World Is Not Enough, The

18-03-2009

6.3

World Is Not Enough, The (Blu-ray)

De steenrijke oliemagnaat Sir Robert King komt door een ingenieuze bomaanslag om het leven. Als 007 agent James Bond (Pierce Brosnan) vermoedt dat de crimineel Victor ‘Renard’ Zorkas (Robert Carlyle) achter de aanslag zit, krijgt hij van M (Judi Dench) de opdracht de mooie Elektra King (Sophie Marceau), dochter en erfgename van King, te beschermen. Elektra is eerder door Renard ontvoerd geweest. Volgens medische gegevens heeft Renard nu een kogel in zijn hoofd zitten, waardoor hij weliswaar stervende is, maar tot die tijd immuun geworden is voor pijn. Bij het onderzoek zoekt Bond hulp bij een oude bekende, Valentin Dmitrovich Zukovsky (Robbie Coltrane) en krijgt hij hulp van de fysisch atoomexpert Dr. Christmas Jones (Denise Richards). Gaandeweg zijn onderzoek blijkt dat de zaak anders in elkaar zit dan gedacht. Bond moet alle trucs uit de kast halen om een grote nucleaire ramp te voorkomen.

Met The World Is Not Enough kroop acteur Pierce Brosnan voor de derde achtereenvolgende keer in de huid van de charmante geheim agent James ‘007’ Bond. Na het grote succes van zowel GoldenEye als Tomorrow Never Dies zou het moeilijk worden dit succes te evenaren of te overtreffen. Maar dat gaf geen problemen, ook The World Is Not Enough bleek weer een kaskraker te zijn. Een trend die zich in de Bond films met Pierce Brosnan aftekent, is meer actie, meer special effects en meer bijzondere gadgets. Met een steeds groter wordend budget, waarbij de productiekosten van The World Is Not Enough ongeveer 135 miljoen dollar bedroegen, is dat natuurlijk nauwelijks een probleem om te realiseren. Toch zit daar een gevaar in, het gevaar van overkill. Want uiteindelijk lijken de actiescènes en special effects belangrijker te worden dan het verhaal en het acteren. Dit is al goed merkbaar bij The World Is Not Enough, maar nog duidelijker te zien bij de vierde Brosnan Bond film Die Another Day. In de huidige moderne tijd van computers, snelheid en computer gegenereerde beelden zijn de mogelijkheden grenzeloos geworden. The World Is Not Enough heeft een paar fraaie actiescènes met bijvoorbeeld de bootrace in de wateren van Londen en het snelle wagentje in de oliepijplijn.
The World Is Not Enough is geregisseerd door Michael Apted. Apted zorgt met deze negentiende James Bond verfilming voor voldoende actie met een hoog adrenalinegehalte. Met de spectaculaire acties probeert hij je te laten vergeten dat het verhaal van The World Is Not Enough wat zwakke punten kent. Pierce Brosnan geeft weer op zijn bekende wijze gestalte aan de onverschrokken held. Een held die goed raad weet met actie, maar waarbij het gevoel van de gentleman spion wel steeds verder naar de achtergrond dringt. Andere aspecten van de reeds lang beproefde 007-formule vinden we ook in deze film weer terug. Zo hebben we weer twee Bond girls. Sophie Marceau speelt de mooie dame in ‘nood’. En Denise Richards speelt het mooie hulpje van Bond. Als het karakter Christmas Jones speelt zij een fysisch geleerde, iets dat haar niet zo goed af gaat en hier weinig overtuiging kent. Denise Richards werd voor deze rol dan ook genomineerd voor een Razzie Award. Uiteraard ook weer de nodige gadgets, die in deze film voor het laatst door Q met acteur Desmond Llewelyn worden gedemonstreerd. Q introduceert in deze film al wel zijn opvolger R, een geinige rol van John Cleese. Toch was hij nog wel van plan in de volgende Bond film op te treden, maar kort na deze film kwam Desmond Llewelyn bij een auto-ongeluk om het leven. Bij de aftiteling staat vermeld dat de film is opgedragen aan Desmond Llewelyn, die tot deze film aan toe in bijna elke Bond film heeft meegespeeld. Acteur Robbie Coltrane komt weer terug als het karakter Valentin Zukovsky, een rol die hij ook speelde in GoldenEye. De titel The World Is Not Enough is trouwens niet nieuw. In On Your Majesty’s Secret Service komt Bond in contact met ene Sir Hilary Bray, die aan stamboom onderzoek doet. Daarin wordt gemeld dat de spreuk “Orbus Non Sufficit” (ofwel The World Is Not Enough) als lijfspreuk door de familie Bond werd gebruikt. In deze film ligt de verwijzing naar de titel anders.
Sinds de tweede Bond verfilming From Russia With Love beginnen alle Bond films met een voorstukje dat vooraf aan de begintitels speelt. Bij The World Is Not Enough duurt dit beginstukje ruim 15 minuten, wat het langste van alle Bond titels is. En zo was deze James Bond van Michael Apted ook weer grensverleggend. Maar een ding bleef en dat is aan het einde van de film de zin “James Bond Will Return”… En dat deed hij inderdaad.

