Forbidden Kingdom, The

11-03-2009

6.2

Forbidden Kingdom, The (Blu-ray)

De Amerikaanse tiener Jason Tripitikas (Michael Angarano) is helemaal gek van alles wat met kungfu te maken heeft. Regelmatig komt hij in Chinatown in het winkeltje van de oude Chinees Old Hop (Jackie Chan). Als hij op een avond weer bij Old Hop is, ziet hij een bijzondere staf. Volgens legende moet deze staf door een zoeker teruggebracht worden naar zijn rechtmatige eigenaar. Als korte tijd later een groep jongelui het winkeltje van Old Hop overvalt, gaat Jason er met de waardevolle staf vandoor om deze te beschermen. Plotseling bevindt hij zich in een hele andere wereld, het oude China. Daar ontmoet hij de dronken kungfu meester Lu Yan (Jackie Chan). Lu Yan vertelt Jason over de profetie van de staf. De eigenaar van de staf is de onsterfelijke Chinese strijder Monkey King (Jet Li), die door toedoen van de boosaardige Jade Warlord (Collin Chou) in een stenen beeld gevangen zit. Samen met Lu Yan, de zwijgzame kungfustrijder Silent Monk (Jet Li) en de knappe Golden Sparrow (Yifei Liu) gaat Jason op weg om de staf naar zijn rechtmatige eigenaar terug te brengen. Het wordt een tocht vol gevaren en gevechten. Alleen door de principes van kungfu onder de knie te krijgen kan Jason de tocht succesvol volbrengen en mogelijk weer terugkeren naar huis.

Jackie Chan en Jet Li zijn, samen met Bruce Lee, de grote iconen van het Chinese martial arts filmgenre. Als geen andere hebben zij de kungfu gevechten op het witte doek verheven tot een aparte kunstvorm. De Amerikaanse regisseur Rob Minkoff kreeg met de verfilming van The Forbidden Kingdom iets bijzonders voor elkaar. Nog nooit waren Jackie Chan en Jet Lit tezamen in één film te zien geweest. Beide heren spelen in The Forbidden Kingdom een belangrijke rol en ze spelen ook nog eens een soort dubbelrol. Vreemd genoeg verontschuldigden zowel Jackie Chan als Jet Li zich kort voor het verschijnen van de film tegenover hun landgenoten voor de film. Een Amerikaanse filmproductie kan tenslotte niet het martial arts genre brengen zoals de Chinese productie dat doen. Maar daarmee wordt een verkeerd beeld opgeroepen. Want Rob Minkoff heeft met The Forbidden Kingdom juist een leuke en onderhoudende martial arts fantasy avonturen film afgeleverd. Met daarbij natuurlijk het unieke aspect dat beide martial arts filmsterren er samen in spelen. The Forbidden Kingdom is gebaseerd op een Chinees klassiek verhaal genaamd \"Journey to the West\" (maar dan in het Chinees natuurlijk). Dit verhaal maakt deel uit van vier klassieke verhalen in de Chinese literatuur en is in 1590 geschreven. Enkele jaren geleden is het verhaal van \"Journey to the West\" nog als TV film verfilmd onder de titel The Lost Empire: The Legend of the Monkey King. Rob Minkoff heeft in zijn nieuwe verfilming een goede balans gevonden tussen fantasy, martial arts gevechten en humor. Hierdoor is The Forbidden Kingdom ook voor niet martial arts liefhebbers een prima film. De gevechtsscènes zijn erg fraai in beeld gebracht, geholpen door prima special effects. De opening van de film is qua stijl en artwork vergelijkbaar met de opening van diverse Shaw Brothers films uit de jaren \'80. Ook de pas geleden verschenen animatiefilm Kung Fu Panda had een soortgelijke openingsscène. Visueel heeft Rob Minkoff het allemaal erg mooi in beeld gebracht, met name de gevechtsscènes. Naast Jackie Chan en Jet Li speelt de rest van de cast ook prima rollen. Dit alles maakt The Forbidden Kingdom tot een onderhoudende martial arts film voor een breed kijkerspubliek.

Genre: Fantasy, Martial Arts
Speelduur: 114 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • PCM 2.0 - Engels
EAN: 5051888002858

• Kung Fu Superstar

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc (waarvan 30 GB gebruikt). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

De beeldkwaliteit van deze recente film is uitstekend. Het kleurrijke beeld oogt mooi helder, waarbij de kleuren er natuurlijk en goed verzadigd uitzien. De sfeervolle beelden van het oude China komen in deze transfer goed tot hun recht. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Ook de achtergronden zien er goed gedetailleerd uit. Bij diverse sc¨¨ne is een mooie scherptediepte te zien, waardoor het beeld aan dieptewerking wint. Het beeld van deze nieuwe film is zuiver en vrij van ongerechtigheden. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein lettertype en is prima leesbaar. De film is opgedeeld in 13 hoofdstukken. De ondertiteling is geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Bij het beluisteren van de Engelstalige soundtrack heb je heel verrassend maar liefst drie keuzemogelijkheden. Ten eerste een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz), een DTS 5.1 surroundtrack (1509 kb/s) en een ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereotrack (bitrate 1536 kb/s). Om met deze laatste te beginnen, het is jammer van de gebruikte ruimte op de schijf want deze LPCM 2.0 stereotrack is eigenlijk overbodig.
De beide 5.1 surroundtracks klinken uitstekend. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. Vooral bij de gevechtsscènes worden de surrounds actief in split-surround gebruikt. De dynamiek van de soundtrack is goed met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt voornamelijk gebruikt om de gevechten qua impact te versterken. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker. Uiteraard is de lossless Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack op alle terreinen de beste. Dynamiek, detail, surroundbeleving en het diepe laag zijn bij deze track zeer goed, Daarom heeft deze Dolby TrueHD track natuurlijk de voorkeur. Heb je echter nog geen apparatuur met High Definition audiodecoders, dan wordt de Dolby TrueHD track in dit geval als een gewone Dolby Digital 5.1 surroundtrack weergegeven (bitrate 448 kb/s). In dat geval kun je beter kiezen voor de full bitrate DTS 5.1 track, die dan beter klinkt.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een overlay boven op het filmbeeld.

Kung Fu Superstar (2 min)
Kort promotiefilmpje voor de film. In 576i PAL beeldkwaliteit.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer, in 1080i HD beeldkwaliteit.

In The Forbidden Kingdom komt de Amerikaanse tiener Jason terecht in het oude China. Daar moet hij een magische staf terugbrengen naar de rechtmatige eigenaar, een onsterfelijke kungfustrijder die gevangen zit in een stenen beeld. Op zijn tocht krijgt hij hulp van een onsterfelijke dronken kungfustrijder, een zwijgzame kungfu monnik en een mooi jong meisje. De film is een fraaie mix van fantasy en kungfu gevechten met een humoristisch ondertoontje. Bijzonder is dat voor het eerst martial arts specialisten Jackie Chan en Jet Li tezamen in een film te zien zijn. Deze Blu-ray Disc uitgave van Warner heeft uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De extra\'s zijn zo mager, dat we ze bijna zouden vergeten. De film is een onderhoudende martial arts film voor een breed kijkerspubliek.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.