In Bruges

Alexander de Mol
25-11-2008

7.7

In Bruges (DVD)

Huurmoordenaars Ray en Ken zijn door misdaadbaas Harry naar het pittoreske Brugge gestuurd om even een tijdje onder te duiken na een moordaanslag die uiteindelijk anders liep dan gepland. In Brugge moeten de twee handlangers orders afwachten van Harry en tot die tijd zich niet teveel laten zien. Waar Ken zich vermaakt met allerhande toeristische Brugse elementen slaat voor Ray de verveling toe. Hij moet niets hebben van ‘sightseeing’ en is daarom dan ook uit op avontuur in Brugge. Een stad waar enerzijds niet veel te beleven is, maar aan de andere kant de Middeleeuwse schoonheid ervan af straalt. Als Harry uiteindelijk contact opneemt met het tweetal ontaardt de pret al snel in een strijd op leven en dood met gitzwarte humor als bloedrode draad.

In Bruges is zo’n titel waar ik van tevoren eigenlijk weinig over mee had gekregen. Ik wist dus eigenlijk niet goed wat ik kon verwachten. De genre aanduiding ‘Comedy’ op de backcover van deze DVD zal menigeen op het verkeerde been zetten. Zo ook bij ondergetekende, maar uiteindelijk werd ik op positieve wijze verrast. Het verhaal ontrolt zich op subtiele wijze en heeft een goede opbouw rondom het centrale thema, waar ik eigenlijk niet teveel van wil weggeven. Over de ontknoping valt te twisten, maar over het algemeen blijft de indruk overeind dat Martin McDonagh een regisseur is om in de gaten te houden.
De dialogen, vooral tussen de drie belangrijkste karakters in de film, zijn scherp en met ingetogen humor. Colin Farrell was voor mij echt een openbaring in deze rol als ‘beschadigd’ huurmoordenaar Ray. Hij zet één van de beste rollen uit zijn carrière neer. Misschien wel de beste. Ralph Fiennes zal zich als Harry ook als een vis in het water hebben gevoeld bij het draaien van de film.
De rol van Brugge in het verhaal is ook niet geheel onbelangrijk en dient meer dan alleen als decor. Zo onderstreept de uitstraling van Brugge het verschil in karakter tussen Ken en Ray. Waar Ken met volle teugen geniet van de interactieve ansichtkaart dat Brugge is heeft Ray niets op met het toeristische gedoe van zijn partner in crime. De tegenstellingen van de twee worden op subtiele wijze onderstreept door de Belgische hanzestad. Ondanks dat Ray de stad bij voortduring een “shithole” noemt, straalt de film in positieve zin af op Brugge.
Niet onbelangrijk om te vermelden dat onze eigen Thekla Reuten een leuke bijrol speelt in In Bruges. Als de bevallige en zwangere hoteleigenaresse Marie laat ze zich niet imponeren door de aanwezigheid van de criminelen en weet ze zich aardig staande te houden.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 5.1 - Castiliaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels
EAN: 5050582562941

• Gag Reel
  • Deleted and Extended Scenes
  • When in Bruges
  • Strange Bruges
  • A Boat Trip Around Bruges
  • F**king Bruges

De transfer heeft een verhouding van 2.35:1 en is hiermee gelijk aan het originele bioscoopformaat. Er zitten een aantal avondscènes in de film wanneer Ray en Ken zich door feeëriek Brugge begeven. Een uitgebalanceerd zwartniveau en een meer dan behoorlijk schaduwdetail zijn hierdoor meteen een vereiste. In dat opzicht worden we niet teleurgesteld, beide zijn van voldoende niveau. Over het contrast valt ook niet echt te klagen, waardoor het beeld duidelijk aan scherpte wint. ‘Edge enhancement’ is daarbij gelukkig nergens (zichtbaar) toegepast.
Slechts in een aantal gevallen is hele lichte filmgrain aanwezig en zijn er in een aantal scènes wat trillende beeldlijnen (‘aliasing’) zichtbaar, maar dit is nergens van invloed op het kijkplezier. De plaatsing van de goed leesbare ondertiteling is keurig. In Bruges komt op visueel vlak niet al te veel te kort, prima transfer!