Twee jaar geleden zijn alle 20 ‘officiële’ James Bond films opnieuw uit als een Ultimate Edition DVD uitgave met state of the art gerestaureerd beeld en geluid. Daarmee werd meteen de basis gelegd voor de High Definition uitgaven van de film op Blu-ray Disc. 20th Century Fox / MGM heeft The World Is Not Enough in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een korte vergelijking met de Ultimate Edition DVD uitgave. Die laatste kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1999
Speelduur: 128 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • DTS 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 8712626041252

• verwijderde scenes
  • Audiocommentaren
  • Controlecentrum 007
  • Fotodatabase
  • Missiedossier
  • Het archief van MI6
  • De bootachtervolging
  • Originele featurette uit 1999
  • Tribuut aan Desmond Llewelyn

De film is op Super 35 mm film geschoten. Het filmbeeld staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Een paar jaar geleden heeft DTS Images (voorheen Lowry Digital Images) in opdracht van MGM alle 20 officiële James Bond films (gerekend tot 2006) volledig gerestaureerd. Onder supervisie van John Lowry is elke film vanaf het origineel frame voor frame digitaal gescand en opgeslagen. Hiervoor zijn 600 Apple computers gebruikt met een opslagruimte van 700 terrabyte. Alle films zijn gescand met een zeer hoge resolutie van 4000 x 3000 pixels. Ter vergelijk: Blu-ray Discs hebben een resolutie van 1920 x 1080 pixels. Totaal is ruim 67 kilometer film gescand en vervolgens digitaal ontdaan van vuil en andere ongerechtigheden. Drie jaar heeft DTS Images gewerkt aan deze restauratie. Volgens John Lowry is op deze wijze ruim 37 miljoen stukjes vuil verwijderd. Ook de filmgrain is sterk geminimaliseerd en de kleurbalans is hersteld.

De High Definition beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is bijzonder goed en een zichtbare verbetering ten opzichte van de Ultimate Edition DVD uitgave. Naast natuurlijk de betere scherpte en detaillering en de grotere kleurrijkdom, vallen twee pluspunten van deze Blu-ray Disc direct op. Ten eerste heeft het beeld een beter schaduwdetail, waardoor in de donkere scènes details beter te onderscheiden zijn. Een goed voorbeeld hiervan is screenshot 2. Ten tweede zijn de fijne details (weer) zichtbaar en heeft het dus niet het ‘cleane’ aanzien van de Ultimate Edition uitgave. Hierdoor ziet het beeld er ook mooi filmisch uit. Je ziet weer de filmkorrel en de daarbij behorende lichte ruis in het beeld. Het oogt veel natuurlijker op deze wijze. Andere aspecten zijn natuurlijk ook dik in orde. De scherpte en detaillering zijn beide uitstekend. Kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd en het heldere beeld is goed contrastrijk. De lichte edge enhancement die op de UE uitgave nog te zien was, is nu niet meer zichtbaar. Kortom, een prima High Definition beeldkwaliteit, die het beeld van de Ultimate Edition DVD uitgave zonder meer overtreft. De film is opgedeeld in 32 chapters. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein lettertype. De ondertiteling staat onderin het filmvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in DTS HD Master Audio 5.1 surround (48 kHz, 16 bit – gemiddelde bitrate 4,5 Mb/s). Een modern actiespektakel als deze film heeft veel baat bij de hoge kwaliteit DTS HD MA 5.1 surround track. De film heeft een goed klinkend, ruimtelijk geluid met een brede plaatsing van alle effect- en omgevingsgeluiden. De achterkanalen worden volop in split-surround gebruikt. De soundtrack klinkt dynamisch, mede dankzij de vele actiescènes en het daarbij behorende lawaai. Detaillering van de soundtrack is prima, dankzij een goed gedefinieerd hoog. Laag is ook in ruime mate aanwezig, waarbij het LFE kanaal intensief wordt gebruikt. De dialogen komen uit het centerkanaal en zijn prima te verstaan. Een lekker klinkende surround soundtrack, die goed de meerwaarde van de hoge audiokwaliteit van Blu-ray Disc laat horen.

De bewegende menu’s zijn qua vormgeving gelijk aan de menuschermen van de eerdere Ultimate Editie DVD uitgave. Tijdens de film maakt de Blu-ray Disc gebruikt van een pop-up menu, dat wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt nagenoeg dezelfde extra’s als de Ultimate Editie DVD uitgave staan. De extra’s hebben MEGP-2 480i SD beeldkwaliteit (tenzij anders vermeld) en zijn Nederlands ondertiteld.

