.78:1, zoals het origineel is, maar helaas niet anamorf. Daardoor wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van het aantal beeldlijnen. In deze tijd zou zoiets eigenlijk niet meer voor mogen komen. Een ander mankement is de hoge compressie die is toegepast. De serie bestaat uit vier afleveringen van elk 100 minuten. Iedere aflevering staat op een enkellaags disc (DVD-5). De compressie heeft zo z\'n weerslag op de scherpte, die over het algemeen matig is. Het beeld heeft een wollige indruk, op enkele close-ups na. Ook is er regelmatig wat camera-onscherpte aanwezig. Dat is dan weer vrij slordig gedaan bij de opnames. Voor de rest ziet het beeld er heel gedetailleerd en kleurrijk uit. Het contrast is uitstekend met een goed zwartniveau. Jammer van de compressie en dat het beeld niet anamorf is, want anders was de score zeer zeker hoger uitgevallen.
Elke aflevering is onderverdeeld in slechts zes hoofdstukken. De optionele ondertiteling is goed verzorgd, maar heeft een wat rafelig lettertype.

Het geluid op de DVD betreft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het gaat hier echter om een unwrapped versie, waarbij het 5.1 geluid is gecreëerd uit het stereogeluid. Dat houdt in dat de center- en surroundkanalen hetzelfde geluid bevatten, inclusief dialogen, atmosferen en muziek. Daardoor komt de ruimtelijke werking wat onnatuurlijk over. Het enige wat een mooi ruimtelijk effect teweeg brengt is de prachtige muziek van Jan Kaczmarek, welke een mooi stereobeeld heeft.
Doordat er gewerkt is met een internationale cast zijn veel dialogen nagesynchroniseerd door andere stemmen. Bij een aantal is dat erg mooi gelukt (o.a. Pierre Bezukhov), maar bij anderen ligt het er te dik bovenop (vader Rostov, Andrej Bolonsky). Daardoor ontstaat er soms een onnatuurlijk geluidsbeeld, waarbij de stemmen teveel op de voorgrond staan. De oorlogscènes klinken heel dynamisch, waarbij het LFE-kanaal ook aan bod komt.

De 4 DVD\'s hebben een menuscherm in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat. Het achtergrondgeluid is een fragment uit de Waltz no. 4 uit Masquerade van Khachaturian, wat ook in de film gebruikt wordt. Deze uitgave komt in een mooie, stevige, kartonnen box. Extra\'s zijn er niet.

De oorlog tussen Rusland en de Franse troepen van Napoleon heeft z\'n weerslag op de Russische adel. Natasha Rostova is verliefd op prins Andrej Bolkonsky, maar die moet van zijn vader een jaar lang dienen aan het front, voordat Andrej kan trouwen. Piere Bezukhov heeft een fortuin geërfd, maar is ongelukkig getrouwd met Helena. Uiteindelijk krijgt de oorlog ook vat op hem.
War and Peace is een groots opgezette Europese televisieserie in vier delen, met als hoofdproducent een Italiaans produktiebedrijf. Kosten nog moeite lijken gespaard en het ziet er allemaal prachtig uit. Helaas kan dat niet gezegd worden van de transfer naar DVD. Deze heeft erg te lijden onder de hoge compressie en is bovendien niet anamorf. Hierdoor wordt het kijkgenot enigszins tekort gedaan. Het geluid is redelijk verzorgd, al komt het door de vele nasynchronisaties wat onnatuurlijk over. Bovendien is de ruimtelijke werking van het DD 5.1 geluid wat beperkt, omdat het hier om een unwrapped geluidstrack gaat. Extra\'s zijn op deze box niet te vinden. Als serie zeker geslaagd, hoewel de reeds bestaande verfilmingen nog iets meer inhoud hebben.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.