Op de DVD hebben we de keuze uit een tweetal Dolby Digital 5.1 tracks (384 kbit/s). Een Engelstalige en een Castiliaanse. Het spreekt voor zich dat wij ons alleen bekommerden om eerstgenoemde. Alle kanalen worden uitgebreid benut om een optimale en bijpassende ambiance te creëren. Het LFE-kanaal speelt hierin een gepaste rol. De muziekpassages in de film worden op effectieve wijze door het LFE-kanaal ondersteund. De surrounds dragen daarnaast op een actieve wijze bij aan een goed uitgebalanceerd geluidsbeeld. De soms messcherpe en humorvolle dialogen zijn meestentijds prima te volgen. Resumerend kunnen we stellen dat de DVD release van In Bruges is voorzien van een prima geluidskwaliteit die aan hedendaagse maatstaven voldoet.

Deleted and extended scenes (18:22 min)
Ruim 18 minuten aan verwijderde scènes die niet afzonderlijk zijn te bekijken. Hoewel ze de snelheid uit de film hadden gehaald, had het in een aantal gevallen wat meer achtergrondinformatie kunnen verschaffen. Derhalve leuk om een keer te bekijken nadat de film is bekeken.

Gag Reel (6:01 min)
Zoals bij iedere opname van een film of serie gaat het regelmatig fout door versprekingen, vergeten teksten of andersoortige humoristische gebeurtenissen. Bij In Bruges is dat niet anders. Zijn zes minuten aan bloopers passeert de revue in deze feature. Het plezier ten aanzien van het maken van deze film valt van het gezicht van Farrell en Gleeson af te lezen.

When in Bruges (13:50 min)
When in Bruges is een typische ‘achter de schermen’ filmpje met een promotioneel karakter. Uiteraard met interviews met leden van de cast en crew. Wees ervan bewust dat dit item wel spoilers bevat dus zeker niet vantevoren kijken.

Strange Bruges (7:29 min)
Deze korte feature (met interviews met onder andere McDonagh, Farrell, Gleeson en Reuten) handelt over de belangrijke rol die de stad Brugge, zij wordt beschouwd als de best bewaarde Middeleeuwse stad van België, heeft in de film. Brugge is volgens regisseur McDonagh dan ook in zijn beleving het vierde karakter in de film.

A Boat Trip Around Bruges (5:43 min)
In deze ruim vijf minuten durende clip zien we de camera aan boord van een boot die door de grachten van Brugge vaart. Tijdens deze clip, waarin een klassiek deuntje de toon aangeeft, loopt er een lichtkrant door het beeld die allerhande wetenswaardigheden verschaft over de stad.

F**king Bruges (1:36 min)
In anderhalve minuut krijgen we een stevig salvo van scheldwoorden op ons afgevuurd die tijdens de 100 minuten In Bruges gebezigd worden. Persoonlijk krijg ik altijd de slappe lach van zo’n vloek-compilatie. Dat was in dit geval niet anders. Sorry.

Zoals we van Universal gewend zijn, zijn de relevante extra’s voorzien van Nederlandstalige ondertiteling.

Huurmoordenaars Ray en Ken worden naar Brugge gestuurd door hun opdrachtgever Harry om even uit de Londense spotlights te verdwijnen. Daar moeten zij zich in het karakteristieke Brugge vermaken tot nader order. Als dat bewuste order uiteindelijk komt, ontstaat er een strijd op leven en dood.
In Bruges is een aparte film geworden, maar in de goede zin des woords. Een prima acterende cast maakt het een zeer genietbare tragikomedie die boeiend blijft tot het eind. Colin Farrell is duidelijk in zijn element en zet misschien wel zijn beste acteerprestatie tot op heden neer. Brendan Gleeson en Ralph Fiennes zijn eveneens op dreef. Martin McDonagh levert met zijn tweede filmproject (na Six Shooter met eveneens Brendan Gleeson in een hoofdrol), ondanks de wat ruwe kanten en een ietwat ontspoord einde, een geslaagde prent af.
Beeld en geluid op deze DVD zijn prima en ook ten aanzien van de extra’s hebben we niet te klagen dankzij een redelijk aantal bonusfilmpjes. Verrassend, apart en vermakelijk.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.