MI6 Audiocommentaar
Met keuze voor het audiocommentaar van:

Audiocommentaar van regisseur Michael Apted
Bij deze film een gesproken toelichting door regisseur Michael Apted, die een wat saai en weinig inspirerend commentaar geeft.

Audiocommentaar van Peter Lamont, David Arnold en Vic Armstrong
Nog een commentaar bij de film dat voldoende achtergrondinformatie geeft afgewisseld met leuke anekdotes.

Vrijgegeven: Uit het archief van MI6
Met de volgende keuzemogelijkheden:

Verwijderde & uitgebreide scènes (13 min)
Een zevental scènes die niet of korter in de film zijn gekomen. Alle scènes worden ingeleid door Michael Apted. Beeld is 1080p HD kwaliteit.

De bootachtervolging (8½ min)
Een uitgebreide scène van de achtervolging per boot op de Thames, inclusief introductie van regisseur Michael Apted. Je kunt de scènes met de rode knop op de afstandsbediening ook vanuit een andere camerahoek bekijken. Beeld is 1080p HD kwaliteit.

James Bond op de rivier – originele featurette uit 1999 (25 min)
Een making of featurette die alleen op de regio 2 versie van de SE versie stond. Voor ons dus niet nieuw. De featurette concentreert zich op de proloog (stukje film voor de begintitels) met de bootrace. Wat daar zoal bij komt kijken is toch heel wat.

Het scheppen van een icoon: Het maken van de teaser trailer (4½ min)
Kort stukje over hoe een teasertrailer tot stand komt. Wanneer een teasertrailer wordt gemaakt, is vaak nog maar weinig van de film gefilmd. Toch wil je het publiek alvast prikkelen.

Hong Kong persbijeenkomst (10 min)
Een persinterview dat Pierce Brosnan naar aanleiding van de filmpremière in Hong Kong gaf.

Aftiteling (1½ min)
Is een overzicht van namen die meegewerkt hebben aan deze Blu-ray Disc uitgave.

Controlecentrum 007
Een interactief gedeelte waarbij je een bepaalde scène van de film kunt bekijken gerelateerd aan een bepaalde keuze. Er zijn zeven categorieën waaruit je kunt selecteren, waarbij elke categorie weer een aantal vervolgkeuzen heeft voor de selectie van een bepaalde filmscène. Niet echt zinvol.

Exotische Locaties (4 min)
Een overzicht van de locaties die in de film zijn gebruikt. Niet Nederlands ondertiteld

Missiedossier

The Making Of The World Is Not Enough (15 min)
Een promotioneel bedoelde making of featurette, die ten tijde van de release van een film op televisie wordt uitgezonden. Met beelden op de set, interviewfragmenten en filmfragmenten.

Bond Cocktail (23 min)
Een korte documentaire over wat een Bond film nu zo succesvol maakt.

Tribuut aan Desmond Llewellyn (3 min)
Acteur Desmond Llewelyn speelde sinds de tweede Bond film From Russia With Love mee in alle Bond films. Enige uitzondering is Live And Let Die. In 1999 is Llewelyn overleden na een auto-ongeluk.

The World is Not Enough Music Video van Garbage (4 min)
De muziekvideo van deze song die tijdens de begintitels is te horen.

De geheimen van 007: Andere video-opties (22½ min)
Een soort B-Roll van negen apart te selecteren actie scènes, waarbij je een blik achter de schermen krijgt en ook storyboard tekeningen van de scène worden getoond.

Ministerie van Propaganda

Bioscooptrailer (3 min)
De bioscooptrailer van de film. Geen Nederlandse ondertiteling.

Fotodatabase
Een overzicht van foto’s en ander statisch beeldmateriaal, verdeeld over zestien apart te selecteren thema’s. De foto’s worden in de vorm van een diashow gepresenteerd.

Met The World Is Not Enough zette acteur Pierce Brosnan de succesvol ingezette lijn van zijn vertolking van 007 agent James Bond voort. Wederom een film vol actiescènes en special effects. In dit verhaal moet Bond een rijke erfgename beschermen tegen een gevaarlijke anarchist, die het meisje eerder al eens ontvoerd had. Bond krijgt daarbij hulp van een knappe fysische atoomgeleerde. De Bond girls zijn dit keer Sophie Marceau en Denise Richards. Dit was de laatste Bond film waarin Desmond Llewelyn het karakter Q speelde. Llewelyn overleed kort na de voltooiing van de film.
Twee jaar geleden zijn de James Bond films opnieuw op DVD uitgebracht als een Ultimate Edition DVD uitgave met state of the art gerestaureerd beeld en geluid. Daarmee werd meteen de basis gelegd voor de High Definition uitgaven van de film op Blu-ray Disc. 20th Century Fox Home Entertainment / MGM heeft The World Is Not Enough met zeer goede kwaliteit High Definition beeld en geluid op Blu-ray Disc gezet. De extra’s van de Ultimate Edition DVD uitgave zijn hierbij overgenomen.